{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

Slankekur.. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Mit spørgsmål er ret simpelt: Hvordan slanker man bedst sin kat ?
Med "bedst" mener jeg ikke nødvendigvis hurtigt, hellere at det sker forsvarligt! smiley

Er det udelukkende ved at skifte foder ?

Har prøvet at lade katten spise af skålen, så fjerne skålen nogle timer og så sætte den frem igen..
Men det virker bare som om katten spiser endnu mere på den måde smiley

OBS: Katten er blevet for tyk, i en periode hvor jeg havde skålen stående fremme hele tiden, med mad i smiley

/Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slankekur.. Hvordan?
  • #1   18. okt 2011 Det kan for god ordens skyld, nævnes at katten er 1½ år, hunkat og steriliseret smiley

    Hun er specielt efter sterilisering blevet direkte DOVEN, hun gider ikke rigtig aktivere sig selv, medmindre jeg smider en mus til hende (som hun så i løbet af 5 min flænser og spiser)..


  • #2   18. okt 2011 Hej Morten

    Hvilket foder bruger du til hende? smiley


  • #3   18. okt 2011 Hej smiley

    Jeg har det seneste stykke tid fodret med "Arion Whole Premium Food" (voksen foder)


  • #4   18. okt 2011 Så synes jeg bestemt du skulle overveje om det kunne hjælpe at skifte til foder der er specielt til steriliserede katte smiley

    Måske det kunne hjælpe ..


  • #5   18. okt 2011 Men mon ikke at problemet også ligger i at hun ikke kan/vil aktivere sig selv ? smiley

  • #6   18. okt 2011 Jo, men foderet skal også tilpasses aktivitetsnivauet - og det hjælper specialfoderet med smiley

    men ellers, kan du ikke aktiverer hende? Hvad har hun af muligheder hvis du ikke er hjemme?


  • #7   18. okt 2011 Her får du lige et link til noget foder (behøver jo ikke lige være fra RC, men bare for at dokumentere smiley ) (link fjernet)

  • #8   18. okt 2011 Jeg har prøvet diverse bolde,kugler, osv..

    Det eneste hun for alvor virker interesseret i er de mus man kan købe smiley
    Men de ødelægges desværre hurtigt.

    Og ellers snørrebånd, vel og mærke hvis JEG gider lege med hende..


  • #9   18. okt 2011 Egentligt pudsigt når jeg læser om netop dette produkt, har en anden kat (af en lidt anden race, men langt mere aktiv)
    Hun er mindre overvægtig (ca 300g ifølge dyrlægen)
    Men hun er netop nu hos dyrelægen med urinvejsproblemer, som jo blandt andet KAN forekomme hos overvægtige katte smiley


  • #10   18. okt 2011 Hvad med klatresystemer og kradsebrætter? smiley

  • #11   18. okt 2011 Kadsebrætter har jeg ikke rigtigt noget af, begge mine katte bruger mine stole smiley (Det er nogle gamle slidte stole med stof på)

    Dog kunne det være en mulighed smiley

    Ligeledes er klatresystemer en mulighed, men tror bare hun vil ligge sig ned og sove på dem, fremfor at bruge det aktivt smiley


  • #12   18. okt 2011 Men de fleste katte kan stadig godt lide at komme op i højderne, også bare for at sove og sidde og skue ud over hele rummet. Vores kravler ihvertfald ofte op på sine hylder bare for at sidde og glo ondt uf over det hele:) Desuden kan man lægge foderet ud deroppe, så der skal arbejdes lidt for det/ledes efter det. En anden god idé ille være at give dine katte sådan et aktivitets foderboard. Du kan finde dem på zooplus.dk under aktivitetslegetøj. Så spiser de også langsommere, og opdager måske noget før, at de har fået nok. Lidt ligesom hos os mennesker. Hvis vi spiser i højt tempo, så får vi let for meget, men kan vi kun få maden i små portioner, så ryger det langsommere ned, og vi spiser ikke nær så meget.
    Og så skal du til at veje foderet og tilpasse mængden til dine kattes vægt. Det er fint at der står mad fremme hele tiden, så bliver katten også mindre hysterisk omkring spisetider. Men der skal bare ikke spises mere end hvad godt er. Desuden er det en rigtig god dé at give vådfoder. Der skal en større mængde til for at give samme mængde energi. Så er katten mæt længere, og som bonus indtages der mere væske. Det er med til at holde urinvejsproblemer fra døren. Jeg blander altid selv lidt ekstra vand i min kats vådfoder netop pga. det.


  • #13   18. okt 2011 Det bedste til en slankekur er enten dåsemad eller råt kød og tørkost med højt kødindhold, det mætter efter mine erfaringer meget mere end de produkter med meget korn og andre tilsætningsstoffer. Jeg kan anbefale dig at skifte til Applaws tørfoder. Special-foderet giver jeg ikke en dyt for, der er stort set ingen forskel på det og almindeligt foder.

