2.752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Killing er helt umulig! HJÆLP! Killing er helt umulig! HJÆLP!

min han killing er omkring 15-16 uger gammel.. og jeg har haft ham en månedstid.. han er renlig, legesyg, meget kælen og spiser godt.. MEN: han går på bordene, kravler i gardinerne og et hav af andre ting han ikk skal og intet hjælper.. jeg har forsøgt med forskellige høje og pludselige lyde når han gør noget han ikk må, jeg har forsøgt med en vandpistol, smidt ham ned af bordene osv.. intet hjælper.. nogen der har et godt råd til hvad der måske hjælper?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Killing er helt umulig! HJÆLP!
  • #1   16. feb 2010 Du har en killing på 16 uger! - accepter dog at det er ganske normal katteadfærd. Du kan ikke lære en kat at den ikke må lege og gå på borde, det er helt naturligt for den.

Og at smide med den og bruge andre ufine metoder, det får du absolut intet ud af.

Mit råd er at du må acceptere kattens adfærd, for du har en helt igennem sund killing.

• #2   16. feb 2010 Tillykke med din lille nye killing.
    Jeg trordu har fået ham for ung. Killinger må ikke tages fra deres mor før de er 12 uger, det er der en lov om nu. Hvis han er kommet for tidligt fra mor og søskende har han muligvis ikke lært, hvad høje lyde betyder.

Det var den en ting, det andet er, at du synes han er umulig. Han er jo 'bare' som killinger er og hvis han er alene må 'krudtet' bruges på egne lege.
    Jeg kan forestille mig, at han bliver en smule mere 'artig' (det du opfatter som artig ;-), hvis han får en legekammerat.

Held og lykke med ham
    smiley
    Pia, Chili & Charley

• #3   16. feb 2010 det er svært at sige til en kat hvad den må og ikke må. At den hænger i gardinerne osv, er jo blot et tegn på den har brug for at være aktiv. Hvis du ikke vil have den skal hænge i gardinerne, må du så give ham et alternativ.
    Man kan godt lære en kat ting, men det kræver tålmodighed. Du skal være konsekvent, og det er vigtigt at sætte forstærke de positive oplevelser, frem for negative. Det giver en bedre indlæring, gladere kat og bedre bånd mellem jer, for i lærer at forstå hinanden.
    Når han kravler i gardinerne, tag ham væk og leg med ham med noget af det legetøj du gerne vil have han skal lege med. Grin gerne osv, da han tyder dit kropsprog, og kan se at det her er meget sjovere, og der kommer en positiv oplevelse ud af det = forstærkelse af de positive oplevelser.
    Hvis han ikke må gå på bordet, så tag ham ned og ros ham når han bliver nede = forstærkelse af de positive oplevelser. Men husk at en kat går på bordene fordi det giver mulighed for at komme op i højden og være i jeres hovedhøjde, ikke fordi han ved det er her du spiser, tilbereder mad osv., så hvis han ikke må gå på bordene, så er det vigtigt han har andre muligheder for at komme op i højden og være i jeres hovedhøjde. Her hjemme tørrer jeg bare bordene godt af inden brug.

En anden ting, er han alene kat? En killing som er så aktiv kan ofte have brug for at legekammerat, og det kan være derfor han gør så mange ting han ikke må, da han mangler udfordring.

• #5   16. feb 2010 Hvor har du dog ret Felis, lige mine ord...

Nogen mennesker bør anskaffe sig et tøjdyr i stedet for et levende dyr....
    Hilsen Lisbeth

• #7   16. feb 2010 Ja Felis, du beskriver det bare rigtig godt - selvom det nok ikke er det trådstarter vil høre smiley

• #8   16. feb 2010 Hvis nu Louise i bund og grund er helt og aldeles interesseret i sin kats bedste, men bare ikke ved hvordan hun skal gøre, så synes jeg hun skal se at få sat sig grundigt ind i katteadfærd, lære og behandle sin kat godt.
    Det er da bedre at lære fra sig end at sidde og sige hun ikke skal have en kat, medmindre hun ikke er interesseret i at lytte, behandle sin kat ordentligt, eller bare mener katten skal gøre som hun vil, ja så skal hun ikke have kat.

