{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Maine Coon med sart mave - hjælp :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle

Håber ikke i er sarte da jeg snakker lidt om afføring smiley

Min lille Maine Coon hunkat på 4 mdr. har en sart mave da hun let får tynd afføring. Hun fodres med Sanabelle sensitiv tørkost (foder til katte med sart mave), og det fungere fint. Hun får en lind afføring dog ikke så hård som min hankat, men bare den ikke er tynd er jeg pt. glad smiley

Min 2 årig hankat som er alt ædende og aldrig har haft problemer med tynd afføring får altid en lille snack om aftenen, enten våd foder, rester af kylling eller tun i vand.

Derudover vil jeg jo gerne belønne kattene med små godbidder for at gøre noget godt, specielt når jeg er ved at lære den lille at blive børstet og bruge kradsebrættet osv.

Men hendes mave reagere desværre på at få andet end tørfoder, dele af hendes afføring bliver lidt tynd smiley

Har i nogle gode forslag til snack/godbidder til katte med sart mave?

Nogen der har erfaring med at killinger kan vokse sig fra at have sart mave?

I må også meget gerne give generelle råd til en kattemor som har en kat med sart mave?

Jeg bliver glad for alle brugbare råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maine Coon med sart mave - hjælp :)
  • #1   12. feb 2012 Jeg lærte engang af en som arbejde med dyr , at hvis mine hunde fik tynd mave, så ku jeg købe brugsens foder. Altså det der coop , det gav hård mave , blandet med det man fodrer med normalt... og det virkede... Da vi flyttede og og samtidig begyndte på nyt foder, blev vores katte stressede , og jeg tænkte jeg ville prøve det på dem , altså brugsens coop kattefoder , og det hjalp ... dagen efter var deres maver rigtig fine

  • #2   12. feb 2012 Du kan prøve at give katten skånekost. Sammenkogt kylling og ris. Det skal være helt udkogt begge dele og så mixe det sammen. Prøv det en periode og se om det hjælper.

  • #3   12. feb 2012 Kan anbefale at du enten går over til eller blander op med det gamle med IAMS Hairball. Det er smækfyldt med fibre og afbalancere mavetarm floraen.

    Men ja, da vores Hector var "lille" fik han også tit dårlig mave (det hjalp heller ikke at han også fik Giardia), men en sart lille mavse, og det er han nu vokset lidt fra, men især IAMS Hairball har gjort at hans afføring er go og hård og mørk. Det er GULD værd det mad...
    Hvis det er decideret sygdom som TF eller Giardia, så skal der dog behandling til.


  • #4   13. feb 2012 Hejsa i 3, mange tak for jeres svar og tak fordi i ville dele ud af jeres erfaringer smiley

    Herdis V: Jeg vil prøve at give hende ris med tun, men desværre ingen susces da hun ikke vil spise det. Men måske jeg skal prøve med kylling, har også hørt at torskerogn skulle være godt.

    Thilde L: Jeg har været i Petworld i dag og købt IAMS Hairball som jeg har blandet sammen med det gamle foder - jeg er spændt på at se en forskel jo mere jeg blander i smiley Jeg har planer om at blandet det op til halv IAMS og halv Sanabelle. Hvis ikke det hjælper prøver jeg at forøge mængden af IAMS.
    Ifølge symptom beskrivelse af Giardia på netdyredoktor har hun ikke det. Hun taber sig heldigvis heller ikke da hendes vægt forøges for hver gang jeg vejer hende.

    Ved du om katten kan få for meget fiber? Der er nemlig 6,0 % fibre i IAMS Hairball og 3,8 % fibre i Porta 21 Adult (planlægger at skifte til Porta 21)


  • #5   13. feb 2012 Jeanette - Ja det lyder godt med at blande halvt af halvt og hvis det ikke går så bland mere IAMS hairball i smiley
    Altså fibrene er det der får maven til af balancere sig. Sådan rent biologisk ved jeg ikke om en kat kan få for mange fibre, men jeg fodre uden bekymring med 25% Iams og 75% Orijen som basis tørfoder. smiley


  • #6   13. feb 2012 Thilde L: Super smiley
    Okay helt fint smiley du skriver 25 % og 75%? Mener du ikke 2.5 % og 7,5 % fibre? smiley


  • #7   13. feb 2012 Nej altså jeg mener i en skål mad er der 25% Iams hairball og 75% Orijen foder smiley

  • #8   13. feb 2012 Sådan ca. Når jeg lige får den lilles mave på rette køl blander jeg en sæk med 7,5 kg Orijen op med 3 kg Iams smiley

  • #9   13. feb 2012 He he, nååår sådan smiley - Dejligt at få råd af en der har samme problem lige nu smiley Jeg vil helt sikkert prøve det samme smiley

    Hvilken Orijen fodre du med?


  • #10   13. feb 2012 Den billigste/originalen smiley Den indeholder vist BÅDE kylling og fisk.

    Jaaah altså lige nu består foderet herhjemme af 100% Iams hairball som skånekost, fordi jeg tror det er Giardia vores lille havde fanget. Hun får også medicin imod det dog smiley


  • #11   13. feb 2012 Okay smiley

    Da hun ingen symptomer har på Giardia prøver jeg med IAMS hairball, hvis ikke det hjælper søger jeg dyrelæge smiley


  • #12   13. feb 2012 Har du hørt om zoolac? smiley Det er mælkesyrebakterier et-eller-andet, der også stabilisere maven og fungere godt sammen med skånekost som fx. IAMS hairball er smiley Det koster omtrent 80 kr for 15ml hos dyrlægen. Det er pasta der gives flere gange om dagen, og jeg har haft succes med det smiley

  • #13   13. feb 2012 Ja jeg har prøvet Zoolac, og det hjalp desværre ikke selvom jeg forøget dosisen til 3 cm. (på tuben anbefaldes det at give 1 cm. til vægten af min killing) Men hun fik Zoolac da hun var på andet foder, måske jeg skal prøve det igen hvis IAMS ikke selv kan klare at stabilisere hendes mave smiley

  • #14   13. feb 2012 Jah de anbefaler at bruge zolac sammen med en skånekost ved jeg i hvert fald smiley Ellers er der pro-kolin men det har jeg kun hørt om og ikke prøvet.

  • #15   13. feb 2012 Det er muligt du syntes der ikke er symptomer på Giardia - eller for sin sags skyld noget af al det andet det kan være. En afføringsprøve kan afklare det - og korrekt behandling kan igangsætted

  • #16   13. feb 2012 Arh okay, vidste ikke de anbefalede at man fodre med skånekost samtidig - det prøver jeg smiley

  • #17   14. feb 2012 Lis: Hvis mit foderskifte ikke virker tager jeg hende hende helt sikkert til dyrelæge. Jeg skal afsted med den store på mandag, så kan hun komme med der smiley

Kommentér på:
Maine Coon med sart mave - hjælp :)

Annonce