2.059 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

trine s
trine s
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18

Vi har lige fået 2 kattekillinger.. Vi har lige fået 2 kattekillinger..

Hejsa..

Igår fik vi to kattekilliger.. 2 hankillinger som er 12 uger...
Mit spørgsmål er om hvornår skal de kastrereres inden de bliver kønsmodne?
Det er første gang vi har katte.. Vi fik dem gratis ude fra en gammel mand hvor de har fået vådfoder fra Bilka.. Men da vi i forevejen har 2 hunde som får specific tørfoder så går vi over til specific killingefoder .. Men kan der ske noget ved at vi går fra det fra Bilka og over til specific ?

Hilsen trine

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vi har lige fået 2 kattekillinger..
  • #1   10. maj 2011 I kan godt forvente bløde maver ved forderskift, det er bedst at blande op i starten så de ikke starter direkte på nyt foder.

Du kan allerede få dem neutraliseret nu. De kommer sig meget hurtigere over det når de er i den alder især drenge :o)

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#2   10. maj 2011 Okay tak for svaret..
    Vi vil lige lade dem falde til først da de ikke er vant til hunde så de er lidt utrygge ved hundene..
    Men skal man ikke nå at gøre det inden de bliver kønsmodne? Og hvornår bliver de kønsmodne?

• #3   10. maj 2011 Trine - Min hankat blev neutraliseret da han var ½ år og han gik sammen med en fertil hun, han vidste ikke hvad han skulle gøre smiley
    De skal helst veje 2 kg, da katte derunder kan have svært ved at tåle narkosen

• #4   10. maj 2011 En bruger herinde har en hankat som parrede 2 piger med held da han var 5 mdr.

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#5   10. maj 2011 Camcats: okay :o)

• #6   10. maj 2011 CamiCats tror du skal opdate din vidne om TN , for det passer ikke . En killing kommer sig hurtigere over nakosen og indgrebet , nakosen fordi en killing ikke har så meget fedt væv hvor nakosen kan oplage sig i .Så hvis man har en god dyrlæge så er det ikke noget problem.

• #7   10. maj 2011 "En bruger herinde har en hankat som parrede 2 piger med held da han var 5 mdr."

Ja, ja, det er min dumme knægt der gjorde det:-) og ikke nok med han parrede - der kom også killinger.

Bortset fra det, Specific er et skodfoder der er alt for dyrt.

Der fås meget bedre foder til billigere kg pris. Måske du kan finde nogen at købe stort ind sammen med? f.eks. på zooplus

• #9   10. maj 2011 Åh ja, den unge hans killinger blev alle, på nær den jeg beholder til avl, neutraliseret 14 uger gamle.

vaccineret 12 uger
    neutraliseret og chippet 14 uger
    revaccination 16 uger

• #10   10. maj 2011 Ja, det var nemlig din dreng jeg tænkte på Lis :o)

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#11   10. maj 2011 Lis: hvorfor er specific et skodfoder?
    Kom med navnet på foder som du syntes er optimalt for en killing

• #12   10. maj 2011 Alene det at foderet er købt i et supermarked synes jeg giver en god indikation om at det ikke er super godt.

Royal Canin kitten er godt til killinger.

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#13   10. maj 2011 Specific kan man ikke købe i supermarkedet men ved dyrlægen

• #14   10. maj 2011 Hill's og Feline Porta er et par af dem jeg kan anbefale

• #15   10. maj 2011 Okay, hvad er det så for et foder jeg blander det sammen med? Jeg var overbevist om at specifik var det nye foder fra Whiskas?

Ahh nu kom jeg i tanker om det, jeg tænkte på Perfect Fit.

Specifik kender jeg ikke til.

• #16   10. maj 2011 Katte er kødædere - derfor skal det foderet indeholder være mest kød - det er det IKKE i Specific killingefoder - det ser sådan ud:
    Ingredienser:
    Korn • Vegetabilsk proteinekstrakt • Æg og ægprodukter • Fisk og fiskeprodukter • Olie og fedtstoffer • Gær • Sukker • Mineraler • Hydrolyseret kyllingeprotein • Cellulosepulver • Plantago psyllium husk

Foder med højt kødindhold er:
    Acana
    Orijen
    Applaws, som ser sådan ud i killingevarianten:
    Ingredients:
    dried chicken, dried potato, fresh chicken, poultry oil, poultry sauce, beet mash, dried whole egg, salmon oil, dried yeast, cranberry extract, yucca extract, citrus extract, rosemary oil extract - indeholder 80% kød

pris for 2 kg i england ca. 113 kr. - pr. kg. 56.50
    pris for 3 kg specific ca. 245 kr i dk - pr. kg 81,66

• #17   10. maj 2011 Specific bliver ikke et bedre foder af dyrlægen sælger det. De laver foder til syge katte - der kan det have sin berettigelse - men ikke til sudne og raske katte

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#18   10. maj 2011 Lis:

Vegetabilsk proteinekstrakt • Fisk og fiskeprodukter • Olie og fedtstoffer • Æg og ægprodukter • Gær • Mineraler • Korn •

det er killinge foder fra specific

Det er ikke kun til syge katte og nu køber vi det heller ikke ved dyrlægen men fra fabrikken..

