{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.954 visninger | Oprettet:

Er 1 maine coon killing nok i starten? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Min kæreste og jeg har snakket om at få en maine coon i et års tid nu, og til august flytter vi et sted hen, hvor vi får pladsen og tilladelsen til at holde kat. Så vi glæder os rigtig meget.
Min kæreste har aldrig haft kat før, så han vil gerne "nøjes" med en enkelt killing i starten. Og så har vi tænkt os at efter han har vænnet sig til at have kat, at vi skulle have en mere.
Vi kommer begge til at være meget hjemme det første halve år. Især min kæreste, da han skal skrive speciale.

Men er det synd for katten at vi venter med nummer to? Det er jo en meget social race, og vi vil helst ikke præge den forkert allerede fra starten.

Håber at I kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er 1 maine coon killing nok i starten?
  • #1   4. jul 2012 Mange katte trives fint med at være alene, især hvis de ikke er alene mange timer ad gangen. Vi har både haft en enkelt og flere på samme tid. Umiddelbart synes jeg der er rarest at have 2 sammen. De har ofte rigtig meget glæde af hinanden, især hvis de kommer fra samme kuld, og derfor kan finde tryghed ved hinanden, selvom de sendes ud i den store nye verden.
    Når man køber 2 sammen til at starte med, slipper man selvfølgelig for introduktionsfasen, hvor man risikerer at de ikke kan udstå synet af hinanden (sker heldigvis ikke så ofte), men set på den anden side, så er det lettere at fortryde, at man kun købte 1 og så købe en ekstra senere, end det er at købe 2, for så at finde ud af, at det var én for meget og så skulle af med én.

Det er rigtig meget en smagssag, om 1 eller 2 er bedst. I skal gøre, hvad I føler er bedst for jeres lille familie lige nu.

Undskyld, at jeg ikke kunne vejlede mere smiley

• #2   4. jul 2012 Nu er det jo sådan at Maine Coon er meget social med deres egen race udover det med os mennesker og vi kan altså ikke give det en racefælle kan smiley Jeg sælger ikke mine Maine Coon's, hvis de skal være ene katte smiley Synes det er synd for dem smiley

• #3   4. jul 2012 Jeg tror nu også, at jeg ville vælge en anden race, hvis det skal være en alene-kat og faktisk også, når I er første gangs katteejere. Coonen er meget selvstændig og meget aktiv, hvilket godt kan være lidt af en mundfuld, hvis den ikke har en legekammerat.
    Måske skulle I starte som vi i sin tid gjorde. En tur på det lokale kattehjem. Her sad en stor, kastreret gråmis, som, selvom det ikke helt var planen, måtte med os hjem og bo. Det var virkelig super skønt, at få en begynder-kat, som allerede var godt i gang med livet, og så gjorde vi jo samtidig en god gerning. smiley

• #4   5. jul 2012 Jeg er til dels enig..
    Den er lidt triki..
    for jeg mener det samme, og mener så også at jeg som opdrætter, ville kunne mærke om en killing ville kunne egne sig bedst som ene kat.. dog er det noget nemmere med en ældre kat over de 8 måneder, at sige, åhh denne kat vil have godt at komme ud hvor det kun drejer sig om den..

Men her har jeg det så skidt med tanken om at den så skal være helt alen, når dens mennesker ikke er hjemme, især i mange timer..

• #5   5. jul 2012 Jeg har opdrættet Maine Coon i mere end 20 år og jeg har aldrig solgt en killing som alenekat. Dertil ved jeg for meget om dem.

I det hele taget ville jeg aldrig anskaffe kun én killing (uanset race), hvis jeg ikke havde venlige, sociale katte i forvejen.

Prøv for resten at se de to sidste billeder i øverste række under Zulu i min profil.
    (Det er huskatte og jeg tror, der er 3-4 stykker i klumpen).

Forestil dig, hvordan en lille killing har det ved at komme væk fra sine vante omgivelser, sin mor og sine søskende.

Jeg har da også et par gange hørt og læst om folk, der efter kun havde købt én killing, dagen efter hentede en af dens søskende. Gensynsglæden mellem de to kunne ikke beskrives.

Og med hensyn til at vente f.eks. ½ år med at anskaffe nr. 2, så er ½ år ikke så meget for os, men <b>meget</b> lang tid for en killing.

Med 2 killinger får man dobbelt så megen kærlighed, <b>mange</b> flere sjove oplevelser ved at se de små tonse rundt efter hinanden og endelig kan man gå hjemmefra med god samvittighed, fordi de har hinanden.

