{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.473 visninger | Oprettet:

Helt ærligt {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe overvejet om jeg skulle oprette Haddock herinde. Nu gjorde jeg det og kan se jeg skal være MEGA glad for han overhovedet kom ind.
Han opfylder alle KG's betingelser for at komme ind
MEN
han har ingen stamtavle
Skulle jeg ligesom nogen andre lyve og skrive ja til stamtavle og få den ene kommentar efter den anden om hvor dejlig han er
Mener nogle brugere virkelig på KG at det er stamtavlen der afgør det hele hos en kat ??
Ja jeg kunne jo også overtage en afdøds kat stamtavle og sige den tilhørte Haddock
Ved godt at det her måske giver en hidsig diskussion om tavler eller ikke tavler, men den gider jeg ikke kommentere på, for den har vi haft så tit herinde. Men både jeg og andre ved hvor let det er at skaffe en falsk tavle til sin kat, men når man er ærlig og siger den ikke har tavle duer den ikke.
Jeg har fået tilbudt falske tavler til 2 af mine katte , men har takket nej. for ÆRLIGHED kommer man længst med og som jeg skrev tidligere, jeg har det fint med at mine er uden tavle.
Det var et MEGA surt opstød fra mig


Kommentarer på:  Helt ærligt
  • #1   2. jun 2008 Katten er dejlig, uanset om den har tavle eller ej - men det kan ikke være en MCO uden stamtavle - stamtavlen gør racen. Uden stamtavle er katten en smuk huskat med MCO-lignende træk. Dette princip gælder for alle racer.
    At man kan få falske stamtavler til sin kat er en tragedie, og tegn på at der er nogle meget rådne og uærlige "opdrættere" rundt omkring - jeg kan nu heller ikke se noget formål med falske stamtavler... hvem tror man, man "hjælper"? Man snyder kun sig selv og ødelægger en masse for andre.


  • #2   2. jun 2008 dkkorat.. skulle jeg som nogle andre gør herinde skrive ja til stamtavle ??
    Jeg har fået Anella vurderet og fået at vide at hun havde alle racetypiske træk og det var af en anerkendt avler. Nægter at kalde mine katte for blandinger hvis ikke det er eks Perser/Maine Coon der har hygget sig og fået killinger.
    Men den her tråd handlede om at Haddock opfyldte alle KG's betingelser og alligevel fik så mange afvisepoint


  • #3   2. jun 2008 Tina M.. Det kan jeg desværre ikke give dig ret i. For det handler i bund og grund om at nogle mener man sætter en falsk varebetegnelse på sin kat. Men reglerne er opfyldt

  • #4   2. jun 2008 Jeg var en af dem der undrende så at han havde fået afvise point uden begrundelse.... og jeg kunne ikke se hvorfor? Så jeg sad ærlig talt også og undrede mig og tanken om tavle faldte også mig ind.....
    Kommer man ikke længst med ærlighed mere?


  • #5   2. jun 2008 Anette... det er ikke kun de katte som ikke har stamtavler der bliver afvist af nogen bruger, min ene kat fik også mange afvisninger..

  • #6   2. jun 2008 dkkorat
    Hvad er det da for noget sludder med at tavlen gør racen. Man artsbestemmer sgu da ikke dyr efter om de har en tavle eller ej. Så er der dælme en del biologer der får travlt, jeg vil nødig være den biolog der skal lave tavle og undersøge eks. løver og andre store rovdyr for at se om de nu også er hvad de giver sig ud for at være.

    Det er nu engang øjnene, der ser, der afgør hvad et er for et dyr man har med at gøre. At en Maine Coon uden tavle ikke er raceren er det værste sludder jeg har hørt længe Men sådan er de fleste af jer avlere/fabrikanter jo... hellige ud over alle grænser.


  • #7   2. jun 2008 Lotte J.. Jeg lavde også kunne denne tråd fordi han fik 25-30 afvisepoint. Så tænker man.. er han grim ?? Syntes man ser det alt for tit herinde efterhånden og så længe en kat opfylder KG's optagelseskrav så kan jeg kun se det ligger i tavlen

  • #8   2. jun 2008 Max L
    Jeg beskriver bare min opfattelse af tingene - skal vi ikke bare være enige om at være uenige?

    Jeg stemmer efterhånden sjældent på katte, der søger om optagelse herinde, for jeg er ikke enig med reglerne for optagelse herinde.


  • #9   2. jun 2008 Anette C. ja for flere katte med få eller utydelige billeder kom ind uden problemer, og Haddock havde tydelige og gode billeder, god beskrivelse og det hele... så jeg kom også frem til det med tavler.
    Jeg ved du ikke vil have det skal være en tavle diskution, og skal prøve at undgå det.. Skal også på job.. så kommer nok ikke meget på banen resten af dagen He he...
    Men jeg ser også folk med falske tavler herinde, og tænker.. er det fordi de netop får afvide at deres katte er en blanding, selvom både moren og faren havde tavle, og de ved den er ægte.
    Mange opdrættere orker nemlig ikke det hiraki.. hakken på ang. deres katte der er reg. og opgiver at være reg. opdrættere. Det er lidt trist. Så ikke mere tavle snak herfra... det jeg skrev var også mest mine undren til hvorfor folk laver tavler og sælger u. tavler... og dette kunne tænkes at være grunden.


  • #10   2. jun 2008 Hanne P.. Ja og hvorfor når de opfylder KG'¨s krav om optagelse ?? Er det brugeren man afviser eller ??.. har bare min lille dumme teori om det er fordi man ikke har tavle

    Tina M.. havde jeg taget imod de falske tavler så havde mine været racetypiske med papirerne iorden ??
    Jeg tror nok den her verden med tavler eller ikke tavle er for forvirrende, også fordi man kan se hvor let der kan svindles med tavler.

    Max L.. Man skal ikke skue alle over en kam. Der findes også ærlige avlere imellem. Det er som med hele verden. der finfes ærlige og uærlige mennersker. Så syntes du går lidt langt ud med din kommentar

    Jeg har været ærlig og skrevet at mine ikke har tavle ( de 2 kunne have haft det) men valgte bevidst ikke at købe med tavle i foråret selvom jeg stod med en på hånden


  • #11   2. jun 2008 -Og igen nej... dette er ikke en ringeagt af folk med tavler, for der er masser af seriøse og venlige opdrættere, heldigvis.

