Folks misforståelser........ {{forumTopicSubject}}
Ja jeg oprettede i dag et indlæg om hvor lange man måtte give en hunkat p piller.... JEG SKAL DA LIGE LOVE FOR AT MAN BLIVER STEMPLET SOM DÅRLIG DYREJER...!!!!
Jeg synes endeligt ikke at folk kan dømme mig på det grundlag....Mine dyr har det rigtig godt og det MANGLER INTET
At jeg vælger at give min kat p piller det første stykke tid kan jeg ikke se noget galt i overhovedet.... Jeg gør ikke min kat op i penge osv...Jeg har købt en kat fordi jeg synes de er nogle dejlige væsner men mine hunde kommer i første række og sådan er det bare...
OG ikk dermed sagt at min kat ikke kommer til dyrlægen hvis jeg føler der er noget galt for selvfølig GØR DEN DA DET.....
Jeg ville bare lige bedre forklare mig
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Hvorfor så anskaffe sig et dyr,som er lige så afhængig af dit ansvar som dine hunde,,når man lader det komme i anden række??
Det fatter jeg ikke en skid af!
Dømmer dig nu,men den udtalelse du kommer med i det her indlæg.Sådan er det bare;o))))
Jeg har både hund og katte og de har samme status hos mig.
nov 2007
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 21 Svar: 94
Men kære venner vi er forskellige.... nogen er katte mennesker og kan ikke klare synet af hunde og i forstår måske heller ikke at JEG bruger mange penge på mine hunde....
nov 2007
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Det aller bedste for katten er, at få den kastreret. Det er en engangs forestilling og katten vil komme i en skøn balance med sig selv..
Men hvad mener du med, at hundene kommer i første række?? Det synes jeg lyder lidt "interessant" ??
nov 2007
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=37024
Stine vil ikke bruge penge på en neutralisering ( lige nu ), da hun jo ikke ved om katten løber væk ( og så er det jo spildte penge ikke )
nov 2007
Men mit indlæg handlede om uvidenhed fra min side af om det med p piller.... jeg ved ikke så meget om katte da hun kun er min kat nr 2.... at man så bliver stemplet fordi man har tænkt sig at give den p piller synes jeg er for meget
nov 2007
nov 2006
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Som jeg også skrev i en pb, der er faktisk en smule kattelovgivning, der påbyder katteejere at holde deres katte på egen matrikel (link fjernet) - du lader jo heller ikke dine hunde løbe frit, vel?
Det er et spørgsmål om at tage ansvar for de dyr, man tager til sig - verden i dag er ikke til fritløbende katte... katte og trafik er en meget dårlig kombination!
nov 2007
okt 2006
Stine - en god ting ved kastration er, at katten i 9 ud af 10 tilfælde bliver ved hjemmet. Behovet for at finde en kat at parre sig med forsvinder ved kastration, og katten bliver en roligere kat.
P-piller kan være meget skadelige for katten i længden. katten kan udvikle kræft, den kan få forhøjet blodtryk og endda blodpropper, så helt ufarligt er pillerne altså ikke.
Det er selvfølgelig ikke alle katte der rammes, men tanken om det må vel være, at sikre katten på bedst mulige måde.
Hvis du ikke vil kastrere katten udelukkende af "frygt" for, at den stkker af og bliver kørt over, så må jeg sige, at dine intentioner er "knap så hyggelige".
Du skriver at du vil opdrætte med tiden. Som opdrætter forpligter man sig jo at tilegne sig viden omkring det dyr man har, og det er jo en udemærket begyndelse, hvis du ser på kattens fysiologi, og på den måde tilegner dig en viden omkirng den..
nov 2007
Og vi bor altså ude på landet og mine katte skal sku ikke hegnes ind herude er folk lige glade :).... nej mine hunde render ikke frit men jeg synes sku at det er synd at en kat kun må være indhegnet
nov 2007
det er heller ikke kun os med fine racekatte der går op i at de har det godt. jeg har fat huskat siden jeg var 20 år og sgu aldrig nogensinde svigtet dem. Den ene bor her skam stadig. Den anden døde af alderdom i 2006.
nov 2006
nov 2007
nov 2007
okt 2006
En kastration er klart at anbefale. OG når du ved at hun ikke skal have killinger, så er det tosset at vente på at få hende kastreret.
