{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.673 visninger | Oprettet:

Gå-tur i sele??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har to katte på 8 år, som altid har været indekatte. De har dog de sidste 3 år haft mulighed for at komme ud i indhegning.

Min hunkat har det fint som indekat, og har aldrig vist tegn på at ville ud. Hun kan godt lide at være i indhegningen, men prøver ikke at slippe ud derfra eller ud af hoveddøren. Min hankat, som er kastreret, har derimod altid haft frihedstrang og er tit rastløs. Han står tit ved hoveddøren og har flere gange forsøgt at stikke af, når døren blir åbent. Indhegningen gider han ikke rigtigt. Det er åbenbart for kedeligt. Han står tit både ved døren og i indhegningen og miaver utilfreds.

Jeg har altid tænkt, at han måske skal være udekat, når jeg får et hus med have, hvis det blir et roligt sted, uden store veje i nærheden. Men der går nok et par år, før det sker og jeg får mere og mere dårlig samvittighed over at "holde ham indespærret". Han har aldrig prøvet andet, men trangen og instinktet er der åbenbart alligevel.

Jeg tør bare ikke lukke ham ud, der hvor jeg bor nu, da det er lige ud til en stor parkeringsplads og med flere veje i nærheden. Plus han har altid været indekat, så jeg er bange for, hvordan han vil klare sig udenfor i forhold til alle mulige farer, andre katte osv.

I weekenden besluttede jeg så at købe en H-sele, for at prøve at se, om jeg måske kan vænne ham til at gå tur i sele, selvom det nok er lidt sent med en 8-årig kat. Han fik fint selen på, uden det store brok, og blev løftet hen til en eng i nærheden, hvor han så blev sat ned. Ku se at han var lidt bange men også meget nysgerrig og ivrig. I starten gik han så lidt rundt og undersøgte det hele, og syntes at det var så spændende, at han ik rigtigt bemærkede selen, men gik så pludselig helt amok over at have selen på, kastede sig rundt, bakkede baglæns og rullede og hoppede og var så ved at vride sig ud af selen og stikke af. Ikke fordi han blev bange, bare fordi han gerne ville videre "ud i den store vernden", og ikke kunne forstå, hvad der sad på ham og forhindrede ham i det. Vel egentlig en meget naturlig reaktion, når han aldrig har prøvet at have sele på før. Må være ret ubehageligt. men jeg måtte så tage ham op og løfte ham hjem, og nu ved jeg ikke helt, om jeg tør prøve igen.

Jeg synes egentlig også, at det er unaturligt at putte en kat i sele, men det er jo også unaturligt for den at være lukket inde. Jeg ved ikke helt, hvad han vil have bedst af lige nu, men han er bare ikke altid en glad kat, og vil helt sikkert have godt af at komme ud på den ene eller anden måde. Er der nogen, som har erfaring med at vænne en voksen kat til at gå i sele? Eller burde jeg droppe idéen? Jeg tænker, at jeg nok burde ha vænnet ham til at have den på indenfor først, men håbede at han, idet han kom ud med det samme, så ville forbinde den med noget godt.

Er der nogen som har nogle gode råd eller meninger?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå-tur i sele???
  • #2   15. feb 2011 Jeg er enig. Det er måske ikke nemt. Kender nu flere med ældre katte, som er gået fra indekat til udekat med stor succes. Jeg er nok bare meget pylret. Flere af mine naboer har deres katte ude her, uden problemer, jeg er bare bange for alt, hvad der kan ske ham. Flere har så sagt til mig, om ikke det er bedre at min kat måske dør lykkelig ved en ulykke udenfor end ulykkelig spærret inde. Hmm... Det er måske egoistisk af mig. Har bare altid tænkt, som du siger, at han ikke ved hvad han går glip af... Men faktum er, at han udemærket godt er klar over at der er noget spændende derude, som han higer efter. Han sidder faktisk lige nu og miaver ved døren. Skal siges, at det er en glasdør, så han kan godt kigge ud og følge med. Ikke som en lukket dør herinde... Men havde håbet at det med selen var en mulighed, i hvert fald som en start, men det kan godt være at det er synd og at han ikke vil kunne vænne sig til det. Jeg ved det ikke.

