Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  metacam
  • #2   10. sep 2011 susan jo det har jeg..har bare læst så mange skræk historier på nettet..en der blev meget syg af at få det..

• #4   10. sep 2011 susan mange tak det var god læsning..

• #6   10. sep 2011 det jo dejligt at høre søde..:)

• #8   10. sep 2011 smiley

• #9   10. sep 2011 For lang tid siden stillede jeg min dyrlæge nogle spørgsmål om Metacam, netop fordi jeg også havde læst disse skrækhistorier om det.

Hun kontaktede firmaet i Danmark direkte og viderebragte dette svar til mig:

"Sagen er den, at i USA er Metacam ikke godkendt til kat, men alligevel har metacam været stort set det eneste NSAID man har brugt til kat. Eftersom det har været det eneste, man har brugt, er det det eneste man har set bivirkninger på.

Men da man ikke har haft katte-metacam har man brugt hundemetacam, og det har desværre givet en del tilfælde af overdoseringer også.

De amerikanske sundhedsmyndigheder er meget strikse, og én alvorlig bivirkning er én for meget. Derfor er der i USA (og kun i USA) kommet den advarsel på metacam, om ikke at gentage behandling. Her i Danmark får det ikke nogen betydning. Bivirkningsfrekvensen er meget lav og ved ansvarsfuld brug formindskes risikoen yderligere. Som din opdrætter jo også siger, så kender hun katte, som behandles i lang tid uden problemer.

Men som vi også har snakket om tidligere på erfa-møderne, så er den terapeutiske margin meget snæver hos kat. De tolerer ofte fint en enkelt overdosering, mens gentagen overdosering kan være fatal. Vores anbefalinger for at gøre behandlingen så sikker og tryghedsskabende som muligt både for dyrlæge, ejer og kat er følgende:

Ved artrose:

Opstart (gerne injektion i klinikken) 0,1 mg kg. Derefter 0,05 mg/kg. Anbefal blod- og urinprøve ved opstart af behandling. Kontrol af nyrefunktion jævnligt, f.eks. urinprøve hver 3-6 måned, blodprøve hver 6-12 måned. Er det en udsat patient så overvej off-label dosistitrering til lavest mulig daglig dosis. Suppler gerne behandlingen med canosan, gigtfoder, fysioterapi eller anden ikke-medicinsk behandling, alt sammen medvirker til at kunne nedbringe medicinforbruget. Informer ejeren om at symptomer som anorexi og nedstemthed kan være tegn på bivirkning.

Ved operation:

Anvend den nye katteinjektion 2 mg/ml (giver en mere nøjagtig dosering), opstartsdosis er 0,2 mg/kg, giv gerne før operation, da det nedsætter behandlingslængden at starte tidligt, overvej at supplere med opioid (også opfølgende), det nedsætter også risikoen for bivirkninger. Opfølgende behandling med oral suspension dag 2-5 med 0,05 mg/kg. Ofte skyldes reversibelt nyresvigt i forbindelse med operation ikke NSAID men blodtryksfald under operationen. Derfor anbefales væsketerapi til alle operationer med en varighed på mere end 30 minutter og til alle kritiske patienter (lever-, nyre-, hjertepatienter, gamle dyr, unge dyr, diabetes patienter, ved sepsis/shock osv). Igen er det vigtigt at informere ejeren om symptomer på bivirkninger.

Så summa summarum: Metacam er fortsat godkendt til tidsubegrænset brug hos katte med gigt, og det er sikkert at bruge - også i lang tid. Nu er det også godkendt ved operation med opfølgning med ny lavere startdosis - igen for at øge sikkerheden ved brug.

Men som vi også hele tiden har sagt: jævnlige kontroller :-)"

Jeg har selv adskillige gange brugt Metacam som smertedækning for mine katte og har ALDRIG haft bivirkninger derved.
    Min egen dyrlæge har givet det til sin egen kat i flere år. Heller ikke den har problemer med det.

• #10   10. sep 2011 Jeg har for nyligt fået det til en af mine katte - virkningen skulle være betændelsesdæmpende og smertestillende. Han fik det fordi han havde en rift i trædepuden. Han tålte det dog dårligt og kastede op af det - men virkningen ellers var god nok.

• #11   10. sep 2011 Metacam (og al anden NSAID smertebehandling) KAN give mavesår.

Undersøgelser på mus har vist at dette reduceres med 60% ved at give Colostrum.

Jeg har IKKE læst om det er samme virkning på kat - men hvorfor ikke? Colostrum er råmælk og helt uskadelig

• #13   10. sep 2011 okay mange tak mega for den dejlige læsning..

