2.913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Kat i bad - efterfølgende tørring.. Kat i bad - efterfølgende tørring..

Hej alle jer

Jeg søger et råd til hvordan, jeg kan tørre min kat efter bad bedst/hurtigst muligt.
Han elsker at være i bad og bare jeg tænder vandet for at få det varmt spurter han derind.
Han hader dog at blive tørret med føntørren. - Han er dog ikke bange for den når JEG tørrer mit hår med den.

Jeg er bange for at lade ham gå og være våd fordi han er semi-langhårskat og har hørt at de kan få lungebetændelse af at gå og være våd og fryse. Sidste gang måtte jeg opgive føntørren og have ham liggende på mig inde under et vattæppe, men det tog jo flere timer før han var knastør.

Grunden til at jeg overhovedet har ham i bad er to ting:
1) Han elsker vand og at være i bad så derfor vil jeg jo gerne give ham den glæde.
2) Jeg starter her i starten af 2012 med udstilling og vil gerne have ham vænt til den helt store tur (bad, tørring, udredning).

Derudover synes jeg også det er rigtig svært at frisere/rede ham da han ser kammen/børsten som et stykke legetøj og bliver helt vild når han ser den. Om han bliver sur på den eller leger med den kan jeg ikke lige se.

Uh det blev lidt langt..
Håber i har nogle gode råd til hvad jeg kunne prøve og evt. træne. :o)

Vh Thilde

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat i bad - efterfølgende tørring..
  • #1   17. jul 2011 Jeg følger lige lidt med her smiley
    har samme problem med børsten ..

• #2   17. jul 2011 Sæt føntørreren med svag varme og styrke på et bord og leg f.eks. med en drillepind ell. en snor, som du langsomt fører tættere på luftstrømmen og til sidst ind under, men de første par gange ikke i for lang tid.

Du kan også købe en lille varmluftblæser (koster ikke alverden), som du sætter dig foran med katten på skødet. Så har du desuden begge hænder fri.

Når han nu elsker at komme i bad, vil jeg råde dig til ikke at bruge sæbe hver gang, men kun vand. Ellers bliver hans hud for udtørret.

Vent med at rede og børste ham, til han er søvnig og brug langsomme bevægelser. Lad ham få lov til at snuse og undersøge remedierne grundigt og lad ham lege med børsten, mens du bruger kammen - og omvendt.

• #3   17. jul 2011 *Sæt føntørreren med svag varme og styrke på et bord og leg f.eks. med en drillepind ell. en snor, som du langsomt fører tættere på luftstrømmen og til sidst ind under, men de første par gange ikke i for lang tid.*

Ja det vil jeg prøve så - at få noget leg ind i det så.
    Jeg tænker bare lidt på det der med at det ikke skal være for lang tid ad gangen til start - hans pels tager forever at få tør med den har jeg fundet ud af, og hvis jeg ikke tørrer ham helt går han jo og ryster af kulde, og vil jo ikke have han bliver syg. ?

*Du kan også købe en lille varmluftblæser (koster ikke alverden), som du sætter dig foran med katten på skødet. Så har du desuden begge hænder fri.*

Ja har godt tænkt på det, men dem jeg har fundet synes at koste rimelig meget - og det er ikke fordi jeg vil have ham til udstilling i udlandet og sådan så syntes at det ville være rart at få ham vant til føntørreren.

*Når han nu elsker at komme i bad, vil jeg råde dig til ikke at bruge sæbe hver gang, men kun vand. Ellers bliver hans hud for udtørret.*

Ja det ville nok være bedst. Nu har jeg kun haft ham i bad et par gange og kun en gang har jeg brugt shampoo. Har dog ikke fundet noget godt, men billigt katteshampoo endnu, så der blev bare brugt parabenfri og parfumefri shampoo.
    Kender du evt. noget godt shampoo til en rimelig pris, der evt. fremhæver hans hvide og sorte/sølv i pelsen?

