{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

seriøs opdræt ????? {{forumTopicSubject}}

kunne bare rigtig godt tænke mig at spørger her i gruppen om hvordan man ser på seriøsiteten i bengal opdræt ?

skal man bare bruge sin bengal til opdræt uden at sætte sig ind i det store arbejde mange seriøse opdrætter har arbejdet sig frem til ? er det ikke vigtig at sætte sig ind i standaren og have ordentlige avlsmål ? skal man avle på bengaler med store spidse øre når der ønskes små runde øre ? skal man låne sin kat ud til nogen der ikke har stamtavle ? skal man blande bengalen med andre katte...... for helt ærlig så syntes jeg personlig ikke man går særlig seriøs op i racen .....

men kunne rigtig godt tænke mig at få nogen meninger og holdninger her fra gruppen , smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  seriøs opdræt ?????
  • #1   10. jan 2009 helt bestemt venner :)) søger egentlig bare gruppens holdning smiley vil dog også lige sige at seriøs opdræt sjælden handler om penge, men mere om at forbedre racen.... for mit eget vedkomne kan jeg sige at den killing jeg har lige nu står mig i ca 7000 inden jeg overhovedet har fået den til dyrlægen så kommer chip stamtavle sundhedsbog osv. så tror godt nok ikke der er de store penge i det og hvis man så virkelig vil længere ud mad og grus til både den og moren ehmmmm nej det bliver vist ikke nogen god forretning men men men jeg elsker den race og for mig er det en stor hobby at sætte mig seriøst ind i hvad er det man gerne vl have frem i race og hvad er mindre ønsket...vildt spændende og man kan ikke lade være med at blive bidt af det.... Og jo selfølgelig er en bengal uden stamtavle en bengal det kan ingen tage fra den :))

  • #2   10. jan 2009 Grunden til at Bengal-opdrættere ønsker Stamtavler er fordi,at der er ikke så mange forskellige opdrættere,og man ønsker at passe på,de ikke er i familie med hinanden..De fleste tager jo til Sverige for at undgå indavl.Og det forstår jeg godt..Jeg er også af samme mening..

    Men folk kan da godt lave katte uden tavle,bare de bliver neutraliseret.Så kommer de gener jo ikke videre.Men man har stadig en skøn kat.Men jeg giver bare min mening,og hvad folk gør er jo deres holdning,og den blander jeg mig ikke i.

    Jeg laver mit opdræt af mange grunde..Er stadig i opstarts-fasen.

    Jeg ønsker at føre en Marble han's flotte gener videre.Og fordi jeg elsker Bengaler..Og jeg ønsker også,at der bliver undgået for meget indavl,så mit er jo også bare med tavler..
    Grunden til at prisen på en Bengal med Tavle er så stor,er fordi at Opdrætter enten har ønsker om at katten bliver solgt til Avl eller udstilling.Og med en pris så høj,så er det jo kun dem som mener det seriøst som køber dem..Det synes jeg er helt i orden..

    Jeg har købt min Marble Han til udstilling og avl,og prisen på 12000 er ok med mig..Har set hans gener,og det er højt præmierede forældre han har..Så han bliver kongen i mit opdræt.

    Som opdrætter har man jo nogle ønsker for sin kat.Og det er jo et barn,som man sender ud i verden.Jeg vil ikke sælge mine Bengaler til hvem som helst...Også selvom de giver mange penge..Da jeg købte mine de 2 første,så var jeg der 2 gange hos dem og omvendt..Så kunne de se mig an..Det var deres måde at gøre det på..

    Jeg bliver ikke sur på nogen,som avler uden tavle..Jeg har jo haft en huskat på mine Bengaler..De 2 af dem blev mega flotte,og den ene blev Snow-agtig.Huskatten var en hvid Hankat.Men alle killingerne var søde og dejlige.Har stadig en tilbage,og hun er desværre lige blevet påkørt...

    Jeg fandt ud af,at mine katte var gode mødre,og at vi kunne holde til at have 2 kuld killinger i huset.Det kræver meget tid og penge..Det var en slags test for alle..
    Men gør det ikke igen.For ønsker rene Bengaler med Stamtavle fra nu af.

    Kom bare med min mening og erfaringer..
    Og håber ikke at nogen er blevet fornærmet over det.