I bund og grund er jeg jo enig i jeres holdning, men mener bare at der er en chance for Louise rent faktisk vil sin kat det bedste.

• #9   16. feb 2010 DK MISLING:

Er meget enig med dig. Men jeg undrer mig også en smule over at Louise på sin profil skriver hun har været vant til kat siden hun var 6 år.
    Men måske hun har glemt den vilde killinge-tid; det gør man jo, som tiden går.
    smiley
    Pia

• #11   16. feb 2010 Jeg er helt enig med dig Ulla, et kørekort til folk INDEN de anskaffer sig dyr ville være GENIALT, hvordan det skal håndhæves ved jeg ikke lige, men genialt ville det være hvis det kan lade sig gøre.
    Det ville gøre at ALLE er nødt til at sætte sig ind i adfærd, kost og mange andre ting INDEN de anskaffer sig dyret, som folk står på hovedet af når den første mdr er gået med den "lille nye".

• #12   16. feb 2010 ja, og opdrættere skulle se kørekort når man besøger opdrætteren første gang, minimum når katten hentes/afleveres. Dyrlægen er en ekstra god sikkerhed.

• #13   16. feb 2010 Ulla P.
    "Man kunne jo gøre det sådan, at når man kom til sin dyrlæge for vac. lign, så skulle man fremvise et "kørekort" smiley "

Det hjælper jo ikke, når folk ikke går til dyrlægen og får vaccineret.... vil måske oven i købet skræmme nogle væk fra dyrlægen, det er da endnu værre.

Og så synes jeg (det er helt generelt) ikke det er særlig 'venligt' og fremsynet at skælde en ud, der spørger om hjælp. Og det uanset hvor 'dumt' spørgsmålet er i egne øjne.
    Det skræmmer også folk væk fra et fora, hvor de måske ellers kunne blive 'uddannet' i kattens ve og vel.

Bedste Hilsner
    Pia

• #14   16. feb 2010 måske man ovenikøbet skulle lave dette som forslag til den nye bekendtgørelse smiley

• #15   16. feb 2010 Pia...Hvor har du dog ret *S* Men generelt så kanøfler man folk herinde hvis de forsøger at hente råd og hjælp herinde, hellere kanøfle end komme med konstruktive forslag,

At en kat IKKE kan lære hvad dem må og hvad den ikke må, er jo pjat, der er jo andre herinde der godt har kunnet lære deres katte hvad de må og ikke må, også lære dem at de ikke må gå på bordene og kravle i gardinerne, så selvfølgelig kan det lade sig gøre *S* ingen tør bare skrive om det for hvis de gør det bliver de jordet omgående, det er bevist i andre tråde *S*

Louise... Gå tilbage i de gamle tråde og find nogle af dem der godt har kunnet finde ud af at opdrage deres katte og skriv så til dem i en PB *SS* De vil sikkert gerne hjælpe, men ikke kanøfles herinde *SS* Held og lykke med din killing *S*

• #16   16. feb 2010 Ulla P
    Selvfølgelig *bør* man sætte sig ind i dyrs behov og adfærd *inden* man anskaffer det.
    Men når man ikke har fået gjort det og får skæl-ud ud for at spørge, tror du så det hjælper killingen?

Det er sådan set bare det jeg prøver at skrive.

Og den der med at køre-kortet nu skal vises ved *anskaffelse* af dyr.
    Ja det ville være fedt, hvis der blev forlangt at man tog kursus i dyrets behov inden anskaffelse, men det er jo utopia de første rigtig mange år.

