{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørg dyrlægen!
  • #1   14. mar 2011 God idé smiley

  • #2   14. mar 2011 Jeg har en kat, med en genetisk fejl på immunforsvaret, der gør at hun får en allergisk reaktion, når hun bliver bidt eller prikket i. Har du set/hørt om denne lidelse?

    Her er billeder
    http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11076


  • #4   14. mar 2011 fedt at du gider smiley

    Jeg opdagede igår noget underligt på chester.
    Han lå som altid på ryggen og blev nusset på maven da jeg opdagede at der kom noget der lignede gul sårskorpe af ved hans ene brystvorte (dem ved forbenene) Jeg kiggede derfor nærmere på dem og fandt at der sad noget størknet gult snask istedet for vorten.
    Jeg rørte ved dem men chester virkede slet ikke til at kunne mære det, så jeg tog en våd klud og lige prøvede at fjerne det værste.
    Det er så tilsyneladende ikke sår, men ser simpelthen ud som om vorten vender indad.
    Ser man det tit hos katte?
    Bør jeg få ham tjekket hos dr. dyr eller er det helt normalt.
    Han har som sagt ingen smerter, og jeg har renset det fint op nu og der er ingen sår eller andet.


  • #5   14. mar 2011 jeg har lige fået ny hund, og min kat hun er begyndt at tisse på min dyne. vi har prøvet det før. hvor vi var ved dyrlægen hvor der intet var. kan det være fordi hun er jaloux og sur på mig? hun bruger også kattebakken. hun spiser og drikker helt som normalt

    super lækkert at du gør det her... stor respekt for det!!
    .


  • #6   14. mar 2011 Skønt at du gider :oD

    Jeg har en maine coon kastrat, som desværre skal have fjernet alle hans tænder hos dyrlægen. Min dyrlæge siger at han har ondt og det kan jeg godt fornemme på ham og han stinker ud af munden... Dyrlægen siger desværre at det er noget der går i arv, så han har det fra en af hans forældre og at det er typisk for cooner.
    Nu har jeg så lige opdaget at han får afføring i pelsen under halen!! Det plejer han aldrig!
    Kan det have en sammenhæng med hans tænder?

    På forhånd tusind tak for din tid!


  • #7   14. mar 2011 Hej Camilla!
    Ja, som de andre siger - hvor er det skønt at du tager dig tiden til dette! smiley

    Vores kære kat Frigg har frit adgang til at gå ind og ude, vi behandler hende med loppemiddel en gang fast i måneden (Frontline) - det har vi gjort i ca. 3-4 måneder fast nu (så længe hun også har haft adgang til udelivet) - der står i pakken, at det også skal bruges forebyggende.
    Men nu er hun begyndt og klø sig, ikke uhæmmet, men alligevel mere end normalt, og vi har mistanke til at loppemidlet måske ikke virker.
    Det er på pipette, så man drypper det i nakken på katten - og vi tænker lidt på om vi har fået det nok ned i pelsen på hende - kan det være årsagen?
    Hun fælder også en del nu, jeg antager hun er ved at smide en vinterpels (hun er semi-langhåret), kan det forsage kløen?
    Ja, et godt råd ville være rigtig skønt!
    På forhånd mange tak for hjælpen.. smiley


  • #8   14. mar 2011 Mette M.. den kan jeg svare på..lFrontline virker ikke mere som du selv er in de på.. giv Advantage i stedet..

  • #9   14. mar 2011 Tak for alle jeres spørgsmål - jeg kikker på dem tirsdag idet dagen idag blev lidt for hektisk ; )

    Venligst
    Camilla


  • #10   15. mar 2011 Hej Camilla B,

    jeg har ikke selv støt på dette fænomen før, men umiddelbart tyder det på en allergisk reaktion.

    Der findes sygdomme hos kat der involvere poter/trædepuderne hvor de hæver op, men da de forsvinder spontant af sig selv - lyder det ikke som nogle af disse. Det er formentlig en form nældefeber.

    : )

    Venligst
    Camilla


  • #11   15. mar 2011 Hej Nina B


    Det lyder da godt nok lidt mystisk det du fortæller : )

    Snasket du beskriver kan jo stamme enten fra katten - eller fra noget denhar ligget i.

    Indadvendte brystvorter giver normalt ingen problemer, bortset fra at de kan samle skidt, så jeg vil ikke være bekymret hvis jeg var dig. Gentager historien sig kan du vælge at få det undersøgt.