  • #12   2. jun 2008 max L jeg er helt enig de var stor debat om mine fordi jeg stilte et spørgsmål ang pris for mine kommende killinger det var ikke racekatte når der ikke er tavle det er huskatte . de ligner balndinger og jeg ved ikk hvad men jeg ved at mine er 100% rene da jeg har set moderes forældres tavler og hendes kuldsøskende er større en mischa ja mischa er ikek stor når hun er en maine coon det kan vi blive eninge om men jeg ved hun er ren og artur er ren men dej det var ingen af dem jeg er 100% enig med dig

  • #13   2. jun 2008 Den diskusion har vist været der rigtigt rigtig mange gange....

    Men sagen er jo den, at uanset hvor uenige vi er, så er en ren racekat en kat med tavle, den beviser jo netop, at der ikke har været noget andet inden over....

    En Maine Coon uden stamtavle vil aldrig være race ren, da du jo på ingen måde kan bevise, at dens oldemor feks. ikke var en Norsk Skovkat.

    Og hvis begge forældre har stamtavle, hvorfor har killingeren så ikke???
    Stamtavlen koster 175,-


  • #14   2. jun 2008 ja tavlen koster kun 175 men hvorfor er prisen for en killingen med tavle så langt dyre end en uden hvis prisenforskellen ikke var så stor havde jeg valgt kat med stamtavle og jeg er også såååååh ligeglad for jeg ved mine er rene og det kan ingen opdrætter eller nogen andre modbevise
    jeg mener bare at opdrætter er nødt til at have den holdning da det ellers er en dårlig reklame for deres forretning og nu ikke nogen stor debat om min mening for det er bare min lad den gå ind af den ene og ud af det andet øre for sidst jeg sagde det skabte det stor debat


  • #15   2. jun 2008 altså en kat kan vel godt være renrace uden tavle- såven som hunde kan, men man har bare svære ved at bevise det da man jo ikke har dokumentation for det.
    Ligesom hvis man sælger killinger af f.eks to rene skovkatte men uden tavle, så kan køber jo ikke være 100% sikker på der ik er andet i, de har kun sælgers ord på det. men hvis man har set at begge forældre har tavle og killingen så ik har er den da stadig renrace.

    jeg fatter ikke at nogen mennesker overhovdet afviser en ny kat her inde, jeg byder altid kun velkommen, hvis jeg syntes der ik er billeder nok el. andet så gør jeg ingen ting, jeg aviser den ikke, jeg lade det være op til andre brugere om den skal ind.

    syntes også det er latterligt man kan afvise, jeg skulle sende en kode med min mobil som koster penge for at andre så skal vurdere om min kat er go nok til kg hmmm not fair altså.

    alle burde kunne komme ind hvis der så er prblemer med denne bruger el andet kan man så bruge udstemnings systemt.


  • #16   2. jun 2008 heidi jeg er ening jeg så mischa´s forældres tavler og arturs den ene forældres og den anden forældre havde ikke men han var altså en kraftig en på 10,5 kg

  • #17   2. jun 2008 Maria, katte med stamtavle er som regel dyre, da de fleste tester forældre dyrene for div sygdomme, giv kun det bedste foder, killingerne er vac. og oftes også neutraliseret inden de flytter og selv gruset de skider i er det bedste smiley Derfor er prisen noget højere end en uden tavle.

    Heidi, men hvorfor har killingerne så ikke tavle, hvis forældrene har det, når nu en tavle kun koster 175,-


  • #18   2. jun 2008 katte med stamtavle er dyrere, ikke på grund af tavlen, men pga alle de ting der følger med.
    Katten er jo vaccineret to gange, har fået orme og loppe kur, sundhedsattest fra dyrlægen og er neutraliseret. Dette løber altså op i mange penge, som man selv skal betale når man køber uden stamtavle.

    Mine er blandinger og jeg købte dem fordi jeg forelskede mig i katten, ikk i racen. men vill man have en bestemt race så må man ud og købe en med tavle.



  • #19   2. jun 2008 jamen jeg købte mischa af en i næstved da gav kvalitetsfoder osv noget mærkeligt kattegrus jeg ved ikke lige hvad det hedder men det var nærmest gennemsigtigt blåt eller lign. hun fodrede dem op med adskilligt fx a 38 creme fraise osv og hun er chip vacc fået klippet negle osv minus neutralition og det synes jeg er godt for jeg ville nemlig selv bestemme hvorvidt mine katte skal neutraliseres.

  • #20   2. jun 2008 ja det forstår jeg heller ikke :o) men det blander jeg mig ikke i. det er det samme inden for hundeverdnen, forstå ik man ikke giver katten den tavle.

    men når de så vælger ikke at gøre det, men hvis jeg kom ud og så en killing og så moren og farens tavle s kan jg jo godt se den er ren.
    hvis moren og faren ikke havde tavle- eller det kun var moren der havde tavle. så ser jeg den som kun værende halv eller blanding.

    men hvis begge forældre har så er det en renrace bare uden tavle. men ja hvis det er så nemt at skaffe falske tavler og killingen ik havde tavle så skulle jeg godt nok stole meget på sælger inden jeg købte.

    men altså to racerene katte m.tavle- laver et kuld. ejeren gider ik ha tavle på- derfor er killingernestadig renrace. bare fordi tavlen ikke er der bliver det ikke tryllet om til en huskat.

    men altså man behøver jo ikke engang udstille ens kat for at må avle på dem så det er da nemt at gi dem den tavle syntes jeg-kan ikkke se hvorfor man ikke skulle :o) men det er en anden snak


  • #21   2. jun 2008 Stine.. Mine får Royal Canin foder.. Kogt lakseportioner 1 - 2 gange om ugen.. 16 kg grus til 150 kr, Hvoraf der bruges ca 2½ pose om mdr. Render til dyrlægen med dem bare der er det mindste.Så det er da noget pjat at hive de ting op som om det kun er dem der har tavle der får det bedste tsk tsk
    Og det er heller ikke alle der får testet deres dyr for diverse sygdomme. Jeg kan forstå at dem der får testet deres dyr for arvelige sygdomme tager de penge for en killing, men hvad med dem der ikke gør men stadig tager den samme pris ???


