{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.614 visninger | Oprettet:

Overtaget en voksen kat {{forumTopicSubject}}

Kære brugere

Jeg har fulgt med herinde på sidelinjen i et stykke tid og søger nu nogle gode råd.
Jeg har i dag overtaget en ca. 3 år gammel kastreret og øremærket hankat fra min kollega, da han og konen skal flytte til udlandet 1. april. Det er meningen, at han på sigt skal være udekat (som han er vant til), men jeg ved godt, at han skal være inde et par uger først. Han er en helt almindelig huskat.

Jeg søger nogle gode råd til, hvordan jeg gør indflytningen hos mig så smertefri som muligt. Indtil videre lader jeg han passe sig selv. Han har adgang til hele vores hus (ca. 100 m2), da vi ikke har døre i huset. Jeg har fået alle hans ting (foder, kattebakke, grus, sove-tæppe, madskåle osv) med.

Skal jeg gøre andet, end at lade han passe sig selv og selv tage kontakt. Hvor længe "må" der gå, inden han spiser, drikker og benytter kattebakken? På¨forhånd tak for jeres gode råd!:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtaget en voksen kat
  • #1   21. mar 2014 du skal bare tage det stille og roligt. lad ham komme til dig. undgå for meget uro i de første par dage
    på internattet anbefalede vi altid 2-3 uger inden man lukker katten ud. man skal være 100% sikker på at den trives inde og er tryg ved dig inden du lukker den ud


  • #2   21. mar 2014 Mange tak for dit svar! Det er dejligt med råd fra andre erfarne.

    Jeg har haft kat før, men kun fra killing, og det er jo for det første noget andet og for det andet er det virkelig længe siden...
    Jeg har ikke travlt med at lukke ham ud. Jeg har også hørt 2-4 uger afhængig af, hvor hurtigt han falder til.


  • #3   21. mar 2014 Det er sådan set perfekt at du har alle hans ting, som han kender, ikke mindst lugten af. Hold ham inde i mindst en måned, grundet hans alder. Jeg håber at han er vaccineret og øremærket, så han ikke bliver helt væk eller bliver syg.

    Lad katten komme til jer. Forsøg evt med drillepind og godbidder at lokke ham.
    Held og lykke med det nye familiemedlem.


  • #4   21. mar 2014 jeg har haft en del tilløbere og så har jeg 5 katte som jeg fik med hjem fra internattet - alle i alderen 1½+. Og alle har fundet sig til rette. Nogen hurtigere end andre.

    du skal lade ham falde godt til, om det så tager 4 uger så gør du bare det. det er vigtigere at han falder godt til og at han bliver tryg ved dig.

    nogle katte spiser og drikker allerede samme dag, andre går lidt længere. Han må dog ikke gå for længe uden at han drikker.
    du kan evt give ham noget ekstra lækkert fx kylling eller andet i morgen, hvis han ikke har spist.
    bakken, har han set hvor den er ? Og ellers burde det ikke være et problem, når han nu er en stor dreng. Det kan godt være noget mere besværligt når det er killinger. Men voksne katte skal bare lige vide hvor den er


  • #5   22. mar 2014 Tillykke til både dig og katten. Hvor dejligt, at du kan tilbyde ham et hjem smiley

    Hvis han virker meget utryg og måske gemmer sig (?) så kan det måske være en god ide at få tidligere ejer til at kigge forbi et smut.

    Håber han hurtigt bliver tryg .... (og så må vi måske også se billeder af ham til den tid smiley )

    PS: Husk at få øremærket omregistret i katteregister til dit navn og telefonnummer.
    (og tjek at katteregister ikke har skrevet forkert ... har jeg erfaret kan være en god ide)




  • #6   22. mar 2014 Tak for jeres svar! Han er både vaccineret, chippet og øremærket. Vi fik ham også undersøgt af en dyrlæge inden overtagelsen, så han er sund og rask.

    Han virker meget tryg. Han tager selv kontakt, og var endda oppe i vores seng i forenden i en times tid. Han har også både spist (flere gange) og brugt kattebakken. Han holder sig for sig selv, men hvis han ser os, kommer han frem og vil kæles.

