{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Hvad synes i om denne trend? {{forumTopicSubject}}

Det er blevet yderst moderne at kalde sine børn for de mest mærkværdige navne idag - men som altid overgår Hollywood stjernene dem alle.

Tommelise, Europa, Salsabil eller Nugga. Kreativiteten fejler ikke noget, når forældre skal finde på navne til deres børn i Dk.

Her er et lille udpluk af kendis - børnenes navne i Hollywood :

Sunday Rose ( Søndags Rose) - Nicole Kidman

Suri - Tom Cruise & Katie Holmes

Brooklyn, Romeo og Cruz (kors) - Victoria og David Beckham

Bluebell (klokkeblomst) - Geri Halliwell

Apple ( æble) og Moses - Gwyneth Paltrow

Princess Tiaamii - Jordan og Peter André

Heavenly Hiraani Tiger Lily ( Himmelske Hiraani Tiger Lily) - Michael Hutchence & Paula Yates

Fifi Trixibelle, Peaches Honeyblossom Michelle Charlotte
Angel Vanessa og Pixie - Paula Yates & Bob Geldof

Sage Moonblood ( Måneblod) - Sylvester Stallone og Sasha Czack

Sophia Rose, Sistine Rose og Scarlet Rose - Sylvester Stallone & Jennifer Flavin

Zuma og Kingston - Gwen Stefani

Moon Unit Zappa, Dweezil og Diva Muffin - Frank Zappa

Elijah Bob Patricius Guggi Q.- Bono

Prince Michael og Prince Michael II - Michael Jackson

De danske kendis - børn kan ikke følge med Hollywood, de er noget mere "jordnære" og nogle af dem lyder sådan her :

Viggo og Viola - Camilla Ottesen

Elliot - Anette Heick

Lotus - Niklas (fra Nik og Jay):

Villum og Smilla - Maria Montel og Tomas Villum Jensen

Isolde Elisabeth - Andrea Elisabeth Rudolph

Sylveester, Buster og Sulajma - Søren Byder og Anne Sofie Espersen

Billy og India - Lene Nystrøm & Søren Rasted

Marvin og Casja Phoebe - Casper C og Anette Toftgaard

Yrsa, Gilbert & Osvald - Anne-Grethe & Bjarup-Riis

Mollie & Roberta - Nicolaj Kopernikus

Pippi Alberte & Hedvig Betty - Lasse Rimmer

Mingus Lucien - Helena Christensen

Timianh - Dick Kaysø

Jens Konrad, Dagmar, Magda & Olga - Sigurd Barret

Svend - Stine Stengade

Men der er da stadig grænser for, hvor sært et navn man kan få. For eksempel fik et forældrepar for nylig afslag på at kalde deres datter Rhododendronbusk.

Nogle forældre bliver faktisk sure når de opdager at det specielle navn de har fundet til netop deres barn kommer på listen over godkendte navne. For så kan alle lige pludselig vælge samme navn.

Desuden er danskerne begyndt at give deres børn popstjernenavne, såsom Angelina ( Angelina Jolie), Brad ( Brad Pitt), Shakira og Paris ( Paris Hilton).

Det er dog ikke unormalt at mennesker opkalder deres børn efter kendte personer, i gamle dage opkaldte man børnene efter konger og dronninger. Idag er det bare en anden inspirationskilde de får dem fra.

Hvad siger I til navnene? Er de bare super søde eller for specielle?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad synes i om denne trend?
  • #1   4. mar 2009 Syns der er grænser for wha man bør udsætte sine børn for. Altså Svend? Det kan man da ikk
    Timianh kan jeg gå med til lige så vel som Paprika nemlig men altså der er dog grænser


  • #2   4. mar 2009 Det er sg da synd for børnene i mange tilfælde - godt de har lov at ændre dem senere ...

    Fifi Trixibelle : Det passer da til en lille hund - alias Paris' Tinkerbell *GG*

    Og Sulajma, det var sådan et øgenavn man brugte, da jeg var barn, når der var nogen der virkede lidt tumpede ;-(

    Jeg kan også huske der på et tidspunkt var nogen der ville kalde deres nye søn et eller andet med www.com eller sådan noget lignende. Men det måtte de ikke. Nogen der kan huske det navn?