Så igen, den bedste måde at hjælpe, når 'skaden er sket', er da at forsøge at hjælpe.

• #17   16. feb 2010 Hanne S, så vidt jeg kan se har jeg da skrevet i DENNE tråd hvordan man sagtens kan lære sin kat ikke at kravle i gardiner m.m. uden at skulle lave høje lyde, sprøjte med vand eller andet. Så det er da en latterlig kommentar.

• #18   16. feb 2010 DK MISLING... JA, det har du, men hvor mange er kommet med konstruktive forslag i denne tråd ????? og hvor mange er kun på nakken af trådstarter ????? Tror du hun eller andre med problemer tør skrive herinde efter hjælp en anden gang, efter at have læst denne tråd ?????
    alle de negative indlæg burde folk holde for sig selv, da det ikke var det trådstarter efterlyste... !!!

• #19   16. feb 2010 Pia D og Hanne S og DK misling: Tak fordi i ikk overfuser mig som mange af de andre. Det er rart at nogen kan være venlige og forstående.

Jeg tror folk misforstår mig når jeg siger høje lyde.. jeg læste på en dyrlæges hjemmeside under et link til opdragelse af kat, at gode fif når katten gjorde noget man ikke ville have den skulle og klappe i hænderne et par gange, pifte eller fløjte ELLER: give den et pift vand. og det er jo ikk sådan at jeg bare kyler ham ned af bordet så han lander i den anden ende af rummet, jeg tager ham op og sætter ham ned på gulvet. så jeg ser ikk at der er noget galt i de metoder når det anbefales af en dyrlæge. jeg ved en masse om både hunde og katte, og ja jeg har været VANT til katte fra 6 års alderen, men aldrig selv haft ansvaret for opdragelsen af en, og jeg kan virkelig ikk huske hvordan min far og mor har opdraget kattene da jeg var barn, og jeg husker heller ikk at nogen af dem har været så vilde som ham jeg har nu. jeg har da sat mig ind i det at have kat, men jeg har ikke så stor erfaring, og der er altid et hav af forskellige meninger og holdninger til opdrahgelse og hold af kat.og jeg bliver let forvirret. man kan læse alt der findes om katte, men det er altid noget andet når man selv får en. sådan er det altid når man lærer noget i teori, praksis er altid anderledes. Så hvad med at hjælpe i stedet for at skælde mig ud?

Jeg vil ham jo bare den bedste, og havde håbet i kunne komme med nogen gode ideer til hvordan jeg kunne lære ham at holde sig fra bordene da jeg ikk har lyst til at min kat går rundt der hvor jeg skal spise og gardinerne har han så fundet ud af at han ik skal kravle i efter han er faldet ned et par gange (af sig selv må jeg heller tilføje ellers får jeg vel bare skyld for det også) netop for at undgå at bruge vand.

Tak til de af jer der har haft noget konstruktivt at sige. resten.. jaae i har jo jeres holdninger, men husk lige at tale til andre som i selv vil tales til smiley

• #20   16. feb 2010 ulla... Det var hverken din, Felis eller andres meninger der blev bedt om, men derimod gode råd om opdragelse af en killing.....!!!!!

• #22   16. feb 2010 -->> Ulla P:
    Vil du ikke være sød at forklare, hvordan det skal blive bedre af at i skælder ud, når nu Louise står med sin killing og beder om hjælp?

Det er da muligt at forklare hvad man mener, uden bare at skælde ud. Og det har da intet med rygklapperi at gøre, bare almindelig anstændighed og respekt for andre.

