Sammenføring af 2 British Shorthair hunner Sammenføring af 2 British Shorthair hunner
Kære alle!
Jeg er bekymret for min 5-årige steriliseret hunkat, Freya da jeg netop igår hentede en 1-årig hunkat, Selia (ikke steriliseret) hjem til os at bo.
Jeg stillede transportkassen med Selia inde i stuen, og åbnede lågen så hun kunne gå ud når hun ville. Til at starte med, opdagede Freya hende slet ikke, og gik ligeså glad og udforstyrret rundt i lejligheden. Men med det samme hun åbnede Selia, skød hun hårene i vejret, og hvæsede og knurrede af hende. Selia sad forundret og kiggede på hende, da hun slet ikke anede hvad der foregik.
Freya gik over til soveværelsesdøren, og sad bare og kiggede på hende, med store øjne, mens Selia spaserede rundt i lejligheden.
Lidt senere på aftenen, "mødte" de igen hinanden i gangen, og her sad de egentlig bare begge to og hvæsede af hinanden, indtil Selia stoppede og bare sad og kiggede på Freya.
De blev adskilt da jeg gik forbi dem, og siden har Selia lagt under sofaen, og hvæset og knorret af både min kæeste og jeg. Hun er slet ikke til at få ud, og jeg er bange for at jeg måske har ødelagt noget ved at få hende, da Freya ikke rigtig "tør" gå ind i stuen. Og Selia skulle jo også gerne kunne føle sig hjemme, og turde komme frem fra sofaen.
Hjælp! Savner noget der kan berolige mig!
maj 2010
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 10
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Rolig nu, det er så vidt jeg kan forstå 1.dag hun er der. Det er helt naturligt at begge katte er usikre på hinanden.
De må gerne hvæse og knurre og det er også fint at den nye kat gemmer sig, det vil hun nok gøre i en længere periode.
Lad dem selv finde ud af det, lad være at blande dig, eller prøve at "konfliktløse". Kun hvis de kaster sig over hinanden og er meget voldsomme ville jeg gribe forsigtigt ind. Ellers skal de nok finde ud af det, da skal jo lige se hinanden an.
okt 2007
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
maj 2010
Hun knurrer stadig rigtig meget af mig, og hvæser, men jeg prøver forsigtigt at ae hende, med et tæppe omkring hånden - for min egen sikkerhed
Marianne: Jeg har købt hende privat, og Selia har ikke været vant til andre katte - kun børn, og så har hun selvfølgelig set og hørt de andre katte der har strejfet omkring udenfor.
Min egen kat er heller ikke vant til andre katte, så jeg prøver at give dem noget tid, og håbe på at det kommer til at fungere.
okt 2007
Jeg ved godt at du ikke vil tvinge hende som sådan, men det er det man gør når hun klart giver udtryk for at hun er usikker på dig ved at hvæse. Lad hende komme til dig, sæt dig evt. på gulvet med nogle godbidder eller noget lækkert dåsemad og se om du kan lokke hende, men lad være at stiikke hånden op til hende. hun skal nok komme når hun falder lidt til.
maj 2010
Ellers regner jeg med at købe sådan en spray nede ved dyrlægen, til at få dem til at falde mere til ro og finde stedet mere attraktiv.
Så håber jeg blot at det bliver bedre med tiden
okt 2007
og god ide med feliway, det kan hjælpe lidt
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
maj 2010
Selia ligger igen under sofaen. Hun lå i vindueskarmen det meste af dagen igår, da hun var inde på soveværelset.
maj 2010
Jeg har fået købt sådan en diffuser med Feliway, og det lader til at virke efter planen.
Selia er blevet meget mere tryg ved at færdes rundt i samtlige rum i lejligheden, og hun virker glad og tilfreds.
Værre står det dog til med Freya. Hun er fortsat meget vred på Selia, og knurre og hvæser af hende, hver gang hun kommer i nærheden af hende.
Selia er begyndt at følge efter Freya, alle vegne i lejligheden, og det genere naturligvis Freya - grænseløst!
Freya er fortsat meget kælen overfor mig, men hun virker lidt forstyrret af Selia, og jeg er bange for at de slet ikke bliver venner.
Selia kan kun nogle gange lide at jeg rører ved hende, og tit knurre/hvæser hun af mig, og bider ud efter mig.
Jeg prøver så vidt muligt, at snakke stille til hende, og hun har heller ikke problemer med at man går over/forbi hende, når hun ligger på gulvet.
Er der nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
På forhånd tak.
Sammenføring af 2 British Shorthair hunner