Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kun hankatte er røde? Og hun katte med 3 farver?
  • #1   7. aug 2012 Nej, det passer ikke smiley
    Hvis både moderen og faderen bære det røde gen, kan der også komme røde hunkatte smiley

Mener, at have hørt, at der kan ske en genfejl, hvor der kommer en trefarvet han ud af det.

• #3   7. aug 2012 Hunkatte kan sagtens være røde, men tortie (trefarvet) er 99,9 % hunkatte og meget sjældent hankatte smiley

• #4   7. aug 2012 Jeg har også hørt begge dele passer. At helt røde katte kun er hankatte og trefarvede(sort, brun, hvid) er hunkatte. Af erfaring på internat i 4 år har jeg også kun oplevet dette. Men som Susan siger "ingen regler uden undtagelser"

• #6   7. aug 2012 Anna Louise: Gå ind og kig på Menja, hun er main coon. Hun er rød smiley

• #7   7. aug 2012 Hunkatte kan sagtens være røde men til gengæld har jeg hørt at hvis en hankat er trefarvet så er den steril

• #8   7. aug 2012 Mange tak for svar! Har heller ikke selv oplevet andet end at de påstande skulle passe, men nu blev jeg jo så klogere smiley

• #9   7. aug 2012 Hunkatte kan godt være røde vi har 4 af slagsen.
    Tortie (3 farvet) hankatte kan kun opstår ved en kromosomfejl eller hvis de er kimær.

• #10   7. aug 2012 En hunkat kan GODT være rød. En trefarvet kat kan også godt være en han. Yderst sjældent sker det, at en 3farvet hankat er fertil, men så er det så vidt jeg husker, som regel 2 hankillinger der er "smeltet sammen" utroligt tidligt i fosterstadiet akkurat som siamesiske tvillinger. Kan det passe de hedder mosaik killinger?? Det er ihvertfald noget med de enten giver den røde farve videre eller den blå/sorte. Ikke begge farver.
    Hørte det på et genetik kursus tidligere i år.

• #11   7. aug 2012 ALLE hunkillinger med en rød far bliver tortie (med rødt) uanset morkattens farve.
    Og hvis morkatten selv er tortie, kan der komme både røde han- og hunkillinger.

ALLE hankillinger efter en rød hunkat bliver røde og hunkillingerne tortie, hvis farkatten ikke er rød.

ALLE killinger efter en rød mor og en rød far bliver røde.

At nogle hankatte er tortie skyldes en kromosonfejl og de er <b>som regel</b> sterile.

Og så det sjove:
    En hvid kat kan også få farvede killinger, for den hvid farve er en slags "overfrakke", der dækker den faktiske farve.

• #12   7. aug 2012 Tortiehanner der har en kromosomfejle vil denne fejl oftest være at den have tre kromosomer XXY i stede for de normale kromosomer X og Y.
    Disse tortie hanner er for det meste ikke fertile
    Men der findes også får tortie hanner der er fertile og kan få levedygtigt afkom.
    Men de kan så ikke videre give denne kromosomfejl mener jeg at have læst.

• #13   7. aug 2012 Heidi... Det er nemlig disse hanner jeg tænkte på. Kan bare ikke komme på hvad de bliver kaldt, og Pil har ikke nævnt dem i sin bog (eller også har jeg bare ikke fundet det sted endnu)

• #14   7. aug 2012 Vi har i hvert fald en sød lille killing på 12 uger og tre dage rendende herhjemme der netop er blevet tjekket i dag og er en fiiin hunmisser smiley

Har selv haft en rød hunkat

• #15   7. aug 2012 Åh Ann K jeg kan heller ikke lige komme på hvad man kalder dem.
    Ang. mosaik killinger det ord har jeg også en gang hørt nok også
    på en gentik kursus,
    Det er lige med at husk hvor man har hørt eller læst noget henne LOL

• #16   7. aug 2012 Mega - forstår ikke lige "ALLE hankillinger efter en rød hunkat bliver røde og hunkillingerne tortie, hvis farkatten ikke er rød." Vores Sille fik killinger med en sort/hvid hankat. Der var to røde drenge, en sort/hvid dreng, en blå/hvid dreng og en sort hvid pige. Så den holder ikke vand her smiley

• #17   7. aug 2012 En hunkat har 2 x-kromosomer. En hankat har et x- og et y-kromosom.
    De videregiver begge et af disse kønskromosomer.
    (Det er således hankatten, der "bestemmer" kønnet på killingerne).

Farven rød sidder på x-kromosomet, og en RØD hunkat kan derfor kun videregive et rødt x-kromosom.

Din røde hunkat har sikkert ikke været helt rød, men tortie.

• #20   7. aug 2012 Vores Molly fik tre killinger... En rød, en hvid og en gråstribet... det passede lige med vores egen hankat var hvid, den ene nabos kat var rød og den anden nabos var gråstribet smiley

• #21   7. aug 2012 Hun katte kan sagtens være røde kender en helt rød hunkat der får nylig fik 2 røde killinger en han og en hun begge røde smiley

Lotte-. Hold da helt op du har mange katte! smiley 22 hvis jeg talte rigtigt, smiley
    Lever alle sammen??

• #23   8. aug 2012 jeg solgte en helt rød pige killing igår, og hun kommer fra et kuld der bestod af 2 røde hankatte og 2 sort tortie piger, og 1 rød pige. moren er sort tortie (med meget rød) og faren var rød smiley

• #24   8. aug 2012 Selvfølgelig smiley Så fes den ind smiley

• #25   8. aug 2012 Wauw 28 katte det var da godt nok mange og alle er neutraliceret, det må da godt nok have været en dyr omgang + når kattene er syge/tilskadekomende så forstår jeg da bedere at du ved så meget om katte (hvis altså at man kan bedømme ud fra det)
    smiley

Kommentér på:
Kun hankatte er røde? Og hun katte med 3 farver?

Annonce