Meget opmærksomhedskrævende kat. Meget opmærksomhedskrævende kat.
Hej alle dejlige KG'er.
Jeg har to dejlige katte, den ene er 1 år og 1 måned og den anden er ca. 7 måneder gammel.
Belle på lidt over et år er en rolig og stille kat, der passer sig selv og kommer når hun vil lege eller nusses
Stella på 7 måneder miaver utrolig meget, hun blev steriliseret for 14 dage siden, så vi troede det ville stoppe, men NEJ det er fortsat, hun miaver ud af vinduet meget eller går bare rundt og miaver (har ikke været så slemt før for 1-2 måneder siden). Jeg tror derfor det er for at få opmærksomhed hun gør det, for hun gør også alle de ting hun IKKE må, når der ikke lige er en der kommer hen til hende (som at hoppe op på klædeskabet, kredse i ting eller lignende).
De får begge rigeligt med opmærksomhed, og de bliver leget med hver morgen eftermiddag og aften og nusset og pusset. Men nogle gange er jeg nødt til at lave lektier eller andre ting, hvor jeg ikke lige kan være der hele tiden.
Er også bange for Bella skal syntes Stella er irriterende ?
Men jeg ville hører om der var nogle der havde erfaring med samme problem eller nogle der har ideer til hvad jeg kan gøre for at lærer Stella ikke at være så uartig (eller hvad man kan sige) ??
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 70 Svar: 377
Men det med at der er mad i noget af legetøjet tiltrækker mere Bella
Og ja prøver at give hende mere tid, men er mere fordi hun gør alle de ting hun ikke må, så tror jeg det er for opmærksomhedens skyld ?
nov 2010
Vi har kæmpe kredsetræ og legetøj i alle afskygninger og aldrig lukkede døre (kun når jeg ikke kan få hende til ikke at hoppe op på klædeskabet).
Men ja er meget glad for en snakkende kat
nov 2010
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
held og lykke
nov 2010
Men rigtig gode ideer til aktivering, det vil jeg afprøve
Solveig: Fordi der er et lille hul mellem væggen og klædeskabet som jeg er bange for hun kan ryge ned mellem, og det er så tungt da der er spejldøre at jeg ikke ville kunne flytte det hvis hun kom ned imellen, så det er af sikkerhedsmæssige årsager
nov 2010
Så vi må lærer den lille krudtugle ikke at hoppe lige præcis der op.
Men så har vi i tankerne at få en gulv til loft kredsetræ i den nærmere fremtid
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Legetøj gør ingen forskel for katten. Jo, et kort øjeblik engang imellem, men det bliver bare ikke ved med at være sjovt. Slet ikke hvis de selv skal gå hen og daske til det. Du kan prøve at samle det hele sammen i en kurv. Så kan du ind imellem finde noget 'nyt' frem - eller kattene vil måske gøre ligesom mine, at de selv ind imellem går hen og roder i kurven
Foderbræt fra Trixie har allerede været forslået. Det kan være en rigtig god ide at give al kattenes tørfoder her. Det nedsætter spisehastigheden, og det gør, at kattene skal koncentrere sig i den tid, de spiser = får brugt noget mental energi. Og det rare ved foderbrættet er, at det er ret sikkert uden overvågning i forhold til meget andet aktivitetslegetøj. Foderbold er også en mulighed, hvis du kan lære kattene dette - gælder om at gøre det så nemt som muligt i starten, indtil de har fanget fidusen, kan godt tage lidt tid. Foderbrættet sviner mindre rundt i hele huset.
Men ellers må du aktivt bruge mere af din hjemme-vågne-tid på at være tilstede for katten. Når den miaver, så kald den til dig, så den lige kan få et nus. Hvis den i opmærksomhedstrods begynder på ulykker, så beskæftig den med noget andet (en fjerpind eller noget) i stedet for at skælde ud. Negativ opmærksomhed er bedre end ingen, så du får intet ud af skældud. Jeg har selv en kat, der gør det der. Og så vil jeg også igen anbefale klikkertræning. Der findes bøger om klikkertræning med katte. Det er en god måde at bruge mental energi på. Ved selv at vælge at sætte tid af til disse ting, sparer du jo til gengæld tid på at være frustreret over alle de ting, som katten så i stedet vælger at gøre.
Gulv-til-loft-kradsetræ er en god ting. Sørg for at stille det et sted, som kattene vil være glade for at bruge, f.eks. med udsigt ud. Ikke bare i det hjørne, hvor I helst vil have det gemt væk, for så bliver det ikke brugt. Og så bliver du nødt til at give adgang til det der klædeskab på forsvarlig vis. Stop noget ned i det hul der eller dæk det over. Monter en gulvtæpperest med gulvtæppetape, så katten ikke glider ned og læg en god katteseng deroppe. Hvis du har andre høje steder, så gør også disse i orden til kattene. Er det svært at komme derop, så kan du f.eks. montere hylder at hoppe på eller finde noget egnet at stille ved siden af til at hoppe fra. Det er kattes natur at søge højden. Du slipper for at de hopper mere uønskede steder (f.eks. hylder med pynteting), hvis du selv giver nogle andre. Igen - omdiriger opmærksomhed/lyst/behov i stedet for at skælde ud eller blive frustreret selv.
nov 2010
Jeg kalder også tit Stella til mig når hun står inde i et værelse og miaver, og siger ikke særlig tit negative ting til hende, selvfølge hvis hun gør noget hun ikke må er jeg nødt til det
Jeg vil klart prøve foderbrættet, problemet er at kattene i øjeblikket får anti allergi mad fordi Bella muligvis er foderallergiker, så ved ikke hvor meget de orker at kæmpe for at få maden, men det er 100 % et forsøg værd, ved du hvor jeg kan få dette foderbræt ?
Og endnu engang tak for dine venlige og gode råd
sep 2008
Det kan bl.a. fås her til en rigtig god pris: http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenspielzeug/katzenspielzeug_beschaeftigung/intelligenzspielzeug/113460
sep 2008
Selvfølgelig holdt øje med, at alle fandt ud af det. Men det har ikke været et problem.
Den er netop tænkt som alternativ til madskål i dette tilfælde. Ikke som supplement.
nov 2010
Ved i tilfældigvis om den også kan hjælpe med at slanke. Bella er nemlig en stor huskat på 6,4 kg ?
nov 2010
sep 2008
Jeg tror nu ikke - og har ikke den oplevelse - at katte er så simple dyr endda. De omstiller sig lynhurtigt til, at maden bliver serveret anderledes. Man kan jo bare stille brættet, hvor skålen normalt står
nov 2010
Meget opmærksomhedskrævende kat.