{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.165 visninger | Oprettet:

Hvad gør man? -Ustyrlig kat. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har de sidste par dage tilbragt tiden hos min mor, og har haft "fornøjelsen" af hendes sindsyge kat.
Han er blevet så slem, med alle sine unoder, at hun på nuværende tidspunkt overvejer en knap så rar udvej for den lille. Jeg forstår hende på sin vis godt, men jeg er sq imod at aflive en kat, pga. dårlig opførsel.... Så inden hun gør noget drastisk, vil jeg lige høre om i har nogen gode råd eller lignene.


Jeg har oprettet en tråd om ham før, hvor jeg skrev om, at han var begyndt at kradse på væggene. Det er som om han jagter noget, vi andre ikke kan se, og der er absolut ingen sammenhæng i HVOR eller HVORNÅR han kradser på de dumme vægge. Han kradser ikke igennem, men frembringer den "skønne" lyd som negle på en tavle. AD!

Nu er han så også begyndt at sabotere natten. Han har altid sovet i gangen, uden problemer og hvis han har været vågen har han bare leget med sig selv.
NU... knap så hygsomt!
Han kradser på dørene, kradser i gulvet, vælter ting ned fra hylderne, mjiaver og går fuldstændig grasat!
Min mor har prøvet det meste... til at starte med prøvede hun at ignorere det, men jo mere hun ignorere, jo mere ihærdig bliver han.
Hun har prøvet at lade dørene til resten af lejligheden stå åben - uden held.
Hun har prøvet at tage ham med i soveværelset - Uden held.
hun har prøvet baldrian dråber til ham inden sengetid - uden held.
hun har købt sig fattig i legetøj, og været kreativ selv (både aktivitets legetøj og almnindeligt) - uden held.
Jeg prøvede at lege ham træt i går... 3½ times heftig leg med masser af jagt, løb og klatring - reslutat: JEG blev træt... katten saboterede natten for min mor.

Han er generelt bare begyndt at være en rigtig (ja undskyld jeg siger det så hårdt) dum kat!

Man kan ikke kæle ham, så bider han. Det har han faktisk altid gjort. Og han bider hårdt! I går begyndte han også at hvæse af mig.

Han er kastereret, har altid været indekat, får arion tørfoder og en masse vand (han vil ike have råt kød eller vådfoder, men drikker rigtig flot en masse vand)
Dyrlægen siger han er frisk og rask.

Men han begynder faktisk bare mere og mere, at opføre sig som en vildkat!

PLEASE, en eller anden. Kom med et godt råd... for jeg er SÅ meget imod aflivning til en frisk og rask kat. Hvad skal min kære mor gøre. (Hun holder jo af det lille kræ, men hun er ved at miste forstanden over ham)


Kommentarer på:  Hvad gør man? -Ustyrlig kat.
  • #1   19. okt 2011 Det lyder bestemt heller ikke rart smiley
    Hvor gammel er han?


  • #3   19. okt 2011 Altså jeg har det lidt sådan med dårlig opførsel at det skyldes at katten ikke trives.
    Så spørgsmålet er egentlig hvorfor han handler som han gør.
    Et bud kan være smerter, hvornår er han sidst tilset hos dyrlægen, adfærdsændring er altid bekymrende.
    Et andet bud kunne være kedsomhed, han har tydeligvis meget energi, og ingen at tumle med, så en katteven kunne være en mulighed.



  • #5   19. okt 2011 Marianne H... Han er ikke så gammel... 1½ år vil jeg tro. Så jeg synes jo det er ganske forfærdeligt hvis han skal væk allerede. Det synes jeg jo ikke er i orden for en lille rask dreng.

    Susan... jeg har givet min mor et 3.grads forhør med det du skriver. Ingen forandringer er sket. Men jeg forstår ikke, hvordan han har kunne trives med det før i tiden, og så pludselig skifter mening.?
    Og jeg prøver virkelig at finde ud af hvad der ligger til grund.. som sagt, jeg ønsker ikk den lille skal aflives. Han er jo sund og rask.

    Nina P. Jeg tror bestemt du har ret. Der er noget han ikke trives med. Men jeg forstår ikke, hvorfor han pludslig ikke trives.
    Det er ikke længe siden han er blevet tjekket. Som skrevet før, dyrlægen siger han er en sund og rask kat.
    Ang. kedsomhed... Jeg ved ikke... jeg synes bare hun prøver at aktivere ham så godt som hun nu kan. som sagt, er der både hjernegymnastik, jagt, klatring osv.
    Det eneste han IKKE vil, er at nusse - Så bider han, river og prøver at dræbe hånden (Ikke i leg, men i ramme alvor) og det har han altid gjort.