  • #22   2. jun 2008 ening anette

  • #23   2. jun 2008 enig gud hvor jeg bare ikk kan ramme tasterne idag

  • #24   2. jun 2008 jamen det er jo kun aktte med tavle der får det bedste af det bedste det er kun katte med tavle som er er ægte (pis og papir) hvis jeg havde to med tavler og de fik killinger og jeg ikke lavede tavle på killingerne er de så helelr ikke ægte???

  • #25   2. jun 2008 Nina P..
    Da jeg købte Anella var neutralision det eneste hun ikke havde fået , alt det andet var foretaget. Hun fik madpakke med og blev afleveret her for at se om hun ville kunne trives her og jeg gav ikke det halve af hvad en med tavle koster . Og at få dem neutraliseret koster ihvertfald ikke 2500. Og det er pga Anella jeg er blevet Maine Coon fan med stort F


  • #26   2. jun 2008 Jeg har bestemt heller ikke sagt at det kun er opdrættere, der foder med kvaltits foder osv.... Men lagt de fleste, der laver blandings killinger gør ikke, så er de hverken vac osv...

    Jeg ved ikke hvad du tager for dine killinger Anette og jeg ved ikke hvad du ar givet for din kat Maria.

    MEn lige præcis, den der med at du selv vil bestemme om katten en neutraliseret eller ej - så tror jeg det er der skoen trykker smiley


  • #27   2. jun 2008 En neutralisert Maine Coon killing koster omkring 4000 - 45000, så det du har sparet er ca. 500 - 1000,-

    Var hun chippet eller øremærket?
    Er hendes forældre testet?

    Går udfra hun var vac og havde fået ormekur....?


  • #28   2. jun 2008 jeg købte mischa for 2000 kr og hun er chip mærker vacc inkl. madpakke tæppe fra sin mor og en cd med billeder fra opvæksten og en kopi af moderen og faderns tavle

  • #29   2. jun 2008 og hun er høretestet og hun er hørende

  • #30   2. jun 2008 Mine kilinger får kun kvalitets foder, de er sociale killinger. Der er kattesand i kattebakkerne (nogen gange kan man være heldig at få det til 99 ellers 149), de opdrages af moren til de er 12 uger, de kommer til ´dyrlæge hvis der er noget galt, de er vaccineret 1 gang, fået ormekur med og sundhedsattest af dyrlægen.... men de har ingen stamtavle.

  • #31   2. jun 2008 Stine.. Jeg har aldrig haft killinger. Og Anella gav jeg 1000 kr for smiley

  • #32   2. jun 2008 Lis D.. Siger også at i er nogen af jer de gør alle de ting, men stadig er der andre der lukrerer på det i gør og sælger med tavle for samme pris, men aldrig ville foretage det halve af hvad du gør smiley

  • #33   2. jun 2008 Lotte J.. Du glemte at skrive at du gerne ser de kommende killingekøbere kommer hjem til dig og følger killingen.. Er jo så heldig at jeg har 3 af dit afkom gående smiley så ved hvad du leverer

  • #34   2. jun 2008 lis d det er et flot stykke arbejde men da man idag kan fremskaffe falske stambøger kan man så alligevel føle sig helt sikker

  • #35   2. jun 2008 He Anette jep... det ser jeg helst, at jeg både ved hvor de skal bo og at killingekøbere ved hvor de kommer fra. Jeg tager dog 2000 kr.
    Lis D. syntes bestemt også det har været et flot stykke arbejde du gør og ville ønske alle reg. og ikke reg. opdrættere gjorde det samme, og især ikke lavede falske stamtavler...


  • #36   2. jun 2008 dennne snak har vi haft om og om igen ................

  • #37   2. jun 2008 Lotte J.. Anella var også speciel smiley

    Ditte og Chimp. Ja det har vi og vi kommer nok aldrig af med den , skrev ellers i mit startindlæg ikke jeg ikke gad den her diskussion tavler eller ikke tavler, men helt undgåes kan den åbenbart ikke


  • #38   2. jun 2008 Lis D.. tjaa ville bare gerne have en debat om det var nødvendigt at en kat skulle have tavle for at blive optaget . Men ja du har nok ret.. det vil uvilkårlig give en diskussion på tavler eller ikke tavler. Min fejl
    Og har da også en blanding gående Perser/MaineCoon smiley


  • #39   2. jun 2008 Katte skal ikke have stamtavle for at blive optagede på kg - MEN hvis de søges optagede som en bestemt race, ja. så skal de IMHO have stamtavle.

  • #40   2. jun 2008 En kat uden tavle KAN ikke bevises ægte, og derfor kan man heller ikke kalde den det.

    Maria - Du kan ikke vide om dine er ægte. Jeg kan SAGTENS stykke en stamtavle sammen i photoshop, ingen problemer. Og at ingen kan modbevise at dine er ægte, gør dem ikke til ægte. For du kan heller ikke bevise at de er. Og når flere har sagt at dine ikke ligner mco (folk der har forstand på det, som ikke bare vil tjene penge på at bilde dig noget ind), så må DU se sandheden i øjnene, altså at du har nogle skønne blandingskatte.
    Stamtavle-katte er ikke de eneste der får det bedste, men i langt laangt de fleste tilfælde, får de den bedste start på livet, og alle de midler der skal til som grundlæg for et langt og ´skønt liv.

    Mht. at blive optaget herinde, så afviser jeg også hvis katten står under forkert race.. Jeg ville med stor glæde byde velkommen når den kom under den race den er. Jeg synes bare det er træls at ville kigge på en given race, og der er en masse der enten ikke ligner, eller som ligner lidt, men kan give uvidende et forkert billede af racens udseende..


  • #41   2. jun 2008 Må helt og holdent tilslutte mig Zabrinas svar!

