4.367 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Den Store Udendørs Kattebakke Den Store Udendørs Kattebakke

Nu er bimserne jo endelig kommet ud, og nyder det også. Man kan ikke lade være med at smile når de sådan farer rundt efter hinanden - I hvert fald ikke indtil en af dem farer ind for at gå på kattebakken!

Har lægge noget brugt grus under busken, stille hele kattebakken ud til dem, lade dem være i fred, lukke dem ud på det tidspunkt de plejer at skulle, men intet. Det skal gøres indenfor, og er kattebakken ikke til at finde, bliver det mine sko der bliver brugt smiley

Har aldrig haft problemer med dette før, da mine katte altid har ordnet det udenfor som det første de gjorde. Så hvordan får man dem til at forstå, at udenfor er en stor kattebakke som de må benytte som de vil og dermed slippe for den indendørs kattebakke?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkode E21 1.000 kr.
  • Vaskemaskine fuld af vand kan ikke tømmes 890 kr.
  • Fjern plugs fra væg 300 kr.
  • reparation vaskemaskine 1.200 kr.
  • Græsplænen skal slås 375 kr.
  • Montering af skrivebord(købt fra Jysk)og hold i væggen for en spejl 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den Store Udendørs Kattebakke
  • #1   29. jul 2012 Ryk kattebakken tættere og tættere på der hvor de går ud, bare en lille smule af gangen, for til sidst at sætte den helt udenfor smiley

• #2   29. jul 2012 Den står allerede under en meter fra hvor de går ud, med mindre den skal stå midt ind i stuen. Skal den så bare rykkes den meter? & vil de så også forstå at gøre det udenfor kattebakken, udenfor?

• #3   29. jul 2012 Ja, det har ihvertfald virket for mine.

• #5   29. jul 2012 Fru Segnitz:

Jeg prøver (;

Felis:

Jo, det kan vi såmænd godt blive enige om - Men hverken jeg eller kattene bryder os om kattebakken! Og da de begge har snesko, har de det med at trække det ud i huset. Så at få dem til at ordne det udenfor ville løse flere problemer end bare at vi egentlig helst gerne slap for kattebakken (;

• #6   29. jul 2012 Nu ved jeg ikke om haven er indhegnet, men jeg ville da være glad hvis mine ville gå ind og besørge, for så skal man da ikke kæmpe med naboer om det:)

• #7   29. jul 2012 smiley

• #8   29. jul 2012 Marianne:

Min nabo har faktisk sagt at hun vil holde øje med om de gør det, for at hjælpe med at få dem vendt af med kattebakke - Hun er åbenbart meget katteglad (;

Der er dog indhegning - Der er bare et hul ind til naboen som de benytter sig af.

Derudover løber både katte (& hunde??) frit rundt herude, så de få gange bimserne slipper ud tror jeg ikke jeg får den store ballade for (;

• #9   29. jul 2012 De fleste af mine katte er også så "velopdragne", at de kommer ind fra haven for at gå på bakken. Nogle bruger både haven og bakkerne inde.

Heldigvis, for ellers kan jeg ikke holde øje med, om deres afføring er normal, og skulle en komme i en situation, hvor den skulle holdes inde i en længere periode, er det godt, den vil bruge en bakke.

• #11   29. jul 2012 **Men hverken jeg eller kattene bryder os om kattebakken! **

Det forstår jeg ikke. Kommer kattene netop ikke ind for at bruge kattebakken, (hvis den ellers var der)?

At dine sko bliver brugt som toilet, beder du altså selv om, når du har fjernet bakken. Virkelig dumt at risikere urenlighed pga at man vil spare en bakke væk.

• #12   29. jul 2012 Og hvad forventer du, når det stormer og regner, og til vinter med snestorm og kuldegrader, og jorden bliver frossen?

Skal de så også gå udenfor?

• #13   29. jul 2012 Mega:

Jeg ville såmænd også blive glad hvis de brugte begge - Men de bruger kun bakken. Har aldrig haft problemer med ude katte der skulle bruge kattebakke hvis de skulle holdes inde, & regner derfor heller ikke med at det skulle blive et problem her.