  • #3   4. mar 2009 hej med jer Min mands bror hedder Jarl min venindes far hedder Homomin svigerfar hed Ruben min mand hedder Tom....de er sgu da ikke for kvikke i hans familie HA HA

  • #4   4. mar 2009 kirsten - Ej, det er ikke de mest flatterende navne jeg her hørt - især ikke Homo *GG*



  • #5   4. mar 2009 jeg synes den er en del over det normale ...Kan man sige det hehe

  • #6   4. mar 2009 Jeg tænker... kan de forældre ikke lide sine børn????:)

  • #7   4. mar 2009 Nogle af navnene kan jeg ikke se noget problem i, andre er godt nok lidt over-the-top

  • #8   4. mar 2009 Jeg kan godt lide at det er lidt speciel, så man ikke er som alle de andre, men der er nu nogle af navnene der er lidt for mærkelige....
    Kan nok godt forstå at der kom et afslag på den med busken...;o)


  • #9   4. mar 2009 Jeg synes det er synd at kalde sine børn feks. Peaches Honeyblossom Michelle Charlotte Angel Vanessa ....det er ET navn....det er jo vildt! Det ville stadig ha´været specielt hvis de var stoppet ved Peaches Honeyblossom!

    Nu er jeg selv mere til "gamle" danske navne, men ville dog aldrig kalde mine børn Yrsa og Magda .....ja, eller Jens Konrad???! Hehe

    Men jeg er faktisk helt vild med Isolde...ligesom jeg godt kan lide navnet Tristan....og de to er jo en legende fra middelalderen :o)


  • #10   4. mar 2009 Ha ha ja det med Busken var lige en tand for meget af det gode! *GG*

    Mie L - Jeg ved ikke om du tænker på at der i 1990´erne var en række danske og udenlandske fornavne - sager, som fik stor medieomtale.

    I den mest kendte navnesag (herhjemme) om navnet Christophpher - der måtte kirkeministeren til sidst skærer igennem og godkende navnet. Fordi der var gået 8 år med sagen og den pågældende dreng ikke havde noget officielt navn.

    I en lignende sag fra Sverige, hvor forældrene i 5 år nægtede at give barnet et navn, forslog de til sidst navnet....og følg godt med nu hehe
    Brfxxcxxmnpckccclllmmmprxviimnckssqlbblll6, der ifølge moren er en prægnant, ekspressionistisk typografisk udforming af navnet Albin.

    Der har også været navnesager, hvor folk gerne ville ha´lov at bruge " snabel - a" i stedet for " a" - deres forklaring er " et unikt navn til et ganske særligt barn".

    Hvis i skulle undre jer over, hvor jeg har ovenstående oplysninger fra så skyldes det, at jeg har bogen " Hvad skal dit barn hedde" :o)


  • #11   4. mar 2009 Hehe nogle af dem er godt nok lidt for meget, men Suri og Apple er da meget søde smiley
    Mine børns far er englænder så pigerne har engleske navne, men de er dog ret alm alligevel : Amanda-Jayne, Kimberly og Melissa.


  • #12   4. mar 2009 Jane N

    Jeg synes det er en god ide at give børn internationale navne.
    Jeg har altid hadet at folk aldrig kunne udtale mig navn lige så snart jeg var udenfor DK's grænser.

    Derfor skal mine børn have navne som kan gå både i DK og andre lande :0)


  • #13   4. mar 2009 NEJ vel Mie....Homo er da helt galt !!!! kan nu heller ikke forstå man må kalde sine børn det !

  • #14   4. mar 2009 Mr. Yuri - du må gerne ændre navn inden du blir 18, men så skal du have samtykke fra forældrene smiley

  • #15   4. mar 2009 Nå det mener du ikke Mr Yuri..smil

  • #16   4. mar 2009 Jeg mener nu at det er et amerikansk ægtepar der har givet deres søn navnet Adolf Hitler :o) Deres to andre børn hedder også nazistiske navne, Joycelynn Aryan Nation og Honszlynn Hinler Jeannie.

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1110938.ece

    Men uanset hvilket land de forældre kommer fra, så synes jeg det er sygt! Hvilke helt "normale" forældre vælger at døbe/navngive deres børn efter så syg en mand og så grusom en "ideologi" som den ariske race!

    Sidste år fjernede myndighederne en ni-årig pige i New Zealand. Hende havde forældrene kaldt Talula Does The Hula From Hawaii.