  • #42   2. jun 2008 ....og så er det da sjovt, som folk med de "ægte" uden stambog proklamerer, at stambog IKKE er vigtigt, men samtidig så fortæller de stolpe op og stolpe ned, at forældrene har stamtavle......så vigtigt er det alligevel

    Så selvfølgelig skal deres kat da stå under den race den er......NEJ det er for dem med tavle


  • #43   2. jun 2008 Lidt vigtigt er det vel altid. Som der er skrevet flere gange længere oppe, er det en garanti for, at katten ikke bærer arvelige sygdomme etc., men katten er da lige så dejlig med stamtavle såvel som uden..

  • #44   2. jun 2008 Jeg har en norsk skovkat uden tavle.. og den står under kategorien norsk skovkat.
    Jeg kan forstå i brokker jer over katte der står under f.eks nfo som slet ikke ligner en nfo...
    Men når man har en kat der er racetypisk så kan jeg ikk se problemet, jeg vil ikke gå hen og kalde min kat for en blanding når jeg ved den ikke er det.

    Og lad nu være med at begynd med det der, det kan du jo ikke vide når der ikk er tavle på osv.... for den har jeg da godt nok hørt stolpe op og stolpe ned *GGG*

    Denne diskussion har så været oppe at vende i forummet et utal af gange og tror aldrig folk blive enige...


  • #45   2. jun 2008 Det tror jeg, du har helt ret i, janni.- Vi vil altid være uenige - men ellers ville KG da også være et kedeligt sted, hvis alle var enige om alting smiley

  • #46   2. jun 2008 Din kat er smuk ja. MEN den må og SKAL flyttes til "blanding af racer" UANSET hvad..! Det er mange dygtige opdrættere rundt omkring, og jeg er da sikker på at de ville blive noget så sur over at folk sætter deres maine coon UDEN st til at stå som en kat med.. Det er præncipet i det at man faktisk lyver om hvad ens kat er.. godt nok er der nogen som så skriver i beskrivelsesteksten at nej den har ingen stamtavle, men det er ikke alle som kigger der, der er mange som ser på selve teksten ved navnet og racen, og der står at den er en maine coon, det må så betyde den ER en maine coon OG MED STAMTAVLE.. Hvis folk ikke sætter deres kat over til det rigtige sted er der sådan set konsekvenser... Min kat simba har jeg fået af vide var ÆGTE skovkat, men har jeg skrevet ham som en skovkat? NEJ, han står som "blanding af racer"... Så hvis ikke du vil have folk på nakke, som så mange andre, så skynd dig og få flyttet din kat til RIGTIG KATEGORI.. Og for at være hel ærlig, så føler jeg dette indlæg/emne du kommer med, som en måde at "retfærdiggøre" det på at sætte ikke stamtavle førte katte under ÆGTE RACE.. og det sys jeg er forkert, så la værd med det.. Få flyttet katten NU!
    Jah undskyld min sure besked, men sådan noget gør mig sku gal, og det her gør og vil gøre maaange andre gale også!!!


  • #47   2. jun 2008 og mah dine afvisnings poing.. Jeg ville IKKE godkende din kat hvis der stod den var ægte maine coon, og så bagefter at der stod at den ingen tvle havde, og hva skal den bruge den til. men hvis du havde skrevet den var en blanding, jamen SELVFØLGELIG, så ville den blive godkendt... du KAN jo lige som jeg har gjort, for min er os ægte!!! men står under blanding, så kan du sætte den under blanding, og nævne i din beskriveldse om katten, at den er ægte, men uden tavle.. det er ikke at lyve.. og det ville ingen blive sure og fornærmede over.. bare et godt råd!!!!

  • #48   2. jun 2008 og en ting til.... det kan være din kat er en anden race end lige maine coon, måske 10 generationer ude, og alle de andre katte-forfædre har været maine coon, så det jo derfor den LINER en racekat.. kan du se det???? og langt ude i rækkerne skal en race kat ikke være paret med gud og hver kat, hvilket man ikke kan bevise med en ikke stamtavle ført kat! og det er derfor den idag lidt liner en maine coon

  • #49   2. jun 2008 ikke for noget, men din kat liner mindre en maine coon end min svigermors, og hendes er en blanding af norsk skovkat OG maine coon. bare for at komme med et eksempel.....

  • #50   2. jun 2008 Katten bliver ikke mindre ægte fordi der ikke er tavle på den.. Jeg kan desværre ikke se hvad man skal bruge stamtavler på katte til, når der alligevel ingen kontrol med det er. En schæferhund feks, skal udstilles, aflægge brugsprøver, DNA testes og avlskåres, for at kunne bruges i avl. En mainecoon må bare ikke have navlebrok, og så er det ellers ligemeget om den ligner en siameser..! Man ved jo ikke om der er en huskat med falsk stamtavle i den hellere..! Jeg synes det er meget useriøst..!

  • #51   2. jun 2008 hold da fast Christina **Birma mor** A... tag lige en dyb indånding *lol*



  • #52   2. jun 2008 Men man må jo sige, at Christina **Birma mor** A har ret...

  • #54   2. jun 2008 Felis F

    Har du set hvor mange annoncer der er med "ægte" MCO killinger uden stamtavler, men forældrene har. Killingerne er korthårede, mangler racepræg osv osv


  • #55   2. jun 2008 Zabrina du skriver:
    *Maria - Du kan ikke vide om dine er ægte. Jeg kan SAGTENS stykke en stamtavle sammen i photoshop, ingen problemer.*

    Så kan man da også sagtens sælge killinger med de stamtavler, og så er de jo heller ikke ægt.

    Så stamtavlen er altså ikke nogen garanti for en ægte kat, men den er en garanti for en ægte kat.

    Forvirret??

    Det er jeg.

    Jeg har 2 maine coon katte.

    De har stamtavle. Men de stamtavler kan jo være nogen der er "stykket sammen i photoshop".

    Så hvis vi nu leger at nogen af mine katte var fertile,f.eks. min hun maine coon, og én af mine huskatte. Dem kunne jeg jo parre, og så håbe på pelsrige killinger. Så kunne jeg jo lave stamtavler i photoshop, og sælge kattene som værende ægte.

    Eller jeg kunne (hvis de var fertile, og ikke mor og søn), have parret mine 2 maine cooner, og ladet være med at snyde med tavler, men så har de ikke nogen.

    Hvilke af de killinger i ovenstående eksempler er så mest ægte?


