2.002 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Sygdom i huset! Sygdom i huset!

SUK! Så er den vist gal igen her i huset!
'jeg har lige aflyst pensionsopholdet, for jeg synes godtnok at Elvis er noget flad!
Jeg vejede ham i går fordi jeg synes at det føltes lidt anderledes at ae ham og han har tabt 500g! Det er sket indenfor den sidste måned og jeg fattede mistanke i går aftes da han ikke rigtigt ville have aftensmad.
Skålene har ikke været så tomme- forstå mig ret i den seneste tid, men det betyder nødvendigvis ikke noget.
Her i morges ville han kun have 1/4 pind og han eeellsker disse snacks. Han sover og sover! Han er ikke apatisk som sådan, men jeg er godtnok bekymret!
Nu har jeg tilkaldt min mor så hun kan passe ham, for jeg skal være væk i 4 dage. Bare det går godt! Jeg har lige været ved at sælge turen til anden side, men de sidste 3 år er kun gået op i syge katte og jeg træææænger sådan til at komme lidt væk.
Hvad ville I gøre hvis I var mig?
Hans mave er vist ok og han hverken tisser eller drikker mere end normalt.
Han kommer kun ud i snor og fanger insekter, men de gør de udegående katte jo også!
Er det pivet at ringe til en vagtdyrlæge? Det kan jo være fake - forhåbentligt.
Jeg tuder sgu snart!
Er der nogen der ved om Autoimmun hæmolytisk Anæmi smitter? Det døde min forrrige kat af!

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sygdom i huset!
  • #1   23. jul 2011 Jeg ville undersøge hans mund, både for betændelse og dårlige tænder.
    Har hans slimhinder i øjnene, i munden og tandkød normal lyserød farve, eller er de blege eller gullige.

Angående opholdet, så ville jeg blive hjemme, for jeg ville alligevel tænke på ham hele tiden og ikke have et roligt øjeblik.
    Hvornår skulle du ellers af sted og kan du nå at komme til dyrlægen forinden?

• #2   23. jul 2011 Autoimmun hæmolytisk Anæmi smitter ikke - men jeg kunne forestille mig der kunne være en vis arvelighed.

Er du 100% sikker på det var Autoimmun hæmolytisk Anæmi - der er andet der ligner det meget - og tidligere (af mangel påviden) proppede man alt ind under den hat.

Som Mega siger check slimhinderne i mund - og også øjne ...

• #3   23. jul 2011 Mega:
    Jeg kan ikke kmme til at se ham i munden, jeg har prøvet for jeg kan godt huske hvordan Mads så ud dagen før han døde:-(
    Jeg er faktisk ved at sælge ferientil anden side - køber har selv tilbudt sig!
    Jeg skal afsted mandag morgen - og ikke længere sydpå end jeg kan komme hjem igen!
    Så hvis han skal tilses, så er det en vagtlæge - og dem vil jeg jo ikke ringe til for sjov skyld.
    Min søster har lige været for at give ham en yndlingssnack, men hanville ikke tage imod. Pelsen stritter mere end den plejer - SUK!

Lis:
    Mads var ved vagtdyrlægen en søndag. Det var et større dyrehospital med e ekstremt godt omdømme. Jeg så at katten var hvid i munden og da hans blodpct. var lav (15), blev der taget en ekstra prøve. Det var en speciel test hvor man på en plade kunne se at blodet skildte ad. Det var også lidt underligt, for da jeg tørrede blod op imens at dyrlægen analyserede, lignede det at det var blandet med vand.
    Jeg er glad for at høre at det ikke smitter for forløbet ligner desværre.
    Elvis er ikke i familie med Mads.

• #5   23. jul 2011 Blodet skiller ved alle former for anæmi - fordi der er for få røde blodlegemer - blodet er tyndt.

Kun et laboratorie kan teste for hvad form for anæmi det er.

Ikke at det gør den store forskel - behandlingen er ens

• #6   23. jul 2011 Jeg har masser af tun på lager og min flinke dyrehandler som lige har været med en sæk Royal Canin og hun havde en lille dåse Applaws med.
    Jeg vil lige se om jeg overhovedet kan få noget i ham. Jeg må indrømme, at jeg næsten står med tlf. i hånden for at ringe. De kan jo bare opkræve tlf. gebyr hvis de ikke vil tilse ham.
    Så er dyrehospitalet selvf. i vagtsamarbejde og så er jeg selvf. bange for at ryge i hovedet på en klovn!!!!!!!

• #7   23. jul 2011 Hvilken dyrlæge henvises der til?