-->> Louise: lad nu være med at give op fordi du har fået 'lidt' ballade.
    Bedste Hilsner
    Pia

• #23   16. feb 2010 Louise jeg er helt enig med de andre når de himler op over at man ikke "kaster med katten", sprøjter vand osv. men jeg vil hellere have at du forstår hvad der er forkert ved det, så du helt ærligt kan ændre din holdning.
    Jeg synes det er meget uheldigt en dyrlæge skriver at man skal sprøjte med vand osv. man ville jo heller ikke selv synes det er sjovt at få sprøjtet vand på sig. Den forstår jo ikke at den gør noget forkert, og man kan ikke skælde nogen ud for noget de ikke forstår er forkert.
    Prøv at husk, hver gang katten laver en uønsket adfærd, at den ikke gør det for at genere dig, men fordi den selv har et behov. Det er vigtigt ikke at undertrykke det behov, men giver den et alternativ.
    Når du siger den er så vild at du ikke husker dine forældres har været det, siger det mig noget om at den godt kunne bruge en legekammerat.
    Og så ville jeg nok sætte mig ned og studere kattens kropssprog så du lærer den at kende.

• #24   16. feb 2010 Det hedder ikke en overkat, det hedder en alfakat smiley

Jeg tror ikke der er nogen som mener de skal "skælde ud" på andre, men der kommer nogle råd på banen som måske ikke lige er det, trådstarter regnede med. Det gør så heller ikke noget, for her er plads til debat. Så længe det foregår uden tilsvining osv, og det kan jeg nu ikke se skulle være tilfældet.

Alle har lov til at komme med deres mening. Hvis jeg opretter en tråd omkring at jeg gerne vil lære min kat at sitte, dække, gå pænt i snor osv. så er der sådan set ikke noget galt i, at nogle kunne finde på at råde mig til at anskaffe en hund istedet for!

• #25   16. feb 2010 nænæ.. men det er den måde folk siger tingene på. og hvorfor skulle jeg skille mig af med min kat bare fordi jeg ikk har så meget forstand på at opdrage den? er det ikk det sider som det her er til for? at spørge om hjælp.. og er det ikk bedre at jeg spørger end at jeg fortsætter med noget der måske skader katten i det lange løb? desuden har min mor altid brugt metoden med vand, og hendes kat fejlede ikke noget, den var kælen og sund. (den er nu blevet aflivet fordi hun og hendes mand købte en hund til min lillebror og katten kunne ikk finde ud af at enes med hunden, og den var ved at være meget gammel.)
    men siden det ikk hjælper på Barcardi stopper jeg selvfølgelig med det, han har fx lige været ude ved mig i badet fordi døren stod på klem og satte sig under strålen så han er altså ikke bange for vand.. og når jeg klapper i hænderne eller fløjter kommer han bare over og ligger sig hos mig mens han spinder, som når man bruger de to metoder til at kalde en hund til sig smiley så derfor spørger jeg herinde hvad jeg så kan gøre? jeg ved godt han ikk er opdraget når han er 20 uger, han skal jo have lov til at være killing og lege og lave narrestreger, og de narrestreger får os da oss bare til at grine fordi han er så underholdende når han flyver rundt i lejligheden som en raket med ild i rø,,, smiley

så hvis i har fået den opfattelse at jeg ikke ved hvordan man behandler en kat må i undskylde den dårlige formulering af spørgsmålet til at starte med, jeg kender bare ikke til flere metoder at opdrage på, selv min svigerinde der har stor erfaring med katte er løbet tør for ideer nu.
    Jeg vil helst ikke have min kat på køkkenbordet og på bordet når vi spiser. så hvordan lærer jeg ham bedst at holde sig derfra?

• #26   16. feb 2010 det har jeg givet mit bud på længere oppe.

• #27   16. feb 2010 det må du undskylde havde ikk set det indlæg smiley jeg skal nok huske at skabe en positiv oplevelse frem for negativt. ja han er alenekat, vi har en kanin han leger med når den bliver lukket ud på gulvet, det er ikk det samme selvfølgelig. men vi har ikk plads til en kat mere, ellers havde vi taget hans søster også smiley finder vi et større sted vil vi have en mere, men lige nu er der ikk plads til det, desværre smiley
    jeg køber nogle hylder til katte og et stort kradsetræ til den første, så holder han sig forhåbentligt fra mine gardiner (som han jo måske allerede har fundet ud af er nogle slemme nogle /krydser fingre)

en anden ting er: Er dyrlægens fuldfoder til killinger en god kvalitet? min familie har brugt mærket til hunde og været godt tilfreds, men har ikk set nogen nævne det mærke herinde i nogen af trådene.