    Og bare for at ingen skal være i tvivl, så synes jeg også at man skal smide katte uden tavle under blandinger, men det er altså pjat at tavlen er det eneste der gør en kat raceren.

    Hilsen dorte og de snart 19 nussemisser.


  • #56   2. jun 2008 Cristina **Birma mor** A skriver
    "ikke for noget, men din kat liner mindre en maine coon end min svigermors, og hendes er en blanding af norsk skovkat OG maine coon. bare for at komme med et eksempel....."

    den kan jeg kun grine af , for har sammenlignet Haddock med mange af dem med tavle , så burde de krølle den tavle sammen og smide den i skraldespanden GG


  • #57   2. jun 2008 Jeg forstår simpelthen ikke, at du ikke bare kan indrømme, at den ikke skal stå under maine coon, men under blandinger. Din kat burde da ikke være mindre værd, fordi den er placeret der - tværtimod. For mig lyder det mere, som om det er dig, der er så snobbet, at du ikke kan "lade dig nøjes" med en blanding...

  • #58   2. jun 2008 Mie C.. Jeg har sandelig en blanding gående. Og stadig er det ikke et stykke papir der afgør for mig om jeg har en Maine Coon eller ej. Og som jeg skrev tidligere , kunne så let som ingenting have haft tavle på ham hvis jeg havde sagt ja tak. Havde han så været mere ægte ??

  • #60   3. jun 2008 Mie C. er stamtavlen en garanti for, at katten ikke bærer arvelige sygdomme? Tror du selv, at alle reg. opdrættere tester deres katte for div sygdomme ligesom Lis D? Nej det ved jeg de ikke gør, og desuden kan vi læse og hører også om katte med tavler der dør af div. sygdomme.
    Stamtavlen er ikke et bevis på, at katten får et sundt og langt liv.
    Men men.. stamtavler eller ej bliver vi aldrig enige om på Kg. Derfor er det ikke ok at afvise en flot kat med en god profil, fordi man bliver stødt over at den ikke står under blandinger, når det er en MC.
    Reglerne for optagelsen af katte står der, og Anette C. opfylder til fulde de regler. Regler om stamtavler står ingen steder.


  • #61   3. jun 2008 nu er det sådan at jeg ved min er ægte om i så siger det er en flot blandingskat er ik mit problem min står som maine coon når det er den race hun er vi kan blive enige om hun ikke vejer 10 kg som mange maine coon gør og hvorvidt jeg skal rykke min mischa til blanding af racer afgøre jeg selv!! men det jeres mening og det er helt fint med mig

  • #62   3. jun 2008 Lotte J: Ja, jeg tror faktisk, at registrerede opdrættere tester deres katte - det er faktisk én af betingelserne for at blive registreret. Hvis der ikke er stavle på, er det heller ikke til at vide, om der 10 generationer tilbage lige har sneget sig en enkelt huskat ind, og det kan ikke lade sig gøre med én med stamtavle. Og derfor mener jeg, at det er stamtavlen der gør, om katten er raceren eller ej. Jeg ville aldrig kalde en kat uden stamtavle for ægte, for det kan man ikke vide. Men der er vi så forskellige.

  • #63   3. jun 2008 hvad kan man bruge en stamtvale til når den alligevel kan være falsk der er mange med falske tavler dvs hvis jeg hár en blanding af nfo og mco og fremskaffer en falsk tavle så kan jeg have den ind under ægte???

  • #64   3. jun 2008 Mie C. Nu er jeg ikke helt med, for jeg kender flere opdrættere der netop har talt om, at de ville ønske alle reg. opdrættere ville teste deres katte for div. sygdomme, så det kan jo ikke være alle der gør det? Eller er det andre sygdomme vi taler om? Hvad skal de konkret testes for, for at blive reg? Nu er jeg meget nysgerrig.
    -Og nej det bliver vi ikke enige om med tavler, men gør det noget:)


  • #65   3. jun 2008 DkKorat har netop linket til stamtavler, stamnavn osv i en anden tråd, og jeg kan intet finde om, at de skal være testet for sygdomme, men kun lopper, orm osv? Men måske er der et andet links hvor det står?

  • #66   3. jun 2008 Lotte J
    De links, jeg har postet, er gældende for alle racer.
    Det er forskelligt, hvad man tester de forskellige racer for, for det er forskelligt, hvilke problemer der forekommer i de forskellge racer - fx har jeg ikke umiddelbart nogen grund til at HD scanne mine katte, for der er svjv, endnu ingen Korater verden over der har udviklet HD.
    Til gengæld er alle mine katte ud af GM-testede katte (link fjernet) - to genetiske sygdomme, som det ville være fjollet for fx MCO eller NFO at teste for, da det endnu ikke er forekommet hos dem.


  • #67   3. jun 2008 Dkkorat. Tak for dit svar, men jeg søger stadig det sted hvor der står, at de skal være testet for de sygdomme, som fx. MC for at kunne blive reg.?

  • #68   3. jun 2008 Lotte J
    Registreringsreglerne findes her:
    (link fjernet)
    Der findes anbefalinger for at teste diverse racer for diverse ting på racernes specialklub sider. Svjv findes der ikke krav om dette for stambogsføring i særlig mange racer - for at fremhæve mine egen race (Korat) igen, så har vi faktisk fået indført en avlsrestriktion mht GM.

    [quote]2.6.3 KOR (Korat)
    The FIFe shall not recognize any other colour variety than blue in the Korat.
    The FIFe will not encourage any person or federation to produce colours other than blue in the Korat.
    When breeding Korats:
    only blue KOR shall be used, and only blue offspring from blue KOR parents can be registered as Korat (KOR),
    offspring in a colour variety other than blue shall be registered as XSH/XLH.
    Only Korats imported from Thailand may be entered in the novice class for recognition. Their origin must be officially proven by documentation.
    Korat cats used in breeding must have a DNA-test for GM, unless both parents are proven to be free from GM.
    These breeding principles are to be followed:
    GM-free x GM-free
    Non-carrier x carrier – provided that all offspring are GM-tested.
    If a desired mating is not completely covered by points above, the FIFe Member must approve such a mating in advance after having received a well-founded application. The FIFe Member states all conditions if the application is granted.
    The cats that will need to be tested according to this rule must be identifiable by microchip or by tattoo.
    The breeder must inform buyers of Korat cats about the GM-diseases and the registration policy. A certified veterinarian certificate regarding the GM-status must be attached to the pedigree.[/quote]


  • #69   3. jun 2008 Korat opdrætterne er en ganske lille og forholdsvis stabil gruppe verden over, så vi kunne rimeligt nemt blive enige om at lave en sådan avlsrestriktion - det er straks sværere med de racer, der hele tiden vokser, og hvor opdrætterne ikke kender hinanden.