• #14   11. sep 2011 alle sammen det hjælper åbenbart ik på min kat nu han begyndt at ik ku støtte på den dårlige bagpotte..:(

• #15   11. sep 2011 Hvorfor får han Metacam?
    Bidsår eller gigt eller........

Hvis den ikke kan smertedækkes, så må du jo hellere ringe og snakke med dr. Dyr i morgen for at finde en bedre løsning.

• #16   11. sep 2011 fordi han humper på sit venstre bagben..jeg ringer os til dyrlægen i morgen..han mener han har vredet om på knæet

• #17   12. sep 2011 "fordi han humper på sit venstre bagben..jeg ringer os til dyrlægen i morgen..han <b>mener</b> han har vredet om på knæet"

Så ville jeg få taget røngtenbillede af både benet og hofterne.

• #18   13. sep 2011 mega vi har taget billed af hofter og knæet og han havde en knoglesygdom..så han har fred nu..:(

• #19   13. sep 2011 Det gør mig ondt Zafir, men det var det bedste for din kat, siden han ikke kunne behandles og smertedækkes tilstrækkeligt.

Nævnte dyrlægen, hvilken knoglesygdom det var eller kunne være?

• #20   13. sep 2011 Det gør mig ondt Zafir - har du været ved dr. dyr idag?

• #21   13. sep 2011 Lis, Zafyr har skrevet i dag kl. 14.19. Se indlægget lige over mit.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #22   13. sep 2011 Åhh nej Zafir..det gør mig virkelig ondt for dig og Jamie. Men nu har han ingen smerter mere og hygger sig med de andre misser der oppe.

Hvil i fred dejlige Jamie.

• #23   13. sep 2011 lis ja det var i dag..det godt nok hårdt.

• #24   13. sep 2011 mega det hedder patologisk fraktur

• #25   13. sep 2011 janne mange tak det os bare rigtig hårdt.

• #26   13. sep 2011 Zafir:
    Det gør mig virkelig ondt, sådan havde jeg slet ikke forestillet mig at det skulle ende.
    Pas på dig selv.

• #27   13. sep 2011 marianne tak for dine søde ord..det godt nok hårdt:(

• Nadia L
    Nadia L Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 5
    #28   14. sep 2011 metacam er et godt middel, vi bruger det også i landbruget, men det er stærkt og skal bruges med omhu.
    til så små dyr som katte ville jeg nok selv søge efter at bruge finadyne, da det er lavet specielt til små dyr (patte grise og kalve) i stedet for metacam som vi ihvert bruger det meget store dyr.
    til søer hedder det en ml til 50kg.
    ved finadyne heder det 1 ml pr. 4kg til pattegrise.
    kan godt være det er anderledes for katte.

husk smertestilende fjerner kun symtomer ikke sygdommen

• #29   14. sep 2011 Nadia, der er udviklet Metacam specielt beregnet til katte!

• Nadia L
    Nadia L Tilmeldt:
    sep 2011

#30   15. sep 2011 Det er det samme der står på indlægs sedlen. altså indholdet i produktet, det gør det i hvert fald til hest, hund, får/geder, køer, mink og grise, som er de dyr jeg har fået udskrevet til, men det kan godt være du har ret. har ikke prøvet at få det udskrevet til kat smiley

• #31   15. sep 2011 Nadia - Jeg HAR ret. Prøv Google!

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #32   15. sep 2011 Jeg har en uåbnet Metacam stående og der står "Oral suspension til kat" plus står det "Bør ikke anvendes til katte under 6 uger." smiley

Så jo Mega har ret at det findes. smiley

• Nadia L
    Nadia L Tilmeldt:
    sep 2011

#33   16. sep 2011 ja ja.. jeg ved da godt hvad der står udskrevet på bagsiden af flasken. men det aktive stof i medicinen er stadig det samme.
    jeg er altså ligeglad med at få ret. vil bare gerne fortælle hvad jeg ved, da jeg har haft to års undervisning i brug af medicin til landbrugs dyr.
    sorry hvis jeg har stødt nogen.

• #34   16. sep 2011 Katte er ikke landbrugsdyr.

• Nadia L
    Nadia L Tilmeldt:
    sep 2011

#35   16. sep 2011 det er jeg da godt klar over, metacam er lavet til landbrugs dyr, sener er det blevet brugt til stort set alle slags dyr.
    jeg siger bare at jeg kender metacam og jo det er det samme, ellers ville det også hedde noget andet.

Kommentér på:
metacam

Annonce