    Han miaver en del formentlig fordi han gerne vil ud. Vi ignorerer ham, når han gør det. Men det er tydeligt, at han er frustreret over ikke at må komme ud.

    Hvordan får jeg omregistreret ham? Han er i sin tid købt på Inge Kattehjem. Er det noget med, at det er et andet register end normalt?


  • #7   22. mar 2014 Hvis han er øre tatoveret ved overdragelsen fra Inges kattehjem skulle han automatisk være registreret men du skal melde adresseændring samt nyt tlf nr. da han jo er flyttet. Da jeg købte Silke i 2009 meldte man flytning ved katte hjemmets hovedkontoret i Glostrup. Du kan jo ringe og spørge dem.
    Håber det kommer til at gå godt.


  • #8   22. mar 2014 Håber han kan afledes med mad og kæl her de første par uger mens han skal være inde. Han lyder som en dejlig, tillidsfuld kat. Han skal nok falde til hos dig smiley

    Det er tidligere ejer, der skal kontakte det katteregister, han er registreret i. Skynd jer at få det gjort, for der kan desværre gå rigelig lang tid inden omregistreringen er sket.




  • Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 18
    #9   23. aug 2014 Hej LuMe L
    Jeg har valgt at modtaget godt "brugte" katte. Det er gået rigtig fint.
    Det jeg har gjort er:
    1) opnå kontakt med katten, når der er kommet hjem. Så jeg kan vise den rundt. I kattenbakken ligger noget fra dens tidligere ejer. I madskålen ligger også noget den kender. Hvis jeg har mulighed for at legetøj, kradsetræ eller tæpper med, så får den det.
    2) Fra den tidligere ejer har jeg fået at vide, hvordan jeg kan "fedte" for lige præcis denne kat. Og det gør jeg så. Men de fleste katte kan godt lide tun. Jeg snakker til den og lokker den til at tage kontakt. Jeg prøver ikke at være anmassende men interesseret. Mine katte kan ikke lide lyde af støvsuger og høj musik (hverken rock eller opera, forstå hvem der kan) så det undgår jeg. Mine 2 sidste katte har desværre vidst, hvad de hed, så jeg har beholdt deres navne. Når jeg ikke fedter har jeg gjort mig tilgængelig.

    3) Når vores samvær er trygt, bliver katten vænnet til at komme ud. Jeg bruger sele og går ud i haven ganske kort. Vi kan side på en stol lige ved døren. Frede som du kan se på billedet, fik nogle gode kæl på en bænk i haven. Du husker han stadig. Nu 5 år efter kalder han mig hen til bænken. Så nu er den både til udsigt og kæl.
    4) Både Frede og 2 af mine tidligere katte har reageret positivt på ordet dygtiiig. Det har jeg benyttet mig af. (katte kan jo ikke tvinges til opfører sig ordentligt, men de gør det, hvis de ser en fordel i det.
    5) Selv om du skal lade katten komme til dig, så skal du nok gøre dig klart, at den måde du gør tingene på tager katten til sig. Derfor er nogle ting, som gøre ens hver gang fx vil jeg have min mad for mig selv. Frede får altså sin mad i madskålen også af mine børnebørn osv.
    Håber du kan bruge det!
    Rigtig god fornøjelse med et dyr, som sikkert vil komme til at elske dig ikke fordi den er nød til det, - men fordi du er dejlig.
    Maria


    profilbillede
  • #10   23. aug 2014 Hej Maria
    Tak for dit lange detaljerede svar. Det var lidt sjovt at se min gamle tråd blive taget op igen, men jeg er sikker på, at andre kan få gavn af de gode råd.
    Mht. min kat kan jeg fortælle, at det gik utrolig nemt at vænne ham til at bo her. Det er nu flere måneder siden, og han er i dag en helt naturlig del af vores hverdag, og han går både ud og ind uden problemer. Vi er meget glade for ham. Han ligner i øvrigt din kat temmelig meget, bare med hvide pletter:)
    Mvh LuMe


  • #11   23. aug 2014 Dejligt med en opdatering smiley

Kommentér på:
Overtaget en voksen kat

Annonce