fra indekat til udekat ??? fra indekat til udekat ???
Hej alle
Jeg er sikker på at spørgsmålet her er kommet 1000 gange før, men sys bare ikk jeg kan finde noget som besvarer mit spøgsmål 100 %.
Here it goes:
Jeg er for halvanden måned siden flyttet i en lejlighed, lige opppe over min kæreste som har en kastreret hankat. Han kommer herop til mig og mine prinsesser både når kæresten er her og om dagen, gennem lemmen.
Mine to, som bliver to til juli, kan ikke endnu finde ud af at bruge kattelemmen, og da jeg er alt for nervøs for noget skulle ske dem kommer de kun ud sammen med mig.
Vi har dem ude flere gange om dagen, og de tør da også gå længere og længere.
Men idag da vi var ude, tog My (min ene kat) den simpelthen gennem flere haver over til kolonihaveforeningen, hun var rimelig hurtig, så kunne først ikke lige finde hende. Jeg rendte ind og fik lidt foder i en bøtte jeg kunne rasle med, da hun altid (indenfor) kommer på den lyd. Det gjorde hun bare ikke denne gang.. Troede jeg skulle dø!!! Min kæreste sagde, ,at hun nok skulle komme, hun var bare ud og se det hele lidt an.
Da jeg fandt hende, rendte hun den stik modsatte vej, det blev jeg selvfølgelig rigtig ked af, fordi jeg jo så ikke kan kalde hende til mig. Min kærestes mening var at hun jo var på vej hjem, og vidste at hvis jeg tog hende skulle hun ind.
Nu til spøgsmålene:
Hvordan kan jeg træne mine to elsklinge til at komme når jeg kalder. Altså de gør det jo ind i lejligheden, men ude ser de mig slet ikk. Er det fordi alt er nyt og spændende?
Hvor længe skal der gå, før de får lov at rende ud selv? de render af bagtrappen, hvor de kommer om til vores haver og til siderne og bagved ligger andre haver/kolonihaver.
For at komme foran huset, skal man gennem en høj låge (ca. 2,5 m.) hvor der altid i vores bygning er lukket. det er der jo dog ikke hvis de går gennem de andre haver.
Jeg er rimelig sikker på at min kæreste til dels har ret når han siger at hans kat på knapt 7 år nok skal lære de to "små" at begå sig. Han er allerede efter dem hvis de kommer for tæt på lågen til at komme om på vejen.
Håber nogen kan hjælpe
- en meget frustreret kattemor.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
**Hvordan kan jeg træne mine to elsklinge til at komme når jeg kalder. Altså de gør det jo ind i lejligheden, men ude ser de mig slet ikk. Er det fordi alt er nyt og spændende? **
Ja, hele deres opmærksomhed er indstillet på alt det spændende derude. Klikkertræning kan måske være en mulighed. (læs evt. Træn Din Kat af Majken Lysholm Sten)
Hvis det er sådan at du fodrer med noget lækkert på faste tidspunker på dagen, så lad dem komme ud inden lækkermadstid, så vil lækkersulten nok gøre dem mere tilbøjelige til at komme, når du kalder.
**Hvor længe skal der gå, før de får lov at rende ud selv?**
Den halvanden måned, I har boet der, skulle være længe nok for kattenes vedkommende hvis de ellers er faldet godt til. Så det må være når (eller hvis) dine nerver kan klare det.
(så vidt jeg forstår, er det slet ikke muligt at indhegne have ...?)
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 12
Det er nok bare mig der er en pyldremor.
Men igen igår, lavede hun samme stunt, denne gang gemle hun sig bare under kolonihavehuset...
tak for dit svar ihvertfald, vil klart læse Træn din kat.
God påske.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Håber at kattene lærer at færdes sikkert derude.
Også god påske til jer
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 12
Se nu er det store spørgsmål så: hvorfor i alverden vil lille My nu ikke ud mere. Når vi går ud fiser Frøken rundt og jagter dyr, men lille My som ellers var så udfarende før vil helst være lige i nærheden af døren???
Forstår det simpelthen ikk, måske hun er blevet lii så bange for at skulle ud i den store verden som hendes mor er
fra indekat til udekat ???