    Er der nogen forslag til hvad hun kan afprøve?
    En anden kat tør jeg ikke præsentere ham for... jeg er ærlig talt bange for han vil slå den ihjel. Han er virkelig voldelig (Kan man sige det om en kat?)


  • #6   19. okt 2011 Susan, to sekunder, så skal jeg se om jeg kan finde den smiley

  • #7   19. okt 2011 Susan
    Den er her.
    http://www.kattegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=92495
    Du har også skrevet i den, dengang. Efter der, prøvede vi at aktivere ham, med jagt, brug-hovedet-leg, klatremuligheder og bare generel leg med os mennesker.
    Dyrlægen har som sagt kigget på ham, og han ser kun en sund og rask, om end lidt voldsom,kat.

    Siden jeg skrev det indlæg sidst, er det faktisk kun blevet endnu værre med katten. Som om, at han, jo ældre han bliver, bliver mere og mere vildkat.


  • #9   19. okt 2011 Mine forældre er skilt... så jeg tror min far er ret ligeglad med min mors kat smiley hehe.

    Jeg har ingen søskene som forstyrre heller. og heller ikke nogen dyr.

    Og jeg tror såmænd nok, at min mor ønsker at ændre adfæren, meget mere end hun ønsker at aflive ham. Hun er bare ved at løbe tør for kræfter (I bogstaveligste forstand... hun er førtidspensionist pga. smadret ryg... og hun skal bruge sin søvn for at klare sig igennem dagene)
    Tænker du noget konkret hun kan gøre for at ændre??? (Tager virkelig gerne imod gode råd!)



  • #12   19. okt 2011 Susan, jeg har ikke kat endnu smiley Først om 4 ugers tid. smiley

    Har lige talt med min mor, hun ringer til dyrlægen igen. IKKE for at få ham aflivet, men for at få ham tjekket endnu engang.
    Jeg vil så prøve at skrive til en af terapeuterne (Hvis jeg kan finde dem... har du nogen navne?)

    Men virkelig... vi har lagt hovederne i blød... tænkt og tænkt og tænkt, om der er sket nogen forandringer i hans liv. Og det er der virkelig ikk... smiley Min mor er hjemme hos ham som hun plejer, dagene går sin vante gang, og der er ikke meget variation i det, da hun er rimelig bundet af sin dårlige ryg.
    Der bliver leget med Gismo (som katten hedder) når han gider... men han ignorere faktisk bare os mennesker det meste af dagen. Når kl så bliver omkring 7-8 stykker om aftenen, så bliver han aktiv, voldelig og destruktiv.
    Min mor har prøvet at aktivere ham, vække han, og til dels også pirre ham til at være aktiv og lege-humør i løbet af dagen... men når han har fået nok af, at hun går og vækker ham, flygter han ind bag skrivebordet, hvor hun ikke kan få fat i ham, og så sover han dagen væk...


  • #14   19. okt 2011 Tusind tak fordi du har skrevet alligevel smiley
    ´Jeg håber virkelig også at hun finder noget de begge to kan leve med... Jeg holder jo også af den lille kat. Og ja, han er virkelig adfærdsvanskelig, men jeg tror på, at inderst inde, så er der en god kat gemt i ham.

    Jeg prøver at finde adfærds terapeuterne... hvis nogen kender navnene på dem, må i gerne lige smide et hint til mig smiley


  • #15   19. okt 2011 Jeg tror nu stadig han savner en legekammerat.
    Katte leger sammen på en anden måde end vi mennesker, og de er jo af natur nataktive dyr. At han er voldelig overfor din mor, vil formodentlig ikke komme til udtryk på samme måde overfor en anden kat, der kan slå igen. Din mor kan ikke lege tumlelege, slåskamp m.m. og det lyder som om han trænger til en at gøre den slags sammen med.

    Er der mulighed for indhegnet have, hvor han kan komme ud i dagens løb og rende lidt energi af ved at klatre og jage?


  • #16   19. okt 2011 Nina P.
    Jeg kan godt følge hvad du siger... men jeg er stadig i tvivl... han er virkelig virkelig virkelig voldelig. Jeg har aldrig oplevet en kat sådan før.

    Nej, ingen have. Desværre... og heller ikke nogen mulighed for at lukke ham ud generelt.


  • #18   19. okt 2011 Har du kigget på Jackson Galaxy´s videoer på youtube? Det kan da være at der kommer nogle fifs der.

    Men det lyder underligt.


  • #19   19. okt 2011 Nej det kigger jeg lige på smiley Tak for tippet.