*Vent med at rede og børste ham, til han er søvnig og brug langsomme bevægelser. Lad ham få lov til at snuse og undersøge remedierne grundigt og lad ham lege med børsten, mens du bruger kammen - og omvendt.*

Ja jeg børster ham mens han ligger og sover eller er meget distraheret af at kigge på fluer udenfor vinduet, for det er svært at komme ordentligt til når han sover. Især på hans "bukser" da han trækker benene til sig og dermed vågner.
    Jeg købte (troede jeg) en god børste der havde fået gode anmeldelser på zooplus, men det er stål børster og hvis han leger med den bider han i dem og så stikker de i hans tandkød som så bløder lidt, så det vil jeg ikke lade ham gøre mere. Lige nu er det bare en alm plastik kam jeg bruger, men den kan ikke rigtig tage underpelsen når han begynder at få ordentlig voksen pels, og har hørt at Furminator er bedst til korthår så er lidt på herrens mark hvad det angår.
    Kan bare se på ham at når han får fat i kammen så må den ikke børste ham mere, så at lade ham lege med den, har jeg bare på fornemmeren af at det langsommeliggør processen, også senere hen, eller hvad?

Tak for svar :o)

• #5   17. jul 2011 Jeg har godt set den Lotte :o) Men før han overhovedet vil sidde så stille og roligt med vind på sig må der vidst træning / tilvænning til.
    Prøver det der med at lege med ham foran den tror jeg..

• #6   18. jul 2011 jeg har købt et sort stykke stof af en art, som er beregnet til og rulle dme ind i det suger alt vandet fra dem , og så er de nogenlunde tørrer bagefter smiley

• #7   18. jul 2011 Hvor kan man købe sådan et?

Nu er han jo semi-langhåret, virker det også fint på ham tror du? :o)

• #8   18. jul 2011 ja min mor bruger det på hendes smiley
    jeg mener butikken hed pet shop smiley og jeg synes det virker godt, men de skal pakkes tæt sammen og så skal man sidde med dem lidt og så vasker de lige sig selv 5-10 min max så de helt tørre smiley

• #9   18. jul 2011 Okay det vil jeg kigge nærmere på også, for han kan godt lide at være rullet som en rullepølse i et håndklæde ^^

• #10   18. jul 2011 En stålbørste er for hård ved huden. Brug i stedet for en børste med rene svinehår og hvor børsterne sidder i små bundter.
    En tæt børste glider på overfladen.

Af kam vil jeg derimod anbefale en med tænder af stål og runde spidser.
    Plastik og andre syntetiske materialer giver statisk elektricitet.

En lille varmlufttørrer fås bl.a. hos Harald Nyborg for ca. 200 kr. og derunder.

• #11   18. jul 2011 ja prøv det Thilde , jeg er ihvertfald glad for det smiley

• #12   18. jul 2011 Mega - Okay det vil jeg da i hvert fald lede efter så.

Taak for rådene alle :o)

• #13   18. jul 2011 det var så lidt smiley

• #14   18. jul 2011 Lige en update:

Ville så prøve at følge Mega's og Lotte's råd med føntørrer metoden med leg og sådan lidt, og det virkede som en drøm!

Han var lidt sur over at komme i bad denne gang, men tror mere det er fordi han ikke vil holdes på det samme sted hele tiden, for vandet elsker han som dagen er lang.
    Derefter rullede min kæreste ham ind i et håndklæde og holdte ham i ca 5 minutter - det kunne han også rigtig godt lide :o)
    SÅ er det tid til føntørrer, og de første 10 minutter ville han gerne væk og kradsede lidt, men da vi droppede legen og bare nussede ham forblev han. Han spiste lidt godbidder og til sidst sad han og hjalp mig med at tørre ham, ved at slikke ham selv smiley Jeg kunne både rede ham og få ham på ryggen og han begyndte faktisk at slikke mig på næsen og smile til mig (blinke/misse med øjnene).

Så det var bare en succes! smiley .. Tænker lidt nu hvor tit jeg skal gentage det så han til sidst bliver vant til det.

PS: lægger billeder ind af omgangen nu

• #15   18. jul 2011 PPS: Hans krave/manke er så flot så flot nu smiley han har nemlig tendens til at få fedtet pels bag ørerne

• #16   18. jul 2011 Jeg ville ikke komme ham i bad foreløbig (i hvert ikke før om godt en måned), men derfor kan du jo godt sidde med ham foran føntørreren for at vænne ham til den.

• #17   18. jul 2011 Nårh ja det er en god ide :o)
    Så er der lagt søde billeder ind af en lille våd en.

Kommentér på:
Kat i bad - efterfølgende tørring..

Annonce