2.334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Kat stresser i madsituation Kat stresser i madsituation

hej alle..

nu har jeg lige prøvet at kigge forum igennem men synes ikke rigtig jeg kan finde svar på mit problem.. og ved ikke om det som sådan er et problem. men sådan opfatter vi det.

vi har en killing på 3,5 måned som de sidste uger er begyndt at "stresse" helt vildt når der er mad / godbidder..

hun farer simpelthent bare rundt fra der hvor skålene står ud til gangen og tilbage og drejer rundt om sig selv osv osv. og hver gang vi nærmer os baggangen hvor maden står, står hun og miaver og er generelt helt oppe at ringe. Hun kan slet ikke falde til ro igen og så sluger hun maden helt vildt som om hun aldrig får noget at spise.. vi har 2 katte (en på 8 mdr og en på næsten 4 mdr) men der har aldrig været konkurrence mellem dem. de er altid under opsyn når der er mad, får på hver deres tallerken / skål osv. får lige meget hver og ja vi gør alt for at der ikke skal være forskel. Mulle (hende på 8 mdr) spiser helt stille og rolig ingen stress og når vi finder mad frem ja så sætter hun sig der hvor maden står og venter på vi kommer med det. Men den lille farer rundt som en skoldet skid..

hvad er jeres mening om det her og hvordan får vi hende til at slappe af og falde til ro og spise stille og roligt også?
så snart hun kan dufte noget med mad så kan man næsten ikke komme i kontakt med hende... (labrador i katteudgave)

håber i kan forstå sammenhængen og har et bud til mig

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat stresser i madsituation
  • #1   8. feb 2014 Har din katte-labrador mad stående fremme 24/7?

• #2   8. feb 2014 jeg ville nok lade dem have mad stående fremme 24 timer i døgnet. Især når de ikke er ældre. For hun virker meget mad-hug, så hun er nok sulten

• #3   8. feb 2014 ja de har altid 24/7 tørfoder stående fremme.. og får eb gang om dagen en klat vådfoder og til tider får de også noget rå kalkunhalse osv..

men lige så snart vi tager fat i madskålen om det er til tørfoder, vådfoder eller om vi finder en godbid fra snollerskuffen (vi har en dyr-godbid-skuffe herhjemme)

har en labrador og 2 katte.. de enes alle fint.. kattene ligger med hunden, kattene ligger sammen, vasker hinanden og hunden og leger osv osv

det er absolut INTET at sætte finger på i hverdagen og INTET har ændret sig.. problemet opstod lige pludselig. der havde hverken været kamp mellem kattene eller noget som helst andet. jeg kan vitterlig ikke finde nogen årsag.. men hun stresser helt vildt den lille og så indånder hun maden så hurtig at hun laver bræklyde bagefter..

her igår prøvede vi så at skille kattene ad når de bliver fodret. at hun får lov at være i et rum helt for sig selv uden nogen som helst forstyrrelser men det hjalp heller ikke (ved godt resultatet kommer ikke med det samme - men vi prøver) men ved jo ikke om det er det rigtige at prøve? jamen jeg ved det ikke.. jeg er på bar bund..

i kan prøve at se en video her. det optog jeg forleden dag.. og det er en "stille" fodring.. normalt er det værre endnu

http://www.youtube.com/watch?v=eOPokW-8euU

• #4   8. feb 2014 anja> de har mad stående 24/7 og spiser fint af tørfoder osv.. men alligevel reagerer hun sådan..

• #5   8. feb 2014 og de har også fået ormekuren og det hele. så orm er heller ikke en årsag det er de undersøgt for smiley

• #6   8. feb 2014 Hun virker jo glad og ivrig, det kan bare ikke gå stærkt nok smiley
    Kommer hun fra et sted hvor de ikke havde mad 24/7?
    Jeg er tilbøjelig til at sige, at det går over. Hun skal bare finde ud af at hun ikke behøver at stjæle sin mad.

Og eftersom det er en hunkat, så skal i snarest til at tænke på neutralisering.

• #7   8. feb 2014 Har der måske været én oppe for at stjæle hendes mad? Dominans måske?

• #8   8. feb 2014 nej det har der heller ikke.. det har vi lige fra aller første dag holdt hårdt øje med at netop dette ikke sker.. smiley

• #9   8. feb 2014 jamen det tænker jeg også at det er det.. at hun bare er en labrador i forklædning.. jamen hun er er en "staldkat / vildkat" som var ved at dø så vi tog hende i pleje og har så valgt at beholde hende fordi hun faldt så godt til og den anden af vores katte har passet hende så godt.. de er så gode ved og for hinanden..

p.s. der er snakket med dyrlæge om neutralisering smiley

profilbillede
  • #11   8. feb 2014 Min Sofus var også labrador, da vi fik ham. Med diverse foder dimser og masser af vådfoder er han faldet til ro og spiser ikke længere så meget og så hurtigt at han brækker sig.
    Prøv om det ikke virker for jer også

• #12   8. feb 2014 Hvis hun er staldkat eller vildkat har du muligvis en del af forklaringen der. Jeg kender kun voksne katte der er sådan med mad og de har ofte sultet elller manglet noget som små eller store. Og jeg har selv haft en voksen der åd og åd alt skulle tømmes og brækkede det hele op igen . Det ændrede sig aldrig.I kunne prøve med N9nna ide bare får at få hende til at spise i mere behersket tempo.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #13   8. feb 2014 Jeg synes hun er hel normal når der kommer mad, nogle katte løber frem og tilbage for at holde øje med "Hvornår kommer du" hun kan jo næsten ikke vente og ser glad og ivrig ud. Synes ikke hun stresser overhoved, men er bare ivrig. smiley

Vil heller have en kat der er så ivrig end en kat der bare ligger og næsten ikke gider spise når man kommer med maden, det er da så livsbekræftende. smiley

• #14   8. feb 2014 Jeg håber Janne har ret. Hun ser da dejlig glad ud. Og nogle katte er jo bare mere glade for mad end andre.

• #15   8. feb 2014 Altså jeg tror også at det skyldes at hun er staldkat/vildkat. Hun har været vant til at kæmpe for sin mad og når hun har været syg, så har hun skulle kæmpe ekstra hårdt.

Men hvor er det da et sødt billede smiley

• #16   8. feb 2014 Tusind tak alle sammen smiley jamen vi prøver da at sætte hende op i vådfoder og så flere ting af råt kød osv smiley køber jo barf (som tilskud ) til hunden og så får kattene jo også altid de skal da ikke snydes og dom i siger gør det jo kun godt for dem smiley

Men ja det kan da være jeg bare overtolker det hele smiley men mine dyr skal jo have det godt smiley og da jeg aldrig har haft en kat der opførte sig så vildt så må jeg jo hellere spørge end bare at "tro" smiley

Tusind tak alle sammen for jeres dejlige hjælp og den gode tone ??

• #17   8. feb 2014 Leger I med dem?
    Fordi det kan måske være derfor smiley

• #18   8. feb 2014 ak ja der bliver leget masser med vores katte smiley

• #19   8. feb 2014 altså mange katte som har skulle overleve ude, har en mærkelig instilling til mad.
    Min Krumme har været inde i ca 4 mdr og det er først nu at vi kan få lov til at dele mad ud uden at han vælgter det hele. De første mange mdr var et helvede pænt sagt, fordi han ville bare have mad, og det skulle være nu
    og mine har tørkost stående fremme altid - og der er ingen fare for at de løber tør, da jeg har købt hundeskåle - med 19 rovdyr så er katteskåle en by i Rusland.
    Så han er/var endelig ikke sulgten men det gode mad, skulle man bare have i en fart.

men det er altså noget som de fleste vænner sig af med igen. Nogen skal have mere tid end andre. Det er simpelhen fordi de har prøvet at være sulten sådan rigtigt.

• #20   8. feb 2014 Ja, hold da op, det kan ikke gå hurtigt nok med at få serveret ;-).

God ide at trappe op til større portioner vådfoder, det kan hun tydeligvis meget, meget godt li smiley

Måske vil hun sluge det knap så hurtigt, hvis I blander det op med vand. (og ellers er vand jo altid godt).

• #21   8. feb 2014 Altså for mig ser det nu ikke ud som om hun direkte stresser..

Hun glæder sg da bare helt vildt til at få noget der smager sååååååå godt smiley

Min den lille hun opfører sig nærmest lige sådan når hun skal have sin "sukkerpind" efter aftensmaden, ja faktisk er hun ikke ret meget bedre når vådmaden er i sigte..
    Eneste forskel er nok bare at hun hugger ikke maden i sig, hun falder helt til ro når først maden står foran hende, men indtil da besser hun også rundt som en tosse smiley og hun bliver altså 2 år til maj smiley

• #22   9. feb 2014 Endnu engang tusind tak for jeres svar alle sammen smiley så var / er der jo som sådan ikke nogen grund til bekymring smiley dejligt at vide smiley vi har idag prøvet at gemme godbidder i hendes nye legetøj.. Nøj hvor var hun beskæftiget længe og nu er hun så gået til ro og sover meget meget tungt ggg hun er nu dejlig den lille lort smiley men tak endnu engang for alle jeres tilbagemeldninger og hjælpen og jeg kan jo se i alle enige så nu ser vi tiden an om ikke der går et lys op for hende at hun nok skal få smiley

• #23   9. feb 2014 I kan lige få lov at se hvordan hun hygger med det nye legetøj smiley jeg kom til at tabe et par små godbidder i den smiley

http://youtu.be/Vj7wY3svShA

• #24   9. feb 2014 smiley haha ja der er hun da godt nok underholdt..

Jeg har også sådan en men ingen af min har nogen sinde syntes den var sjov, og godbidder er alt for nemme at få ud smiley

Næhh her syntes min den lille at når man kaster en god bid og så løber efter den det er sjovere og lander den så under et skab eller lign. hvor man ikke kan få kroppen ind men poterne fra flere sider, så er vi beskæftiget et lille stykke tid med det, få ihærdighed lønner sig, få skal vi nok smiley

• #25   9. feb 2014 smiley
    "Koden" er svær at knække hva'?
    Hun er godtnok madfikseret smiley

• #26   9. feb 2014 helt vidt.. men det får hende da til at bruge hovedet lidt mere end maden bare kan sluges med det samme smiley hun kan godt bruge en hel time på den der med 4-5 små godbidder i smiley så det er jo fantastisk.. købte den til 40 kr i biltema igår.. den er virkelig bare pengene værd smiley

Kommentér på:
Kat stresser i madsituation

Annonce