    : )

    Venligst Camilla


  • #12   15. mar 2011 Hej Mia,

    Ny hund i hjemmet kan godt stresse din kat, og medføre urenelighed. Det er dog altid en god idé at få udelukket en blærebetændelse, da det er ret almindeligt at katte får problemer med urinvejene. Dette undersøges med en urinprøve.

    Er der ingen tegn på krystaller i urinen, infektion eller andet sygdomsmæssigt, er det formentlig et adfærdsmæssigt problem.
    Der findes forskellige løsningsmodeller som tager udgangspunkt i den enkelte sag. Der findes også noget der hedder Feliway - et produkt der indeholder beroligende signalstoffer til katte, som kan bruges i en periode mens katten venner sig til det nye der sker.

    : )

    Venligst Camilla


  • #13   15. mar 2011 Hej Sandra,

    øv hvor synd for din kat! Det er en rigtig træs situation for både den og dig : (

    Der kan være en sammenhæng mellem de to situationer. Hvis din kat har ondt i munden, kan det bevirke at den dels har smerter når den soignere sig, men ubehaget kan også medføre at den generelt har mindre overskud til at pleje sin pels.

    Den kan dog også have fået diarré af andre årsager, så der behøver altså ikke at være en sammenhæng.

    Håber din kat får det bedre snart!

    Gode tanker
    Camilla : )


  • #14   15. mar 2011 Hej Mette M.

    Jeg synes i første omgang at du skal undersøge om din kat har et loppeproblem?

    Et trick:

    Tag en tættekam og kæm katten langs rygraden og evt under maven hvis misse-pigen tillader dette! ; )
    Undersøg håraffaldet for:
    - levende lopper
    - loppeeskrementer (sortbrun grums på størrelse med sandkorn)
    - skæl
    - lus eller andre dyr.

    Hvis du finder levende dyr har du svaret direkte. Hvis du finder noget der ligner loppe eskrementer, drysser du dette på et stykke vådt køkkenrulle og gnider forsigtigt på det. Hvis det efterlader rødbrune spor er det loppe eskrementer - hvis ikke, er det bare sand eller andet. Mængden af eskrementer fortæller ofte noget om hvor stort et problem du og katten har! Finder du skæl - kan det være tegn på pelsmider, der også giver kløe. Andre årsager til kløe udover parasitter kan være allergi, svamp (ringorm) eller hvis der er småsår - et tegn på infektion.

    Hvis du ikke finder noget - bør du fortsætte med at behandle mod lopper, da metoden ovenfor ikke er 100% sikker. Du kan fint bruge advantage - der både virker mod lus og lopper og også er forebyggende.

    Når du giver loppemidler er det vigtig at du bestræber dig på at få det helt ned på huden af katten, Advantage pipette tillader at du sætter spidsen helt ned på huden - uden at den ridser eller skader. Fordél produktet 1-3 steder i nakken - så det ikke løber ned langs hårene. Behandlingen skal foretages hver 4. uge.

    God jagt! : )

    Camilla


  • #15   15. mar 2011 1000 Tak for svaret Camilla :o)

    Jeg tror desværre så, at det er en af de første muligheder der er realiteten for min kat :o( Han har nemlig ikke diarré... Godt han skal til dyrlægen! Jeg havde selv haft en mistanke om, at det kunne være grunden til hans pludselige beskidte "bukser"!


  • pia V
    pia V Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #16   15. mar 2011 Fedt du gider smiley

    Vi har to katte, de er lidt over et år, den ene kat Baily har de sidste par uger holdt sig meget for sig selv, hun ligger og sover hele dagen under tv-bordet hvor vi ikke kan nå hende. når hun endelig er fremme må vi næsten ikke røre hende. når hun klør sig ved sit øre, falder der små skorper af. og hun ryster efterfølgende på hovedet, og pjevser lidt engang imellem. før var hun meget fremme og ville gerne nusses.

    Den naden kat Kitty, pisser ude i vores afløb på badeværelset, hun kan gå fra kattebakken af og så over og tisse. vi er ved at være godt trætte af at der stinker af kattepis fra afløbet af. jeg har endda sat en kattebakke ovenpå afløbet men hun gør det stadig hvor hun nu kan komme til. der er ingen af dem der er steraliseret. - ved ikke om dette vil afhjælpe problemet med tissereiet. selv efter rengøring, både med Rodalon, ajax og salmiakspiritus gør hun det. ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

    Vi skal ikke avle på kattene så de skal steraliseres. - men hjælper det på hendes tisseri?

