{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
299 visninger | Oprettet:

overvægt {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en veninde på 24 år. der er meget overvægtig . gun spiser kage ( fra bageren ) drikker sodavand og kakao hver dag. hendes kost er ikke særlig varieret, da den som regel består af hakket svinekød og oksekød enten frikadeller med høj fedtprocent og gril mad en tre fire gange om måneden. hver gang hun er hjemme og besøge noget famlie får hun lige ne tyve liter kakaomælk med hjem. hun virker ikke vildt bekymret over det med hendes vægt. når man henkastet lige spørger om hun vil med ud og gå en tur siger hun nej og så siger vi ikke mere om det. hendes far lider af gammelmands sukkersyge. det med hendes far byrde tænde en alarmklokke i hende , men nej. vi er nogle venner der har snakket om hvordan vi skal hjælpe hende . de siger at man ikke skal sige det direkte , men jeg mener at hun skal komfronteres direkte ellers går det jo ikke ind hvad mener i man bø sige eller gøre hvis det var jer der har en ven der er ekstrem overvægtig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overvægt
  • #1   15. mar 2008 Jeg står i samme situation. Min veninde er blevet 25 kilo tungere siden hun flyttede hjemmefra for 1 år siden og intet tyder på at vægten vil gå den anden vej indenfor den nærmeste fremtid.
    Hu taler altid om at u skal hun på kur og nu skal hun til at træne mend er sker aldrig noget. Vi lavede endda en pagt om at tabe fem kilo sammen for at komme i gang. jeg smed mine fem, men venter stadig på hende.
    Hun ved hun er meget overvægtig, men lader ikke til at være interesseret i at ændre det og et eller andet sted så rager det jo heller ikke mig hvad hun vælger at udsætte sin krop for. jeg har prøvet at være støttende i hendes vægttab men det virkede ikke, da hun ikke selv har viljen til det.

Jeg vil nok mene at man ikke kan tvinge sine veninder til at være motiverede til at tabe sig. det skal komme indefra og hvis hun har det fint med sig selv så har vi veninder vel heller ikke ret til a dømme hende.

Jeg kan godt se du er bekymret pga faderens sygdom, men jeg tror du må støtte hende i henes ret til at være den størrelse hun nu engang er og så gøre klart at hvis hun vil tabe sig så er du der for hende som støtte.

En del af det at være en veninde er at støtte op om de gode valg hun træffer og så ellers være der til at gribe hende når hun træffer dårlige valg og falder igennem.

• #2   15. mar 2008 ja det har du ret i , men du må ikke misforstå, hun er en en meget sød pige, og ansvaret er hendes eget. men jeg har selv prøvet at få af vide af en at jeg burde tabe mig. og det satte gang i mine tanker om hvor vigtig en ting det vrikelig var. Det var ikke noget jeg tænkte over før jeg fik det af vide. og det blev sagt på en pæn måde.

• #3   15. mar 2008 Forslå en fælles slankekur smiley

Hvis det er en god ven vil hun ikke tage det personligt

• #4   15. mar 2008 Jeg er ikke i tvivl om at hun er super dejlig. ellers var i vel ike veninder.
    Jeg er trøstespiser. hvis nogen sagde til mig jeg var overvægtig ville jeg løbe direkte hjem og gemme mig i skabet og spise 4 pizzaer i rap. *G*

Ej måske overdrevet men vi mennesker reagerer forskelligt. At få at vide man er for tyk kan være meget sårende og hvis man samtidig ikke haroverskud til at gå på kur så er man bare ked af det over at få det at vide, men gør intet ved det alligevel.

Vlle nok prøve som TJ foreslår en fælles kur. Hopper hun ikke på vognen har du gjort dit for at få hende motiveret uden at påpege at hun er overvægtig.

Kan du følge mig?

• #5   16. mar 2008 Jeg ved godt at hun er din veninde, men helt ærligt, så er jeg lidt bange for, at hun trænger til et ordentligt los i r****.

Hvis hun ikke har en masse alarmklokker der bimler løs, og hendes far har diabetes type 2, så må hun enten fejle et eller andet, eller også nægter hun at se virkeligheden i øjnene.

Var det min veninde, ville jeg sige det til hende som det er.
    Jeg ville - efter de forsøg du allerede har gjort - sige tingene som de er, og forklare hende at hun altså kan dø ret så hurtigt, hvis ikke hun snart tager sig sammen.

Hvis eg gik og var så fed at mit helbred var i fare - og ingen af mine veninder ville sige det til mig, så ville jeg nok føle, at de ikke var de helt rigtige veninder, den dag jeg selv fandt ud af, hvor slemt det stod til...

Jeg ved det lyder groft, men nogle mennesker har brug for et los for at komme videre...

• #6   16. mar 2008 jeg ville hellere have det afvide fra en tæt veninde end fra tilfældigt fremmede. Jo det er måske hårdt at få at vide, men som du selv nævner, burde det sætte nogle tanker igang. Men som andre nævner - hvis i gør det sammen er det mere motiverende og så viser det også at du støtter op om din kommentar

• #7   16. mar 2008 Min søster vejer lige knap 130 kg. (min storesøster)
    hendes læge sagde direkte til hende at hvis hun ville se hendes børn til deres konfirmation, så skulle hun gøre noget ved hendes ægt, ellers dør hun..

• #8   16. mar 2008 Personligt ville jeg nok blive ret ked, hvis nogen siger det direkte, at jeg er fed...

Min familie har hentydet til det, men i stedet for at snakke om det på en rigtig måde og hjælpe, har de bare gjort mig ked af det og har meget svært ved at snakke med dem idag...

Man skal altså ikke bare gå over og sige "Hallo, er du ikke lidt fed...?"
    Eller give los i røven...!

Der kan være så meget mere bag, som hun bare ikke snakker om... overvægt er sgu ikke bare noget man får for sjov...
    Når man først vejer 30-40-50 kg for meget er det ikke bare ligetil at tabe dem igen...

Du bør snakke med hende, men på en forsigtig måde... Sig ikke du syntes hun er blevet for fed, men sig du er bekymret vedr. hendes overvægt og spørg hende, om det ikke er noget hun selv tænker på...

Der skal nok vækkes nogle tanker i hende... det skulle der bestemt i mig.
    Jeg gemte mig fra verden, og var så sur på folk fordømmende meninger!

Mit selvværd er stadig i bund...

Det er så nemt for en, der ikke er overvægtig, eller måske kun lettere overvægtig at mene den svært overvægtige bare skal losses og skældes ud...

Sig det på en roglig måde... ikke en sårende... er der skal være overskud og støtte for at man kan tabe sig... det er ikke bare så lige til...

Hvis hun er oppe og veje lige så meget som jeg, skal der måske endnu skrappere midler til, for chancen for at holde et vægttab, når man er nået op i en rigtig stor vægt er kun få procent...

• #9   16. mar 2008 ja jeg tror helt sikkert at jeg holder mest til anettes råd om at sige det lige ud som det er

Kommentér på:
overvægt

Annonce