Hæmobartonellose giver faktisk de samme symptomer, men kan behandles med væskedrop eller blodtransfusion og antibiotica.

(link fjernet)

PS: Så netop for et par dage siden fra et dyrehospital i Sverige om en kat med sygdommen. Den var voldsomt angrebet af bakterien, som kunne ses på næsten samtlige røde blodlegemer, men katten kom sig.

• #8   23. jul 2011 Mega:
    Netop derfor var den vagthavende meget obs på, om Mads var udekat, for så havde det måske været den variant.

Mit dyrhospital er i vagtsamarbejde med Haderslev, Rødding og Brørup dyrehospitaler.
    Jeg var i Rødding med Mads og det var jeg tryg ved.

Nu er jeg også kommet til at spekulere på om der kunne være hændt ham noget i mandags hvor han sprang ud af selen og var væk i 2 timer. Han var jo umiddelbart uskadt! men hvis han har spist noget, ville han så ikke have reageret noget før?
    Han stikker altså snuden i hundelort og sprøjtet ukrudt, det er ikke mig der sprøjter!!!

Nu har jeg lige haft besøg af min mor og Elvis er kravlet i et skab og er bestemt ikke snakkesalig. Hun (min mor) var meget obs på at en vagtdyrlæge koster kassen - ja og????
    Jeg har fået lov til at se hans tunge og den er da lyserød. Han kunne dog ikke stå for malt:-).
    Jeg faldt over en anden ting i går aftes. Jeg tror at han frøs, han var i hvertfald "kold". Han var ikke ude igår da det stod i stænger!
    Jeg er også kommet til at tænke på at han har haft svært ved at springe op på køkkenbordet ( må han altså godt når der ikke er mad), i går var det faktisk så svært for ham så han opgav! Så løftede jeg ham op:-).
    Han er ikke interesseret i at se ud af døren - er ellers yndlingsbeskæftigelse, Freddie kan også se at der er noget galt, for han er meget omsorgsfuld! Ikke noget med at opfordre til leg, nej han står og snakker med ham ind af skabsdøren. Da de var sammen tidl. på dagen vaskede Freddie ham nænsomt! Det foruroligerer mig også lidt for sådan gjorde Elvis ved Mads i den sidste tid de havde sammen.

• #9   23. jul 2011 Killinger kan fødes med Mycoplasma Haemofelis (tildigere Hæmabartonella) - smittet i fosterstadiet af en inficeret mor.

Der er langt flere katte det har blodparasitten end man tror - men er der andet katten døjer med, så immunforsvaret dykker - så får de frit spillerum.

Det kan PCR testes (laboratorie) for Mycoplasma Haemofelis - det er uhyre sjældent man ser parasitten i mikropskop, de er ret snedige og hopper af de røde blodlegemer når der kommer en kanyle i venen.

Behandling for de værre tilfælde er Ronaxan og prednisolon - langvaring, omkring 4 uger. Katten renses ikke - vil være bærer for livstid

• #11   23. jul 2011 (link fjernet)

den her undersøgelse passer meget godt med en tilsvarende i Norge. Man testede alle katte der kom ind på en udstilling - ca. 50% var positive.

• #12   23. jul 2011 Killinger skal.....
    Nu bevarer vi lige en god tone tak!
    Jeg tager gerne til dyrlægen om det så er nattakst, men jeg er hysterisk ræd for at været pivet!!!!!!!!
    Det her har IKKE noget med økonomi at gøre, det er udelukkende tvivl!
    Man tager jo heller ikke på skadestuen for at få et plaster på vel?
    Lis:
    Jeg har været inde at studere, men jeg synes nu heller ikke at det ligner dét! Nu har jeg fået lokket lidt tun i ham, men det gav dog ikke den store virkning.
    Han er i det mindste ude af skabet og oppe i sofaen!
    Jeg er faktisk kommet til at tænke på forstoppelse, for det var da usandsynlig lidt jeg fjernede i kassen i morges...
    Og lige en sidste ting: Ja, jeg sidder og skriver for jeg håber på gode og konstruktive svar!
    Jeg garanterer for at katten nok skal komme til dyrlægen og at turen bliver solgt hvis det ikke bedres!!!!!!!!!!

• #13   23. jul 2011 Lis:
    Interessant læsning!

• #14   23. jul 2011 I hvor lang tid har han ikke kunnet springe op på bordet?
    Er det efter, at han har været på springtur, kan det være, at han er blevet påkørt.

• #15   23. jul 2011 Hermed en opdatering:
    Elvis er lige kommet hjem fra lægen!
    Han havde over 40 i feber og der var derfor mistanke om bidsår fra dengang han var på springtur!
    Nu er han på Convenia og Metacam og så skal jeg holde øje med at han tisser! Han er "fløjet" i madskålen!
    Nu venter jeg så bare på at der kommer en stråle ud den anden vej!
    Hold da op! Elvis og jeg havde nerverne ude på tøjet!!
    Jeg er nu også glad for at jeg kom afsted, dyrlægen var meeeeget flink!

• #16   23. jul 2011 Og nu trænger jeg til en spand kaffe:-)

• #17   23. jul 2011 godt du kom afsted med ham, og lad os så håbe den lille dreng begynder at tage på igen og tisser smiley

• #18   23. jul 2011 Til en anden gang så afsted med det samme, hvis du tror katten er syg. Ens mavefornemmelse plejer at holde stik.

Rigtig god bedring med missen.

En dyrlæge koster nøjagtig det samme om lørdagen om klokken er 12 eller 24.,... En lørdag koster såmænd også nøjagtig det samme som en søndag eller mandag aften..

• #20   23. jul 2011 Så har jeg drukket en spand kaffe og har lige set Elvis springe ubesværet op på køkkenbordet!
    Jeg venter tålmodigt på at han tisser.........
    Ja, min mavefornemmelse har holdt stik til d.d. så jeg tror på den fremover:-)
    Men som I kan se af ovenstående, kan jeg sagtens huske de sidste godt og vel 2 års rædsler, så derfor ser jeg mig selv som paranoid, men det er jeg åbenbart ikke endnu!
    Som jeg tidl. har skrevet, så er det ikke økonomi der skal holde mig tilbage, men jeg er typen der ville være flov hvis jeg kom til vagtdyrlægen hvis katten ingenting fejlede.
    Nu er det så meningen at han skal have Hills A/D for at samle kræfter og appetit....... men jeg nåede ikke at få serveret det inden han gik ombord i sit eget:-) Det bliver så natmaden:-).
    Tis kat - TIS!!!!! Næste udfordring er så at åbne en fl. Metacam! Jeg troede at det var ligesom at åbne en fl. øjendråber...... Det bliver morgendagens opgave - og så håber jeg bare at diagnosen holder stik - og gad vide om forsikringen giver et bidrag???
    Gad egentligt også godt at vide hvad der allerede har haft sådan en effekt! Smertestillende eller penicilin.
    Nu har jeg en hotline til den vagthavende indtil mandag morgen - betryggende!
    Nu kan jeg vist roligt gå i seng!
    Godnat derude og cross your fingers for "Lille E"

• #21   24. jul 2011 "Gad egentligt også godt at vide hvad der allerede har haft sådan en effekt! Smertestillende eller penicilin"

Smertestillende. Det ved vi jo også fra os selv.

Du svarede ikke på, om han også havde besvær med at hoppe op på bordet, <b>før</b> han havde været stukket af?

Hvis det var <b>efter</b>, kan det, som dyrlægen også mente, skyldes et bidsår, men hvis der umiddelbart ikke var noget at se, kan det være optræk til en byld et sted på bagparten.

Prøv, om du kan se, om nogle af hårene er samlet i en lille, fugtig tot.
    Den er som regel ganske lille, med katten vil være øm ved berøring.

• #22   24. jul 2011 Mega:
    Det glemte jeg vist:-). Han har især haft svært ved at hoppe op i denne uge. Dog er jeg kommet til at tænke på, at han har gået meget med halen nedad i den seneste tid. Han har jo været på springtur før!
    Jeg hælder også til at det er et sted i bagpartiet, men han ømmede sig ikke da dyrlægen gennemgik ham.
    Derfor har jeg besluttet at han skal forbi min egen dyrlæge så snart jeg kommer hjem, for jg vover pelsen og pakker en taske. Jeg véd at min mor nok skal bringe ham til dyrlægen hvis der er noget hun er ti tvivl om. Der ligger en blanco-check!
    Nu skal jeg jo også aflægge rapport idag og det kan da være at han skal forbi vagthavende igen for en god ordens skyld.
    Nu har han i hvert fald tisset og jeg har aldrig været så glad for at se en kat tisse før:-)

• #23   24. jul 2011 Så ville jeg få hans bagparti røngtenfotograferet.

• #24   24. jul 2011 Mega:
    Det ender det nok med, men det bliver hos egen dyrlæge. Han har det ganske enkelt for godt idag til at det er nødvendigt at gøre det akut!
    God søndag.

Kommentér på:
Sygdom i huset!

Annonce