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#19   10. maj 2011 http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1926

Foder både til raske og syge katte..

• #20   10. maj 2011 trine S
    "Det er ikke kun til syge katte og nu køber vi det heller ikke ved dyrlægen men fra fabrikken"

Det har jeg heller ikke sagt - jeg har sagt at det KAN være en fordel at fodre med de sygdomsforebyggende fra Specific.

Foderet bliver ikke bedre i kvalitet af du køber det på fabrikken - det er iog bliver et skodprodukt ...

• #21   10. maj 2011 syntes helt klart det er fint du søger råd om foder osv, men lige en tanke prøv dig frem hvad trives dine misser på, det er jo ikke alle katte der trives lige godt på alle fodre. smiley

Mht kastration har jeg hørt begge dele både det med 12 uger og 2 kg reglen, så ja det kommer vel os meget and på hvad din dyrlæge siger til det. Så forhør dig os lidt ved ham/hende smiley

Pøj pøj med de 2 små, dem skal du nok få rigtig mange gode og sjove timer med smiley

• #22   10. maj 2011 Hej Trine

hvad angår foder så prøv da med det i giver hundene.... men tænk over at fordi det er godt til hunde´ne behøver det ikke være det bedste for jeres katte smiley vi har prøvet det foder og havde ikke gode erfaringer med det.... jeg synes vores katte tabte sig og pelsen var glansløs ( hvilket ikke er godt når det er show persere vi har ) vi bruger Hill`s og RC og det fungere godt her..... hva foder angår er der mange meninger men man skal vel bare kigge på om man synes kattene trives.... ellers fortæller dyrlægen det vel osse til det årlige tjek smiley

Held og Lykke med dem

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#24   10. maj 2011
    Lotte: jeg har heller aldrig sagt det var kød som det første og det var det meste i men Lis skrev at indholdet var korn det første men det passer ikke.. Det kan du også se hvis du ser ordentlig efter...

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#25   10. maj 2011 Pernille k
    Thomas & Marlene c : jo mange tak .. Ved selv efter hvor lang tid det tog at finde det rigtige foder som vores hunde fungere bedst på efter at have prøvet Hills, acana, orijen, josera og Pro plan til hundene var specific det bedste til hundene.. Så det første foder jeg vil prøve med er specific til kattene og se derefter hvordan de fungere på det smiley

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#26   10. maj 2011 Vores hunde får råt ved siden af deres tørfoder og det vil jeg også gøre med kattene..

• #27   10. maj 2011 Trine,
    inden du gå for meget i selvsving, så er inholdet hentet fra Specifics egen hjemmeside:
    http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1981

som du iøvrigt selv linker til!

Første ingrediens, det der er mest af i foderet ER korn!!

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#28   10. maj 2011 Lis: nej ikke killinge foderet.. Kig selv ordentlig efter

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#29   10. maj 2011 http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1980

Værsgo

• #30   10. maj 2011 Jamen søde ven - du har fået to KILLINGER - hvad er mere naturligt at at give deklarationer på killingefoder.

Voksenfoderet er præcis samme skodfoder - tag det til dig eller lad være ...

Katte er og bliver kødædere - de har ikke brug for korn, majs og vegetablisk (plante) ekstrakt.

Du kan fodre præcis som du har lyst - men det bliver Specific hverken bedre eller billigere af ...

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#31   10. maj 2011 Lis: det var dig der startede og jeg retter dig bare smiley

Det din mening... Jeg er ligeglad.. Alle kan ikke have samme holdning til tingene men det har du vel forhåbentlig lært.. Eller jeg har mine tvivl..

• #32   10. maj 2011 Der står vegetabilske proteiner som det første, hvilke er en god ledetråd på noget foder man ikke bør bruge til en kat. Kød(animalske proteiner) skal altid stå som det første.
    Jeg må tilstå at jeg finder det på linie med det billige fra supermarkedet. Det bedste kattemad er det er uden korn og med højt kødindhold, det kunne være Applaws, som i øvrigt efter min mening er billig. Det er i hvert fald meget billigere end Specific.
    Du kan i øvrigt osse supplere kattens foder med råt kød, det har de kun godt af at få.