Jeg mener, at du kan starte med at tage vel lære mkring katten - også selvom det er hunde du vil opdrætte.
Men hvorfor er der så stor forskel på dine dyr? Jeg har selv hund og katte, og alle mine dyr betyder alverden for mig. Jeg ville under ingen omstndigheder kunne vælge at sige "hunde betyder mere for mig end kattene" for hvorfor så have kattene???
Kan du følge mig i hvor jeg vil hen??
Sørg for din kat.. Få den kastreret, og jeg vil næsten garantere dig, at katten vil blive mere hjemme...
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 97 Svar: 1.339
hunkat steralition
nov 2007
Jeg er så træt af folk der har katte som en køb og smid væk ting. Nå ja, løber den væk får jeg sgu bare en ny kat. Synes det er så ækel en tankegang.
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Man kan faktisk godt sige, at begge køn bliver kastrerede - det gør man fx i Sverige;-)
nov 2007
HUNDE er ikke så selvstændige som katte.... Det er en hobby jeg har at have hunde... en kat er total anderledes end en hund.... jeg ved hvor jeg har mine hunde og at de ikke bliver kørt ned.... hvor imod en kat jamen når man lukker den ud hvem siger så den kommer tilbage!!!!!!
Ja jeg har selv valgt at få en kat igen og ville ikke kunne undvære en igen og det vil hundene heller ikke fordi de er glade for den
nov 2007
Går ind på et kattegalleri og siger at hunden betyder mere....
okt 2006
Sterilisation er "kun" at fjerne æglederen (og stikken) hvor kastration er at fjerne hele livmoderen.. ;-))
---
Pernille - jeg synes der svares i samme toneleje som der spørges.. !!
nov 2007
nov 2007
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 6 Emner: 89 Svar: 491
Som du selv siger så er vi alle forskellige men mon ikke du skulle hisse dig op et andet sted end her sammen med dine misforståelser...
nov 2007
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Og så kan en neutralisering ved gud aldrig været spildt - specielt ikke, hvis katten netop bliver borte. Så har du nemligsikret dig at der ikke kommer herreløse killinger til et sted, hvor ingen tager sig af dem.
nov 2007
okt 2007
Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 172
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Jeg er IKKE imponeret af din bemærkning om at du først vil se om du vil bruge penge på din kat før du har set om den ikke er løbet væk.
Og jeg er heller ikke imponeret af din bemærkning om at du ikke vil bruge flere 1000 kr på en kat, eller vil lade den løbe frit.
En ting er at du tager det valg på din kats vegne at du vil lade løbe frit og blive udsat for dit farer der så er, men så kunne du da i det mindste tage at give den, den bedst mulige bagage til at overleve med..
Og følges dens instinkter - ja, klart det er i ens kats instinkter at blive kørt over. Hvorfor er det LIIGE at en kat er den eneste der skal følge dets instinkter? Lukker du dine hunde ud til at løbe frit i flok?
nov 2007
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 6 Emner: 89 Svar: 491
nov 2007
At jeg vælger at gøre det på den måde er da vel ok ???
okt 2006
Vi siger til dig, at det bedste for katten er en kastration. Jo hurtigere jo bedre..
HVIS dit bevæggrundlag for ikke at kastrere katten nu er, at du er bange for den lber væk og bliver kørt ned - måske om et par dage - så har du (i mine øjne) en meget skæv holdning til at have kat.
Som jeg og mange andre siger til dig, så holder kastrerede katte sig ved hjemmet, da de ikke har de hormoner i kroppen der gør, at katten får lyst til at søge en at parre sig med.
