334 visninger
|
Oprettet:
Opdrætter spørgsmål. ang. farve {{forumTopicSubject}}
Hvordan ved man om ens kat bærer fortynding?
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Katte: 2 Emner: 93 Svar: 1.121
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Men hvis det ikke kan ses på katten, men ligger i generne, hvordan finder man så ud af om katten bærer fortynding? -
Finder man forst ud af det når katten får killinger, så man evt. kan se fortyndingerne, eller kan man regne det ud før??
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 7 Emner: 7 Svar: 132
Men du må gå lidt tilbage i genetikken og se på, hvad forældrene har med sig i "rygsækken"
Og alligevel kan man blive overrasket. vi havde en brun burmeser, hvor vi var sikker på, at hun havde dominerende gener, men da hun så blev parret med en blå, som åbenbart var bærer af et vigende gen, fik hun lilla..
Fortyndingsgener er chokolade og lilla. Chokolade er fortynding af sort og lilla er fortyndingsgenet af blå.
De dominerende farver vil dominere, hvis der er tale om to katte, som begge bærer de dominerende farver. Eksempelvis er det store B (BLACK) dominerende, mens det lille b (black) er vigende. Parrer man et stort B med et lille b, får man et stort B. Da stort B dominerer.
Fortyndingsfarver fremkommer i det øjeblik, der er tale om, at to katte med vigende gener mødes... da du får blandet to katte med små b'er og derved er det de vigende farver, der kommer frem...
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 7 Emner: 7 Svar: 132
Eksempelvis, vil jeg gerne lave chokolade.
Jeg har fået mig en chokolade hunkat, og hun bærer fortyndingsgenet....
Men min hankat er sort, når jeg ser tilbage i stamtavlen ved min hankat, kan jeg se masser af "vigere", men om han har fået en fin lille viger med sig, det finder jeg først ud af, når killingerne står der...
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Jeg må vente og se så c",)
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Fx
Sort /brun fortyndes til blå.
Chokolade fortyndes til lilla. (Lilla kan også fås ved at kombinere blå og chokolade.)
Rød fortyndes til creme.
Opdrætter spørgsmål. ang. farve