    Det er samtidig vigtigt at katten også bevæget sig og der kan jeg anbefale denne : http://www.purrsinourhearts.co.uk/shop/best-cat-toys/cat-toys-other/da-cat-catcher-mouse-cat-toy-128
    Desværre kan jeg ikke finde den i Danmark, men den er utrolig holdbar, da "snoren" er lavet at metaltråd. Selv mine meget gamle misser, går i selvsving når jeg finder den frem. Prøv dig frem og tab ikke modet, fordi den måske ikke gider første gang.




  • #15   18. okt 2011 Mange tak for svarene !

    Den ene kat har netop fået konstateret blærebetændelse, så nu er det frem med den store pengepung!..

    Er der nogle former for vådfoder som er bedre end andet ? eller er det mest "mærket" man betaler for :)?


  • #16   18. okt 2011 Ja der er nogen der er bedre end andre, Applaws har en rigtig god dåsemads-serie. Men du kan købe LUX i Aldi, som også er rigtig god, den koster ca. 5,50 for en dåse med 400 g (tror jeg det er ). Jeg vil anbefale de 2 pate varianter.
    Når den ene af dine katte har blærebetændelse, er det meget vigtigt med vædske, så jeg vil anbefale dig at give rigeligt med vådfoder eller råt kød. Køb gerne en drikkefontæne, da min erfaring er at så drikker kattene mere. Her kan jeg anbefale den der koster 199,- i Maxizoo eller du kan købe den i zooplus.de
    det er denne model, som også er billigst, så vidt jeg lige kan se.
    http://www.zooplus.de/feedback/shop/katzen/fressnapf/katzentraenke/66333


  • #17   18. okt 2011 Mange tak for linket !

    Katten har både blærebetændelse og en mindre nyrebetændelse..

    Snakkede derudover med lægen omkring slankekur..

    Og overraskende nok så fortæller hun mig at jeg skal bruge den "vejledning" der står bag på posen, finde hendes vægt og så trække 10% fra mængden af foderet.. Men så får hun jo næsten intet mad smiley
    Hun nævnte på intet tidspunkt vådfoder.. smiley


  • #18   18. okt 2011 Nej, mange dyrlæger snakker godt for at sælge det de selv har på hylderne. Og en stor del af dyrlægerne har desværre ikke ret meget viden omkring ernærring til katte. Det er jo sørgeligt, da mange jo tror hvert et ord deres dyrlæge siger. Men ernæring er noget de berøre meget lidt under uddannelsen.

    Men giv dem noget dåsemad et par gange dagligt og lad tørkosten stå hele døgnet.


  • #19   18. okt 2011 Nu har jeg ikke prøvet at give dem så meget fra en dåse før..

    Købte for lang tid siden noget "pate" (Det hed vidst sheeba)
    På pakken stod der at en voksen kat på 4 kg, skulle ha 2-3 dåser om dagen (mine vejer 4,5 og 5,8 kg)
    Men alligevel så når jeg åbnede en dåse om morgenen, så slikkede de alt "sovsen" af, og lod resten stå til senere..

    Men må prøve igen, kan jo være de ikke lige har været vilde med den variant jeg købte smiley


  • #20   18. okt 2011 Du kan nemt risikerer at dine katte er kræsne, det er mine bestemt også. Du bliver nødt til at prøve dig frem. De varianter, der er med sovs eller gele, slikker mine også kun på, så der kun ligger stykkerne tilbage. Der er kun en af mine der vil spise dem. Men når det er pate, glider det hele ned. Dog har jeg en der kun vil spise tørkost, men hende har jeg så fået til at drikke noget mere, efter jeg har fået drikkefontæne.
    Hvis du køber en dåse LUX fra Aldi vil jeg give dem en god spiseskefuld, måske 2 hver, 2-3 gange om dagen. Derudover tørkosten. Men ellers vil jeg sige at sådan en dåse er nok om dagen til 2 misser.
    Hvis du har modet på at prøve kan jeg også anbefale dig daggamle kyllinger,, som kan købes i BARF butikker, hvis du har en sådan i nærheden. Så spiser de ikke ret meget resten af den dag. Til gengæld får de brugt deres tænder, gummer og energi på at spise den. Men jeg vil anbefale dig at servere dem på et gulv der kan vaskes, hvis de skulle grise lidt. Men igen, så er det heller ikke alle katte der vil æde dem.


  • #22   19. okt 2011 Mange tak for alle svarene !

    Ser ud til at jeg må en tur i aldi og få fat i noget vådfoder ! smiley

    forhåbentligt slipper jeg for yderligere urinvejs problemer og forhåbentligt falder mine elskede katte i vægt ! smiley


Kommentér på:
Slankekur.. Hvordan?

Annonce