  • #71   3. jun 2008 Lis d. tsk tsk så hidsig du kan blive, det var nu ikke min mening at fornærme dig eller gode opdrættere.
    Mie C. kommer med et postulat at de ikke kan blive reg,. hvis de ikke er testet for div. sygdomme, dette erfarer vi så ikke er sandt. Det anbefales kun, og det ved jeg også fra andre opdrættere.


  • #72   3. jun 2008 anette- jeg ved ikke hvad du mener.. jeg siger bare.. at DIN kat som så åbenbart er en maine coon, HVILKET VI IKKE VED DA DEN IKKE HAR TAVLE, den liner MINDRE en maine coon end den kat MIN svigermor har.. og hendes er MAINE COON/NORSK SKOVKAT... hvad er det du misforstår? når hendes er en blanding, så har den jo heller ikke tavle, tror du misforstår det jeg siger??

  • #73   3. jun 2008 alt dette var ikke kun til Felis F, kun lige det første med nyt blod i racen;P glemte bare at skifte linier, hehe

  • #74   3. jun 2008 Det er lidt komisk..

    At alle som er imod flytningen af katte uden racer, er folk som HAR en eller flere katte skrevet som ægte racedyr, men UDEN stamtavle *GGG* kunne ikke lige holde det for mig selv..


  • #75   3. jun 2008 Felis F.. det med at man nogen gange sætter en anden race ind i en bestent race, er noget som ikke sker hver dag.. man skal være suuper go opdrætter og have TILLEDELSE til det, kun de aller bedste opdrætter får lov til sådan at parre med en anden race, for at få nyt blod ind. dvs det kan vi sleet sleet ikke saaammmenligne med det at have en kat uden tavle...

    Men mit syn på den som har katte som er "ægte" UDEN tavle, det ville kunne ændres for hvert enkelt person, HVIS de kunne dokumentere , (ikke med st, for det er jo udelukket) men hvis de kunne dokumentere på den ene eller anden måde at deres "race kat" er ren 1000 generationer eller mere tilbage, helt tilbage til hvor den første forfædre til katten kom fra, jamen så vil jeg tage hatten af og undskylde og se anderledes på det, MEN hvis ikke.....??

    Og så er der jo os det med at stamtavlerne kan tjekkes om de er ægte.. hva gør man til udstillinger, hvis man skal parre mm.. sådan ting kan sku opdages, og at folk her inde overhoved kan næævne det med falske tavler, løber mig koldt ned af ryggen..

    Men jeg som et ordenligt menneske, vil ikke sårre nogle højt dygtigt, og mange års erfarende opdrætter, ved at sige, "det som jeg har her, som ikke kan bevises om er ægte, jah.. det er lige så "godt" og det samme, som du har arbejdet på i årtier!!" det er jo en frækhed uden lige sådan set.. men det er nok nemmest at se hvis man selv er opdrættere, hva ved jeg..

    Men min og mange andres mening er at selvfølgelig KAN det da godt være en "ægte" kat du/andre ikke st førte katte har.. Men ingen dokumentation så langt tilbage man kan komme, på at den er ægte, jamen så kommer man ikke langt..
    Den må og skal deeesværre under blandinger.. Og så er der jo ikke mere i den sag.. Jeg har også måtte gå under for de regler. Hvilket alle andre os burde, som vil have lidt go somvittighed og respekt for de meget dygtigt og seriøse opdrættere vi har i landet/verden!


  • #76   3. jun 2008 Eks.: Hvis man nu køber en fertil MCO hunkat med tavle fra en opdrætter og en fertil MCO hankat med tavle fra en (anden) opdrætter og de får killinger, jamen de killinger kan da aldrig blive andet end MCO katte. Det bliver i hvert fald ikke en anden race. Håber vi er enige dertil.
    Men så vil jeg også sige, at hvor er det synd at det kan lade sig gøre, at man bruger opdrætternes stamtavle-katte til at lave killinger på den måde.
    Og jeg kan godt forstå at I opdrættere helst ser de katte under blandinger, da det jo faktisk er jeres arbejde der bliver ødelagt. En af måderne til at undgå det, er vel at I aldrig sælger fertile katte til ikke-opdrættere.


  • #77   3. jun 2008 Lis D

    Jeg tror det har noget at gøre med at de er ''in'' og de så søde og pjuskede -når de er killinger- . Men skal ikke gøre mig klog på det.


  • #78   3. jun 2008 hey lis. hvad mener du med hvorfor det altid er similanghårdsblandinger? mener du hvorfor det ikke er britisc short hair eller rax som bliver blandet på? har jeg misforstået noget? hehe

  • #79   3. jun 2008 jo jeg forstod det vist;P men jeg tror os J'Aime mon petit ami har ret.. men lad os da være glade for at det ikke er alle racer denne blanding "går ud over" for opdrætternes skyld mener jeg;P ikke pga der er noget galt med blandinger..

  • #80   3. jun 2008 jah. da jeg valgle birmaen, var det ikke kun for dens smukke ædre, men også dens indre, hehe.. og så kigger man og undersøger jo dens adfærd mm.. man skal jo se om det er noget man kan sammen med.. der er meeget forskelv på racerne, og det ville da være synd hvis mange gik ud og valgte killingen/katten kun på dens ydre, hvilket fører til mange vidersalg, pga man ikke var indstillet på hvilken "vare" man havde købt..

