673 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Sammenføring af 2 British Shorthair hunner Sammenføring af 2 British Shorthair hunner

Kære alle!

Jeg er bekymret for min 5-årige steriliseret hunkat, Freya da jeg netop igår hentede en 1-årig hunkat, Selia (ikke steriliseret) hjem til os at bo.
Jeg stillede transportkassen med Selia inde i stuen, og åbnede lågen så hun kunne gå ud når hun ville. Til at starte med, opdagede Freya hende slet ikke, og gik ligeså glad og udforstyrret rundt i lejligheden. Men med det samme hun åbnede Selia, skød hun hårene i vejret, og hvæsede og knurrede af hende. Selia sad forundret og kiggede på hende, da hun slet ikke anede hvad der foregik.
Freya gik over til soveværelsesdøren, og sad bare og kiggede på hende, med store øjne, mens Selia spaserede rundt i lejligheden.

Lidt senere på aftenen, "mødte" de igen hinanden i gangen, og her sad de egentlig bare begge to og hvæsede af hinanden, indtil Selia stoppede og bare sad og kiggede på Freya.
De blev adskilt da jeg gik forbi dem, og siden har Selia lagt under sofaen, og hvæset og knorret af både min kæeste og jeg. Hun er slet ikke til at få ud, og jeg er bange for at jeg måske har ødelagt noget ved at få hende, da Freya ikke rigtig "tør" gå ind i stuen. Og Selia skulle jo også gerne kunne føle sig hjemme, og turde komme frem fra sofaen.

Hjælp! Savner noget der kan berolige mig! smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sammenføring af 2 British Shorthair hunner
  • #1   30. maj 2011 På forhånd tak til alle!

• #2   30. maj 2011 Hej Paulina

Rolig nu, det er så vidt jeg kan forstå 1.dag hun er der. Det er helt naturligt at begge katte er usikre på hinanden.
    De må gerne hvæse og knurre og det er også fint at den nye kat gemmer sig, det vil hun nok gøre i en længere periode.

Lad dem selv finde ud af det, lad være at blande dig, eller prøve at "konfliktløse". Kun hvis de kaster sig over hinanden og er meget voldsomme ville jeg gribe forsigtigt ind. Ellers skal de nok finde ud af det, da skal jo lige se hinanden an.

• #3   30. maj 2011 ps: det lyder egentlig som om de begge tager det pænt i betragtning af situationen, så lad du dem bare finde ud af det selv.

• #4   30. maj 2011 Helt ro på. Det er helt naturligt og faktisk er det gået fint set ud fra det du skriver. Det eneste der er at gøre når man sammenfører 2 katte, er at have tålmodig og at man som menneske IKKE blander sig. I hvert fald ikke med mindre de slåsser så pelsen flyver rundt. De skal have fundet ud af hvem den anden er og hvem der bestemmer. Hvis den lille ny ikke er neutraliseret, så vil det hjælpe utroligt meget at få det gjort. Men jeg kan ikke forstå at du ikke har fået råd af opdrætter til sammenførringen.

• #5   30. maj 2011 Tusind tak, Nina smiley Jeg er lige kommet hjem fra studierne, og fandt så Selia oppe i "Freyas" kradsetårn.

Hun knurrer stadig rigtig meget af mig, og hvæser, men jeg prøver forsigtigt at ae hende, med et tæppe omkring hånden - for min egen sikkerhed smiley

Marianne: Jeg har købt hende privat, og Selia har ikke været vant til andre katte - kun børn, og så har hun selvfølgelig set og hørt de andre katte der har strejfet omkring udenfor.
    Min egen kat er heller ikke vant til andre katte, så jeg prøver at give dem noget tid, og håbe på at det kommer til at fungere.

• #6   30. maj 2011 Jeg ville undlade at "tvinge" hende til kærtegn her i starten.
    Jeg ved godt at du ikke vil tvinge hende som sådan, men det er det man gør når hun klart giver udtryk for at hun er usikker på dig ved at hvæse. Lad hende komme til dig, sæt dig evt. på gulvet med nogle godbidder eller noget lækkert dåsemad og se om du kan lokke hende, men lad være at stiikke hånden op til hende. hun skal nok komme når hun falder lidt til.

• #7   30. maj 2011 Jeg har nu sat Selia ind i soveværelset, for at give hende mulighed for at vænne sig til et lidt mindre rum end min stue er, og også for at hun kan sidde selv, uden at Freya er i nærheden.

Ellers regner jeg med at købe sådan en spray nede ved dyrlægen, til at få dem til at falde mere til ro og finde stedet mere attraktiv.
    Så håber jeg blot at det bliver bedre med tiden smiley

• #8   31. maj 2011 Jeg ville så ikke vælge at skille dem ad. De ved begge at den anden er der, så jo mere du gør det farligt at være sammen ved at være nervøs og ved at skille dem ad, jo mere vil de reagere på det du udsender ved at være ængstelige omkring hinanden. Lad dem selv finde ud ad det og vær helt rolig smiley

og god ide med feliway, det kan hjælpe lidt

• #9   31. maj 2011 Du skal ikke skille dem ad. Hver gang du gør det, så forlænger du tiden, da de så igen skal se hinanden an.

• #10   31. maj 2011 Jeg tror jeg vil prøve med noget Feliway smiley

Selia ligger igen under sofaen. Hun lå i vindueskarmen det meste af dagen igår, da hun var inde på soveværelset.

• #11   6. jun 2011 Hej igen allesammen smiley

Jeg har fået købt sådan en diffuser med Feliway, og det lader til at virke efter planen.
    Selia er blevet meget mere tryg ved at færdes rundt i samtlige rum i lejligheden, og hun virker glad og tilfreds.

Værre står det dog til med Freya. Hun er fortsat meget vred på Selia, og knurre og hvæser af hende, hver gang hun kommer i nærheden af hende.
    Selia er begyndt at følge efter Freya, alle vegne i lejligheden, og det genere naturligvis Freya - grænseløst!

Freya er fortsat meget kælen overfor mig, men hun virker lidt forstyrret af Selia, og jeg er bange for at de slet ikke bliver venner.
    Selia kan kun nogle gange lide at jeg rører ved hende, og tit knurre/hvæser hun af mig, og bider ud efter mig.
    Jeg prøver så vidt muligt, at snakke stille til hende, og hun har heller ikke problemer med at man går over/forbi hende, når hun ligger på gulvet.

Er der nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak.

Kommentér på:
Sammenføring af 2 British Shorthair hunner

Annonce