1.819 visninger
|
Oprettet:
Når kat møder hund ... {{forumTopicSubject}}
Kæresten og jeg skal snart have en hundehvalp, men jeg er usikker på hvordan mine katte vil regere -
Hvordan ville i mene at jeg kunne gøre for at tackle denne omvæltning bedst muligt både for Hvalpevuf og kattene ?
Og hvor ville i stille madskålen fremover ? Den står på gulvet og vil ikke have kattene op på borde osv.
0g hvis der er andre ting i mener jeg bør vide også så kom gerne med det. Egne erfaringer osv.
På forhånd tak (:
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 70 Svar: 377
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 9
Det jeg gjorde var at kattene fik et tæppe hvor hunden havde lagt på og omvendt for så kan de lære hinandens dufte. kattene havde tæppet i et par dage..
Derefter sad min søster med hendes hund i snor og mine katte fik lov til selv at bestemme hvor tæt de ville på ham i starten, vi gjorde det ca 15 min. Derefter gik min søster en lille tur med hendes hund så de lige kunne får lidt fred og gjorde det igen. Samme dag gik de sammen uden der var noget. kattene skal nok sige fra over for hunden..
Mad skålen kan måske stå i et vindue ind til videre, min søsters hund har lært at kattemaden skal den ikke spise, det kræver træning og toldmodighed. Hunden skal nok lære det
Ellers kan kattene får mad på nogle bestemte tidspunkter.
Håber det kan hjælpe dig lidt...
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 22 Svar: 184
Det med kattemaden der må vi træne hund til ikke at spise maden. Så må der gå noget kattemad tabt. Kattene har massere af krassetræer som de kravler på så de er allerede oppe i forskellige højder. Men vil virkelig ikke have den på bordene - og det ved de godt at de ikke skal. De har deres kradsetræer og det er de også tilfredse med. Deres mad kan hellere ikke stå på træerne.
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 160
Derudover har jeg oplevet at hunde får dårlig mave af kattemad - også i små mængder, og en hvalp er ikke til at holde fra sådan noget mad.
Når hunden er blevet lidt større kan i måske lære den at den ikke skal spise katte maden, men tror i starten at i er nødt til at stille det væk.
Held og lykke med det
aug 2011
jeg er helt sikke på at kattene vil sige fra
Håber du skriver om hvordan det er gået
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 331
Han spiser også kattelorte, så I skal måske også bevogte kattebakkerne... Der er mange hunde, der gerne spiser kattenes efterladenskaber - personlig synes jeg, det er klamt og hunden risikerer også at få f.eks. orm af det samt at det ikke kan være sundt for hunden at æde små mængder kattegrus heller
I dit sted ville jeg flytte maden op på et bord - f.eks. bryggersbordet.
Hvis det er no-go hos jer, er der så mulighed for at sætte et babygitter op til et værelse eller gang, så kattene kan få lov at spise i fred? Og besørge i fred eller simpelthen bare få fred for hundehvalpen?
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 29
Men husk at give hunden en masse positivt læring omkring kattene. Dens opfattelse af kattene skal bygge på positive oplevelser.
Med hensyn til kattemaden så vil jeg finde en måde at sætte det væk på hvor hunden ikke kan nå det. En hvalp vil være drevet af sine drifter og lyster og I vil få en meget svær start med jeres hvalpetræning hvis I ikke gør det nemt for jer selv og fjerner maden fra hvalpens rækkevidde.
Lotte: vil give dig ret i at hunden har meget svært ved at lære at holde sig fra kattemaden -specielt en hvalp. Men at sætte mundkurv på den døgnet rundt er ingen hjælp og en rigtig dårlig ide.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 29
aug 2011
sep 2008
Hunden bor pt hos opdrætteren indtil den er gammel nok til at komme hjem til os, og de har katte hvor opdrætter har fortalt at hvalp har fået en over snuden af deres kat. Tror bare ikke mine kan finde ud af det. Bare det at jeg har børn på besøg (som de bestemt ikke er vilde med) så selvom børnene tager dem op gør de ikke noget ved dem. Det vævreste de har gjort er at hvæse.
Hvordan sagde jeres katte fra og hvor gamle var de på daværende tidspunkt ? Jeg ved ikke om alderen kan sige noget om hvordan de vil regere på det. Men én ting er sikkert, de skal ikke lære at gå på borde når de aldrig har gjort det før, synes det ville være forvirrende for dem hvis de pludselig gerne må gå oppe bare fordi hvalpen kommer.
Jeg vil gerne have (for kattenes skyld) at der altid er mad i skålen som det plejer. Kunne man måske tage en papkasse og lave huller i så kattene kan gå der og spise ? Der kan hvalpen jo ikke rigtig følge med ind når den bliver lidt større ihvert fald. Men hvalpen er en stor race så der burde ikke gå lang tid før det ville ske. (:
Tak for alle jeres dejlige idéer til hvordan vi kan gøre det så let for kattene(og hvalpen) som muligt(:
Og idéer modtages stadig gerne.
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
Tjah...hvordan sir de fra ? De hvæser og sprutter, indtil Vuf har lært, at de nok skal bestemme, hvor tæt på den ska ha lov at komme
Min erfaring er, at det er katten, som ender med at være den dominerende...
Men det betyder ikke, at de ikke osse ka komme til at få det helt fredsommeligt sammen, når først de alle har vænnet sig til hinanden.. Det kan såmænd blive ganske sødt ...
aug 2011
¤ Perfekt-fejl ¤: min gamle kat var 8 år da hun mødte hund. det gik fint. Hun pustede sig op og løftede sin pote.
dem jeg har nu var 13 uger og de gjorde noget af det sammen. undtagen min hankat Chino, han gik bare hen til hunden og kiggede på den uden at gøre noget. men det har nok gjort at Chino og hunden er bedre venner ind min hunkat Signe.
sep 2008
Når kat møder hund ...