2.716 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Britt B
Britt B
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113

Erfaringer med katteallergi/allergisymptomer søges Erfaringer med katteallergi/allergisymptomer søges

Jeg fik for tre år siden taget en priktest, som viste, at jeg skulle være allergisk over for katte. Jeg har for mange år siden haft kat gennem 16 år og aldrig haft allergiske symptomer over for katte - hverken dengang eller i dag, hvor jeg dog ikke selv har kat. Da jeg gerne vil have kat igen, spøger resultatet af priktesten selvfølgelig i mit baghovede...
Jeg vil derfor gerne høre fra dig, hvis du har erfaringer med katteallergi. Hvor længe havde du kat, inden allergisymptomerne opstod? Hvilke symptomer havde du, og hvor voldsomme var de? Var de voldsomme nok til, at du måtte skille dig af med din kat? Hvis nej, tager du så medicin i dag, er blevet vaccineret mod katteallergi eller har du gjort noget helt tredje?
Erfaringer modtages med kyshånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 480 kr.
  • Forhave og baghave 1.100 kr.
  • Vvs til installation af opvaskemaskine 800 kr.
  • Diverse håndværksopgaver 2.200 kr.
  • Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Fjern asbest tag 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med katteallergi/allergisymptomer søges
  • #1   10. sep 2011 Hejsa jeg har allergi overfor katte med almindelig pels som f.eks huskatte, så jeg har valgt at have Cornish rex katte som kun har underulden, de fungerer for mig og passer samtidig rigtig godt til mig personligheds mæssigt. Jeg har kun allergi symptomer når der er højsæson for pollen da jeg er meget allergisk overfor dette, så tricker det simpelthen min allergi for katte og andre ting så der tager jeg en pille i ny og næ smiley jeg har måtte skille mig af med en kat pga min allergi, også en rex, men dog en hybrid, så der var abyssinier i ude i generationer men den havde abyssinierens dækpels og det kunne jeg ikke tåle.. Det var lidt om min erfaring, skriv gerne hvis du vil vide mere smiley

• #2   10. sep 2011 Jeg har ikke selv allergi, men min unge veninde har, endda voldsomt. Men nu har hun selv kat, efter hun fandt ud af at hun kunne tåle min MCO. Senere viste det sig at hun osse kunne tåle mine Tyrkiske Vaner. Jeg ved at Sibirisk kat skulle være mere allergi-venlig end mange andre racer. Det er som regel et enzym i kattens spyt man ikke kan tåle.
    Hun kan dog i pollen-sæsonen få udbrud, men ikke så voldsomt at hun ikke kan være i nærheden af katten.
    I øvrigt synes jeg du skal få en ny priktest.
    Men prøv at tage på besøg hos nogle med kat og se hvad der sker. Jeg har oplevet flere gange at selv om priktesten viste positivt overfor kat, så sker der ikke noget.

• #3   10. sep 2011 Jeg har astma og reagerde som barn på kat.
    På trods af min sygdom valgte vi at beholde den.
    Efter 8-10 år viste en priktest negativ. Jeg tror at jeg har vaccineret mig selv.
    I dag tåler jeg alle dyr, men dette regnvejr er et h......!
    Jeg har også hørt at det er et protein som katten udskiller og der er forskel på racerne skal jeg ikke udtale mig om.
    MIN erfaring er, at læger går helt i selvsving hvis man har allergi og kat, så jeg synes at du skal gøre det op med dig selv. Nogen læger er mere hysteriske end andre og AstmaAllergiforbundet råder da også én til at undgå dyr.
    Men for nogle - heribland mig, giver det en meget stor livskvalitet at have kat, så kan det da være at jeg engang om mange år skal tage lidt ekstra medicin.
    Vej det op mod hinanden.

