954 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

lidt meninger og råd søges!! lidt meninger og råd søges!!

Håber på lidt råd, hjælp og meninger.

Jeg har fået en dejlig lille kastereret blandings hankat, 8mdr gl. opvokset på landet. Han har kun fået tørkost og div. fugle og mus. Han er semi langhåret og aldrig blevet redt. Hans pels er fin. smiley Nu er det så bare at alle besøgende her, er ENORMT kloge på katte, trods de ikke ejer eller har haft kat. Og jeg blir helt i tvivl om hans mad og pels.og hvor vidt han skal være ude... det er han ikke PT, da jeg lige vil være sikker på han kender huset, lyde osv. men satster på han skal være ude/inde kat til sommer.
Så er mine spørgsmål: Hvad er bedst til ham foder mæssigt. tør/vådt eller begge dele.. evt snack?
Skal en semi langhåret redes? (moren er maincoon, man tror faren er lidt norsk skovkat).

Håber i kan hjælpe meninger og råd.

Hilsen Marina (det er ham på profil billedet)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lidt meninger og råd søges!!
  • #1   20. mar 2012 Hej Marina:-)

Han ser sørme dejlig ud, tillykke med ham!

Ang foder kan du lade tørfoder stå til ham døgnet rundt, vælg noget med et højt kødindhold, såsom Orijen. Du kan søge på nettet og finde noget du synes passer til jer.
    Giv desuden gerne vådfoder dagligt, eller når nu han er vant til råd kød, så giv ham det. Mine er vilde med oksekød, og det er super godt for tænderne.

Ang pelsen, så vil jeg bestemt foreslå at du børster ham, du behøver ikke gøre det hver dag hvis pelsen er fin, men nu hvor vejret skifter og han smider den tykke vinterpels, kan de have brug for at blive hjulpet af med de løse hår, så de ikke bliver til knuder. Køb en god karte, eller kam alt efter hvad du synes er rarest at arbejde med.

Ang ude og inde spørgsmålet har jeg ingen personlig erfaring, men har da læst herinde at det er en god ide at holde katten inde de første 4-8 uger, hvorefter man kan lukke dem ud. Det er synd at holde ham inde for længe når nu han er vant til at komme og gå som han vil.

• #3   20. mar 2012 Jeg er helt enig med Nina og Susan.

• #5   20. mar 2012 Tusind Tak for jeres råd alle sammen.

Så må jeg lige høre om rådt kød.. gælder det ko, gris, fisk og fugl? eller bør jeg undgå noget..?

Skal lige tilføje at jeg har prøvet/prøver at rede ham med stålkam, men sådan et stykke legetøj har han aldrig set før, så det er en kamp lige pt, håber han en dag nyder det.. (men hørte så fra min kloge ikke katteejere veninder at man ikke måtte rede igennem da det er ligesom på hunde, hvalpepels og den beskytter)

Og vil da lige tilføje at han er chippet, vacc og neutraliseret. smiley

Og Ja, til Susan. netop derfor jeg skrev her... her må folk da vide hvad de snakker om... smiley Så endnu engang tak for jeres opmærksomhed.
    Jeg skriver jo nok igen når/hvis jeg blir i tvivl.
    Nu med Uffe trampende i tasteturet....

God dag til jer..

• #6   20. mar 2012 Nu har de andre skrevet om chipning,kattelemme og kost, så jeg vil bare tilføje, at jeg ville vente til katten var en smule ældre, inden jeg lukkede den ud.

Ca. 10 mdr. sir de kloge, og det passer med mine erfaringer.
    Medmindre du lukker ham ud et sted, hvor der ikke er en bil i miles omkreds - og så skal du stadig holde vågent øje med så ung en kat/killing.

• #7   20. mar 2012 Nu har han været udekat altid.. men min plan var at holde ham inde så længe så muligt, til han er tryg med lyde og dufte i huset.. Har fået en sele til de første par ture i haven, så han osse lige kan dufte til haven inden det blir på fri pote.. Min tanke var min 2 mdr inde...

• #10   21. mar 2012 har selv en maine coon. Børster ham meget sjældent,da han har en flot pels.
    Mht foder,får mine katte mest tør foder. Kan dog blive forkælet med de der små pateer et par gange om ugen og får også et par whiskas godbidder i ny og næ...

• #11   21. mar 2012 Tak for råd og meninger..

En stor hjælp og jeg kan nu slappe lidt mere af.. smiley

Lizette, Du har osse en Dennis Knudsen kat, Han sætter selv håret og det sidder smukt hver gang, smiley

Vil lige tilføje at den der kam er super... altså mest til at lege med, For han er ikke vant til at blive redt.. meeen vi prøver lidt en gang imellem..

Og rådt kød til aften, det var luksusgourmet, det ku jeg da godt fornemme.. smiley 4 poter til mig.. smiley

Kommentér på:
lidt meninger og råd søges!!

Annonce