Og nej, hvis det bliver for koldt til at gå ud kommer kattebakken selvfølgelig ind, men der er ingen grund til, at de skal ind og bruge kattebakken når vejret er godt udenfor.

Felis:

At de kommer ind udefra og er møgbeskidte er da ingen problem - Det hører til at være kat. Altså, når man først har haft en kat der hopper i vandpytter og mudderpytter så snart det regner, gør det andet ikke så meget. Det er ikke på grund af at det er beskidt, det er pga det netop er grus, der sætter sig alle vejne, farver både poter og gulv, og lugter ikke specielt godt. at det også hører til at have kat - Ja selvfølgelig. At jeg så finde mig i det uden søgen på andre løsninger? Nej (;

Tinka:

Nu synes jeg ikke du skal "skælde mig ud" over noget jeg ikke har gjort (: At mine sko bliver brugt som toilet er jeg da så absolut ikke "selv om". Det er noget der sker noget man har katte som man skal lære nye ting. (; Hvis det er selv at være ude om det - So be it.

Jeg har aldrig fjernet bakken, blot flyttet på den, men at de besøger mine sko istedet sker også hvis den flyttes blot et par meter til siden. Urenlighed kommer en gang imellem, om det gælder den ene grund eller den anden. Her er det grundet træning af en ny måde at ordne sine sager på. Jeg vil hverken spare en bakke væk, eller noget som helst andet i den retning. Jeg vil bare gerne have, at mine katte kan færdes udenfor som det ligger i deres natur, og at de ikke er tvunget til at sætte poterne ned det samme sted som de lige har gjort det sidst.

At de ikke kan lide den har intet at gøre med at de stadig kommer ind for at gøre det - At de gør det har noget at gøre med, at de aldrig har prøvet andet, og derfor skal lære at gøre det udenfor. Men ingen af dem bryder sig om det. Lige meget hvor ofte den bliver tømt reagerer de stadig som hvis den var møgbeskidt, og der bliver skrabet på gulv, vægge og skabe i timer efter besøg. Det er hverken fedt for mig eller dem.

Synes godt lige jeg vil have lov til at sige at jeg bryder mig ikke om jeres måde at se det på, bare fordi jeg gerne vil have mine katte til at ordne deres sager udenfor. Det er hverken ondt over for kattene, eller grundet manglende bekymring for deres velfærd - Tvært imod. I er velkomne til at have jeres katte på jeres måde, men jeg beholder altså retten til at have mine katte på min måde så længe jeg ikke gør dem ondt eller svigter dem.

I er velkomne til at have jeres meninger, og I er såmænd også velkomne til at være bedrevidende (det er i sikkert også!), men synes stadig man skal passe på med, hvordan man svarer andre. Hvis man har en anden holdning, så fortæl om den og forklare den i stedet for at stille retoriske spørgsmål - Det plejer at hjælpe på stemningen (;

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #14   29. jul 2012 Det har intet med at være bedrevidende, at nogle pænt skriver til dig at det bedste er at have en bakke i huset til kattene, så man kan følge med i om de bliver syge, som feks dårlig mave, urinvejsinfektioner, om de går og småtisser mm og det kan man ikke uden at se hvad de efterlader i bakken. smiley
    De kan også blive stresset over forandringerne i at deres bakker fjernes eller rykkes lidt på, så derfor kan de godt finde på at tisse og lave andre steder i huset. smiley

Og som Mega skriver:

""Og hvad forventer du, når det stormer og regner, og til vinter med snestorm og kuldegrader, og jorden bliver frossen?""

• #15   29. jul 2012 Nestea **Hvis man har en anden holdning, så fortæl om den og forklare den i stedet for at stille retoriske spørgsmål**

Jeg ved ikke om det er mit spørgsmål, du opfatter som retorisk. Men jeg stillede faktisk spørgsmålet, fordi det ikke gav mening for mig, at det af dit første indlæg fremgår, at kattene kommer ind for at benytte bakken, og så senere skriver du, at kattene ikke bryder sig om bakken.

Mht. til at forklare holdning, så kræver det vist ikke megen læsen-indenad i mit indlæg for at afkode, hvad min holdning er, og hvorfor.

