1.137 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
hjælp til valg af kat :) hjælp til valg af kat :)
Min kæreste og jeg har snakket om at få en kat.
Vi ønsker os en rolig kælen kat. Vi bor i lejlighed nu så det skal være en inde kat, måske om nogle år, hvor vi håber på at få et hus vil den have mulighed for at komme ud.
Håber i kan hjælpe og komme med jeres erfaringer om i mest er til han eller hun katte, og om man gør klogest i at få katten striliseret, også selv om det skal være en inde kat.
0 synes godt om
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 124 Svar: 331
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 42 Svar: 174
Med hensyn til kønnet, er det ligemege synes jeg. Hannerne er lidt større end hunner. Det er også en god ide at vælge 2, så har de altid hinandens selvskab
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
I skal osse tænke over om i vil bruge meget tid eller ingen tid på pelspleje.
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
(Hvor i landet bor I? Og hvad kan I tilbyde en kat?)
dec 2006
mar 2009
Jeg fant en kat for 3 dage siden som jeg tog mig af til jeg fandt frem til ejeren og det gjorde jeg idag, så han er hjemme hos sine mennesker igen, men den kat vare bare speciel, den var så rolig den ville bare putte hos en hele tiden og om natten gik den med i seng og lå helt oppe ved ens hoved, og om morgenen blev man vækket af mysser, den var så sød, men det var bare en normal hus kat, men jeg har aldrig oplevet en normal huskat være sådan. Det er svært at forklare her hvordan den var, men den var bare helt fantastisk, så det var rigtig særgeligt da vi skulle sige farvel til den igen.
Så vi vil rigtig gerne have sådan en kat som den, en der er rolig og kælen. Det var en kastreret han kat
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.393
feb 2011
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 23
Jeg har selv 4 katte, hvoraf de har været indekatte. Mine katte har ikke koster mig noget da det bare er almindelige huskatte, så det kommer vel også lidt an på om man vil ud at give flere tusinde for en kat, eller om man max. vil give måske 100 kr.
Alle mine katte er rolige og kælne.
Og jeg vil altid mene at alle katte er lige gode (ved der er mange som hellere ser de har et race, og stamtavle).
Håber i finder ud af noget
mar 2009
mar 2009
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.393
mar 2009
Og til jer der mener det er bedst at have to, skal det så være fra samme kuld og samme køn?
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
artikel om hvorfor det er en god ting at kastrerer..
(link fjernet)
Men se jer godt for og husk at killing skal være 12 uger inden i må overtage den og se samt mærk om den nu er 12 uger og at køber ikk bare sælger for et godt ord.. Dette er nemlig ulovligt både at sælge og købe en killing under 12 uger..
mar 2009
dec 2006
JA, det har stor betydning for kattens trivsel. En indekat har jo ikke mulighed for at udleve sin kønsdrift (og den er meget stærk hos katte), og ved at gå inde og være i sine hormoners vold, risikerer katten at blive kulret, og udvikle en adfærd, som heller ikke er rar for ejeren: Hankatte der hyler efter damer, og strinter, så det stinker i hele huset. Hunkatte der kommer i gentagne løbetider og hyler efter herrer, og måske også bliver urenlige, og i øvrigt har forhøjet risiko for underlivsbøvl. Så ja, neutralisering er nødvendig. (og øretatovering, hvis nu katten skulle smutte ud ved et uheld) .
**jeg kender en der har taget en efterladt killing til sig som kun er 4-5 uger, hun giver den flaske hver 3 time, kan sådan en killing ikke tage skade af at være kommet fra sin mor så tidligt?**
Jo det kan den, hvis der ikke er andre katte eller killinger i husstanden. (Det håber jeg der er). Hvis der er andre killinger, den kan tumle med og en voksen kat der kan opdrage på den, så kan den blive en udmærket kat. (læs evt. mere på www.hittekilling.dk )
**... den kat vare bare speciel, den var så rolig den ville bare putte hos en hele tiden og om natten gik den med i seng og lå helt oppe ved ens hoved, og om morgenen blev man vækket af mysser, den var så sød, men det var bare en normal hus kat, men jeg har aldrig oplevet en normal huskat være sådan.**
Det er slet ikke unormalt at huskatte er sådan. Jeg bor sammen med to af slagsen
mar 2009
Vi må gerne have to katte her hvor vi bor.
Her til aften efter jeres svar har vi snakket om at få en normal han huskat (killing 12 uger) og så få den kastreret.
Men men så har vi jo os tænkt over om det er bedst med to som de fleste af jer mener. Så har jeg en en helt bunke spørgsmål igen.
Har en inde kat det bedst når de er to katte? Hvis vi kun vælger en killing vil den så få et mindre bedre liv hvis den er selv?
Skal man vælge to killinger fra samme kuld og skal det være samme køn??
Eller kan man godt få killing nr 2 når den anden er voksen (1 års alderen)
mar 2009
dec 2006
Tja, ikke nødvendigvis, men sandsynligvis. To kastrater fra samme kuld er sikker succes
**Hvis vi kun vælger en killing vil den så få et mindre bedre liv hvis den er selv? **
Igen ikke nødvendigvis, men ingen tvivl om, at to killinger har umådelig stor glæde af hinanden! (og dobbelt fornøjeligt for ejeren at opleve to stk sammen).
Det er de færreste ejere der er nok hjemme til at stimulere og underholde en killing. Og voksne indekatte kan også let komme til at kede sig hvis de er alene hjemme mange timer hver dag.
Personligt synes jeg, det er lidt trist, hvis en kat, skal gå livet igennem uden omgang med artsfæller (hvilket jo er tilfældet med indekatte). Men nogle katte klarer det fint, og trives godt med det.
Problemet med at anskaffe en enkelt killing er IMO, at man ikke ved om den vil komme til at vantrives uden en misseven. Og hvis man må have to katte, og ens fremtidige boligforhold ikke er en hindring, så synes jeg bestemt at det er bedst at have to - og anskaffe dem samtidig.
Skal man vælge to killinger fra samme kuld og skal det være samme køn??
Ikke nødvendigvis, men det er det nemmeste. Pige og dreng kan godt gå sammen, men man ser af og til at drengen kan blive lidt for vild til pigens smag.
Eller kan man godt få killing nr 2 når den anden er voksen (1 års alderen)
Ja, kan man godt, men det absolut letteste (og bedste for første killing) er at de bliver anskaffet samtidig.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Du skal ikke undskylde for at stille spørgsmål. Det er meget bedre at spørge end ikke at spørge.
Du skriver at du ikke vil have en kat med stamtavle og alt det fine, men bare en huskat. Selv om jeg opdrætter med stamtavle, så kan jeg ikke lide man siger bare om en huskat. Især fordi der efterhånden ikke er så mange rene huskatte mere. Nå, det var et sidespring.
Men jeg kan da bestemt anbefale dig at tage ud og besøge internaterne i dit område, de bugner med killinger og katte i øjeblikket. Hvis det er et kvalificeret internat, kan de som regel hjælpe med at finde en killing der lever op til de krav du og din kæreste stiller. Du får/køber så en killing der er tjekket af dyrlæge, vaccineret og neutraliseret, så du/i ikke selv skal ud at betale for dette senere. I øvrigt er det billigere på den måde.
Samtidig hjælper du/i en kat i nød og som trænger til et hjem.
hjælp til valg af kat :)