• #33   10. maj 2011 Lige præcis du er ligeglad - og det mest sørgelig du ikke forsøger at sætte dig ind i det - eller i det mindste bare at læse og lære. Men det er jo helt normalt at jo yngre man er jo mere belærende og klog er man ...

Du kan fodre med hvad du vil, det er og bliver et skodfoder de ikke engang selv kan finde ud af hvad indeholder.

Disse to link fra deres egen hjemmeside er det helt samme produkt - men med med forskelligt skodinhold:
    http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1981
    http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1980

gad vide hvad foderet egentlig indeholder - nogen der har en pose? nå, ja det behøver jo sådan set heller ikke indeholde det der står på posen:-(

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#34   10. maj 2011 Marianne: hvor køber man det foder henne. ? Det har jeg nemlig ikke hørt om..

• #35   10. maj 2011 Trine, i det link, du selv indsætter, er vegetabilsk proteinekstrakt nævnt først og dermed den proinform, der er mest af.

For øvrigt giver jeg Lis ret. Det gør nu alle, der har sat sig ind i, hvad kattefoder indeholder og hvad katte har behov for.

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#36   10. maj 2011 Lis: prøv nu for en gangs skyld at læse tråden igennem.. Du skriver jeg ikke vil sætte mig ind i det eller lære og læse .. Som jeg har skrevet længere oppe har jeg prøvet hundefoder fra orijen, acana, Hills, Pro plan og josera men jeg syntes at mine hunde fungere bedst på specific da de samtidig får råt kød ved siden af og jeg har også skrevet længere oppe at jeg vil først og fremmest prøve specific på kattene og se hvordan de fungere på det og hvis de ikke fungere optimalt vil jeg da selvfølgelig skifte men hvis de fungere godt på specific så vil jeg blive ved med at fodre med specific med råt kød ved siden af..

Så jeg kan ikke se hvor jeg ikke vil sætte mig ind i tingene henne? Jeg skriver jeg er ligeglad med hvad din holdning er til specific da jeg kun har gode erfaringer med det og nej det er ikke dyrt for mig da jeg køber det til halv pris..

Så du sku vidst tag og lære og læse..

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#37   10. maj 2011 Mega: det ved jeg godt og det er også det jeg skriver men det som Lis skrev er at der er KORN i som det første og det er der ikke i killinge foderet..

• #38   10. maj 2011 Tak for rådet. Jeg har lært at læse:

"og nej det er ikke dyrt for mig da jeg køber det til halv pris.. "

Mon ikke det er en væsentlig faktor

• #39   10. maj 2011 Du kan bla købe det her. Scroll helt ned i bunden

http://www.petfoodnord.dk/c60-killingefoder/

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#40   10. maj 2011 Lis: skulderklap til dig smiley

Nej faktisk ikke da vi også kan få de andre mærker til halv pris dog ikke Hills..

• #41   10. maj 2011 Trine for pokker.

Det er fabrikanten selv der skriver det - på deres ene side - på deres anden skriver de noget andet.

Hvad der er rigtig - hvor skulle jeg vide det fra når de ikke egang selv ved det.

Så kig du på de to link og LÆS - fordi du finder et link på Specifik og jeg finder et andet - på præcis samme foder - mener du så det du finder er mere rigtigt end det jeg finder - eller hvad mener du?

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#42   10. maj 2011 Jeg ved det ikke.. Men det var da lige før at når jeg får en pose killingefoder så sku jeg skrive herinde hvad der er i.. For det er faktisk for dårligt at de ikke engang selv har styr på det inde på hjemmesiden..

• trine s
    trine s Tilmeldt:
    maj 2011

#43   10. maj 2011 Men er der nogen som har prøvet specific killinge/katte foderet for i skriver næsten alle negativt om det så bliver i tvivl om jeg overhovedet skal købe en pose specific killinge foder hvis katten ikke fungere godt på det..

• #44   10. maj 2011 Applaws killing koster 113,50 for 2 kg hos Zooplus UK.

http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/applaws

• #45   10. maj 2011 CamCats , synes nu at jeg svare i en høflig tone.
    Desværre er min hard disk brændt sammen ellers ville jeg da gerne havde fundet nogle gode links frem ang. TN ,. desværre jeg har endnu ikke fundet alle de links som er gået tabt .Men jeg mener at nogle af de andre der har skrevet herinde før har lagt nogle gode links ind i andre tråde om det emne , som jeg også selv havde gemt på min hard disk Som er mere uddybende en det link du sat ind.
    Så det ville være en mulighed at søge efter det herinde.