Katten bliver mere rolig af det, og pengene er givet rigtigt godt ud.
Prøv at tænk på, at katten måske bliver ude i 3 dage, og det er lige præcis indenfor de dage den skal have sin pille, så står du med en hunkat i løbetid kort tid efter, og et kuld killinger, som du alligevel ikke ønsker ...
nov 2007
nov 2007
nov 2006
Så vil lige da lige at Pernille L;
At der er stor forskel på at kasterer og neutralisere,men det ved du jo alt om.
nov 2006
jun 2006
Især når folk f.eks. vil give p-piller som løsning, fordi de ikke vil bruge de penge deres kæledyr, som de selv har valgt at tage ansvar for, kræver.
okt 2006
Jeg tror også på at du elsker din ka. Jeg har bare ikke "forståelse" for den nedprioritering af katten på den måde - altså at du ikke vil spendere penge på den, i tilfælde af at den stikker af..
Det må du kunne forstå..
Vi elsker alle vores katte - derfor er vi på dette kattegalleri... Og derfor reagerer vi kraftigt på de udtalelser du er kommet med...
jun 2006
For at svare: P-piller er kræftfremkaldende hos katte, og bør kun gives som nødløsning i kortere perioder.
Jo yngre en kat er når den bliver neutraliseret, jo nememre kommer den sig. Samt en kat der bliver neutraliseret FØR den bliver kønsmoden vil ikke udvikle dårlige vaner som f.eks. strinteri eller at strejfe om efter det modsatte køn. Neutraliserede katte er ofte mere afslappede og kælne, samt bliver tættere på hjemmet.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Du skrev:
**Nej nej :).... jeg vil bare ikke betale de penge med det samme og hvis hun så om 14 dage lige pludselig ikke kommer hjem igen derfor jeg gerne vil starte med at give hende p piller
Jeg elsker min lille mis men da jeg har erfaret at de bare lige pludselig forsvinder vil jeg gerne se tiden an inden jeg ofre de penge på hende **
Og jeg gentager gerne mit svar om, at den kat under alle omstændigheder bør neutraliseres. HVIS hun løber væk, så kommer der hjemløse killinger ud af det. Vil du virkelig være bekendt at have det på din samvittighed?
nov 2007
Jeg ringer til min dyrlæge i morgen og tager en snak med ham om det også
okt 2006
Hvorfor ikke sige tingene som de er?
Kastration betyder, at dyrlægen fjerner det hele, og katten får derfor ikke "falske" løbetider, som den KAN få, hvis den "kun" bliver steriliseret ;-))
det er det samme med flåten og tægen.
Folk kalder flåten for en tæge, og det er to vidt forskellige dyr...
Det er fakta vi kommer med - må vi ikke det????
nov 2006
Synes nu ikke nogen her går bananas..Tror tit at disse tråde her,løber af sporet pga at man *bestemmer selv den læste tekst*.Forstå mig ret..
Men spørgsmålene bliver også besvaret,men ikke altid til spørgerens fordel.Alle vil gerne hjælpe og råde med de erfaringer vi hver har gjort,for at undgå at andre kommer i samme uheldige båd.
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 43 Katte: 8 Emner: 44 Svar: 1.030
nov 2007
okt 2006
nov 2007
af dyrlæge Raiku Sarvå
Udvikling
Den alder katte bliver kønsmodne i, varierer meget. Kattens race, årstiden den er født i, og miljøet, den lever i er nogle af de faktorer, der har indflydelse på, hvornår katten bliver kønsmoden. Killinger født om efteråret bliver hurtigere kønsmodne end killinger født om foråret. Det beror på at tiltagende dagslængde om foråret stimulerer kønsadfærd hos begge grupper af ungkatte, hvorimod killinger født om foråret er ungkatte om efteråret, hvor dagslængden er aftagende og virker dæmpende på kønsadfærd.