  • #3   10. jan 2009 Jeg har tænkt mig at avle på bengalere.
    Lige nu leder jeg efter "drømmebengaleren" så jeg kan komme igang. Jeg er klar over det er hårdt og koster MANGE penge - men det er jeg skam også helt inforstået med. For mig handler det skam ikke om penge- hvis det gjorde havde jeg ikke valgt det :-). Men det at kunne "skabe" et så smukt dyr, syntes jeg er helt utroligt, og det vil jeg så gerne være en del af.
    Jeg er begyndt at gå meget op i opdræt/avl og udstillinger. Men syntes ikke at mine katte får mindre kærlighed af den grund. Jeg elsker mine katte overalt på jorden, og vil ikke bytte dem for noget andet! Jeg kan også sagtens syntes en kat er smuk uden den har stamtavle, min huskat Epo har ikke stamtavle - og for mig er hun da noget af det smukkeste :-), syntes også at Chiu er super flot!. Og sådan tror jeg mange har det. Så bare fordi man går op i stamtavler opdræt og udstillinger, betyder det ikke altid at kattene har det dårligt..
    Jeg har valgt stamtavle fordi det var noget nyt og spændende, og for nemlig også at kunne avle..

    Jeg skal så lige hører jeres mening nu hvor vi snakker om at "ødelægge" racen.. Nima har fået af vide af en dommer at hun er meget pæn, ører, øjne, muskler, pels osv. Men hun har bare ikke helt farven med sig - ville det så være at ødelægge racen hvis jeg fik hende parret med en som havde det samme + farven??
    For mig syntes det som en god ide, da killingerne måske har chancen for at få farven...?

    Håber ikke i læser det jeg skriver negativt.. For siger bare min mening, og vil på ingen måde træde nogle over tæerne, som Louise siger, håber vi er venner efter det her smiley


  • #4   10. jan 2009 Thomas.
    Godt skrevet.. Er enig med dig, også det jeg prøver på. Jeg er så ikke startet opdræt endnu. Leder som sagt efter bengaleren! og har da fundet ud af jeg nok kommer af med mellem 20- 25000kr . Og det gør jeg skam også gerne smiley


  • #5   10. jan 2009 jeg tror det er vigtig at man som seriøs opdrætter virkelig ser på sine killinger og ikke bare sender alle sammen videre til opdræt men kun de aller bedste smiley samt at man får dem der ikke skal bruges til opdræt neutraliseret inder man sender dem af sted smiley for at en killing kommer fra fine forældre er ikke ensbetydende med at den selv har arvet de egenskaber som skal gå videre. man skal in og se på hver enkel kiling for at den måske ikke har den bedste farve betyder måske ikke det helt vilde hvis den har nogle super øre feks. så er det jo bare vigtig man får den paret med en som så kan suplerer med farven. I sverige er de jo meget længere fremme end vi er og jeg tror at opdrætterne der er betydelig bedre til at arbejde sammen, derfor valgte jeg også at købe min første bengal i Sverige hos en utrolig sød og hjælpsom opdrætter som i dag hjælper mig med alle mine spørgsmål.Den sidste har jeg købt i England og han står mig i ca 26000 inden han var hjemme men for mig var det vigtig at suplerer den jeg havde med noget bestemt som jeg ledte længe efter og når man først bliver bidt af det er pengene slet ikke så vigtig som det at arbejde sig frem til sine egne avlsmå :)l Den killing jeg har ved jeg endnu ikke om han skal sælges til opdræt eller kæl, for jeg syntes det er vigtig jeg først ser hvordan han udvikles selv om jeg lige nu syntes han der utrolig lovende ud....men vil da gerne have jeres mening han findes under min profil og hedder Armani Raybis smiley For jeg er jo også helt ny inden for opdræt og han er min første bengal killing

  • #6   10. jan 2009 Jeg giver dig helt ret smiley

    Hvilken en af dem er det du har fra england?
    Jeg har kigget meget på en fra england, en fra USA og en fra frankrig..

    Har du ikke et billed af hans hoved i profil?
    Jeg syntes han er smuk, men jeg har svært ved at se det når de er så små.. Lige nu, ville jeg sige han var for mørk til mig. Men igen, jeg ved ikke hvordan han ændre sig?
    Og jeg har ikke den største erfaring inde for det område- så dette er bare min mening..


  • #7   10. jan 2009 Det er Obi jeg har fra england men jeg skal sætte nye billeder af både ham og Armani ind i dag for de er jo begge blevet større smiley

  • #8   10. jan 2009 Så godt lige hans billeder.. han er jo utrolig smuk.. glæder mig til at se de nye billeder du har smiley

  • #9   10. jan 2009 Så er der nye billeder i profilen af Obi og Armani smiley

  • #10   10. jan 2009 Nu for i lige min mening helt usødet! og det vil helt sikkert pisse nogen af jer af......

    Jeg har hørt for mange skræk historier til at opdrat bare er noget man gør...
    Er i klar over hvor mange uønskede killinger der ender på diverse kattehjem eller endnu værre blir dræbt forbi "man" ikke kan komme af med dem.... Eller endnu værre ender hos en katte handler der bare køber den for at avle på dem så de kan tjene penge.....