  • #17   4. mar 2009 Ja nogen er ok andre er noget jeg er glad for jeg ikke er døbt GG smiley

  • #18   4. mar 2009 Lige mht det med at skifte navne - nu har jeg ikke selv et fornavn, som er særlig unikt, men nok en smule kedeligt hehe

    Jeg er ikke træt af mit navn, det er jo det jeg altid har heddet og min mor og far har valgt det, fordi det var det de syntes passede til mig. Et eller andet sted ville jeg selv mene at jeg ville være respektløs overfor min mor, som nu har valgt det navn fordi det er det hun kunne lide, ligesom hun også har valgt at lade mig døbe. Jeg ville aldrig ændre mit navn til fordel for et "smartere" eller "flottere" navn....måske min mening ville være en anden, hvis jeg hed Bertha...hehe


  • #19   4. mar 2009 Tja jeg ville gerne hedde noget andet ,men det er måske fordi jeg har en ældre kusine der hedder det samme ,men selvfølgelig ændre jeg det heller ikke smiley

  • #20   4. mar 2009 Min mor har heller ikke givet min lillesøster og jeg mellemnavne, selvom hun selv har - for hun har også altid kun skrevet forbogstavet i mellemnavnet. Og hvad jeg ved af, så skriver hun det faktisk aldrig mere. Det er kun for og /-efternavn hun udfylder.

    Jeg er meget glad for at mit for og/- efternavn ikke er så langt - 12 bogstver i alt. Men da jeg var yngre ville jeg gerne have et mellemnavn, ligesom mine veninder havde hehe

    Personligt synes jeg, at Mai Jeanette er langt pænere end Ellen Marie, men det er jo en smagssag :o) Og det er ikke fordi mit eget navn ( Jeanette) indgår - kan godt lide navnet Mai.....

    Og, nej hvis man fjernede børn pga at forældrene skændes, så skulle de fleste børn fjernes fra hjemmet hehe


  • #21   4. mar 2009 Jeg kan godt lide ganske almindelige navne, som fx. Martin, Casper, Mathias, Jonas, hvis vi snakker drengenavne. Det kunne jeg da godt finde på, hvis jeg fik en søn en dag. Pigenavne er jeg ikke så godt til, af en eller anden grund *GG* Så må håbe jeg kun får drenge smiley Men det er nok også over i det helt almindelige. Jeg synes navnet Katrine er sødt, så det kunne da også være en mulighed..

    Men kunne aldrig finde på at kalde mine børn sådan noget popsmart Hollywood nonsens som det der Appleblossom Peach Melba blabla.. Lyder som en shampoo smiley Eller Timian, Basilikum og Paprika, jamen altså, fedt at være opkaldt efter en krydderurt. Kan man så også hedde Hvidløg?? Og så alle de tåbelige amerikanske navne, det kan jeg heller ikke snuppe. Især ikke, når man ingen tilknytning har til hverken USA eller England, men synes det er super smart at kalde sin lille pige for Alison, Kelly eller Kimberly, eller hvad de ellers hedder i Beverly Hills og Melrose Place. Suk... Synes det er synd for børnene at skulle trækkes med. Men hver sin smag..


  • #22   4. mar 2009 Ja det er det der gør navnet flot, altså Mai med " i ". Tænker også bare, at folk der skifter navne om de så ikke også bliver træt af det nye navn en dag...og så skifter det igen og igen og igen....? Jeg ved det ikke, men det virker tit som om, at fordi at ens navn ikke lige er helt med på "modebølgen" så vælger folk at skifte det til et der er....

    Men mit navn feks. var meget populært da jeg blev født og bliver det sikkert igen engang, ligesom alle andre navne....det kan vi jo også se med de populære børnenavne idag - de hedder det de gjorde for 50 - 100 år siden....Emma, Ludvig, Karla osv

    Hehe ellers tak, jeg skal ikke have flere navne - er nu godt tilfreds :o))


  • #23   4. mar 2009 T.J - jamen der er masser af specielle navne af vælge mellem :o)

    Du skal nok bare undgå navne som Brfxxcxxmnpckccclllmmmprxviimnckssqlbblll6 hihi


  • #24   4. mar 2009 Trine:

    Hvorfor ikke Svend??? Synes da der er mange andre navne der er værre end Svend ... !!!

    Måske er det lidt gammeldags, men jeg synes bestemt ikke det er et grimt navn ...


  • #25   4. mar 2009 Svend er da et fint navn smiley

  • #26   4. mar 2009 Problemet med specielle navne er, at de hurtigt bliver vildt populære. Min storesøsters børn hedder Kamma og Sander og selvom hun mente at Kamma var meget specielt og der var ikke andre børn der hed det, så er vi da stødt på en del siden. Det bliver sikkert det samme med Sander.. Og så er der jo ikke noget specielt over det alligevel.

    Ligesom dengang, for nogle år tilbage, hvor alle drengebørn skulle hedde Oliver og alle piger skulle hedde Emma.. Hvilket resulterede i at der var mindst 5 Emma'er og Oliver'er i alle børnehaver..

