{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lukkes ud
  • #1   8. jul 2012 Den kan blive stjålet og / eller mishandlet.
    Den kan stikke af / blive væk
    Den kan komme til skade
    Den kan genere andre mennesker
    Slåskampe med hvad deraf følger
    Smitterisiko - især FIV og FeLV som ofte er dødelig
    Den er til fare i trafikken - også for trafikanterne

    Og nu hvor han er fertil kan han bringe uønsket killinger til verdenen - som allerede er overfyldt med katte (og andre dyr, som ikke kan finde nye hjem)


  • #2   8. jul 2012 Tja.. Der er da et par ting, man kan være opmærksom på.

    1) Sørg for at få ham kastereret. Dermed bliver det område, han strejfer på mindre, og det reducerer desuden risikoen for slagsmål med andre katte for ikke at tale om udelukker risikoen for, at han bidrager med uønskede killinger på andre fritgående fertile hunkatte.

    2) Øremærkning, såfremt han ikke er det - således omgivelser ikke er itvivl om, at der er en ejer til katten. Min erfaring er, at øremærket stadig er mere effektiv, hvad det angår end chippen. Halsbånd er jeg ikke umiddelbar tilhænger af, da katten kan komme til skade ved at hænge fast i skidtet.

    3) Afklaring med omgivelserne - gør dine naboer og omgivelser opmærksom på, at du gerne vil lukke din kat ud. Dermed kender omgivelserne ejeren af katten, og kan rette henvendelse, såfremt katten bliver til gene.

    4) Faste rammer - katte er vanedyr, hvorfor mange fortrækker nogenlunde faste rammer for, hvornår de bliver lukket ind og ud. Det allerbedste ville være, hvis katten kunne få frit adgang til at komme ind og ud.

    5) Risici for kattens ve og vel - gør dig nøje overvejelser omkring hvilket udeliv, det er du vil tilbyde din kat. Det kan være farligt for den at færdes i den menneskeskabte frihed med biler, andre katte, afstumpede mennesker osv osv. Overvej også om det ikke er muligt, at give katten et afgrænset område at færdes på i sikkerhed for fare som eksempelvis indhegnet have, voilere m.m.

    Helt overordnet vil jeg gerne spørge, hvorfor det er, at du gerne vil lukke katten ud?

    Hvis katten ikke har været vant til at komme ud, må du spørge dig selv, hvis behov det er du vil tilgodese. Katten kender jo ikke til det.

    Hvis du mener, at katten efter din mening gør tegn på gerne vil ud, kan det fordi katten er blevet kønsmoden. Dette kan afhjælpes og stoppes med en kastrering.

    Det var et par tanker herfra.



  • #3   8. jul 2012 Jeg er helt enig med Glenn P. Men jeg vil lige tilføje: Der findes altså nogle katte, som selvom de ikke har været ude i fritløb før, virkelig mistrives ved at være i indelukke, ude som inde. Mine nuværende katte er alle inde + indhegnet have katte (gudskelov) men jeg har haft en hunkat som bare ikke kunne indrette sig i det liv og i sådan et tilfælde der må man gøre op med sig selv om ens egen sindsro betyder mere end kattens velbefindende. Det er rigtigt at der så er fare, men at leve et rådent liv indenfor (min blev urenlig, bed sin pels af, var frustreret og vred - og ja det forsvandt det hele med 1. udgang) eller et liv udenfor med de riscici det indebærer og tilgengæld en glad og tilfreds kat - Jamen så er valget ikke så svært for mig i al fald.

    Men det kræver forstående naboer - Øremærkning - realisme omkring hvad der kan ske hvis han bliver væk længere skal i ud og lede, hvis han skulle ligge såret og det kræver at han bliver kastreret og får sine vaccinationer til tiden.
    Også vil jeg tilføje, hvis han kan være indekat så ville jeg personligt foretrække det (men det er jo forskelligt hvordan man har det). smiley :) smiley

    Pøj pøj med ham


  • #4   8. jul 2012 Jeg synes, at det er ansvarsløst, at lukke en ikke kasteret hankat ud. Den kan gå og lave en masse uønskede killinger, som skal lade livet, fordi der er nogle, der ikke vil bruge penge på, at kastrere sin han kat.

    Men ja, der er jo en masse ting man skal være opmærksom på, når man har ude kat. Skal du flytte på et tidspunkt, hvor katten ikke har mulighed for, at komme ud?
    Den kan løbe væk, blive kørt over, få en masse sygdomme osv osv.


  • #6   8. jul 2012 Jeg ville også øremærke ham inden, at du lukker ham ud, ellers kan andre tage katten. Hvis den bliver kørt ned, kan folk heller ikke kontakte dig, da de ikke kan finde ud af, hvem der ejer den smiley

  • #7   8. jul 2012 Da jeg købte Louie for knap et år siden, indhegnede jeg haven(for jeg var bange for hvad der ikke kunne ske ham) og han brugte al sin energi på at finde en vej ud, og det lykkedes ham efter 2 mdr. han var væk i 5 dage inden vi fandt ham, og siden har han været fritgående smiley
    For os virker det!!!! Han bliver lige i nærområdet, og er vi ude i haven så bliver han der også smiley


  • #8   8. jul 2012 Vil lige tilføje at han er øre og chipmærket og selvfølgelig kastreret smiley

Kommentér på:
lukkes ud

Annonce