• #16   29. jul 2012 Janne:

Bedrevidende var ikke ment på en negativ måde - Det var ment som, at de ved mere end jeg, hvilket jeg tror de gør. (; Inden sure mener her, blot en observation og bemærkning.

Og da min have er indhegnet, kan jeg se hvor de går, og dermed også se hvad der bliver efterladt. At de benytter sig af andre steder end bakken sker, når de ikke kan finde bakken, fordi den står på den anden side af døren efter den er blevet tømt. Stiller jeg bakken udenfor, og de ved den er der, venter de pænt på at bakken bliver sat på plads.

Som jeg også svarede til Mega - Når det bliver for koldt til at gå ud, vil der selvfølgeig være kattebakke inde, men der er ingen grund til, at de skal bruge den året rundt (:

Alle mine katte har ordnet deres sager udenfor, og det vil jeg gerne fortsætte med. Prøver bare at finde den bedste måde at opnå dette på.

Tinka:

Det var ikke dit spørgsmål jeg opfattede retorisk, fik vist rodet rundt i mit svar, da det sidste var ment generelt, ikke rettet mod dig (; Håber du så forstod mit svar.

Jeg kan sagtens se hvad din holdning er, og hvorfor. Men der er forskel på at skrive:

Jeg synes faktisk at katte skal have en kattebakke året rundt, da det minimere risikoen for urenlighed, samt gør at man kan holde øje med hvad der kommer af den anden ende. Så slipper du også for de ødelagte sko (; Det er i hvert fald det jeg gør, og det synes jeg fungere godt (;

Og så til at skrive:

Jamen du er da også selv ude om at dine sko bliver brugt som kattebakke når du flytter på bakken og fjerner den når kattene går derhen for at bruge den.

Den første er 100% venligt, og anklager ikke nogen på nogle måder, hvor den anden kan nemt opfattes negativt, og på en dårlig dag lede til meningsløse diskussioner (;

Vil ikke rette din måde at skrive herinde på, det har jo egentlig intet med mig at gøre. Forsøger bare at følge mit eget råd, og fortælle hvad min holdning er samt hvorfor, med det håb om at kunne skabe et bedre sted, hvor misforståelser og negative diskussioner ikke finder sted grundet en hurtig kommentar (;

• #17   29. jul 2012 Nestea - Du skriver, at poterne blive misfarvede, og så går jeg ud fra, at du bruger det røde grus, der ikke klumper.

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte over til det hvide, klumpende grus, men være obs på, at det i fugtigt vejr kan danne cementklumper i "sneskoene". (Man kan også få hvidt grus, der ikke klumper).
    Jeg ville også stille deres bakke på et kludetæppe. Det er lige til at ryste fri for grus og tåler at komme i vaskemaskinen mange gange. Nogle bruger en af de måtter, der er beregnet til at lægge foran kattebakker.

Og så ville jeg ellers væbne mig med tålmodig. Bimserne er først begyndt at komme ud nu og lur mig, om de ikke hen ad vejen finder ud af at bruge området udenfor også.

Men jeg ville alligevel have en bakke stående indenfor.

• #18   29. jul 2012 Nestea:
    Hvis det er vigtigt for dig at kattene besørger ude, ja så må du som Mega siger væbne dig med tålmodighed.
    Jeg skriver blot på den måde jeg gør, fordi jeg bor i et kvarter hvor der er mange der ikke har andet at give sig til end at brokke sig over det mindste - derfor synes jeg at du skulle være glad fordi de er renlige.
    Jeg må så sige, at selvom jeg har haft begge fra mine var killinger, er der ikke nogen der har været urenlige. Hvorfor de så tisser i dine sko tjahh... det er jo et godt spørgsmål, men jeg vil ikke antage det som værende en naturlig ting:)

• #19   30. jul 2012 Mega:

Det gør jeg nemlig - For kan ikke finde det hvide der ikke klumper!!! Det der klumper fungere bare slet ikke, da, som du selv nævner, de så trasker rundt i cementsko .. Hvor finder man det hvide, uden at det klumper.

