5.227 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Orijen kattefoder - nogen erfaringer? Orijen kattefoder - nogen erfaringer?

Hej folk smiley

Jeg overvejer at springe til det her foder, da jeg er træt af at læse om korn og sukker i mange tør og vådfoder produkter for kat - og hund. Derimod er Orijen 80%kød, og 20% frugt.

Min hund havde "fødevare allergi/sart mave" og blev fodret med allergivenligt foder. Som Westi var hun rimelig disponibel for at udvikle den type alleergi, og havde jeg haft ansvar for hendes foder i dag, havde jeg valgt Orijen (undersøgelser viser at majs muligvis er provokatoren til at udvikle allergi er hos navnlig westi.)

Citat fra produktet: "Orijen Kattefoder fra Canada er biologisk tilpasset kattetørfoder til alle racer og livsfaser, med højt proteinindhold og masser af frisk kød i fødevarekvalitet, uden korn."

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/orijen/182044

Nu går jeg ikke og regner med at min huskat udvikler allergi, men jeg tror på at mange sygdomme hos familiedyr kommer af foderet. Jeg vil dog ikke gå 100% rå-kød fodring, da jeg får rigelig af møs af min kat, og ikke er begejstret for udsigten til at smittes med div sygdomme fra kødet som hun spiser. Derudover kommer det til at lugte fælt i min lejlighed med gammelt kød (jeg kan selvsagt ikke fodre udendørs) plus jeg aktiverer hende i stor stil med tørfoderet, hvilket en klump kalkunhals og lign ikke kan gøre på samme facon.

Anyhow! Det var en lang smøre smiley er der nogen af jer der har erfaringer med Orijen kattefoder?

Vh
Cathrine og Mimi.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Orijen kattefoder - nogen erfaringer?
  • #2   18. aug 2012 Jeg har også valgt orijen og acana som tørfoder, pt blandet med RC kilingefoder som han var vant til hjemmefra, da det lyder til at være rent, sundt og uden korn og sukker. Det ser fint ud, lugter ok og katten er glad for det.
    Dog spises det mest om natten da han får serveret vådmad og kød/fisk flere gange om dagen. Og det smager jo bedre end tørfodret, uanset kvalitet...
    Synes også at råfoder kan give fin aktivitet, og synes ikke det lugter men det skal selvfølig ikke ligge fremme hele tiden.

• #3   18. aug 2012 Jeg har skiftet til Orijen netop fordi min Sphynx fik allergi agtigt udslet da han fik RC, og han spiser det med glæde. Jeg gir vådfoder om morgenen, råt kød om aftenen og har tør foderet stående fremme hele døgnet. Det rå kød lugter på ingen måde, det er jo friskt når det serveres, og man finder hurtigt ud af hvor stor en portion de gider spise. Aslan får et sted mellem en halv og en hel deciliter, har ikke vejet det...
    Mht Aslans hud, har der intet været siden tørfoder skiftet, så jeg kan kun sende varme anbefalinger af Orijen afsted.. smiley

• #4   18. aug 2012 Herhjemme bruger vi også kornfrie-produkter. Lige pt. har vi en blanding mellem Porta 21 Grain Free og Acana Grasslands. Dog kan jeg godt finde på at supplere med Orijen, Applaws eller Farminas N&D (desværre er sidstnævnte ret dyr). Jeg bruger dog primært Porta 21 Grain Free, men det skyldes primært prisen (ca. 290 kroner for 10 kg.). Ligeledes får de tilbudt vådfoder. De er helt tossede med Smillas udgave med tun og kylling, hvor kyllingedelen er i sådan nogle strimler. Desværre vil ingen af mine spise råt kød. Ellers havde de fået det tilbudt noget oftere.

Det er en fordel at købe produkterne på enten den engelske eller tyske side. Det er bare et lille tip. smiley

• #5   18. aug 2012 Orijen og Acana er utroligt godt foder. Deres dyr går på store marker, og lever af økologisk foder. Deres dyr aflives forsvarligt, og tilbederes således at flest mulige vitaminer og mineraler bevares. Ligeledes er der kun tilsat grøntsager og ingen kornprodukter. Det er et rigtig godt foder.

Men deres afføring kommer til at lugte af det, og nogen kan leve 100% af det og kun det. Andre bliver det for stærkt for, og har brug for en almindelig supermarkedes mad. Fx Lidls kattemad på bøtter. De er mine katte rigtig glade for. Vi blander Lidls op med Orijen, Acana og Applaws. De elsker det, og trives kanon på denne blanding

• #6   18. aug 2012 Husk at kigge på analysen når du sammenligner de forskellige fodermærker.