• #28   16. feb 2010 Kære Louise,da den ik så så gammel endnu,har den jo Meget Krudt i BAGDELEN !!! smill men de ting du taler om ang.opdragelse,skal nok komme,men det tager tid.....Jeg har 3 katte,de er ALDRIG på bordene...heller ik når vi ik er her,kan have kattemad,til at stå deroppe,uden vi er hjemme,og de tager det ikke !!! kan læres hen af vejen,men tålmodighed skel der til,Hver gang den er deroppe,løfter du den ned,med et Bestemt nej,og giver den noget andet at beskæftige sig med,f.eks. Syntes det fint at spørge om råd,men det er jo sådan,at alle ikke lige svarer ordentlig,og man får skideballe i stedet for...dèt ski sørgeligt,i stedet for at prøve at hjælpe,de mennesker der skriver negativt,må da komme med nogle alternativer,når de nu har SÅ MEGET FORSTAND på emnet !!! skriv bare en pb til mig,hvis du får lyst,jeg har opdraget dem til flere forskellige ting....og VI ER GLADE for hinanden,alligevel,,,smill

• #29   16. feb 2010 Mange tak Rille smiley Jeg vil prøve det her næste gang han forsøger at gå derop.

• #30   16. feb 2010 jeg har måttet tage min ned 70.000 gange, for menneske mad er meget mere spændende end hans egen, så det er tålmodighed og overvågenhed der er nøgleord smiley

• #31   16. feb 2010 dyrlægens? det du kan købe i supermarked? Lavpris foder er generelt ikke særlig høj kvalitet. Du skal kigge efter hvad der er i. Hvis du vil have kvalitetsfoder til god pris, så køb på www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk der er penge og spare.

• #32   16. feb 2010 okay tak.. det må jeg prøve så smiley

• #33   16. feb 2010 Hold da op.... denne tråd giver virkelig os nye lyst til at søge råd....

• #35   16. feb 2010 JA ikke Charlotte .......Du skal endelig SPØRGE hvis du TØR !!!!LOOOOOOL

• #36   16. feb 2010 Rille.... tror ikke jeg har mod på det endnu.... smiley

Krista N.... for dit vedkommende, så ville det da være en skam. Dine råd i denne tråd er da i en pæn tone - og i øvrigt gode og oplysende. Du skriver ikke nedladende og bedrevidende - på grænsen til det fornærmende.

• #37   19. feb 2010 Team Love. Jeg er godt nok imod at sprøjte vand på katte. Det er skam tilstrækkeligt bare at sætte katten ned. den skal nok forstå at den ikke skal gå derop tilsidst.!

• #38   19. feb 2010 Han er faldet lidt til ro de sidste par dage, vi har holdt ham i gang i løbet af dagen med masser af legen, så han er lidt roligere.. utroligt nok er hans fokus på bordene blevet mindre.. tilgengæld klatre han nu i vores lange gardiner i stedet.. men vi tager den med ro og tålmodighed og er ved at vænne ham til sele så han kan komme ud i haven når vejret bliver bedre smiley der udover er der bestilt et højt kradsetræ og ekstra hylder til at hænge ved siden af og op ad så han får lidt udfordring, og han har fået nyt foder.. så lige for en kort stund er der ro i vores lille hjem smiley

Tak for rådene alle sammen,

• #39   19. feb 2010 Louise N: det er dejligt at høre at der er fremgang i hjemmet smiley

• #40   20. feb 2010 Hej Louise
    Mange tak for opdateringen, det er rart at høre, at det har hjulpet på 'ballade-mageren' at blive beskæftiget.
    spændende om kradsetræet kan tage opmærksomheden fra gardinerne
    smiley
    Pia

• #41   20. feb 2010 Ja det bliver spændende.. det håber jeg så sandelig, ellers må vi ud og have persienner eller sådan noget.. hehe..