Bakken står også på et kludetæppe, men det har intet at stå fast i, så det ender med at vikle sig om bakken, og samler gruset inden under - Måske man skulle forsøge sig med måtten? I hvert fald skraber kattene det bare ind om kattebakken, hvis ikke op i kattebakken (sammen med alle mine sokker), og så nytter det jo intet (;

Det er nu heller ikke fordi det haster, men har jo ingen anelse om hvordan man lærer dem sådan noget, da jeg aldrig har haft problemer med det før, så skulle jo liiiige høre, om der var nogle kloge hoveder her i blandt, som vidste det.(; Bakken bliver selvfølgende stående et sted så længe de har brug for det - Spørgsmålet var bare hvor det skulle stå (;

Marianne:

Jamen jeg kender det alt for godt, og frygtede at det skulle blive ligesådan herude. Løb fortvivlet rundt hver gang de kom over i en af naboens haver i frygt for den kommende skideballe, men folk herude har alle forelsket sig i bimserne, og naboen har endda spurgt, om ikke hun må lege og nusse med dem når de er i hendes have fordi hun synes de er så fine smiley De er efterhånden ved at blive lidt berømte herude, grundet deres udseende og personlighed (& Babys utrolig fjollet løb) allerede efter en måned, så frygter skam ikke for andres reaktioner over uventet besøg (;

At han tissede i mine sko ser jeg nu heller ikke som naturligt som sådan, blot at det ikke er uventet at han gør det når han ikke kan finde bakken. Det er hverken fordi jeg tvinger dem til det, eller har fjernet bakken helt. Den stod på den anden side af døren til bryggerset, og den havde de ikke liiiiige regnet ud, så Basil brugte mine sko i stedet. Kan i pricippet godt se fidusen i det, da de står i et dejligt lille hjørne i gangen (; Baby har så aldrig været urenlig, og Basil har den ene gang samt da han var syg, men udover det har det aldrig været et problem, så det er egentlig ikke der den ligger - Dog er det ikke en særlig god morgen gave (;

S H:

Nu var bakken jo aldrig væk - Den blev bare flyttet, men jo, det er i hvert fald derfor Basil brugte mine sko. Og ja, kattene skal jo lære det når de er små, men burde deres instinkter ikke stadig være der til, at de finder det naturligt at ordne det udenfor? Det har mine andre katte da i hvert fald. Forøvrigt, er Basil lige fyldt 2, og Baby fylder tre her d. 22, så er de da ikke såå gamle igen - Det er der i hvert fald ikke nogen der har fortalt dem (;

Tror måske også jeg har fået formuleret mig forkert. I hvert fald vil jeg godt lige understrege at bakken aldrig har været fjernet. Den har været flyttet ud i gangen i stedet for i bryggerset (som ligger lige op ad hinanden), og så da de var ude hele dagen, stilede jeg bakken ud til dem, og viste dem at den var der, hvor de snuste til den, og så gik videre (da blev der ikke tisset andre steder heller). Udover det har bakken stået på sin plads, og så har jeg taget en smule af den brugte grus, og spredt under nogle buske, så lugten i hvert fald var der - Både så de viste at det var "hjem", og i håb om at de så ville bruge det som bakke.

Tålmodighed skal der til, men tålmodighed gør ingen verdens nytte hvis man gør det forkert (; Nu må vi se hvad der sker!

• #21   30. jul 2012 Jeg købte i sin tid det hvide ikke-klumpende grus i Dagli'brugsen, så måske har Superbrugsen det? - Ellers ring eller mail til FDB og spørg, hvor det forhandles.

Ellers kan jeg af dit sidste indlæg se, at du har båret dig hensigtsmæssigt og rigtigt ad især mht. gruset udenfor, men katte er vanedyr, og når Basil og Baby lige fra de var bittesmå i 2-3 år kun har brugt bakke, vil det nok tage nogen tid, men rolig, det kommer. Endnu er det nyt for dem at komme ud og sommeren har indtil nu ikke budt på længere perioder med godt vejr.

Det eneste, du i hvert fald ikke skal gøre, er at de kommer til at føle sig utrygge, når de bruger deres bakke inde. Så får du nemlig først problemer.

PS: Hvordan kommer kattene ud og ind i haven?