• #4   10. sep 2011 Mht. Cornish Rex så bare husk på, at Cornish Rex'en udskiller allergener akkurat som alle andre katte. Nogle mennesker tåler bedre f.eks. långhårede katte. Så det er meget individuelt - Cornish Rex'en må ikke opfattes som allergivenlig! Jeg har oplevet flere katteallergikere, der har måttet gå af med deres Cornish Rex af samme årsag, og det er altså synd for katten.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#5   11. sep 2011 Tak for jeres input. Jeg er dog som sagt også meget interesseret i at høre, hvor længe I/jeres bekendte havde kat, inden I/de fik de første symptomer på allergi. Jeg har selv tidligere haft huskat i 16 år (længe inden jeg fik taget priktesten), men reagerer som sagt ikke allergisk på de katte, jeg møder. Har dog mest haft kontakt med alm. huskatte og en enkelt perser, da jeg ikke kender ret mange med racekatte. Min læge mener godt, at jeg kan anskaffe mig kat - hans datter har nemlig "heldigvis" selv katteallergi og to katte, så han har forståelse for problematikken. Er dog umiddelbart selv kun interesseret i huskatte, europé eller brite.

• #6   11. sep 2011 Mange opdrættere vil gerne have besøg, jeg selv inklusiv. Jeg synes du skulle kontakte nogle af de opdrætterne for racerne Brite og Europé og bede om et besøg. Så kan du måske teste dig selv og din eventuelle allergi, da der som regel er flere katte på samme sted. I forhold til huskatte, så er der ingen disiderede opdrættere, desværre. Men så har du en mulighed for at besøge internaterne i dit område.
    Det er osse en fordel at se racerne i deres vante omgivelser, for at se om deres sind lever op til det du forestiller dig om racen.

• #8   11. sep 2011 Hej Britt.

Hvor længe før, er lidt svært for mig at svare på, men min første priktest, som var positiv fik jeg taget da jeg var 4-5 år.

Den negative test fik jeg taget da jeg var 18 og min astma var tilbage med dobbeltstyrke. Den var negativ over for alle dyr.
    Idag har jeg det fint med alle dyr.
    Jeg har huskatte og har altid haft det. Jeg er altid blevet frarådet det og en enkelt gang hånet af en læge.
    Jeg har gjort op med mig selv, at jeg resten af mit liv har kat no matter what.
    Besøg en opdrætter og se hvad der sker.
    Jeg kan fortælle at min dyrlæge også har astma og sommetider kan man høre hvor han er (host host), men har har fulgt sit hjerte og tager konsekvenserne.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#9   12. sep 2011 Hej Marianne P,

Tak for dine input. Det viser, at der er en vej frem...

En anden læge end min egen mente måske også, at jeg havde vaccineret mig selv mod kat, men så burde min priktest vel ikke være positiv??? Nå, men jeg har spurgt min egen læge, om jeg kan blive henvist til en ny priktest, så nu må vi se...

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#10   27. sep 2011 Øv, min læge vil ikke henvise mig til en ny priktest...
    Jeg udfordrede dog min påståede allergi i søndags ved at tage på katteudstilling, og der var som ventet ingen reaktion. Reagerer I andre ægte allergikere, hvis I tager på katteudstilling?

• #11   28. sep 2011 Hej Britt.

Jeg har kun været til enkelte udstillinger, men jeg har endnu ikke reageret på kattene.
    Når du ikke kan få en ny priktest, så kan jeg fortælle dig, at jeg ikke ØNSKER en ny priktest.
    Jeg har simpelthen den indstilling, at jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den til, for jeg bliver jo ikke mere rask af den grund.
    Jeg véd at jeg ikke kan tåle husstøv, plæneklipning, røg og vejrforandringer og så lever jeg efter det.
    Det lyder måske grotesk, men hvis der kommer en dag hvor jeg ikke kan tåle mine katte, ja så må jeg jo leve med det. Vi har kun ét liv og dagen idag kan ikke laves om. Jeg vil simpelthen ikke leve total clean for dyr, det er mit liv for kort til. Jeg sætter livskvalitet meeeget højt.