    I min verden er en god opdratter en der tager sit ansvar seriøst med alt hvad det indebære.... Jeg kunne godt selv tænke mig at blive opdratter en dag... hold da op der er meget at lærer inden jeg kommer så langt..

    Jeg har nu haft Bengalere i 4 år... og været på udstilling mange gange.. men jeg har først fornyeligt fundet ud af hvad jeg synes er en god bengal i mine øjne.... og jeg synes det er super vigtig ting, at man sætte sig ind i Bengal standarten og hvad det er der arbejdes på i racen...
    Derefter er det jo super vigtigt at sætte sig ind i racens Genetik.. og dermed om der er nogle race ralateret sygdomme... Det for mig er noget af det vigtigst så man med god samvittighed over for sine købere kan sælge et sundt og raskt dyr videre..
    Jeg synes at en stamtavle er meget meget vigtig hvis man vil avle... hvordan ved du ellers med 100% sikkerhed at din kat er raceren.. og hvordan vil du kunne undgår indavl hvis du ikke kan kigge tilbage i dens stamtavle og se hvad der ligger bag.... SÅ nej jeg jeg synes faktisk ikke det er ok at sælge en kat som en Bengal hvis ikke den har tavle.... en stamtavle koster faktisk kun 75kr, så det er ikke den der koster.. det er retten til at avle på katten man betaler for...

    I Danmark er der 4 katteklubber og er du medlem af dem er der faktisk regler du skal overholde for at at være opdatter, og det er kun af en årsag for at beskytte kattene, de der sælger uden tavle er ofte ikke medlem af en af disse klubber og kan derfor gør lige hvad det passer dem... Så hvis man har rent mel i posen, hvorfor melder man sig så ikke ind.. Jeg kan ikke se problemet!

    Jeg synes det er at ødelægge racen hvis man "laver" blandings katte.. Altså avle på katte man ikke er 100% sikre på, altså katte uden tavle... Det er da tillad at avle, men så kan du ikke kalde dem Bengalere.
    Ingen seriøse opdrattere låner der hanner ud til hunkatte uden tavle... det ville jo være som at skyde sig selv i foden..

    Ja kunne skrive flere sider, men jeg tror i har fået iden om hvad JEG mener er et seriøst opdrat.

    I min verden er en god opdratter en der tager sit ansvar seriøst med alt hvad det indebære.... Jeg kunne godt selv tænke mig at blive opdratter en dag... hold da op der er meget at lærer inden jeg kommer så langt..

    Jeg har nu haft Bengalere i 4 år... og været på udstilling mange gange.. men jeg har først fornyeligt fundet ud af hvad jeg synes er en god bengal i mine øjne.... og jeg synes det er super vigtig ting, at man sætte sig ind i Bengal standarten og hvad det er der arbejdes på i racen... Der efter er det jo super vigtigt at sætte sig ind i racens Genetik.. og der efter om der er nogle race ralateret sygdomme... Det for mig er noget af det vigtigst så man med god samvittighed over for sine købere kan sælge et sundt og raskt dyr videre..
    Jeg synes at en stamtavle er meget meget vigtig hvis man vil avle... hvordan ved du eller med 100% sikkerhed at din kat er raceren.. og hvordan vil du kunne undgår indavl hvis du ikke kan kigge tilbage i dens stamtavle og se hvad der ligger bag.... SÅ nej jeg jeg synes faktisk ikke det er ok at sælge en kat som en Bengal hvis ikke den har tavle.... en stamtavle koster faktisk kun 75kr, så det er ikke den der koster.. det er retten til at avle på katten man betaler for...











  • #11   10. jan 2009 Kan kun give dig fuldstændig ret naja også der for jeg tager emnet op her i bengal gruppen fordi jeg syntes det er vigtig at have et målrettet mål før man kaster sig ud i det at opdrætte bengal uden den store hjælp jeg får af min mentor havde jeg heller ikke kommet så langt i nu, samtidig med man lytter til sin mentor er det jo utrolig vigtig at have sine egne mål smiley

  • #12   10. jan 2009 Jeg ved godt,at det var forkert med blandings-killinger..Men ved med sikkerhed,at de er blevet neutraliseret,på nær den sidste han,for han er ikke gammel nok endnu,men bor her i byen,da det er en kollega som har ham..
    Og jeg har stadig selv den sidste hos os selv,og hun er heller ikke gammel nok til det endnu.

    Og vil da lige indskyde,at jeg vil heller ikke have,at min kommende hankat skal parres med hunner uden Stamtavle.Som det er blevet sagt før,så er stamtavle en billig affære.

    Jeg synes,at man skal gøre det,som man selv mener er rigtigt..Hav hjerte og hjerne med i det,så kan det ikke gå galt.Og bare Kattene har det godt.Jeg er ikke sur på nogen,for alle skal have deres holdning,og vi har ytrings-frihed i Danmark..Og det håber jeg er gensidigt...


