{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

Nye regler for SU-gæld?? (Nogen der forstår?) {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke om der er nogen af jer der har set eller sidder og ser, DR update eller TV-avisen, men er der en eller anden som vil være så sød, rar og venlig og lige forklare mig hvad det egentlig handler om, det der med nye regler for folk med SU-lån som skulle træde i kraft næste år?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye regler for SU-gæld?? (Nogen der forstår?)
  • #1   11. okt 2011 Jamen som jeg har forstået det, så er det noget med at hvis man efter de nye regler glemmer eller ikke har råd en måned til at betale et afdrag så skal hele beløbet betales tilbage med dobbelt rente

• #2   11. okt 2011 Sådan med, for at lave et par eksempler.

Hvis man afdrager med 600 kroner om måneden, og har en rente 4%, og man sidder med et samlet lån på fx 100.000 kroner. Den ekstra rente, bliver den så sat på de 600 kroner man skal afdrage med, eller på de 100.000 kroner i det samlede beløb?

• #3   11. okt 2011 jamen hvis du har 100.000 tilbage på lånet så er det der renten kommer på. smiley

• #4   11. okt 2011 Så bliver det 8,16 % hvis man har 4% i rente normalt, og den dobles op. (1+r) i anden potens - 1. (( Og du har den nye rente herefter, når du har ganget med 100 som står for 100%. ))

Så hvis den lægges til de 600 kr der skal afdrages, bliver beløbet.

Slutbeløb = Startbeløb * (1+rente)

Så bliver de 600 kroner til 1.089,6 kroner ved NÆSTE betaling. ( Hvis de så sætter yderligere 600 kroner på, for denne betaling, bliver det så til 1.689,6 kroner. )

Hvis det er med de 100.000 kroner de laver det med, bliver de 100.000 kroner til 181.600 kroner i samlede SU-lån.

• #5   11. okt 2011 Ej. Regner lige om på den sidste!

• #6   11. okt 2011 HIII! Ok. Forkert udregnet.

600 bliver til 648,96 kroner

OG

100.000 kroner bliver til 108.160 kroner

• #7   11. okt 2011 Uha ny regel.. ka vi ikke lide. Vi har nemlig begge SU-lån her

• #8   11. okt 2011 Jeg har også SU-lån, og er pt. godt igang med at forhøje mit SU-lån yderligere, så længe jeg kæmper med at finde mig studiejob.

Uden SU-lån og uden studiejob, vil jeg gå i minus 300 kroner kroner månedligt, efter alle faste udgifter er betalt.

• #9   11. okt 2011 Men har regeringen ikke tænkt sig at hæve SU'en med 1000 kr?
    Jeg har ikke lige noget TV, så har ikke set den omtalte udseendelse, men det lyder ikke godt med den nye regl vdr. SU-lån smiley

• #10   11. okt 2011 Prøver at finde en artikel om det, så du kan læse.

• #11   11. okt 2011 Her.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/10/11/191632.htm

Jeg selv forstår den ikke helt, må jeg ærligt indrømme. Den er dobbeltmoralsk på en måde. Det er den sidste del i artiklen der i mine ører lyder RET så grim!!

• #12   11. okt 2011 Hvis du vil forsøge og regne lidt på det, så er formlerne der skal bruges her.

Fremskrivning Kn = K0· (1 + r)n

Tilbageskrivning K0 = Kn· (1 + r)–n

Kn betyder slutbeløbet. Det samme som startbeløbet + rentetillæg.

n = antal terminer / rente indbetalinger.

K0 er startbeløbet, som fx. de 100.000 kroner jeg lagde ud med i eksemplet.

Opsparingsformlen og gældsformlen, der er annuitetsformlerne du skal kigge på. ”n” betyder stadigt antal terminer.

Opsparingsformlen:

A = annuitet. (Slutbeløbet kan man også kalde det.) An = annuitet efter antal terminer

An = b * ((1+r)n-1)/(r)

Når jeg skriver ”(1+r)n” mener jeg ”opløftet i n´te potens. ( Antal terminer. )

Gældsformlen ser således ud:

Gn = gæld efter antal terminer.
    Y =startbeløbet
    -n --> ligesom ”i minus 5 potens” eller ”i minus tredje potens”.

Gældsformlen:

Gn=Y*(1-(1+r)-n) / (r)

En side til hjælp, tryk på linket;

http://www.matlex.dk/rente.html

og skrug nedad på siden til "Generelt".

• #13   12. okt 2011 Det gælder jo kun hvis du har misligholdt din SU gæld. Som jeg forstår det, så gælder rentestigningen kun for folk som ikke har betalt en eller flere afbetalinger rettidigt.

• #14   12. okt 2011 som Anne K P skriver, er det også sådan jeg forstår det. Det var skrevet i en del aviser i går, om at mange studerende efter endt uddannelse havde svært ved at betale SU-lånet tilbage, og nu vil regeringen så ændre på det.

Så det kommer forhåbentligt ikke til at påvirke os andre, der stadig studerer og er på lån smiley

Kommentér på:
Nye regler for SU-gæld?? (Nogen der forstår?)

Annonce