• #12   28. sep 2011 Priktests er heller ikke super valide. Min kæreste fik een, da vi fik kat, fordi han var nervøs for, om han var allergisk. Og prikkene gik helt amok ved både kat, husstøvmider og flere slags pollen. Men i praksis han får altså kun snue i birkepollensæsonen - ingen af de andre. Og han reagerer kun på kattene, hvis han kommer til at gnide sig i øjnene efter at have rørt dem. Så vi har kat - jeg har dog bestemt, at de ikke må være i soveværelset, for han skal ikke ligefrem ligge og sove i dem smiley

• #14   28. sep 2011 Langt hen af vejen kommer det jo an på, om man bare VIL holde kat, uanset hvor allergisk man er overfor den. Det er som sådan heller ikke 'farligt', hvis ikke man også har astma.
    Hvis man derimod bare godt kunne tænke sig en kat og afprøve sin allergi, men egentlig ikke er parat til at ofre noget - så synes jeg ærlig talt, man skal lade være for kattens skyld. For man ved jo aldrig med fremtiden, selvom det måske går meget godt nu.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#15   28. sep 2011 Åh, dilemma, dilemma - som sagt elsker jeg katte, og netop derfor vil jeg nødigt risikere at skulle skille mig af med den/dem igen, men jeg har også svært ved at leve uden. Har som sagt ingen symptomer - heller ikke selv om jeg har haft kat gennem 16 år (længe før min priktest).
    Min priktest siger i øvrigt, at jeg er allergisk over for både græs, husstøvmider og katte, men jeg har aldrig reageret allergisk over for noget af det. Venter lige og ser, hvad Astma-allergiforbundet siger - har tænkt mig at søge lidt rådgivning her.

• #16   29. sep 2011 Ikke for at kritisere AstmaAllergi forbundet, men de råder dig med garanti til at lade være med at holde dyr.
    Dr råder i det hele taget til at undgå samtlige allergener.
    Ja, der kan være noget om at kroppen kan få nok, men man "vaccinerer" faktisk mod allergi og det går ud på at udsætte kroppen for en lillebitte dosis og gradvist i forløbet oger dosis af det allergifremkaldende stof.
    Ja, det er et dilemma og er man meeget i tvivl og utryg, så tænk på at katten kan blive gammel.
    Og ja, det handler jo i høj grad om man virkelig ønsker at holde kat eller ej og hvor "ulydig" man tør være.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#17   30. sep 2011 Astma-Allergiforbundet var faktisk ikke spor negative, men jeg blev heller ikke meget klogere...
    Fordi jeg ikke har nogen allergiske symptomer, betragter Astma-Allergiforbundet mig ikke som allergiker, da man ifølge dem både skal have en positiv priktest og symptomer for at være allergiker.
    De kunne dog heller ikke sige noget om min risiko for at udvikle symptomer senere hen og rådede mig derfor hverken til det ene eller andet mht. anskaffelse af kat. De kunne dog fortælle, at der også findes folk med allergiske symptomer, som reagerer negativt i en priktest, så jeg er da blevet noget rundforvirret mht. hvad man kan bruge en priktest til...

• #18   30. sep 2011 Intet smiley

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#19   30. sep 2011 Godt svar, pivnu.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#20   16. jan 2012 Jeg synes lige, at jeg følge op på denne føljeton. Jeg fik nemlig langt om længe overbevist min læge om, at han skulle henvise mig til en allergolog, så jeg kunne blive testet igen. Det blev jeg for nylig. Priktesten viste det samme som sidst (dvs. positiv for husstøvmider, græs og kat, men kun en lille reaktion), men jeg fik så også lavet en "øjenprovokation", hvor man "får dryppet kat i øjet", og denne var 100 % negativ, og jeg er derfor IKKE allergisk. Hurra!