    Pia


  • #17   15. mar 2011 Hej camilla fedt du gider at gøre det for alle vores katte missere smiley jeg har en kat der mistede den ene klo for 5 måneder siden og kan ikke rigtig se nogen tegn på at der skulle være en ny på vej. Kommer den nogensinde igen han er nemlig ude kat og nabolagets "alfahan" så han slås når der kommer andre katte ind på hans territorium. Men den ene klo mangler på hans forreste pote. Håber du kan svare mig da jeg er lidt bekymret for ham smiley og en anden ting han er ikke så glad for børster med de små stål tingester kan du anbefale en børste som han ville kunne lide?

  • #18   15. mar 2011 Kamille P, se her og læs teksten
    http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12727


  • maria s
    maria s Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 2
    #19   15. mar 2011 Hej Camilla.
    Nu ved jeg ikke hvor længe du svarer på spørgsmål herinde, men jeg håber at du kan hjælpe mig...

    Jeg skriver fordi jeg for en uge siden mistede min 7-årige Colourpoint perserhan, 13 dage efter et dyrlæge besøg, hvor han blev blev bedøvet, så hans pels kunne blive barberet ned, men han fik også renset ører/tænder og blev vaccineret.
    Allerede dagen efter besøget hos dyrlægen havde min kat problemer, han havde smerter og miavede på den mest hjerteskærende måde, når jeg prøvede at tage ham op, det virkede som om at det gjorde mest ondt ved brystkassen. Samtidig havde han problemer med at hoppe op nogen steder overhovedet, det virkede som om at også det gjorde forfærdeligt ondt, og han landede faktisk et par gange på ryggen, når han ikke kunne hoppe helt op.
    Han sov og hvilede meget i den korte periode, og jeg havde tænkt at bestille en tid hos dyrlægen igen, fordi jeg ikke forstod hvad der var galt, men Tirsdag aften, under to uger efter besøget hos dyrlægen døde min kat på under fem minutter efter en meget svær og voldsom død, hvor han startede med at give nogle små vridninger eller hop fra sig, så prøvede han at løbe en smule, men nåede kun 2-3 meter, da hans hoved var faldet ned til gulvet, og kroppen delvis slap. Da han faldt var kroppen helt slap, og han hev voldsomt efter vejret, hvorefter han var helt stille, og jeg troede at han var død, men 5 sekunder efter hev han voldsomt efter vejret igen, hvorefter han blev helt slap, og tungen bare hang ud af munden og hans øjne var spærrede helt op.
    Jeg ved ikke hvad hans død skyldtes, om det var et hjertetilfælde, måske en blodprop, eller noget helt tredje, men jeg håber at du måske kunne hjælpe mig.

    På forhånd tusind tak.
    Maria.


  • #20   15. mar 2011 Hejsa Camila H
    Super flot du gider at tage dig tiden til denne tråd smiley

    Jeg har to spørgsmål som jeg er i tvivl om, og ville gerne høre din mening.

    Det ene er : Jeg har hørt at der ikke er nogen grund til at få vaccineret ens katte hvert år, men at man godt at springe et år eller slige over?

    Det andet er : Jeg har læst flere steder herinde at tørfoder kun er lavet fordi det er nemmest for menneskene, og man bør fodre sine dyr med råt kød. Vil det sige at mit hills foder heller ikke er mange sure sild værd?

    På forhånd tak.


  • #21   16. mar 2011 Hej Pia V.

    hmmmm - det er ikke en let nød at knække - hvilket jeg fornemmer du selv er klar over! ; )

    Din kat der trækker sig tilbage og sover meget, er jeg ret sikker på har en infektion i kroppen. Det mest almindelige vil være et bid fra en anden kat - og det det drysser fra ørene kan måske være rester af sår og løsrevet hud/pels. Det er selvfølge lig et gæt udfra det du beskriver - og kan også være andre ting. Jeg synes du skal søge dyrlæge og få hende undersøgt og behandlet, da hun ikke trives som det er nu.

    mht din kat der er urenlig.... Det er formentlig et adfærdsproblem, men som jeg også har skrevet til et tidligere spørgsmål, vil en urinprøve være på sin plads for at udelukke urinvejsproblemer.
    Spørgsmål du skal stille dig selv:
    - Lever de to katte i harmoni?
    - Er der én der dominerer?
    - er der sket forandringer i hjemmet - eller i nabolaget før problemet startede?
    - Har kitty ellers ændret adfærd?
    - Er de to katte i familie? - det kan godt afstedkomme problemer med fx mor/datter.

    Prøv om du kan identificere årsagen til den urenlige adfærd. Så er det nemmere at løse problemet. Kan du ikke finde en årsag sygdom/adfærd og gøre noget målrettet - kan du prøve Feliway i en periode.