Desuden skal der en kat til at slikke en kat bagi smiley

Men vil I kun have 1 kat, vil jeg anbefale jeg at få en voksen kat, der har affundet sig med at være alenekat.

Held og lykke!

• #8   5. jul 2012 Min kæreste og jeg stod i sammen dilemma da vi skulle have kat nr. 1 og efter en del resort via bøger og dyrelæge blev vi enige om at starte med en kat. Hvilket vi fortrød efter et par måneder, vi havde dårlig samvittighed hver gang Lille V skulle være allende hjemme og vi følget ikke at vi kunne aktivere hende nok... Så vi fik kat nr. 2 efter 4 måneder og de har så meget glæde af hinanden og jeg kan slet ikke forstå at der er bøger og dyrelæger der anbefaler at man kun køber en kat, men man har jo lov at blive klogere smiley så jeg vil sige køb 2 killinger

• #9   5. jul 2012 Tusind tak for de gode svar!
    Vi skal helt klart have to katte, det var bare mere et spørgsmål til, om det var synd for den første kat at vente op til 6 måneder med at finde nr. 2.

Min kæreste er bare bange for, at 2 killinger på en gang måske er lidt for meget af det gode (han er hundemenneske). Men jeg må lige se, om jeg ikke kan overtale ham til to smiley Det lyder til at være den bedste løsning.

Jeg har forresten haft huskat hele mit liv indtil jeg flyttede hjemmefra, men synes deres personligheder kan være svære at forudsige. Vi vil fx gerne have en udafvendt kat, der ikke bliver skræmt, når der kommer gæster.

Og tak for hjælpen! smiley

• #12   5. jul 2012 Til Lotte: Det er fordi de skal sidde 3 drenge og skrive opgave. Alle er glade for overspringshandlinger og katte smiley

Da min kæreste er helt forelsket i Maine Coon racen, så tror jeg at det ender med at vi får to på en gang. Jeg har i hvert fald sagt, at jeg ikke vil nøjes med en, da alle fraråder det med en killing.

• #14   5. jul 2012 Ifølge min research og min brors erfaring (han har en perser), så er det også en race, der fungere bedst som alene-kat. Man skal vist være heldig, hvis kat nr. 1 acceptere kat nr. 2 og omvendt.
    Min bror fortryder faktisk lidt, at han fik en perser, da deres fine Frida nok ikke ville bryder sig om selskab i deres ellers så store lejlighed på 100kvm.

Men tror helt klart at det kommer meget an på, hvilken personlighed de udvikler smiley

• #15   5. jul 2012 (har ikke fået læst alle svarene) - Men hvis i alligevel tænker at i skal have 1 mere senere, så få dog to med det samme, ideelt set fra samme kuld. Så har de hinanden. Det kan være en omstændig affære at føre katte sammen senere smiley

• #16   5. jul 2012 Helt enig med Line S. Min mor har en lille perser dreng - Men han er da godt nok den mest selskabelige lille katte-elsker i verden he he. Jeg kan slet ikke forestille mig, at han kunne være lykkelig uden en legekammerat.

• #17   5. jul 2012 Kunne godt være at jeg skulle sige det videre til min bror så smiley Ham og hans kæreste vil så gerne have en kat mere

• #19   5. jul 2012 Til Sine: Man skal forvente at den "gamle" kat vil hvæse og sprutte lidt af den nye. Men det er helt naturligt. Katte er jo territoriale dyr og det er helt normalt at den kat som har været i hjemmet længst, lige skal sætte den nye på plads og vise den hvor grænserne går. "Så længe der ikke er blod" det var det råd jeg fik første gang jeg skulle føre to katte sammen, jeg var meget nervøs de første dage, da min ældste hun ikke ville acceptere den nye (troede jeg) men nu er de bedste venner, giver hinanden bad, putter og leger sammen. De har så meget glæde af hinanden og skal aldrig være alene. Bare husk, når killingen (eller den nye kat) kommer hjem, så hold følelserne under kontrol og fokuser på den gamle kat, så den ikke bliver jaloux. Jeg er helt sikker på at det kan lade sig gøre smiley Men det er også rigtigt hvad Line siger - Hvis man ikke er væk hele dagen, så kan man sagtens have en alene-kat også uden at den lider overlast smiley

• #20   5. jul 2012 Line S: Den er lidt over et år.
    Problemet er også bare, at hvis de skal have en ny, så vil de meget gerne have en Sphynx frem for endnu en perser.
    Og de er ret bange for at lille Frida er racist.

• #22   5. jul 2012 Til Anne C: Jeg tror at vi har besluttet os for at få to maine coon killinger - gerne fra samme kuld smiley

• #23   5. jul 2012 Åh hvor dejligt. Det er jeg sikker på i bliver glade for. Og der er altså meget få "lykker" her i livet, som er større end at se på to katte-søskende, som elsker hinanden smiley Alt godt til jeres "lille familie" smiley

• #24   5. jul 2012 Line S: hehe tak! Tror at min brors kæreste bliver glad. Det er hende der presser lidt for kat nr. 2. Da hun var højgravid lavede hun næsten ikke andet, end at undersøge parringsmuligheder for deres perser og lede efter sphynx opdrættere smiley

• #25   5. jul 2012 Line S: Linket er gemt smiley

Til alle: Min kæreste er bare glad for at min ønske om at få kat, i den grad overstiger ønsket om at få børn pt smiley Så han vil rigtig gerne have kat hehe
    Ifølge ham så er maine coonen også kattens udgave af en grand danois og tilpas mandligt. Han kan også godt li' ideen om, at vi får to katte, der er større end hans mors gravhunde smiley

• #26   5. jul 2012 S H: Det ironiske er så, at han kun vil have hunner hehe. Har prøvet at forklare ham, at nu hvor han gerne vil have så stor en kat som muligt, så skal det jo være en han. Men næ nej, han vil have to hunner.
    Er der egentlig stor forskel på¨han og hun, når de er neutraliseret? Jeg er selv vokset op med hanner.
    Min mor to huskatte, en hun og en han fra samme kuld, hvor forskellen er ret stor: hunnen er intelligent mens hannen er ja ret dum hehe

• #27   5. jul 2012 Altså jeg tror at det kortest kan siges på denne måde/ Ud fra egen erfaring selvfølgelig:

Med en kastreret hankat kan du være temmelig sikker på at det er den samme kat du står op til hver dag, forstået på den måde at de ikke har så mange humørsvingninger og er meget let omgængelige og ofte meget kælne. Jeg siger ikke at hunkatte er "besværlige" - Men der er dage hvor de kan være mere reserverede end andre. - Det er i al fald min erfaring. Men jeg har nu altid fundet at det giver dem lidt ekstra personlighed smiley

• #28   5. jul 2012 Hvis det stod til mig, så skulle vi også have en han og en hun. Men kæresten skal jo også føle, at han får lov at bestemme engang imellem - og han vil have to hunner smiley

• #29   5. jul 2012 så længe de er fra det samme kuld betyder det heller ingenting for deres indbyrdes forhold om de er to hunner eller to hanner. De vil elske hinanden lige højt alligevel og man kan sige, hvis i får to hunner og den ene har en "off" dag - Jamen så er chancen for at den anden ikke har jo temmelig stor og i øvrigt med min ene hun f eks. Der har jeg fundet ud af, at der er ikke nogen dag som er så dårlig at en Whiskas temptation ikke kan fixe den He he (men det skal være fra den blå pakke smiley ) He he smiley

• #30   5. jul 2012 For mig betyder kønnet egentlig heller ikke noget. Sålænge jeg får sunde og raske katte fra et ordentligt opdræt - så er jeg glad smiley

• #31   5. jul 2012 ENIG smiley Dét er det allervigtigste smiley

• #33   5. jul 2012 Lotte: Jeg har haft en enkelt hun som var lige så "følelsesmæssigt pålidelig" men ellers er min erfaring at mine hunkatte er en smule mere svingende end de hankatte min mor f eks har. (men igen - Der er jo forskel på individer og jeg skal slet ikke udelukke at det kun er mine der har det sådan) smiley

• #34   6. jul 2012 Jeg har to hun katte smiley og de er begge super social og kælende, har aldrig oplevet en "off dag" ved dem... Kæresten og jeg ville enlig have haft han katte, men ude ved opdrætteren er vi begge gang faldet pladask for en af de killinger vi ikke kiggede på ;P så jeg vil sige når i møder de der to killinger, hvor der bare er den her fantastiske kemi mellem jer og dem, så tror jeg de fleste glemmer alt om køn... så måske bliver det 2 hunner, 2 hanner eller 1 af hver smiley

Kommentér på:
Er 1 maine coon killing nok i starten?

Annonce