    Så det er ikke altid særlig smart at gå efter det "specielle"....


  • #27   4. mar 2009 Navnenes popularitet skifter med tiden. I vikingetiden var Toke og Tove blandt de mest populære, mens Peder og Maren hørte til de mest alm i middelalderen og langt op i 1800 - tallet. Dem der boede på landet brugte meget få fornavne i 1600 tallet og det var bla. Peder, Hans, Niels, Jens og Anders. Blandt pigerne var det navne som, Maren, Anne, Karen, Kirsten og Johanne. Det var faktisk først da vi fik det der hedder "bykultur" at der kom bølger at "modenavne".

    Det er nok heller ikke alle der ved, at der faktisk kun er få "modenavne" efter videnskabelig målestok. Navnet skal dukke op af ingenting og gå i "glemmebogen" kort tid efter. Et modenavn skal på højden af sin popularitet bæres af mindst 2 % af alle drenge eller piger der født i det pågældende år. Det er krav der er svære at opfylde, da de fleste navne går igen år efter år. Nogle af de mest populære fornavne ( i århundreder) er : Anne, Mette, Pernille, Anders, Kristian og Peter.

    Hovedparten af de populæreste navne og de navne som er "tidstypiske" er ikke modenavne i den forstand. Så forskellen på modenavne og populære navne er faktisk ret stor. Et modenavn kommer op og bliver hurtigt glemt. Et populært navn går igen i mange mange år.

    Det er ofte at forældre bekymrer sig over, om deres barn kommer til at hedde det samme som mange andre når de starter i skole eller børnehave. Men for børnene selv er der ikke noget pinligt i, at hedde det samme som 3 andre fra deres klasse, måske snarere tværtimod.



  • #28   4. mar 2009 Kan nu godt lide navnet maj med J. :0)

  • #29   4. mar 2009 Hehe Ja Maj / Mai er også et rigtig sødt navn - det vil jeg give dig ret i, Maj :o))

    Men det er mere specielt med et "i" end et "j" :o)


  • #30   4. mar 2009 T.J Det var nu også kun i sjov hehe Og heldigvis er det ikke godkendt :o)

    Druna lyder som et gammelt vikingenavn - jeg har aldrig hørt det før :o)


  • #31   4. mar 2009 Jeg har fået fjernet Lise fra mit navn, da jeg aldrig har brugt det, så Lise er til salg:)

  • #32   5. mar 2009 Navnet Bonna er heller ikke særlig brugt....jeg har en kusine der hedder det. Da hun blev døbt det i starten af 80´erne var der kun hende og en anden pige der hed det....Jeg ved dog at der idag er flere med navnet, men jeg har aldrig mødt andre end min kusine der hedder det....

  • #33   5. mar 2009 Jeg er døbt Gita Mie, og i hele min skoletid kunne lærerne ikke finde ud af, at jeg ikke hed Gitte Mia, eller Githa Mia, så jeg sagde til sidst: Jeg hedder MiE (hvilket jo så er mit mellemnavn) og vil ikke kaldes andet. Det lykkedes så stadig ikke blandt venner senere hen, så det endte med MIV - Det kan folk ikke stave forkert - og jeg er en Miv *GG*

    Min søn hedder Michel, hvilket vi syntes var et pænt og ikke så almindeligt drengenavn. Men da han kom i børnehave opdagede vi at Michelle var blevet et populært pigenavn - ØV! Men han lærte hurtigt at pille dem den, hvis de sagde noget om at han havde et pigenavn - han sagde bare: Michel er Michael på fransk, og pigenavnet er bare en efterligning. Og det staves jo heller ikke ens ! Sådan søn på 5 år :-))


  • #34   5. mar 2009 Jeg synes også ofte, at folk med mellemnavne, bruger deres mellemnavn, som "fornavn" - og så er de folk jo lidt heldige, for kan de bedre lide deres mellemnavn, så kan de vælge at blive kaldt det hehe :o)

    Mie L - hvorfor valgte du at blive kaldt Mie istedet for Gitte? :o)

    Og udtales din søns navn på samme måde som pigenavnet "Michelle" ?
    Jeg kender nemlig en dreng som oprindeligt var døbt Brian, men han blev mobbet rigtig meget med det navn, for det var dengang der var det program i radioen med " Brian igen igen". Så han fik lov at skifte navn da han var 10 - 11 år og kom til at hedde Michell, men det udtales ( Mig - selv) ....


Kommentér på:
Hvad synes i om denne trend?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce