{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

Førstegangs ejer :) Hjææælp :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg får min første kat midt i okt. og har derfor en masse spørgsmål. Jeg har læst en del tråde herinde men har lige lidt spørgsmål alligvel. Og siden jeg har fri imorgen har jeg masser af tid til at nørde nu smiley Katten bliver indekat.

1. Hvad er jeres erfaring med brug af træpiller? Jeg har ildere og bruger nemlig træpiller til dem smiley

2. Kan se at mange mener at 2 katte er bedst. Men har kun en 52 kvm. stor lejlighed er det nok plads? Altså hele stuen som er det største rum er i forvejen indrettet til dyr og har tænkt mig at købe et kæmpe klatretræ/tårn om både kat og ilder kan have glæde af og hvor katten kan komme op og være i fred når den ikke gider de små bæster smiley

3. Killingen vil muligvis komme til at rende ind og ud der hvor den bor nu? vil det være meget svært at lære den at være indekat?

4. Jeg går ture med mine ildere ville det være godt for katten at gå tur eller vil det gøre det sværere for den at være indekat?

5. Læste et sted at killinger skal være 12 uger før de kommer hjemmefra. Hvilket denne også bliver. Men er det et lovkrav for jeg mindes at have læst de skal være 10 uger? Evt, et link?

6. Nu skal killingen være indekat og hvis jeg får 2 bliver det begge hunner så det ikke sikkert jeg neutralisere. Men kan se mange gør det inden killingerne kommer hjemmefra. Har det ikke nogen konsekvenser i forhold til kattens vækst og udvikling?

7. Jeg bor på 1 sal og har ofte vinduerne åben over alt for at mindske ilderlugten. De kan ikke nå vinduerne men er sikker på en kat vil elske at ligge i vindueskarmen. Og er bekymret for om den hopper ud. Hvad gør i når i skal lufte ud? Og har set man kan købe vinduesgitre så man kan have åbent vindue uden katten kan komme ud. Hvad er jeres erfaring med disse?

8. Anbefal noget foder smiley Jeg bruger applwas killingefoder til mine ildere og havde tænkt at killingen også skulle have dette smiley Jeg har købt en sæk til mor mis og hendes pels har aldrig været pænere. Mor mis er mine svigerforældres kat. De aner desværre ikke meget om katte og har fodret med whiskas indtil nu hvor jeg har købt det andet fordi hun er blevet lidt tynd og whiskas er junk i mine øjne smiley

9. Katten bliver langhåret. Hvis i har nogen tips og tricks i forhold til pleje af pelsen og til at lære katten at blive børstet så kom med dem smiley Og anbefal gerne div. karter og børster. Evt. med links smiley

Tror det var det for nu. Det bleve alligvel til noget af en smøre smiley På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs ejer :) Hjææælp :)
  • #1   8. sep 2011 Du kan godt bare have en kat, hvis du tager der meget af den smiley
    Nej, det bliver ikke svært at lære den at være indekat smiley Min fluffy var ogå udekat og er det ikke mere. Det bliver nok svære at gøre den indekat hvis du går tur med den, men hvis du holde dørene lukkede, sker der nok ikke noget smiley
    Det er et lovkrav med de 12 uger, men du har ret, det HAR VÆRET 10 uger smiley
    Nej, den må godt blive neutraliseret, men det behøves ikke smiley
    Jeg åbner vindue på haspe når jeg lufter ud smiley
    Royal caninen er godt synes jeg og mine katte smiley
    Det er en god ide når det bliver en langhårskat, at du lære den at blive vasket, så den ikke er bange for vand. Det sker, at langhårskatte bliver fedtede, det gør mine smiley

    Håber det vvar hjælp nok:)


  • #2   8. sep 2011 Nu kan jeg ikke svare dig på alle dine spørgsmål, menm vil prøve at svare på dem jeg ved noget om smiley

    2. Jeg har 2 katte på 55 kvm og de lider bestemt ikke af plads mangel, og det lyder super godt med et kradsemiljø hvor de kan komme op i højden. Så jeg ser ikke noget problem med at din lejlighed kun er 52 kvm smiley

    3. Det vil ihvertfald være sværere, end hvis du fik en kat som kun kender til indelivet smiley

    4.Jeg vil mene at hvis du først begynder og går ture med dem så skal du blive ved med at gøre det reglemæssigt, eller kan du hurtigt få en masse kattejammer

    5. Det er et LOVKRAV at killinger skal være 12 uger før de kommer fra moren. Det er både strafbart at sælge og købe en killing under 12 uger.

    6. Jeg vil klart anbefale dig at få dine katte neutraliseret - det er synd for dem at de skal gå i løbetid hele tiden. Det er så hormonforstyrrende for dem. Der er forskellige meninger om hvornår det er bedst at lade katten neutralisere, min tidligere dyrlæge sagde at katten skal veje 2 kg før hun vil gøre det. Men ved at mange gør det når de er omkring 12 uger, og så kommer de typisk først fra moren når de er 14 uger smiley

    7. Jeg har en tyverisikring, som kattene på ingen måde kan få op. På den måde kan jeg have vinduerne på klem så tit jeg vil. Og når der gøres hovedrent lukker jeg katten på badeværeslet og lufter ud hvor vinduerne står helt åbne smiley

    Håber det hjalp lidt smiley


  • #5   8. sep 2011 træpiller må jeg osse melde pas til.
    Og så er de fleste af mine argumenter allerede fremført af de andre indlæg.
    JA en killing SKAL være minimum 12 uger inden den flytter. Det er strafbart for begge parter. Jeg mener endda at 12 uger er i underkanten og sælger først mine killinger når de er 16 uger.
    Jeg er noget bekymret ved tanken om en killing i selskab med 2 frække ildere. Jeg håber bestemt ikke de skal rende frit sammen med killingen, for så kan det ende meget galt. De er trods alt rovdyr og kan maltraktere en killing på ingen tid.
    Selv om det virker som om du har forberedt dig, så vil jeg alligevel bede dig om at tænke det igennem igen.
    I forhold til at gå i snor, jo det kan sagtens lade sig gøre. Men du er forpligtiget til at gøre det hver dag. Katte er vanedyr.
    Applaws er rigtigt godt foder.


  • #6   8. sep 2011 Tak for alle jeres svar. Det har været til rigtig stor hjælp. Selvfølgelig vil jeg læse om katte andre steder end her smiley Men der er bare nogen ting der er bedre at høre om fra andres erfaring en fra en bog smiley

    Jeg mangler dog stadig svar på om tidlig neutralisering kan have konsekvenser i forhold til kattens vækst. Jeg flytter muligvis på landet til Marts og der vil kattene komme til og rende ude og så er neutralisering en selvfølge for mig smiley Skal nødig have kilinger som mine svigerforældre smiley

    I forhold til kat og ildere er jeg ikke bekymret smiley Killingen vil indtil den er en rimlig størrelse ikke være alene med ilderne de vil være under konstant opsyn, killingen vil få lov at gå løs i hele lejligheden mens ilderne kun er løs når jeg er til stede og er i bur når jeg sover og er på arbejde. Jeg er på udkig efter et kradsetræ som er ildervenligt for neden og som er så højt at katten kan komme derop uden ilderne følger med så den har en mulighed for at komme væk. Katten vil også kunne komme op andre steder hvor ilderne ikke kan smiley
    Mine ildere får daggamle kyllinger et par gange om ugen og det samme vil katten derudover vil jeg også supplere med vådfoder hvis det er muligt at gøre det på en måde så ilderne ikke bare æder det hele smiley

    Jeg tror jeg venter med at gå tur med katten til vi er sikre på om vi skal på landet. Men vænne den til sele så jeg noget tid inden vi flytter kan gå lidt ud med den så den vænner sig lidt til udelivet før den bare bliver lukket ud.

    Alt det her kattehalløj bunder i en længere historie som jeg giver jer nu i korte træk.

    Svigerinde kommer hjem til svigerforældre med en killing og synes den er spændende i en dag.
    Herefter bliver den svigerforældres men uden de hverken har råd til kat eller kendskab hertil. Jeg køber karter og børster og forklarer at den her lille killing skal vænnes til at blive børstet hvilket jeg troede de gjorde regelmæssigt men nej. Og hun er fuld af filtre som det lykkedes mig at få klippet af. Jeg forklarer dem utallige gange at hun skal neutraliseret og vaccineres. Men der er ikke råd smiley Det ender så med 3 killinger hvor mig og mine kæreste så beslutter at beholde den ene. Da jeg har valgt 3 ildere og han altid har ønsket kat og jeg kan ikke stå for nogen dyr og så er jeg kun interreseret i at killingerne får et godt hjem. Fordi ingen andre gør det har jeg så valgt at tage ansvaret for at de får ordentligt foder, bliver loppebehandlet, ormebehandlet og vaccineret. Jeg har flere gange forsøgt at forklare svigerinden at det hende der slæbte den hjem og derfor mener jeg jo hun bør betale lidt til det hele men det fiser ikke ind. Alt det her har gået mig meget på og er ofte gået ud over min kæreste da det er hans familie. Arg har været så frustreret. Så det ender med at mig og min kæreste betaler næsten alt. Heldigvis har mine svigerforældre indset at hun skal neutraliseres og det bliver gjort når killingerne er væk smiley

    Nå men det var vidst det i korte træk smiley Jeg har taget billeder af killingerne uge for uge fordi jeg så håber på at øge chancerne for at de kommer til et godt hjem. Ved at markedet er proppet. Vi har ikke råd til at betale for neutralisering af killingerne men kan man lave en kontrakt hvori det står det skal gøres inden for et år? Og kan man også i kontrakten skrive at jeg skal være med inde over hvis katte nu skal have nyt hjem? Jeg vil nemlig være helt sikker på at de alle får et godt liv smiley


  • #7   8. sep 2011 Nå ja jeg vil forsøge at forklare mine svigerforældre at killingerne ikke skal ud men det desværre ikke tit de lytter til mig i den sammenhæng

  • #9   8. sep 2011 Jeg tænker lidt at jeg tager en killing mere hvis den ikke kan finde et godt hjem så har de hinanden og så ved jeg de får det godt.

    Forresten med hensyn til aktivering af katten. Ja så har jeg tonsvis af legetøj til ilderne og bruger meget tid på at aktivere dem med forskellige ting og prøver også og træne lidt med dem og det samme vil jeg med katten. Den vil ikke mangle noget. Jeg kommer desværre ofte til at købe mig fattig fordi jeg køber for meget til dyrene. Det er sku så nemt og sidde og bestille ting og sager over nettet smiley


  • #10   8. sep 2011 Susan: Jep jeg har været rasende et hav af gange og det er desværre ofte gået ud over min stakkels kæreste. Hun har på et tidspunkt også snakket om at få hund! Har sagt til min kæreste at hvis det nogensinde sker så ender det i et kæmpe skænderi og så kommer vi nok ikke til at snakke sammen mere.

  • #12   8. sep 2011 Susan: Ja laver nogen gange en papkasse til ilderne med blade og godbidder i smiley

  • #13   8. sep 2011 Susan: Jeg mangler i den grad shoppegen når det kommer til mig selv. Jeg hader at shoppe! Men til dyrene kan jeg gå lidt amok. hehe


  • #15   8. sep 2011 Glemte at nævne at killinger som regel accepterer ildere hurtigt og ildere er så nysgerrige at det heller ikke skulle være et problem. Har snakket med ilder folket der også har kat om dette smiley

  • #16   8. sep 2011 Susan: Tak for tipsene smiley Dem skal jeg nok komme til at bruge. Jeg har også tænkt mig at købe sådan nogen aktiveringsspil som både kat og ildere kan have glæde af smiley

  • #17   8. sep 2011 Jeg har ikke fundet et navn til min lille missepige endnu så måske i har nogen forslag. Det er en sort langhårs killing med hvide aftegn i hoved og på bryst og hvide poter smiley

  • #19   8. sep 2011 Susan: hehe. okay. Jeg kan godt lide specielle navne smiley Det kommer nok af sig selv på et tidspunkt det plejer det smiley

  • #21   8. sep 2011 Susan: hehe. jeg satser på det kommer af sig selv. Og min kæreste har jo også noget at skulle have sagt smiley

  • #22   8. sep 2011 Så fik jeg lige læst næsten alt på Inges kattehjems hjemmeside smiley
    Øremærker og chipper i jeres katte? Og hvad er pisen for begge dele ca.? Jeg tror jeg vælger begge dele smiley


  • #24   8. sep 2011 Okay smiley

  • Christina B
    Christina B Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #25   8. sep 2011 Min kat og min fritte var bedste venner smiley

  • #26   8. sep 2011 I forhold til at neutralisere tidligt kan dette kun anbefales. Man slipper for en del problemer, ved at gøre det mens killingen er forholdsvis lille. Hvis den ikke er neutraliseret når du/i får den, så vent en 2 ugers tid, så den kan nå at falde til ro i sit nye hjem inden den skal til dyrlægen. Sørg for at få den øremærket osv mens den er der.

  • #27   8. sep 2011 vores er øremærket.. jeg synes det er ok, der er tydeligt for enhver.. vi gav under 100 kr for det, vi fik det lavet sammen med neutraliseringen.. og når vi nu er inde på det - du kan sagtens få hende steriliseret når hun er 12 uger, det kommer ikke til at påvirke hendes vægt eller udvikling smiley Og så når hun helller ikke at komme i løbetid..
    Vi har 2 katte på 45 kvm2, det går faktisk fint.. men tror da at katten kan få gode legekammerater i ilderne smiley
    vi fodrer med royal canin, men vil helst gå over til noget med mere kød i, orijen eller applaws smiley


  • #28   8. sep 2011 Tak for svar. Tror bare jeg får hende neutraliseret når hun er faldet til smiley Men nu skal jeg jo lige vente de der ulidelige lange 9 uger først smiley

  • #29   8. sep 2011 Det her er hvad jeg kan bidrage med :):

    1. Har ingen ide, da jeg aldrig har prøvet træpiller.

    2. Som du selv skriver lidt handler det mere om mulighederne end selve arealet. Vores lejlighed er 56 m2 og vi får vores nr. 2 efter jul.

    3. Har jeg ingen ide om, men det kan være rigtig svært og synd også at få en udekat til at være fuldtids-indekat.

    4. Det er lidt individuelt - hvis du er parat til at lufte katten hver eneste dag på DENS præmisser, så kan du godt, men hvis det er på dine præmisser vil det i sidste ende være synd for den. Så ved den hvad den går glip af.. Heldigvis er vores ikke en der tigger om at komme ud, idet vi ikke tør lade ham være derude i snor alene - der er hunde hos naboen og hector hader dem simpelthen. Så nu er han 100% indekat og heldigvis viser han ikke savn for at komme ud.

    5. Ja de skal være min. 12 uger. Nogle racer lidt mere idet udvikling er forskelligt fra race til race og endda fra individ til individ. Kan ikke lige huske linket men der er lovgivning omkring det.

    6. Nej det er jo så blevet bevist at det ingen ændring af udvikling har overhovedet. Nogle sværger dog ved at først neutralisere når den er min. 6 måneder. Min blev kastreret i en alder af 16 uger, og han er enorm af kun 6 måneder gammel at være. Desuden synes jeg det er helt hul i hatten ikke at neutralisere hvis du ikke skal opdrætte på katten. a) det vil stresse hende unødigt at være i løb. b) stikker hun af da hun vil være vild efter at komme ud til hankattene får du sikkert et "ups" killingekuld, og det er både dyrt i tid og penge, men også da der er så mange uønskede katte derude - og hvorfor bidrage til statistikken?

    7. Nu er det ved at blive koldt, men her til foråret skal vi have lavet en ramme med noget ordentlig net i, som vi kan banke fast i vinduskarmen med kiler(dørstoppere) so vi også kan lufte ud og han kan sidde og få en brise i ansigtet.

    8. Jamen havde altid anbefalet Royal Canin, men har indset af min missers mave ikke reagerer helt perfekt på det. Derfor skifter vi over og prøver Applaws når nu nr. 2 misling kommer ind i huset. Der er også 80 % kød i - hvilket jo er naturligt for katten at indtage i stedet for alt det korn.

    9. Jeg har en NFO som også skal redes ca en gang om måneden. Han hader det, og der er intet at gøre. Jeg reder ham når han trænger, og prøver at gøre det når han sover. Hvis det er helt umuligt holder min kæreste ham imens jeg reder ham igennem. Du kan se den børste, jeg bruger i mit album "forum hjælp" :-))


  • #30   8. sep 2011 Og vi har kun chippet - mest fordi han er indekat i Fort Knox, og fordi han skal udstilles. Tror dog godt jeg kunne finde på at HVIS han skulle i narkose for noget en dag at så få ham øremærket.
    Jeg fik en pakkeløsning på 2. basis vaccination, kastration og chip hos min dyrlæge for 1700,-


  • #31   8. sep 2011 Og den nye lille misling vi skal have skal også være en hunkat, og en Norsk skovkat igen (semi-langhåret), og min kæreste er blevet helt forelsket i sort smoke og jeg i sort, og vi synes vi har fundet det PERFEKTE navn til sådan en sort skønhed = Chloé :-)) Ellers kan jeg også godt lide Cleo (kort af Cleopatra), Nefertiti (ægyptisk), Artemis (Græsk gudinde for jagt og dyr) :-)) Du skal være velkommen til at finde inspiration i vores (efter vores mening) helt geniale navn smiley

  • #32   9. sep 2011 Thilde: Tak for svar. Jeg kunne ikke drømme om bidrage til flere herreløse killinger. Grunden til jeg spørger til væksten i forhold til neutralisering er fordi at det kan have en indvirkning på andre dyrearter derfor ville jeg vente hvis det var men hvis der ingen "bivirkninger" er ved det er der jo ingen grund til at vente smiley

    Ved i forresten om man kan lave en kontrakt på killingerne. Jeg vil gerne være sikker på de ikke ender som fødemaskiner og så vil sikre at hvis de nye ejere ikke kan have den at de kontakter mig så jeg kan være med inde over hvem der så skal have den


  • #33   9. sep 2011 Man kan vel godt lave et skriftligt dokument, som både køber og sælger skal underskrive.. En underskrift er vel bindende uanset om det står på toiletpapir eller udprintet printerpapir :-)) Ville jeg tro

Kommentér på:
Førstegangs ejer :) Hjææælp :)

Annonce