  • #81   3. jun 2008 Christina "der er meeget forskel på racerne, og det ville da være synd hvis mange gik ud og valgte killingen/katten kun på dens ydre, hvilket fører til mange vidersalg, pga man ikke var indstillet på hvilken "vare" man havde købt.. "

    Først tænkte jeg, jeg ville skrive at jeg selv har købt op til flere katte alene pga deres udseende, da jeg ikke har haft sat mig ind i racen... jeg syntes bare de så smukke ud.
    Så det var da noget bavl at skrive.... meeeeen så kom jeg på bedre tanker, for jeg har jo netop overtaget en maine coon pga deres ejer ikke lige havde forventet at en kat kunne lave så meget ballade + hun er utrolig sky (er så ikke racens skyld)
    Viser jo bare man ikke kan skærer alle over en kam... Men vil klart anbefale en første gangs køber af katte sætter sig grundigt ind i racen.. er så først efter jeg er kommet herind på kg at jeg har fået en del viden omkring bla norske skovkatte, pels pleje, det rigtige foder... og tænk sig en gang, en gang anede jeg ikke hvad zoolac var for noget, eller kattemalt for den sags skyld.. nu er det et must i mit hjem smiley


  • #82   3. jun 2008 Lis D
    Jeg har så bare altid tilpasset mig mine katte, nogle vil lege meget, andre vil ikke, nogle er meget kælen, andre ikke, nogle er ude på ballade og igen... andre er ikke.
    Men tror nu det er svært at sætte alle katte i forskellige kategorier tager jeg og sammenligner Gizmo(norsk skovkat) og Tessa's(norsk skovkat) personligheder så ligger de mile vidt fra hinanden, Tessa er noget af en ballademager, meget intelligent og der skal helst ske noget hele tiden. Gizmo derimod er en meget stille kat der elsker at ligge og snue den hele dagen, indimellem kan han da godt lege men så er det mere forsigtigt og ikke for voldsomt.
    Den beskrivelse der er for de fleste katteracer kan jo ikke give folk en garanti for at deres kat f.eks vil blive nøjagtig som i beskrivelsen da alle regler har en undtagelse.


  • #83   3. jun 2008 hov.. fik sendt for tidligt...

    Det jeg vil frem til er at man som katteejer også skal tilpasse sig sine katte...


  • #84   3. jun 2008 jannie: nu siger jeg ikke at ALLE som kæøber kat på udseenet sælger videre, men min mening og erfaring af hvad jeg ved og har fået af vide, er at mange som netop køber katte kun på udseenet, kan blive en smule skuffet over valget senere hen. og det har vist sig tit sådan set, det er bare min holdning, men jeg vil da som så mange andre nok vil give mig ret i, kun anbefale at det da er en go ide at undersøge den ønskede races personlighed, andet ville være dumt synes jeg.. Det er jo nu som et barn/familie medlem man tager til sig, så at sælge den videre 1 måned, 1 år, 3 år senere pga personligheds problemer mm ville være syns, derfor har jeg den holdning..

  • #85   3. jun 2008 janne: man behøver jo heller ikke "opsøge problemerne".. siger ikke at man SKAL tjekke personligheden, men det er da rat at vide hvad for en slags kat man får..
    Og ikke for at komme tilbage til det med tavle/ikke tavle. men du nævner at dine to norske skovkatte er meget forskellige, nu kan katte lige som mennesker jo være forskellige. men jeg synes det er forkert at bruge dine katte som eksempel på forskellighed, når nu den ene er med tavle og den anden ikke... for den ene har norsk skovkat træk/personlighed imens din anden kat har mix personlighed.. grunden til din kat ikke har tavle er fordi der langt ude i generaationerne er en blandingskat eller flere indblandet i din "skovkats" gener/blod.. så det kan du ikke sammenligne.. ville bare lige sige det, for det får mig til at lyde dummere på forkerte grundlag..


  • #86   3. jun 2008 lis: jah det vil jeg os sige, men jeg tænker jo mest på alle parter. det er jo det samme som at leve sammen med en mand som man ikke kan holde ud. det kunne jo være man havde anskaffet sig en katterace som laver meget ballade, har intet eksempel på den race, men der skal nok være nogle frække nogen;) men hvis de så hver dag vælter potte planter eller hva de nu gør, der er jo også racer som f.eks birmaen, de mijauer kooonstant!! og hvas man skal prøve at finde sig i det uden man viste racen var sådan , så bliver man stresset og skælder ud hvert sek på katten, og det er jo synd at den skal få "smæk" på den måde. så kan på ingen måde anbefale at købe en race kat uden at vide dens temperement og personlighed..

  • #87   3. jun 2008 Christina sikke en masse navne jeg får af dig janne og jannie *GG*

    Nu kender du ikke baggrunden for min norske skovkat uden tavle, og jeg vil heller ikke frem med den da opdrætteren af hende har fået nok bøvl pga at hun ingen tavle har fået. Men begge hendes forældre har tavle (hvor tit har i snart ikke hørt den)... i dette tilfælde er den så god nok.
    Så sammenligningen mellem mine katte er god nok... og efter hvad jeg har læst på nettet så er det nok Gizmo der er den af dem der har den "forkerte" personlighed *ss*


  • #88   3. jun 2008 Lis: jah det har du ret i..

    JANNI: hehe, jah det havde jeg set den fejl, undskyld;P men os for den udtalelse om tavlerne.. men som du siger det, lyder han som en "rigtig" skov kat, da de er lidt sky i det også, så det lyder rigtig nok;P


  • #89   3. jun 2008 hehe det sjovt ved det med navnene er, at ingen af dem var stavet rigtigt;P hehe

  • #90   3. jun 2008 Christina det gør ikke spor... kært barn har mange navne ved du jo nok *lol*
    Begge kattene er nu lidt sky i det.. eller... nej det vil jeg ikk sige de er.. Gizmo ved hvem han vil snakke med og det samme med Tessa. Jeg vil sige de er kræsne med hvem de omgåes, der er bare ikke så meget gang i Gizmo som der er i Tessa.


  • #91   3. jun 2008 hehe jah det siger man jo;P Jamen det lyder jo os rigtigt hehe, så der er da bevis på skovkatte gener der;P det da fint med en racekat som lever op til standarten, så der jo noget om den;P men det må have været et stort arbejde for dem som skulle "personbestemme" hver race hehe;P

  • #92   3. jun 2008 Så kører smøren igen. Hold da op hvor nogen opfører sig som små forkælet børn der ikke får sin vilje. Kan bla se Lis D klommer med nogle kommentar som ikke liiige passer nogen og straks er man flabet. tsk tsk

  • #93   3. jun 2008 Og hvad skulle det indlæg lige til for.
    Jeg syns da at debatten er foregået på et sagligt plan, hvor folk kommer frem med deres meninger.