• #42   21. feb 2010 Persienner er altså også attraktive på (nogle) katte. Ved jeg, af egen erfaring;-)
    Chili 'piller' i dem kl 02:30 ikke særlig populært hos os 2-benede.
    smiley
    Pia

• #43   11. mar 2010 Lige en lille opdatering smiley
    Jeg har igår, 10/3 , fået at vide at jeg har udviklet astma og allergi for "!noget" i hjemmet.. jeg tænker: årh nej sig ikk jeg skal skille mig af med mine dyr" heldigvis viste en test i dag at det er støv allergi, kaninen må desværre gives væk til andet hjem da dens bur støver med savsmuldet og høet, men heldigvis kan jeg beholde min dejlige lille Barcardi Mis smiley han har nemlig gjort fremskridt (eller det burde nok hedde sig VI har) og er blever mindre interesseret i gardinerne, bordene går han stadig på, så vi er gået på kompromis og har nu bestemt os til at han kan være på bordene, bare ikk køkkenbordet og så fokusere på i første omgang at lære ham at gardinerne og køkkenbordet er et NO GO.
    det er snart tid til hans kastration,
    og jeg overvejer at klikker træne ham, så er der nogle med erfaring herom må i meget gerne komme med links eller andet med nyttige tips. han er blevet lidt roligere efter han har fået adgang til klatre faciliteter på vores lukkede terrasse så der er idyl i huset, hvis vi ser bortfra at han mister sin elskede legekammerat mens så er det jo godt at hans "mor" elsker at ligge på gulvet og se dum ud mens hun leger med ham.. hehe..

• #44   11. mar 2010 Hej Louise
    Tak for opdateringen. Det er altid rart at høre nyt og når det så (primært) er gode nyheder er det jo fantastisk.
    Synd for jer at i må af med kaninen, men herligt at det ikke er begge dyr.
    smiley
    Pia

• #45   11. mar 2010 ja jeg må indrømme at jeg var lettet da hun sagde der ikk var noget i vejen for at katten kunne blive for j´jeg har helt klart knyttet mig meget tættere til barcardi end til kaninen så det ville have knust mit hjrte at skulle sige farvel til ham oss..

• #47   21. mar 2010 tak skal du have smiley ja det har vi overvejet, vi syns bare ikk vores lejlighed er stor nok til 2 katte, men forhåbentligt kan vi snart flytte og så havde jeg da regnet med at han skulle have sig en lille lege kammerat, for kaninen er jo ikk det samme som en kat, selv om de to nu giver mig et godt grin når de leger dagligt smiley

• #48   21. mar 2010 uh ha vores derhjemme fanger haremisser og spiser dem hvis de kan komme til det... engang havde Filur fået en ind gennem kattelemmen og så sluppet den løs inde i huset.. det var så ikke sjovt ..

men hvis de kan finde ud af det er det jo fint ;-.)
    godt at høre at der er positiv udvikling at spore smiley

• #49   22. mar 2010 hehe det gjorde min mors hunkat også engang da hun havde killinger.. der lod de vinduet i det rum hun sov i med ungerne være åbent på klem så hun kunne gå ud og ind, og så en morgen havde hun slæbt en hare med ind til killingerne.. det så virkeligt sjovt ud, indtil min mor sagde jeg skulle hjælpe med at vaske blodet væk.. hehe...
    ja der sker lidt til den positive side hver dag.. men sikke dog et snakke sjatol vi har fået os smiley

Kommentér på:
Killing er helt umulig! HJÆLP!

Annonce