• #21   16. jan 2012 Sådan Britt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#22   17. mar 2012 Sidste nyt i føljetonen... Jeg fik nemlig desværre glædet mig lidt for tidligt over min negative øjenprovokationstest...

I sidste weekend var jeg på katteudstilling, hvor jeg fik lejlighed til at hilse på en europé, som er den race, jeg gerne vil ha', men det gik bestemt ikke, som jeg havde håbet på... tværtimod! Efter at have kælet med den sødeste europé i et stykke tid, puttede jeg fingrene i øjnene for at teste mig selv, og mine øjne blev straks røde og begyndte at klø, og min næse begyndte at "snøfte", så det lykkedes mig altså at få min første allergiske reaktion over for en kat nogensinde. ØV!

Nu sidder jeg så tilbage og er i syv sind om, hvorvidt det overhovedet er klogt af mig at anskaffe en kat - også selv om jeg finder en race, som jeg ikke umiddelbart reagerer allergisk overfor. Har I ikke lige nogle gode råd eller input til, hvad en klog gør i min situation?

• #23   17. mar 2012 Jeg skal love for at du provokerer ditg selv - respekt!
    Det er kun dig selv der kan tage beslutningen, men hvis du er bange for hvad der kan ske, så lad være.
    Det handler i sidste ende om livskvalitet.
    Er et livvskvalitet for dig at have kat og kan du leve med at der måske skal bruges medicin, eller er du bange for fremtiden? Du skal i hvert fald ikke anskaffe dig kat og du så er nødt til at finde nyt hjem til den efter kort tid, fordi du ikke kan leve med at tage antihistaminer.
    Tænk på katten!

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#24   17. mar 2012 Marianne P, jeg tænker rigtigt meget både på katten og mit helbred ... jeg ville aldrig nogensinde kunne skille mig af med en kat, som jeg først havde anskaffet mig, men jeg er heller ikke interesseret i stå med problemer senere og et nødvendigt medicinforbrug... Har tænkt på at lade mig vaccinere, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om det er en god idé eller ej - det virker jo ikke på alle. Jeg har også tænkt på, om jeg kan få mit "kattebehov" dækket på anden vis, men jeg kender ikke så mange i nærheden med kat.

• #25   17. mar 2012 Først skal det jo kunne påvises i tests at du har allergi.
    Dernæst er den normale praksis vist at man forsøger med medicin og hvis det så ikke er nok vaccinerer man. Sådan var det i hvert fald for mange år siden.
    Ærlig talt når du ikke har kat og du vægter det højt at du ikke vil have medicin, så lad være med at anskaffe dig en kat.

Mht. til kattebehov, så kunne du jo starte en lille "forretning" hvor man er kattepasser for andre! Jeg har selv leget med idéen, men man må jo lige se hvad behov der er i det område hvor man bor.
    Bor du i nærheden af et internat? Så prøv at se om du kan blive frivillig.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#26   19. mar 2012 Marianne P, pudsigt du nævner det...
    Jeg har faktisk tidligere undersøgt det med at blive frivillig på et internat i nærheden, men det var kun muligt at komme i formiddagstimerne, hvad jeg ikke kan i hverdagene pga. job, og i weekenderne magter jeg simpelthen ikke også at skulle stå op kl. 6 som til hverdag. Så det måtte jeg desværre droppe igen - min egen læge synes dog også, at det var en vanvittig idé, når jeg havde reageret positivt i en priktest (det var så før den negative øjenprovokationstest). smiley
    Kattepasser kunne være en mulighed, og jeg har også tænkt på at tilbyde naboen min hjælp, men vi kender ikke hinanden så godt, så jeg ved ikke, om hun vil benytte sig af tilbuddet.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#27   19. mar 2012 Marianne P, jeg tillader mig lige at starte et nyt emne vedr. dette, for det er nok ikke alle, der går ind og læser på "gamle" emner.

Kommentér på:
Erfaringer med katteallergi/allergisymptomer søges

Annonce