2.724 visninger
|
Oprettet:
Lov om udekatte {{forumTopicSubject}}
Nu spørger jeg bare lige; alle jer der siger der ikke findes en lov der siger at man skal holde kat på egen grund, hvad kalder i så mark- og vejfred loven??
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 104 Svar: 391
Der står jo heller ikke direkte noget om hunde. Men en lov om, at hvis en ko går ind på en anden bondes mark og spiser græs, så må den kos ejer, så betale erstatning, og så har man i dag bare lavet det om til at omhandle alle dyr. Tror jeg.
Men har hunde egentlig ikke deres egen lovbekendtgørelse? Måske der også skulle laves en for katte
jun 2009
så kunne man jo sagtens lave med katte feks:
katte skal øremærkes og/eller chippes
udekatte skal have en løbegård med de og de meter
noget i den stil
jun 2009
Men det er bare min mening
jun 2009
jun 2009
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
Kapitel I Almindelige bestemmelser
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.
Så vil jeg bestemt mene at katte er pelsdyr opdrættet i fangeskab ... Så!
sep 2007
Følger: 123 Følgere: 123 Katte: 13 Emner: 222 Svar: 1.153
Ifølge loven og mark- og vejfred kan ejeren af katten straffes med bøde for ufred, hvis katten færdes på fremmed grund.
En grundejer har ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne en omstrejfende kat fra sin grund og har ikke pligt til at yde erstatning, hvis dyret ved fjernelsen kommer til skade eller omkommer.
Aflivning må kun ske, når dyrets ejer inden for det sidste år er blevet advaret. Er ejeren ukendt, kan man sætte en advarsel med en kort beskrivelse af det pågældende dyr i den lokale presse. Advarsel er dog ikke nødvendig, når dyret angriber andre husdyr eller er til nærliggende fare for person eller ejendom.
sep 2007
Følger: 123 Følgere: 123 Katte: 13 Emner: 222 Svar: 1.153
Lov om udekatte