Tiltaler Orijen (42%) dig, så kan det også være at Appawls (47%) og Acana gør.. Derudover er der også Porta 21 grain free (41%).

• #8   18. aug 2012 Mange tak for at dele jeres erfaringer! smiley
    Ja forhåbentligt spiser de det råkød hurtigt, jeg kan jo fodre hende med lidt fisk (som vist jo vist ikke har så mange sygdomme der kan smitte mennesker) men får de ikke benene på tværs i nogle tilfælde?

Jeg har også læst andre steder at de får lidt "velduftende" efterladenskaber, men det overlever jeg nok smiley

@M-pigen: Jeg er glad for at høre at din sphynx fik det bedre på Orijen, det er så syndt for dem at skulle gå rundt og have hudproblemer når det nu kan undgås smiley

@Sabrina: Ja det at dyrene har det ok betyder meget for mig, landbrugsdyr nu til dags er fulde af antibiotika, og det vil jeg faktisk helst ikke tilbyde min kat. Jeg har desuden engang læst at kødet til dyrefoderet i mange slagtefabrikker overvejende er overskydende kød/organer fejet op fra gulvet og smidt i en container med teksten "not sutable for humans" - det synes jeg er for ringe.

@Maibrit: Jeg køber altid på den tyske smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #9   18. aug 2012 Husk lige hvis du ikke ved det, at inden du giver hende fisk skal det i fryseren i 24 timer. smiley

• #10   18. aug 2012 Nå, hvorfor det Janne*? Vel ikke hvis jeg har købt det i køledisken i Netto, eller hva? smiley Hvad med benene?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #11   18. aug 2012 Hvis du giver fisken med ben må du ikke koge den, da benene så bliver stive og skarpe.

Det vigtigt at fisken har været frosset 1-2 døgn før den gives for at undgå snyltere! smiley

Nej ikke hvis fisken har være frosset. smiley

• #12   19. aug 2012 Har god erfaring med det.
    Bedste bæ og pels nogensinde smiley og.vægten er stabil

• #13   19. aug 2012 Cathrine jeg giver dig 100% ret. Selv om at de er slagte dyr, som fx grise, BURDE de have det helt optimalt, og ikke stresset rundt. De er også dyr! I Canada, hvor Acana og Orijen produceres (samme firma og fabrik) sørger de virker for dyrene. Det er ikke, som du selv nævner i mange produkter, affald fra organer, som vi mennesker ikke kan spise. Derfor er det også pisse dyrt! Men kvaliteten følger prisen i dette tilfælde. Og jo flere der slår over på disse foder firmaer (der tænker på deres slagtedyr) jo værre bliver det for de billige og dårlige mærker, fx Whiskas. De bruger ofte benmel fra knoglerne (knuste knogler), organ mos, og hvad de ellers finder på, for at spare penge. Det er bare ikke i orden synes jeg.

Så min anbefaling er helt klart at se både på produkter der er kornfri men også firmaer der behandler deres slagtedyr med respekt. Jeg kender kun til Applaws, Orijen og Acana, der kører med 0% korn og op til 80% animalsk kød. Resten er grøntsager og mener at huske grøntsagerne er økologiske smiley Derfor er det pisse dyrt (ofte dyrere end menneske mad :D) Men dyrene kan jo ikke sige fra, i forhold til kvalitet smiley

Men det har som sagt ulemper. Nogen katte kan ikke tåle så højt protein sats, og derfor bør det suppleres op med et billigt. Igen er mine vilde med Lidls i kasserne. De får ca. 1/3 fra Lidl og resten fra Acana, Orijen eller Applaws. Hvis katten trives på det høje protein sats kommer afføring til at lugte en del mere, og den skal oftere på toilet. Det kan være hårdt for dem, i overgangs facen, så start blødt ud med at blande deres sædvanlige foder: Måske en uge 1/3 nyt og resten gammelt. Næste uge halvt af hvert og så frem deles. Så kan du også se på din kat, hvad den bedst kan lide. Hvis den ikke kan tåle så højt protein vil den begynde at tabe pelsen i store totter eller eksem (protein forgiftning). Protein forgiftning giver hudproblemer og pelsproblemer. På sigt skader det nyrene (protein forgiftningen skader :D). Gå i så fald IKKE i panik. Fortynd foderet kraftigt med noget billigt (evt. det gamle). Bliver eksemen ved gå helt væk fra Orijen / Acana. Bliver det ydeligere ved, kontakt dyrlæge smiley

Kommentér på:
Orijen kattefoder - nogen erfaringer?

Annonce