    Jeg tror ikke umiddelbart at en sterilisation kan hjælpe - måske hvis de rivalisere meget.

    Håber du kan finde årsagen.

    : ) Camilla


  • #22   16. mar 2011 Hej Kamilla P.

    Når en negl beskadiges kan det uheldige ske at det negledannende bånd også beskadiges, og så kommer der fx en mærkligt udseende negl - eller måske slet ingen! Det lyder som om at din kat ikke får sin klo igen, og det kan nabolagets katte så være glade for ; )

    Til pelsen bruger jeg selv en lille strigle fra Kong "zoom groom" - som er lavet af gummi og vældig god til at trække løse hår af.

    ; )
    Venligst Camilla


  • #23   16. mar 2011 Hej Maria,

    det var dog en forfærdelig grim oplevelse for dig og katten - ikke mindst! : ( Pyha!

    Når jeg svarer på jeres spørgsmål - vil det altid være et kvalificeret gæt fra mig - og ikke nødvendigvis det rigtige. Der kan være symptomer som der er overset og som jeg dermed ikke får - så tag mine svar med et vist forbehold. : )
    Når det så er sagt - så vil jeg gætte på at din kat har haft et hjerteproblem, også inden den blev bedøvet og behandlet af dyrlægen,

    Den mest almindelige form for hjertelidelse hos kat er HCM - hypertropisk Cardio Myopati, der en sygdom i hjertemusklen - og som bevirker at hjertevægge vokser i tykkelsen. Med tiden bliver hulrummet i hjertet tiltagende mindre, hvilket giver anledning til forskellige problemer, bland andet blodpropper.
    Det lyder som om din kat har haft en eller flere små blodpropper cirkulerende i kroppen, Når en blodprop sætter sig fast kan der ikke komme blod forbi, og der kommer iltmangel og vævsdød i området - hvilket er smertefuldt og invaliderende. Mit bedste bud udfra det beskrevne, er at din kat er død af en eller flere blodpropper somfølge af en uopdaget hjertesygdom.
    HCM diagnosticeret v scanning af hjertet.

    R.I.P

    Venligst Camilla


  • #24   16. mar 2011 Okay mange tak for dit svar smiley ved nemlig ikke hvordan han mistede den han kom bare ind også blødte det meget og vi rensede det og tog til dyrlægen med ham for var bange for infektion men der var ikke noget men det kan godt hæve engang i mellem og første gang det gjorde det tog vi til dyrlægen med ham men der var ikke noget at se er det normalt?

  • #25   16. mar 2011 Hej Janni,

    : ) ja der er sikkert mange meninger om disse to gode spørgsmål!


    Mht Vaccination:
    De fleste vacciner der anvendes idag er såkaldet "paraplyvacciner". Det vilsige at man med én injektion vaccinere mod flere sygdomme på en gang. Det er smart idet katten ikke skal stikkes flere gange og man har samtidig styr på hvilke sygdomme den forebygges mod.
    Ulempen er at nogle af delkomponenterne i vaccinen holder længere tid end andre - hvilket betyder at når man vaccinere efter "laveste fællesnævner" altså holder den vaccine med det korteste interval up to date - så "overvaccinere" man så at sige med de andre. Dette har ikke nogen helbredsmæssig betydning for katten at blive boostet oftere med disse. Så ja - nogle af sygdommene kan man nøjes med at booste hver 2. eller 3. år - andre (katteinfluenza / Chlamydia) skal boostes mindst årligt.
    Endvidere giver det mening at få sundhedsundersøgt sin kat - så man kan gribe ind i tide overfor fx tandproblemer, organproblemer og andet. : )

    Mht tørkost:
    Hvis du vælger at fodre din kat med hele mus, som er kattens naturlige fødeemne - vil det være en fin erstatning for det afbalancerede tørkost du ellers fodre med.

    Rent kød vil give fejernæring, idet katten i såfald får en ensidig kost. Mus indeholder foruden kød også knogler, organer og fordøjet grønt - og ikke mindst det for katten livsvigtige taurin i store mængder. Taurinmangel - selv i kortere tid - giver katten hjertesygdom.

    Håber dette besvare dine spørgsmål! : )

    Venligst Camilla


  • #26   16. mar 2011 Hej Kamilla P

    Jeg vil ikke sige, at det er normalt at kloen skal hæve indimellem - men om man kan finde årsagen ; ) det er måske svært. Isåfald vil jeg tænke på fremmedlegme.