• #22   30. jul 2012 Felis:

Har godt selv tænkt tanken, flere gange endda. Men er kommet frem til, at jeg kan se dem hele tiden når de er ude, da vi bor på toppen af en bakke. Stikker de af kan vi følge dem næsten hele vejen ned, & går de for langt er der en der går ned og henter dem. Og naboen kan da ikke nuppe dem, det ville vi vel opdage - Ikke?

Åh, jeg ved ikke, synes det er svært. De har alt for meget krudt til at blive holdt inde, og der er ikke noget der gør dem gladere end at komme ud og fange sommerfugle. Men ligemeget hvor meget hegn og værk vi sætter op, lykkes det dem at smutte ud. Det skal lige siges at det ikke er tit at de render, og oftest ligger de bare og dovner den og render efter hinanden i haven, men det sker at de tager på tur. (Inden nogen kommer med forslaget siger jeg lige pænt nej tak til stød hegn og lignende - Det udsætter jeg dem ikke for).

Oftest smutter de bare en tur over til naboen for at sige hej til hende, og sige hej til den anden nabos kat, og så kommer de hjem igen.

Men tror du virkelig folk kunne finde på sådan noget herude? Det er da et pænt kvarter, med børnefamilier og ældre mennesker? Iih nej, nu har du jo fået mig helt pylret igen!!

Jeg må repererer hegnet endnu en gang, og håbe det holder dem inde denne gang :S

• #23   30. jul 2012 Mega:

Jeg må prøve og ringe så, har nemlig ikke set det nogen steder, og sådan noget fancy noget fra dyrebutikker og lignende gider de jo ikke have måsen i!

Jeg må stole på, at de sev finder ud af det så. Og vejret har du ret i - Havde sådan glædet mig til at nyde dem ud i solskinnet, men det blev i stedet til at stå fnisende i døren mens de forsøger ihærdigt på at løbe uden om regnen uden det mindste ønske om at komme ind (;

Hvordan skulle de blive utrygge ved at bruge bakken indendørs? Den vil jo altid stå der, dog med mindre grus i når de engang lærer det (fingers crossed) til nødstilfælde, og blive sat i fuld brug igen når det bliver for koldt kedeligt at være ude - Kan de så stadig blive utrygge ved den?

I øjeblikket bliver de lukket ud af terrasse døren. Den står åben hele dagen, og så bliver de kaldt ind om natten, da jeg ikke tør lade dem løbe om natten når de kan smutte ud, og bryder mig ikke om åbne vinduer. Her i næste måned bliver indhegningen lavet færdigt, med havelågen til, og så bliver der lavet kattelem. Men da jeg kom op og skændes med nogle buske er det kun halvdelen af haven der er lukket af, med en midlertidlig lukning til resten af haven - Og det er selvfølgelig IKKE den del af haven der har døren til kattelemmen i ..

• #24   30. jul 2012 Nestea:
    Du har en livline lige her:)
    Hvis du vil finde det hvide grus skal du typisk søge i en Kvickly. Det er dem der har det bredeste sortiment.
    Det hvide grus klumper altså - i hvert fald hvis det er Cats og så vidt jeg husker, så er den anden model det røde molér.
    De er begyndt at forhandle Vitakraft, det klumper også og jeg har også set Easy Fresh krystalrus.
    Det sidste mærke kender jeg ikke.
    Jeg kan i øvrigt ikke forstå at du ikk vil have det der klumper.

• #25   30. jul 2012 Marianne:

Synes ellers også jeg havde kigget i Kvickly uden held - Jeg må prøve igen (;

Grunden til, at jeg ikke vil have det der klumper er, at de så render rundt med cementsko, da det klumper sig sammen i deres futter, og så går de & sjasker i det, og kan ikke få det ud. Det kan altså godt blive lidt træls (;

S H:

Hegnet bliver også repareret, og stolperne bliver dækket ind, så kan de nemlig ikke komme ud, men venter lige på at få tingene hjem - ÆV! (;
    Med hensyn til de stjålne birmaer, har jeg jo også selv godt været klar over problemet, men har forsøgt at lade være med at tænke over det, ellers bliver de jo kædet fast til væggen og kommer aldrig nogen vejne (; Men jo, indhegningen bliver selvfølgelig forbedret og styrket så snart jeg får det hjem (;

Kommentér på:
Den Store Udendørs Kattebakke

Annonce