  • #13   10. jan 2009 jeg kunne godt tænke mig og opdrette bengal en gang i fremtiden men jeg vil sætte mig rigtigt grundig ind i det før jeg gå i gang.

    Men en god opdretter er en som ved hvordan standaten er og virkelig søre for at sosialeser killingerne og søre for de få så godt en start på livet som muligt..
    også skal der være tavle på da som naja sige kan man ikke være sikker på at den er 100 % bengal også kan alt det arbejde som opdretter har lagt i det jo ødelagt..
    og jeg må indeømme nu er der nok nogle som bleiver støt men avler man racekatte uden tavle er man ikke serisøt nok..


  • #14   10. jan 2009 Og jeg mener heller ikke at de opdretter som er seriøse ikke tænker på penge for hvis man gjore dette så havede de ikke laget så meget arbejde i det..


  • #15   10. jan 2009 Alcyone C: jeg synes virkelig at du simpelhen har de smukkeste bengaler jeg længe har se de er så smukke..


  • #16   10. jan 2009 utrolig dejlig at høre alle jeres synspunkter, og som Thomas siger det er vigtig at kunne udveksle synspunkter og holdninger uden nogen bliver sure for det er den eneste måde man lære på for mange gange vender man jo lige andres holdninger med sig selv og tager det hele op igen så derfor mener jeg det er vigtig at høre så mange holdninger som mulig for jo mere har vi at vende med hinanden smiley i hver fald tror jeg vi kan blive enig om at det er et utrolig spændende og facinerende kat vi har med at gøre her, jeg kan selv kun sige at jo mere jeg kommer ind i bengal verden og jo mere jeg lære jo mere spændende bliver det, jeg er dybt facineret af de bengaler jeg har smiley

  • #17   10. jan 2009 Glemte lige......Julie & Bailey......Tak :))

  • #18   10. jan 2009 Vi har jo desværre valgt en race som er meget på mode... fordi de har det vilde look.. og desværre er der mange der mener de kan score mange penge på bare at lave nogle killinger der ligner vildkatte, hvad folk ikke tænker på er at bengalen og har et yderst udsevaneligt temp. og det er altså ikke alle der kan håndtere en så livlig kat med så meget krudt i røven og så god en fantasi....

    Jeg har været ude for da vi var på en fremvisning i rødovre centere at der kom en og spurgte mig om han måtte købe Toulouse for han mente han kunne lave nogle flotte killinger, så måtte jeg jo fortælle ham at toulouse ikke var til salg overhovedet... der gik 20 min så kom manden tilbage med hvad han sagde var 25 tusinde om jeg stadig ikke ville sælge ham...... Hvad siger i så..... Kæææft jeg blev gal.... så som opdratter skal man virkelig tænke over hvem man sælger avlsdyr til...

    Thomas smiley

    En kat kan blive neutraliseret inden den skal ud til sit nye hjem.... der er bare nogle dyrlæger der mener de ved en masse.. som er gammeldags smiley
    http://www.inges-kattehjem.dk/?Tidlig_neutralisering#Tidlig_neutralisering


  • #19   10. jan 2009 Alcyone C: det var så lidt..

    ja jeg er også dybt facineret af racen jeg synes simpelhen at de er så meget mere en deres smukke udssene jeg er dybt forekslede i deres personlighed hvis eller når jeg skal mig en bengaler mere så er det fordi de bare ha en fantatisk personlighed og det er så facinerene..

    og hvis man sætter sig godt ind i hvordan bengaler er så har man en fantatik kat..

    så skal vi ikke alle blive enig om at vi har den skønneste race...


  • #20   10. jan 2009 Naja... gud sikken en idiot jeg havede sku også blevet sur.. jeg har også en gang været ude for at en mand i toget ville købe min hund øhhh nej sagde jeg havde tænker folk på...

  • #21   10. jan 2009 Naja
    Ej, det kan man da ikke! Hvor er han dog fræk.. Forstår udmørket godt du blev sur, ville godt nok også ha været tosset!!
    Og jeg giver dig helt ret i alt det du skriver.
    Jeg vil som sagt også meget gerne være bengal opdrætter, Men skal først have de "rigtige" bengalere til det, ogdet kommer nok til at tage nogle år før jeg har det. Men begynder allerede nu at sø'ge informationer om det, og suger så meget til mig som jeg kan.

    Julie:
    Giver dig ret, racen er så meget mere end udseendet, elsker også deres frække temperament smiley

    Alcyone C:
    Ham Obi wan, han er gudeskøn... skal vist lige have ændret min høj til Ekstra høj smiley


Kommentér på:
seriøs opdræt ?????

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce