1.007 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Pelsen er "umulig" Pelsen er "umulig"

Jeg er den skønne ejer af en blanding mellem maine coon og norsk skovkat, samt en ægte maine coon.

Dog er Houdini (blandingen) ved at gøre mig skør med hans pels :S

Vega (den ægte) har jeg forsøgt at børste mange gange, men der er aldrig nogle knuder eller nogen ting overhovedet, hendes pels er bare så fin, ufiltret og blød.. Men Houdini filtrer hele tiden :S

Han får så mange filt klumper under forbenene, under maven og ved bagbenene trods han bliver børstet regelmæssigt..

Men nu vil han slet ikke lade mig børste ham. På siden og hen af ryggen må jeg godt, men når jeg vil "nedenunder" så hvæser han (han hvæser også hvis han ikke kan fange legetøjet smiley ) Og så løber han.. Jeg er alene hjemme pt. og min kæreste kommer først hjem fredag, men jeg vil så gerne have ham børstet inden da det umuligt kan være behageligt for ham, at rende rundt sådan :S

Har i oplevet en så stor forskel ved jeres katte og hvad gjorde i ved det, og er der overhovedet noget at gøre?

Hvordan vænner jeg ham igen til at blive børstet under maven? det er aldrig noget jeg har lær ham, han har bare altid elsket det, indtil nu smiley

Håber meget i kan hjælpe mig smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pelsen er "umulig"
  • #1   28. nov 2011 hmmm... prøv at sprøjte lidt Feliway der hvor du reder ham, og på kammen. Husk at det er ikke alle kamme og børster katten kan lide - de kan gøre ondt, og rive i huden..

• #3   29. nov 2011 feliway? det har jeg godt nok, men sprøjte det på ham? :S Er det godt?

Maria: Virkede dette balsam? altså har du brugt det med succes efterfølgende? Helt klart noget jeg skal have spurgt dyrehandleren om smiley

Barbara: Vores får faktisk lidt blandet foder smiley Han startede på select gold og royal canin kitten, men ville dog have et foder med mere kød og gik derfor over til applaws for ca. 3 uger siden, som jeg selvfølgelig blandede op med det gamle smiley
    Vega sagde ingenting til det, men Houdini han fik simpelthen så dårlig mave, så to gange har jeg måttet klippe i pelsen på halen fordi der hang lort (slæbte det med når han havde været på kattebakke fordi det var så flydende) og efter en uge med foderet ca. måtte vi have ham til dyrlæge, fordi han havde fået en udvendig forstoppelse smiley
    Jeg har så idag købt mere af det gamle foder, så jeg kunne blande det endnu mere op, for at vænne ham mere gradvist til det :S

Houdini har nemlig også altid elsket at blive børstet, han kom altid og tiggede om det og kælede op ad børsten hver gang, men nu er det helt umuligt smiley

• #4   29. nov 2011 Han protesterer sikkert nu, fordi det gør ondt.

Hvis jeg var dig, ville jeg få ham "løveklippet" hos en dyrlæge under en let narkose og så kan du stille og roligt starte forfra med pelspleje, selv om det ikke vil være nødvendigt i starten. På den måde vil han igen synes, det er rart.

• #5   29. nov 2011 Hmm, jeg tror at når der bliver skrevet noget i retning af "sprøjt Feliway der hvor du reder ham" så tror jeg egentlig at Maiken mener sprøjte det i det rum / det sted, hvor du reder ham. Jeg tænkte nemlig selv først mener hun virkelig sprøjte det på katten?!?!?! Og så tænkte jeg efterfølgende at nej, hun må mene, der hvor man OPHOLDER sig, når man børster den... Så jeg gætter på, at det er det der menes...

Har i hvert tilfælde også hørt, at hvis det bliver alt for slemt med pelsen så kan man evt. ende i en situation hvor man slet ikke får lov til at rede dem fordi det gør så ondt. I værste tilfælde må løvklip hos dyrelæge være løsningen og så kan man starte forfra imens det vokser ud igen. Så er det vigtigt at børste dem imens pelsen ud så de vænner sig til det igen og ikke frygter børsten og så får man ligesom bygget en god vane op igen. Men du kan jo prøve nogle af de mindre drastiske løsninger først og så løser det sig måske smiley

Håber det lykkes!

• #6   29. nov 2011 Har i øvrigt hørt at Royal Canin har et tørfoder der hedder noget i retning af "Hair and Skin", der efter sigende skulle være godt... Har ikke selv prøvet det men ved ikke om det kunne være noget... og om det lige passer til din kat. Du kan jo evt. lige tjekke det ud.

• #8   29. nov 2011 Hej alle sammen og tak for alle de gode råd, har dog lige et par spørgsmål til jer hver især smiley

Feliway det har vi i stikkontakten i det rum jeg børster ham i? Skal jeg sprøjte det rundt i rummet også så? smiley

Løveklip, er det hvor de bliver klippet korte bortset fra hænder føder og hale? Har du/i prøvet det før, og hvad tager dyrlægen ca for sådan noget?

RC foder? er det ikke royal canin? Det får han nemlig nu med det andet, men har også hørt dårlig ting om det hvis man giver det alene :S

• #10   29. nov 2011 Det er også helt i orden og mange tak smiley Har selv brugt det foder meget førhen, men har bare fået af vide at næsten hele indholdet er "unaturligt" og erstattet med kødmel og diverse biprodukter, som ikke er sundt på længere sigt :S

Men man skal jo ikke tro alt hvad man hører, så måske skulle jeg give det en chance smiley Er det noget soecielt til din race, eller er det bare til langhårs eller hvordan? smiley

• #11   29. nov 2011 Min personlige erfaring med RC foder er at vores kats pels filtrer let, er mat at se på og fedtet nogle steder.

• #13   30. nov 2011 Jeg er næsten 100 på at det er meget individuelt hvordan de tager det smiley

• #14   30. nov 2011 Jeg kørte på select gold til ham og han kunne godt lide det, men han ville hellere have vegas Mc. Rc foder smiley
    Det har altid været nødvendig at børste ham godt igennem hvert fald 1 gang om ugen, men nu skal jeg gøre det hver dag hvis jeg skal undgå det filtrer sådan :S
    Det er faktisk blevet værst efter vi fik applaws foder, men kan godt lide der er så meget kød i det :S

Har i erfaringer med det mærke? smiley

• #15   30. nov 2011 Kristine F - har KUN hørt godt om Applaws foder. Men der er også andre foder med højt kødindhold fx. Orijen, Porta 21 - er lige dem jeg husker smiley Så hvis du synes pelsen ikke ser godt ud kunne du prøve disse.
    Jeg skal selv give Orijen som foder herhjemme, og faktisk passer både Orijen og Porta 21 til både vokse og killinger

• #16   1. dec 2011 Thhilde: Mange tak det vil jeg da helt klart prøve smiley
    Så længe han får det "godt" igen, så er jeg villig til at prøve alt smiley

• #17   1. dec 2011 Her i Maine Coon flokken bruger vi Arion. Har prøver RC og Hils

Men dette foder er simpelthen det bedste! :-).... For os.

Men prøv dig lidt frem smiley

Og så vil jeg råde dig til at få et par gode kamme mm. for det er en stor hjælp smiley

Kommentér på:
Pelsen er "umulig"

Annonce