Hankatte udvikles langsommere end hunkatte og vil normalt blive kønsmodne i 8-12 måneders alderen. Det er i denne alder, spermieproduktionen begynder men unge hankatte kan begynde at strinte tidligere. Strintning kan i starten ligne simpel urenlighed, hvor katten pludselig begynder at urinere udenfor tissebakken. Hvis den er sammen med andre katte kan man i denne begynderfase også observere mere eller mindre vellykkede parringsforsøg.
Hunkattes første løbetid kan forekomme i alderen fra 4 mdr. til 1½ år, orientalske og lette racer tidligt, tunge racer og langhårskatte sent og huskattenes første løbetid falder som regel et sted midt imellem. Kønsmodne er hunkatte først når de fysisk er i stand til at gennemføre en normal drægtighed og det er ofte mere afhængig af legemsvægten end af alderen. Hvis en hunkat ikke bliver parret i en løbetid, vil der normalt ses gentagne, længerevarende løbetider med kortere og kortere intervaller. Det kan blive så slemt at der kun er en uge imellem løbetiderne, der varer 14 dage.
Hvis hunkatten ikke skal have killinger er den bedste løsning at få den steriliseret. Det man i dagligtale kalder sterilisation er faktisk en kastration, da man fjerner æggestokkene og helst også livmoderen. En steriliseret hunkat kommer ikke mere i løbetid. En voksen hunkat er sig selv igen på to, tre dage efter operationen og en ung hunkat restituerer sig på et par dage. Tidspunktet for sterilisation eller kastration er ikke afhængig om katten er kønsmoden eller ej. En hunkat behøver ikke gennemleve hverken sin første løbetid eller en drægtighed for at blive en god kat efter sterilisation.
P-pillerne kan anvendes på kort sigt til udsættelse af løbetid indtil sterilisation. Ved længere varende brug har p-pillerne mange og alvorlige bivirkninger. Der opstår risiko for forandringer i livmoder, livmoderbetændelse, sukkersyge og udvikling af svulster i mælkekirtlerne. Desuden bliver mange hunkatte ret irritable når de får p-piller.
En hankat behøver ikke være færdigvokset eller begyndt at strinte før kastrationen. Den bliver hverken mindre eller får smallere hoved af at blive kastreret tidligt. Kattens og dens hoveds størrelse og form er afhængig af arvelige faktorer og væksthormon, som produceres i hypofysen, en hormonproducerende vedhæng i hjernen, ikke af kønshormoner i testiklerne.
Det hanlige kønshormon, testosteron, har en effekt på væksten, den øger nemlig væksthastigheden men samtidig øger den hastigheden hvormed knoglernes vækstlinier lukkes og dermed er slutresultatet faktisk det modsatte end hvad de fleste tror. En hankat som er kastreret efter pubertet stopper med at vokse tidligere og bliver derfor mindre end en hankat som er kastreret før pubertet.
Når en hankat bliver kastreret fjerner man begge testikler. Kastrationen resulterer i at produktion af kønshormon stopper og de såkaldte sekundære kønskaraktærer, som er afhængige af en konstant produktion af testosteron enten udebliver eller bortfalder. De tykke "hankattekinder" og "tyrenakken" forsvinder langsomt uden testosteron, det samme gør hankattelugten i urinen. Hvis en hankat er begyndt at strinte før kastration er der ca. 20% risiko for at den fortsætter med at strinte efter kastration, derfor er det vigtigt at få operationen overstået inden hankattens strinteadfærd begynder for alvor.
jun 2006
Eller hvad man nu skal kalde det.. Og ja, nogen gange beror det altså på misforståelser fordi det kan være svært at formulere sig helt som man vil på skrift, og tit glemmer man at forklare noget (gør jeg i hvert fald tit).
okt 2006
Men nogle gange hjælper det rigtigt meget, hvis trådstarter lige læser indlægget igennem inden tråden oprettes. Mange af de misforståelser kommer jo i forbindelse med sprogbruget og ordvalget der er brugt.
Et eksempel:
Min L****kat pisser over det hele, og det er kraftedeme irriterende. Hvad H****** skal jeg gøre ved det, inden jeg går helt amok?
Dette er godtnok et lettere groft eksempel, men det viser hvad ord og ordvalg kan gøre ved en tråd helt fra starten.
Nogle gange misfortolkes de svar der kommer efterfølgende også "på det groveste". For nogle gange er trådstarteren i forsvarsposition fra første bogstav, så denne KAN læse svarene som nedladende eller negative - også selvom de ikke er ment sådan.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Alle dyr er i mine øjne lige meget værd, hvis jeg ikke kan tage mig af alle mine dyr på ligeværdig grund ville jeg sælge dem..
Det er dog ikek grunden til jeg er kommet af med alle rotterne, men fordi mig og kæresten gerne vil flytte i noget mindre og han ikke gider dele rum med rotterne..
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
Stine - jeg håber at du tager nogle af de gode råd til dig som der er kommet og så at du tager den derfra.. Hvis det er mig ser jeg ikk noget galt i at vente lidt og så bruge p-piller men det bedste ville være neutralisering for så er du sikker på hun holder sig til hjemmet meget mere - hun bliver langt mere kælen og ja du skal ikk tænke på at hun bliver syg på p-pillerne eller evt. fanger noget uden for af andre vildkatte..
jun 2006
dec 2006
Nej, man kan ikke altid komme til enighed, og det skal man heller ikke.
Mht. ordet "misforståelse" der bliver brugt i overskriften, så kan jeg stadig ikke se, hvad det er, der er blevet MISforstået.
feb 2007
nov 2007
feb 2007
Hvorfor sidde og debatter dette med mig når jeg snakker om rent generalt ikk lige præcis denne tråd men generalt..
nov 2007
ja, der kan være tråde hvor der sker misforståelser, men det var der ikke i denne og den anden tråd.
nov 2007
Formulering og omtanke er rigtig vigtig for ellers kan det hurtigt få bølgerne til at rulle....
dec 2006
Angelce,
Som Heidi skriver, så er emnet for denne tråd, at nogle af os, der svarede i p-pille-tråden, skulle have misforstået noget.
Jeg spørger så trådstarteren om, hvad det er, vi har misforstået - men får intet svar.
Når man udtryklker sig på skrift, er man nødt til at skrive præcist, hvad det er, man mener. Læseren har intet andet at forholde sig til, end de ord der er skrevet.
Hvis meningen med :
**Nej nej :).... jeg vil bare ikke betale de penge med det samme og hvis hun så om 14 dage lige pludselig ikke kommer hjem igen derfor jeg gerne vil starte med at give hende p piller **
ikke er det, der står, så synes jeg det ville være rart om trådstarter så ville forklare, hvad hun mente med det, i stedet for at blive sur og anklage os andre for at misforstå.
Jeg har (mis?)forstået det således, at hun ikke vil ofre penge på en neutralisation, fordi det ville være ærgerlige penge at betale, hvis nu katten løber væk.
dec 2006
nov 2007
dec 2006
( sorry, det er måske lidt OT i denne tråd)
nov 2007
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Og til dig Angelce, så er det her ikke et emne, hvor jeg kan komme til enighed, trådstrater giver udtryk for noget, som jeg er grundlæggende uenig i.
feb 2007
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg forstår ikke det du skriver.
Mine ytringer er i øvrigt fortsat gældende, når det kommer til katte som viser tydlige tegn på smerter, så rækker min tålmodighed ikke langt og det mener jeg faktisk heller ikke, at den bør! Faltisk er jeg imponeret over, hvor sober tonen fortsat er, når det gælder et emne som dette.
jun 2006
jun 2006
Folks misforståelser........