  • #94   3. jun 2008 Hvis du er i tvivl om hvad der står må du jo læse det igen =)

  • #95   3. jun 2008 Jeg er skam ikke i tvivl om hvad der står.

  • #96   3. jun 2008 Dorte : jah jeg mener/føler og fik det indtryk af anette som startede debatten, at hun prøvede at "retfærdiggøre" at man må have ikke stamtavle førte katte til at stå som f.eks maine coon i dette tilfælde, selv om den inget tavle har, og selv om den i præncippet kan have riigtig mange forfædre som er fra anden race blandet ind, men hun mener stadig selv om hun ikke kan dokumentere for at racen er ran at det ER en maine coon.. hvor vi så er mange som mener at den skal så stå under blandinger.. jeg f.eks har fået af vide ved køb at min simba ER en norsk skovkat men pga ingen tavle, har jeg RESPEKT for opdrætterne med det hårde slid af blod sved og tårre de har lagt af livsværk i det opdræt, at min simba så selvfølgelig skal stå under blandinger.. Men jeg føler så med denne debat at anette har skyndt sig at lave en debat for at retfærdiggøre at hun sætter katten under NFO i stedet for blanding for at vi ikke bagefter kan komme og sige noget, nu hvor hun står frem og siger at hun gør som hun gør, og katten bliver i den kategoir, ÆGTE NFO! hvilket er forkert. forstår du det lidt nu?

  • #97   3. jun 2008 hehe, kunne du godt sige før jeg skrev den laaange besked;P troede ikk du viste hva vi skrev om;DD *GG* dumme mig.!

  • #98   3. jun 2008 Sine Gry

    Nu har jeg fulgt med i den her debat og jeg synes da den er holdt i et nogenlunde pænt leje. Og så vidt jeg kan se er der da ingen der er sure eller gale. Man diskuterer - og selvfølgelig er vi ikke enige. Derfor er det jo også interessant at læse. Men synes da folk opfører sig pænt.


  • #99   3. jun 2008 det er også min mening;P elle kommer jo med argumenter og holdninger og det er jo fint nok, sådan skal det være i en debat med lidt diskution;D det er jo det som debatten ligger op til.

  • #100   3. jun 2008 primær til sine gry: vil lige sige, ikke for at lyde som et forkælet barn , men at man kan sige det, lyder da virkelig barnligt i mine øre;P *GGG* hvis vi ikke kan diskutere og drøfte ting og holdninger sammen, jamen hva kan vi så??

  • #101   3. jun 2008 Jeg tror nu Sine Gry hentyder til længere oppe i tråden hvor folk ikk lige er helt så tilfredse med de svar de får....

  • #102   3. jun 2008 nååh oki hehe, har næsten glemt alt det ovenstående, selv om jeg har læst alt:P, det står sku meget!

  • #103   3. jun 2008 Min sidste kommentar til dette indlæg er at, vil man have en bestemt race, kontakter man nogle forskellige opdrætter og besøger dem. finder dem man syntes bedste om og køber så sin RACE kat hos en reg opdrætter. Der vil katten have sin stamtavle, som er et bevis på hvad RACE katten er. Kan sælger IKKe komme med sådan et dokument, er det fordi katten IKKE er race ren, og burde derfor sælges som en blandings kat. En stamtavle koster 175kr(snart 200) sååååå

  • #104   3. jun 2008 Christina
    NEJ jeg var vildt frusteret over at Haddock opfyldte alle KG's krav som er

    Du skal have tilknytning til katten.
    Alle billeder skal være tydelige og af selve katten!
    Katten må ikke oprettes som salgsannonce!
    Katten må ikke være solgt ved oprettelsen!
    Der må ikke oprettes midlertidige billeder med tekst som f.eks. ”Billeder kommer snart”
    Der må ikke være skjulte reklamer for f.eks. hjemmesider på billederne

    og alligevel fik han en del afvisningspoint.
    Derfor skrev jeg det her indlæg for at få frem hvorfor han blev afvist.
    Det er ikke særlig hensigtsmæssigt hvis nogle brugere laver deres egne regler . Og hvis man vil have de katte under blandinger bør man måske kontakte KG og stille et forslag


  • #105   3. jun 2008 oki, men det sås ikke tydeligt nok for mig så... men udover det, så kom problemet jo også frem med at det er en forkert kategori din kat er i, det er bare det jeg og de mange andre siger..

  • #106   4. jun 2008 Christina, prøv lige at læse de sidste par linier Anette c. skrev. -Og der er jeg enig, for det er KG regler og ikke brugernes.
    Så man kan ikke afvise fordi man er uenig i en specifik ting, det kan man jo skrive til brugerne i PB. smiley


  • #107   4. jun 2008 lotte: jeg ved ikke hvad du mener, du taler vel ikke til mig, men den anden christina* ikk?

  • #108   4. jun 2008 jag har ikke sagt jeg ikke har stemt en kat ind pga forkert kategori, siger bare min mening om at sådan katte burde flyttes, ikke andet, så er ikk med nu?

  • #109   4. jun 2008 Christina **Birma mor*.. stavet rigtigt? He jeg orker ikke lige at køre denne km lange tråd igennem for, at se hvem der skrev hvad SS. Men er enig med Anette C. ang. det med at hun fulgte reglerne da hun ville have Haddock ind. Så jeg håber ikke nogen smider en ikke accepter til en kat, fordi de ikke er enig i racen. Puha.. her er varmt. Dejlligt at folk ikke slås i denne tråd SS. Nu vil pigerne og jeg i sommerhus et par dage og få lidt frisk havluft. Hyg jer alle.

  • #110   5. jun 2008 jeg vil understrege at jeg har ikke afvist en ikke tavlet kat, men min bedømmelse kan godt være det afgørende

  • #111   5. jun 2008 altså, hvis der bliver løjet omkring racen, ikke kun hvis den ikke har tavle, skal jo ikke misforstå mig;D

Kommentér på:
Helt ærligt

Annonce