    Han er bare en underlig kat smiley Det største bæst på 4 ben, men ufattelig nok, så holder man jo alligevel af ham smiley


  • #21   19. okt 2011 Hun har haft ham fra 4 mdrs alderen.
    Han kommer fra min moster og onkel, som havde en gammel gammel hunkat. Der fik 2 killinger.
    Den ene døde, og i lang lang tid troede vi heller ikk Gismo ville overleve, for han var meget meget lille. Da han var 3 mdr lignede han stadig en killing på max 4 uger.
    Han har altid været lille og nimmer, men i 6 mdrs alderen Tog det fart, og så blev han rigtig voksen at se på.
    Han er stadig lille i størrelsen, men har udseendet som voksen hankat nu.


  • #24   19. okt 2011 Det vil så sige, at Gismo er voksen op uden søskende, han har kunnet lege med og samtidig lære signalerne for bl.a. "stop, det gør ondt".

    Hans adfærd tyder også på, at han ikke forbinder hænder med noget rart.
    Har din mor som opdragelsesmiddel på noget tidspunkt slået ham, verfet ham ned af borde eller løftet ham i nakkeskindet?
    Hvordan blev han renlig og hvordan reagerede din mor, når han havde et "uheld".

    Mange begår også den fejl at bruge hænderne til lege voldsomt med sin killing/kat, f.eks. vælte den og nulre den hårdt på maven.

    Bliver altså nødt til at spørge for at se hans baggrund.


  • #25   19. okt 2011 Susan... Min gamle kat Charlie var vidst hjerneskadet, og han havde faktisk lidt ala samme tendenser... Hmm, det havde jeg ikk lige overvejet.

    Mega... Ja ingen søskende, men (nu spørger jeg nok dumt) men har hans mor ikk lært ham de signaler?
    Så vidt jeg ved, har min mor ikke slået ham, eller nogen af de andre ting. Måske den med bordet... Da han bare går på. Men tror ikk det er så det har været hårdt... Dog kan jeg ikk vide det, da jeg ikk overvåger dem 24/7 smiley
    Han har aldrig rigtigt leget før han var små 6 mdr, fordi han jo var så lille, og da han begyndte, var det som om det var for sent, der bed og rev han allerede (også uden opfordring)
    Han lærte faktisk super hurtigt at bruge kattebakken, og i den periode der var uheld, blev der ikke skældt ud eller tværet ham ud i det (det er synd for katten) men han blev gang på gang, bare vist kattebakken. Til sidst forstod han budskabet, og der har intet været siden.


  • #26   19. okt 2011 Jeg tror han trænger til en ligeværdig altså en legekammerat, som kan lege på hans niveau. Nogle katte kræver bare noget mere end andre og så kan det være svært.

    Jeg går normalt heller ikke ind for at aflive unge og raske dyr, men somme tider er det, det bedste for katten. En anden mulighed er at han skal være ude evt i løbegård.


  • #27   19. okt 2011 Marianne n.
    Hvis nu hun får en lille ny, hvor stor er sandsynligheden så for at håb falder til ro? Og ikk bare lære den nye alle sine ballade numre?


  • #28   19. okt 2011 Det er jo svært at spå om. Men i dette tilfælde vil jeg sige at det er hans bedste chance. Men det er vigtigt at det bliver en kat, der er harmonisk med en god katte-bagrund, altså opvækst. Jeg ville i dette tilfælde ikke vælge en killing men en voksen kat på plus 1 år.

  • #29   19. okt 2011 Okay.. det foreslår jeg hende smiley

  • #30   20. okt 2011 Jeg prøver lige at fremhæve denne tråd igen, og smider linket til en video jeg optog af Gismo tidligere her til aften.

    Dette er en mild udgave, af hvad han til tider finder på at gøre... men det giver et lille indblik i hans mystiske tendenser smiley

    http://www.kattegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=9039


  • #31   20. okt 2011 For mig ser det ud som om han leder efter noget at jagte/give sig til. Jeg tror helt sikkert at det bedste bud er en legekammerat.

  • #32   20. okt 2011 For mig at se er han meget interesseret i de bevægelige skygger i loftet og på væggen.

  • #33   20. okt 2011 Mega... Ja det ser sådan ud på videoen... Men han gør det også når de ikk er der.
    Selv om natten i bulderragene mørke kan han finde på det.

    Kan katte se noget vi mennesker ikk kan se?

    Min mor healer og laver clairvoyancer, så hun omgiver sig med nogen energier man ikk normalt gør. Kan det være sådan noget?

    Jeg er efterhånden desperat... Vil gerne finde en logisk forklaring.