    : )

    Camilla


  • #27   16. mar 2011 Okay har været til dyrlægen meget med ham efter det er sket er lidt pylret med ham

  • #28   16. mar 2011 I USA forsker man meget i vacciner - og hvor lang tid man kan måle 100% titer efter indgivelse.

    De eneste komponenter med kortvarig virkning er Leukæmi 1 år - og Chlamydophila felis - sidstnævnte holder måske kun et halvt år.

    Der er delte meninger om det direkte er skadeligt at vacciner for meget - for lidt og for meget er lige slemt - overvaccinering kan give problemer, især hvad angår kattesyge - og bruger man vacciner med adjuvans - hvad langt de flest dyrlæger gør - en del giver også hele pakken (også uden der er behov: Chlamydophila felis og Leukæmi, til fru Hansens indekat) ...

    http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

    Core betyder: Nødvendig
    Non Core betyder: Ikke nødvendig

    Ja, jeg ved det, vaccineproducenternes anbefalinger - de matcher desværre ikke fakta ...



  • #29   16. mar 2011 Tak for præciseringen : )

  • maria s
    maria s Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 2
    #30   16. mar 2011 Hej Camilla.
    Tusind tak for dit svar.

    Mvh.
    Maria.


  • #31   28. mar 2011 Hej Camilla

    Jeg har en maine Coon med meget dårlige tænder og tandkød. dyrlægen kalder det for Gengivitis. Hvad har du af erfaringer med udtrækning af alle kattens tænder og hvordan har katten det bagefter. Tager det lang tid for den at komme sig. Er det overhoveder værdigt for katten?
    mvh. jette


  • #34   29. mar 2011 Hej Jette N.

    Det er selvfølgelig en stor omgang at skulle igennem for din kat. Lidt afhængig af hvad diagnosen er, kan det dog være den mest effektive løsning.

    Hvor gammel er din kat - og hvad er diagnosen? (- udover gingivitis - der er latin for tandkødsbetændelse.)

    Der findes forskellige former for og årsager til kroniske mund/tandkødsbetændelser hos katte, så det giver mening at være sikker på at det er den rigtige behandling. : )

    Venlig hilsen
    Dyrlæge Camilla H Agger
    Byens dyreklinik.


  • #35   29. mar 2011 Hej Vibse og missebanden : )

    Mht vaccinations intervaller på indekatte.... Tja ; ) hver 2. og 3. år lyder fint i mine ører. Hvis du har kontakt til andre katte kan du selvfølgelig godt være smittebærer - men det er en ret isoleret tilværelse de fører.

    Det kan tilgengæld være fint at få kattene sundhedsundersøgt årligt eller hveranden årligt - da de jo ældes som andre katte og måske er mere udsatte for "livsstils-sygdomme" da de normalt er mindre aktive end ude-katte.

    Sårene kan have dorskellige årsager - lige fra de andre til selv-traumer pga kløe - der så igen kan have en række årsager - som parasitter, allergi og fødevarer-intolerance.

    Men det kan din dyrlæge sikkert hjælpe dig med at finde ud af på mandag.

    : )

    Venligst
    Dyrlæge Camilla H Agger.


  • #36   30. mar 2011 Hej Camilla

    Tak for svar

    Min Maine Coon er 3 år gammel og har meget rødt tandkød. i Januar fik han trukket fortænderne ud i over og undermund ud. Nu er den gal igen og da jeg var hos dyrlægen i mandags var tandkødet meget rødt og nærmest blodigt. Det eneste min dyrlæge sagde var, at det var meget almindelig for en Maine Coon at få det og at det var arveligt. Han kaldte det Gengivitis. Han anbefalede ikke tandudtrækning af de andre tænder da det ikke var værdigt for katten og at der ville gå meget lang tid før katten ville være frisk igen. Aflivning var hans døm:-(
    Kan du sige ca. pris for udtrækning af tænder?


  • #38   17. maj 2011 Hej
    Jeg har en hunkat, der fik blærebetændelse 1-2 gange om året. Hun er steriliseret. Hun får derfor Hills C/D som forebyggende. Er der nogle af disse 2 produkter, som hun også må få som forebyggende:

    Royal Canin Diet Feline Urinary S/O LP 34
    Royal Canin - Feline Urinary S/O High Dilution UHD 34 ?

    Synes nemlig kosten bliver for ensidig med kun en slags foder smiley

    Jeg har også 3 andre katte, som ikke har problemer, og mit spørgsmål er derfor, om de også må spise samme kost? Det er ikke nemt at styre det med kosten, når jeg har 4 katte :0)

    På forhånd tak.
    Mvh
    Dorthe


Kommentér på:
Spørg dyrlægen!

Annonce