Gode råd søges - katteallergi Gode råd søges - katteallergi
Jeg skal til at tage en STUUUUR beslutning, men er i syv sind og vil derfor gerne høre jeres meninger og erfaringer.
Jeg vil rigtig gerne have en kat og har undersøgt ALT MULIGT om katte og belemret jer på KG med en masse spørgsmål, men på grund af en episode forrige weekend, er jeg blevet meget i tvivl om, hvorvidt det er klogt af mig at anskaffe en kat. Jeg har ifølge allergilæge ikke katteallergi, da jeg trods let positiv reaktion over for kat i en priktest, har reageret 100 % negativt i en øjenprovokationstest. Jeg har heller aldrig reageret allergisk over for kat tidligere - hverken over for kat i eget hjem for mange år siden, hjemme hos andre med kat eller ved at gå rundt på katteudstilling - ikke før forrige weekend, hvor jeg reagerede allergisk over for den katterace, jeg gerne vil have. Jeg rørte ved katten og kløede mig herefter bevidst i øjet for at teste mig selv, og så skal jeg love for, at mine øjne begyndte at blive røde og klø, hvilket stod på i nogle timer.
Jeg er dog ikke holdt op med at elske katte af den grund og vil stadig gerne have en, men er det klogt? Jeg er ikke typen, der vil kunne nænne at skille mig af med katten igen, hvis jeg får problemer, men jeg er heller ikke interesseret i at skulle døje med allergisymptomer og medicin de næste 15-20 år. Jeg kan se her på KG, at der er flere af jer allergikere, som kan tåle visse racer og ikke andre, men kan man regne med, at man kan tåle en bestemt race resten af livet, hvis ikke man reagerer på den første gang? Og hvad fik jer til at turde at anskaffe en kat trods jeres oplevelser med allergi?
Alle input, råd, kommentarer, meninger m.v. modtages med kyshånd.
Mange hilsner fra hende med det store bekymringsgen (men også en høj grad af ansvarlighed)
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Så kan det sagtens være at du i virkeligheden har fået lidt urenheder i øjnene
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 9
en god måde at tæste sig selv på uden at skulle døje resten af dagen (taler af erfaring) krads dig selv lidt på den tynde hud på armen, så du bliver lidt rød men self. ikke blodig, for derefter at grubbe stedet på katten og se hvad der sker.
hvis intet her har du SANSYNLIGVIS ikke allergi
men hvis du slår ud og det klør så har du.
håber det var til lidt hjælp.
ps. har ud fra mig selv opdaget at katte med længere pels f.eks skovkatte kan jeg personligt nemmere tåle end korthåret katte
sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.080
Jeg har sjældent problemer når jeg besøger folk med kat, men kan dog godt få lidt løbende næse og kløe i øjnene hvis det er huskatte og hvis jeg gnider mig i øjnene efter at have kælet med dem. For mig er semilanghårskatte de bedste.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg er sikker på at flere opdrætter gerne er "forsøgspersoner" for en sådan test, da vi er interesseret i at vores killinger/katte bliver et lykkeligt medlem i sin nye familie og ikke en kat der bliver til gene og evt sælges videre.
sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
Catarina N, min næse begyndte også at snøfte lidt, og der kom et enkelt nys, så det var ikke alene en reaktion i øjet.
** Hvis du absolut kun vil have den race det handler om, så vil jeg anbefale dig at prøve det samme med en anden kat af samme race, fra et andet hjem. Det kan være lige præcis den kat du ikke kan tåle. **
Marianne, jeg er skam også modtagelig for en almindelig huskat, men jeg vil helt klart overveje at prøve dit råd.
Kristina K, tak fordi du delte dine erfaringer med mig. Nogle gange kan det dér allergi opføre sig ret ulogisk, og det er jo netop min største frygt at komme i samme situation som dig, nemlig at måtte skille mig af med katten igen. Men det lader jo til, at det virker godt for dig, så længe du bare holder dig til Maine Coon.
Gode råd søges - katteallergi