  • #5   15. feb 2011 Tak skal du ha. Har det præcis som dig, og du har ret - de lyder meget ens vores to han-misser... Suk... Man vil jo gerne være verdens bedste misse-mor, men indhegningen er som sagt heller ikke rigtigt nok for ham. Han sidder bare og kigger ud af døren eller ud gennem hegnet og miaver og miaver frustreret. Og nogle gange blir han så rastløs, at han "spasser ud" og drøner op at vægge osv. Han har så meget indebrændt energi, som han villle kunne få brugt udenfor. Hverken leg eller kæl eller noget som helst hjælper.. Og nej, han ved ikke hvad der er derude - men ud vil han. Det instinkt har altid været stærkt hos ham. Tror bare at nogle katte egner sig bedre til at være inde end andre og han er desværre ikke en god indekat. Det har jeg ku se fra starten af, men har desværre indtil videre ikke boet steder, hvor jeg synes at det er sikkert at lukke ham ud. Men sikkert vil det jo aldrig være... Jeg ved bare ikke om man er en god kattemor ved at sikre sin kat fra fare udenfor og derfor holde dem inde eller om man burde give dem den frihed, som er naturlig for dem at have, selvom de derved udsættes for fare. Havde håbet at det med selen kunne være en god løsning. men det blir nok svært at vænne en voksen kat til at have sele på... smiley

  • #8   16. feb 2011 Hej Katja

    Der er jo risici ved at lukke katte ud på egen pote. De kan løbe væk, blive kørt ned, blive lukket inde, og naboer kan blive sure, osv, osv.... ja, alt det, du selv bekymrer dig om. Det er også før set at to katte fra samme husstand kan risikere at blive kørt op over for hinanden, når de pludselig får lov at komme ud, eller den ene gør og kommer ind og lugter forkert.

    SÅ jeg tør næsten ikke foreslå, at du lader ham løbe frit, men jeg vover (med en vis bæven) at foreslå det alligevel - dels ud fra det du fortæller, og dels ud fra mit indtryk af ham de par gange jeg har mødt ham.
    (Og nyt hjem er udelukket (?))

    Jeg vil virkelig hade, hvis jeg på et tidspunkt skulle se et indlæg her med efterlysning af ham, men når han tydeligvis ikke trives med at være indekat, så er det altså synd og trist, hvis han skal være indekat hele sit liv. Hvis der skal være mening med - og glæde ved - at have kat, så skal de trives!

    Hvis du skulle beslutte dig for, at lade ham løbe frit, vil jeg mene, at det er absolut nødvendigt med kattelem. Og ja, så får du godt nok to fritløbere.

    Mht. at gå i sele, så tror jeg slet ikke, det vil give ham det, han har behov for - måske snarere gøre ham endnu mere frustreret over at være lukket inde. Hvis du alligevel vil gentage forsøget, så lad være med at løfte ham nogle steder hen, men lad ham selv gå.


  • #9   16. feb 2011 Katja Hvem siger katte er ulykkelige som indendørskatte?
    Hvis en kat ikke har kendt andet, ved den ikke hvad der er i den store verden.

    Katte kan udmærket godt aktiviseres inde


  • #10   16. feb 2011 Hej Lone J,

    Er helt enig med dig... Det er godt nok et dilemma. Men dejligt at høre, at andre har det på samme måde, som mig. Det er ikke så sort/hvidt, som
    nogen gør det til...


    Og....
    Jeg holder nu fast i, at ikke alle katte er lige egnede til at være indekatte. Uanset om de aldrig har prøvet andet eller ej.
    Mine to katte har samme vilkår, men opfører sig meget forskelligt. Hunkatten er en rigtig hygge-putte-mis. Hun elsker at være
    inde, ligger og sover det meste af tiden og gir aldrig udtryk for at være interesseret i det udenfor. Hankatten har altid været rastløs,
    går tit rundt og miaver utilfreds og pisker utilfreds med halen, står ved hoveddøren og skraber, står ved terassedøren og skraber,
    men når han så kommer ud i indhegningen, går han en lille runde og går så fornærmet ind igen. Jeg leger meget med ham, men det er ikke
    nok. Skal så også siges, at mine to katte desværre ikke er de bedste venner, til dels fordi han altid skal genere hende, fordi han keder sig.
    Min hunkat kan heller ikke tåle synet af andre katte gennem vinduet eller hegnet. Men hankatten er meget interesseret i andre katte og vil rigtig
    gerne "snakke" med dem gennem hegnet - og vil gerne ud til dem...!!! Synes det er synd at fratage ham den kontakt, som han tydeligvis gerne
    vil have, men som min hunkat ikke giver ham. Og ja, vi skal selvfølgelig passe på vores dyr og beskytte dem. Men gør vi det for deres skyld eller for vores egene, når det kommer til stykket. Jeg føler mig i hvert fald lidt egoistisk, ved at holde en kat inde, som så tydeligt gerne vil ud.