  • #34   21. okt 2011 Jeg tror den logiske forklaring ligger i det der for mange er ulogisk. Forstået på den måde at jeg tror at din mors kat er sensitiv overfor de energier der omgiver din mor. Jeg har selv en veninde der er inde for det samme område og når hun er her, er der også nogle af mine katte der er meget anderledes. De virker urolige og meget på dupperne. Så jeg er ikke i tvivl om at det kan tillægges din mors virke.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #35   21. okt 2011 Hej Jeanne

    Nu har jeg set din video og det ser ud som om Gismo ser nogen energier som de fleste mennesker ikke kan se eller mærke, men katte er virkelige gode til at se og mærke de energier/ånder der kommer og går eller bliver for altid i vores hjem. smiley

    Så jeg ville hente hjælp fra din mor, du skriver hun er healer og clairvoyant, så hun eventuel kan fortælle dig hvorfor Gismo opfører sig sådan og hvis det er energier han tiltrækkes ved, så få dem væk. smiley

    Mine katte gjorde det også for nogle år siden, så jeg fjernede det, for det kan enten være dårlige eller gode energier der er der, men under alle omstændigheder skal det jo væk, så det ikke bliver værre. smiley



  • #36   21. okt 2011 Janne... Gismo er min mors kat, og bør hos min mor.
    Hun arbejder dagligt med disse energier, og kan ikke rigtigt "slukke" for dem.

    Marianne... Gør du noget specielt når din veninde kommer på besøg?

    Tænker at det kan afprøves ved at han kommer på ferie et sted. Hvis han falder til ro må det jo være energierne.
    Mon et andet hjem i så fald ville være det bedste?


  • #37   21. okt 2011 Bør = bor

  • #39   21. okt 2011 Nej jeg gør ikke noget, for de bliver helt sig selv igen, når hun er gået.

  • #40   22. okt 2011 har han klatretræer og lignende?
    mine bruger meget krudt på at flænse i dem og rende i tunneler


  • #41   22. okt 2011 Katten ligner at den keder sig. Ud fra hvad du fortæller, så har den aldrig lært hvordan man opfører sig. Han leder efter ting at jagte. Min ene gør det ofte, hvis de andre ikke gider lege med ham. Jeg tvivler meget på at det skulle være ånder han kigger efter:-)

    Det blandet sammen med ingen legekammerater at have giver ofte en kat, der kan virke ekstrem i den opførelse.

    Anskaf jer en kat på omkring de 1 år med masser af gåpåmod og der elsker at lege. Jeg har en hankat, der ville passe perfekt til Gizmo.


  • #42   22. okt 2011 Jeg har lige talt med min mor...

    Hun har givet katten væk, til et hjem med andre katte og mulighed for at komme ud.
    Jeg vidste ikke hun gav ham væk, da jeg havde sat gang i at prøve andre muligheder.

    Men nu har hun ham ikke mere... Han er kommet ud til min venindes, mands, moster... Hun skulle være god ved dyr, og skulle være i stand til at give ham et godt liv derude.

    Det håber jeg så rigtig meget!!! Selvom jeg godt nok er ked af at han er væk!!! smiley
    I det mindste blev han ikk aflivet!


    Tusind tak til jer alle sammen der har givet jer tid til at besvare alle mine mange spørgsmål og lignene... selvom jeg ikke fik mulighed for at afprøve de forslag der kom, er jeg rigtig glad for i har taget jer tid til at hjælpe mig!


  • #44   22. okt 2011 Hun har lige proklameret at hun aldrig skal have dyr igen. Netop fordi hun ikke har det der skal til, hvis dyret er som gismo har været.
    Jeg er dog stadig lidt ked af, at jeg ikke fik lov til at afprøve de ting jeg havde fået foreslået, for at se om det kunne hjælpe.

    Men...
    Jeg har også fået en sms fra det nye sted, hvilket viste sig at være hos min gamle veninde... at han allerede er faldet godt til med de andre dyr... Det eneste problem, er at han er bange for parakitterne, og de flyver ude engang i mellem. Men det lære han nok.
    Han har endnu ikke bidt, eller revet nogen derude, hverken mennesker eller dyr. Og han har lagt sig godt til rette på sofaen ved siden af manden, og fået sig en god lang lur...
    Det håber jeg vare ved!


  • #45   22. okt 2011 Det var da skønt at få en sådan tilbagemelding smiley

  • #46   22. okt 2011 Det er meget underligt at han er væk, for er vandt til at han .løber hen og bider mug i foden når jeg kommer herover (sidder og taler med min mor nu hos hende)

    Men selvom her er lidt tomt, og min mor er rigtig ked af det og savner ham, er hun sikker på, at det er den rigtige beslutning.

    Han har været godt afslappet og ligefrem kæle agtige efter han kom til det nye sted... Så jeg tror på at det var det rigtige valg.

    Og min mor har fået at vide, at hun til enhver tid kan komme og besøge ham. Han er kommet ud på en gård ca 20 minutter herfra.


  • #47   22. okt 2011 Mug = mig.

    Undskyld stavefejl... De er gratis i dag. smiley
    Jeg skriver fra Mobilen.


Kommentér på:
Hvad gør man? -Ustyrlig kat.

Annonce