• #46   10. maj 2011 http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=63507

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=63685

Tidlig neutralisering - alder og vægt har ingen betydning, men det har dyrlægens viden ...

http://www.winnfelinehealth.org/Health/spay-neuter.html

• #47   10. maj 2011 Jeg holder også mine katte langt væk fra SPECIFIK, da jeg som blandt andet Lis D, synes at det er et rigtig skodfoder - og at det sælges hos dyrlægen er bestemt ingen garanti for at foderet er godt.

Nu har jeg selv en huskat, en Maine Coon og en Sphynx-kiling hvoraf den sidstnævnte kræver lidt ekstra mht. foder. Her fodre jeg primært med en blanding af følgende: Applaws Kitten, Porta 21 Grain Free og Olivers Large Breed. Som vådfoder får de LUX (fra ALDI), Cosma og Porta 21. Indimellem får de også råt.

Herhjemme trives de på den kombination.

• #48   10. maj 2011 HOV, jeg glemte vist også lige at svare på dit egentlige spørgsmål: Foderskift fra et velkendt til en ny type foder bør ske gradvist for at undgå dårlig mave.

• #49   10. maj 2011 Tak Lis , det var lige et par af de links jeg tænkt på :-))

• #50   10. maj 2011 Jeg har lige fulgt med i denne tråd.. Ren og skær nysgerrighed - jeg har flere gange set at folk blander foderet.. Hvilke fordele er der i det?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #51   10. maj 2011 Jeg køber selv Applaws til mine katte og de elsker det, køber 2 x 7.5 kg. For Ved Køb for over kr.500,- Sendes nemlig fragtfrit smiley

Hvis du prøver en pose Applaws og din kat godt kan lide det, så kan du bestille det her,

Applaws Barf Kitten 7,5kg
    399,00 kr
    Ned til: 320,00 kr

(link fjernet)

• #52   10. maj 2011 Jeg blander altid.

1. har en kat med kronisk dårlig mave - så der er altid IAMS Hairball i.

Derudeover er det jo set der er produceret foder der ikke var så godt - og mangler det ene noget eller har for meget - så udjævnes det noget med at blande.

Kattene bliver heller ikke helt så sarte med hvad de får

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #53   10. maj 2011 Lis... Ja det er en rigtig god ting at gøre.:-) Jeg blander også herhjemme, 2 forskellige slags tørfoder i èn madskål og en anden skål med 2 forskellige tørfoder, så bruger 4 forskellige typer tørfoder.

• #54   10. maj 2011 Interessant - tak for svar.. Så det handler om at læse varedeklarationerne for så at supplere med det der mangler i den ene osv?

• #55   10. maj 2011 Et fuldfoder SKAL indeholde alt - men kan man være sikker på det gør det?

Der er faktisk fuldfoder der ikke engang indehokder kød, hmmm ...

• #56   10. maj 2011 Sørgeligt men sandt.. Det er jo det samme som med mad til os mennesker.. Alt indeholder jo heller ikke kun de gode sager smiley

Og ja, man kan vel aldrig være sikker på at et fuldfoder indeholder alt.

• #57   10. maj 2011 Jeg bruger osse 3-4 forskellige fodermærker og forskellige versioner. Dels for at afveksle i smag, men mest af samme årsag som fx Lis. Jeg blander det dog ikke i samme skål, men har hver ting i hver sin skål.
    Ja det burde ikke være sådan en jungle at finde ud af hvilket foder der er det bedste og desværre er producenterne dygtige til at lave forvirrende indholdsfortegnelser lige som de er ved menneskemad. Jeg kan så forstå at discountmærkerne er ringe, men jeg forstår simpelthen ikke at de store mærker ikke laver et foder uden korn og andet en kat slet ikke har brug for. Når man alligevel giver mellem 400 og 600 for foder, tror jeg de fleste gerne vil betale 50 kr ekstra og så få et meget højere animalsk indhold. Applaws kan jo og det er såmænd ikke særligt dyrt.

• #59   10. maj 2011 Nu er der 85% kød i applaws - så det er den primære proteinkilde. Ris optages og fordøjes bedre end korn - og i en meget begrænset omfang - så ja ernæringsmæssigt et bedre foder

• #60   10. maj 2011 tak Lis smiley

• #62   10. maj 2011 Lotte - det vil jeg gi' dig ret i - det er hysteri med kornet - men alt med måde, altså kornet:-)

Kommentér på:
Vi har lige fået 2 kattekillinger..

Annonce