    Hej Tinka,

    Tak for dit svar. Og tak for sidst... smiley :)

    Jeg overvejer stadig mine muligheder, men jeg tror det ender med, at han må forblive indekat til jeg får et hus et roligt sted.
    Også fordi det ikke er muligt at sætte kattelem i, hvor jeg bor nu. Det med selen er indtil videre lagt lidt på hylden. Måske det
    får en chance igen, når vejret bliver bedre, men tror ikke det blir en succes... Og han har jo været indekat nu i 8 år, så han klarer
    selvfølgelig også 1 eller 2 år mere. Jeg kan bare mærke, at min samvittighed blir mere og mere dårlig, for han trives jo ikke optimalt
    og har aldrig gjort det. Jeg har i perioder overvejet muligheden for et nyt hjem til ham, et sted på landet, hvor han ku komme ud osv.
    Men han er jo mit lille barn og jeg vil ikke af med ham. Hvis der ikke var udsigt til, at jeg ville komme til at bo et sted, hvor han kan komme
    ud, så havde jeg måske givet ham et nyt hjem. Men tanken om, at det på et tidspunkt blir muligt, gør at jeg kan retfærdigegøre overfor
    mig selv, at han er inde, selvom han er utilfreds. Det er bare svært at se sin kat være så rastløs og havde så meget energi, som han
    ikke kan komme af med. Selvom han bliver stimuleret og leget med osv. Det går jo også ud over min hunkat, som han tit overfalder... Men, jeg må se tiden lidt an. Måske er det bedst at han bliver inde, så længe jeg bor, hvor jeg bor.


  • #11   20. feb 2011 Hej igen

    **Hvis der ikke var udsigt til, at jeg ville komme til at bo et sted, hvor han kan komme
    ud, så havde jeg måske givet ham et nyt hjem. Men tanken om, at det på et tidspunkt blir muligt, gør at jeg kan retfærdigegøre overfor
    mig selv, at han er inde, selvom han er utilfreds.**

    Det er netop det med ”udsigten”, der gør, at jeg mest hælder til at han burde have lov at komme ud der, hvor du bor nu. Fordi når tidspunktet for udsigterne til hus er uvist - måske flere år - så når han måske aldrig at blive en glad og tilfreds kat. Og det ville da være så trist.

    Jeg håber sådan, at det hus bliver snart. Hvis udsigterne sandsynligvis er flere år, så var et lejet hus (altså før huskøb) måske en mulighed …. (ved dog aldeles udmærket, at flytning ikke er så ligetil).

    Kattepine er det smiley


  • Marianne H
    Marianne H Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 17 Katte: 1 Svar: 5
    #14   4. jul 2020 Hej igen.
    Nu har jeg siddet og læst og spekuleret over KATTE I SELE EMNET da jeg står og får min Mille om 3 uger. Det var meningen at hun skulle lære at gå i sele MEN MEN nu er jeg stærkt i tvivl.
    Tror nok at jeg bare vil aktivere hende RIGTIG MEGET indenfor i stedet for at løbe den risiko ved at hun vil ud - smutter ud af hoveddøren når jeg skal gå eller miaver ved selen når HUN vil ud - og når jeg læser om emnet er jeg mest rolig ved at hun er indekat som så mange andre katteejere og holde hende hjemme fra alt det onde som jeg har læst om på FB og som jeg ikke ønsker for min Mille. smiley smiley
    Og så vil jeg jo bare ELSKE Mille og forkæle hende med at bruge hjernen til ting som kan laves og bruges til katte og AKTIVERE hende.

    vh Marianne


Kommentér på:
Gå-tur i sele???

Annonce