{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

Stamtavle {{forumTopicSubject}}

Det undrer mig meget, at folk sælger "ægte" katte uden stamtavle, hvad kan grunden være til dette, hvis de har stamtavler på begge forældre ???.
Kan man eks. tillade sig at kalde sin kat Ægte Mainecoon, men ikke have en stamtavle ???.
DVS. alle katte som ikke har en stamtavle er vel blanding af raser, da man ikke har garanti for ophavet, jeg er i tvivl, da vi har en Mainecoon, en med og en uden, man vil jo aldrig kunne gå til udstilling, med en blandingskat, selvom at den kan være nok så smuk og dejlig.

Claes


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle
  • #1   21. okt 2006 Det er ihvertfald meget nemmere og man får også en højere pris for "ægte" killinger uden stamtavle, end for blandingskillinger, selvom det i princippet er det samme.
    Så der er nok noget af grunden.

    Claes


  • #2   21. okt 2006 Det burde vel egentlig ikke være tilladt at sælge katte som "ægte" katte uden stamtavle, eller hvad.

    Claes


  • #3   21. okt 2006 Britta, tak for de pæne ord, vi syns også at de er søde, men de er blandinger og det er bevidst, at vi ville føre Cirkus'ses gener videre, da han er en meget speciel kat.
    Vi havde egentlig en ide om at lave vores egne Langhårsrace, sådan for sjov, med Cirkus som stamfar og Bello som stammor, begge har i 2-3 generationer, formået at bevare den lange pels, desværre viste det sig at Bello var en hankat, så Pepzi blev en Nødløsning,
    Men det er nok nemmere at satse på en eksisterende race...
    Claes



  • #4   21. okt 2006 jeg har både katte med tavle og en uden....jeg har haft en drøm længe om at lave bare et kuld killinger med tavle...men....den sidste blev købt uden da jeg er blevet skide træt af at bilve snydt og give så mange penge for en med stamtavle, der bare ikke er okay. dette er dog en meget lang historie. det jeg vil sige er vel bare, at jeg forstår godt dem der køber med tavle - men også dem der køber uden...skal man ikke avle, udstille osv er det billigere at købe en uden tavle, end en kælekat med....om den kat man så køber uden er ægte må jo være op til sælgers samvittighed.....der hvor jeg har min uden fra VED jeg at tingene er iorden og at katten er ægte....og hvordan jeg ved det ? igen - sælgers samvittighed....og at begge forældre er set.....nå, lidt rodet svar men håber nogen forstår hvad jeg mener. første gang jeg selv giver et bud på dette emne der har været oppe utallige gange.ss.
    ha en super god aften alle sammen.



  • #5   21. okt 2006 Har også hørt om at nogen opdrattere for flere kuld på deres hun katte årligt end hvad er tilladt og derfor kan de ikke give de killinger stam tavle....

    Naja


  • #6   21. okt 2006 hej tina. det kan du have ret i...men så er den trodsalt ikke indavlet.


  • #7   21. okt 2006 men igen, emnet har været oppe utallige gange, og jeg forstår ikke hvorfor folk bliver ved med at oprette dette emne.
    jeg har haft nøjagtig samme mening som dig, men den er blevet pakket godt og grundigt sammen !jeg vil hellere synes med en kat til 2000 end en til 5000. griner.....forøvrigt er det meget nemt at lave en stamtavle der er falsk, men det ved alle vel, så jeg skal ikke sidde og spille klog. er jo ikke opdrætter eller noget så hvad ved jeg.


  • #8   21. okt 2006 øhh snydes...

  • #9   21. okt 2006 Grunden til at jeg opretter dette emne, er at vi er ved at sælge vores blandingskillinger, de kunne sikkert godt gå for at være Mainecoon, men vi er ærlige om ophavet, det er der imidlertid andre som der ikke er og så kan killinger som vores sælges til den dobbelte pris, det er da frækt.
    Claes


  • #10   21. okt 2006 Du kan da ikke lave en falsk stamtavle på en kat det skal udstilles/avls osv....... Det ville da blive opdaget.
    Det eneste sted jeg kan se at man kan bruge en falsk stamtavle er hvis man har lookalikes man gerne vil hævde er ægte - f.eks samtidig med at man sælger killinger. : Se mor og far har tavle..... men vi laver ikke på killingerne. Køberne vil herefter hævde at min killing er ægte for jeg SÅ SELV tavlerne på forældrene.....Bwwaddddrrr


  • #11   21. okt 2006 og hvis du nu er helt sikker på det, så må det jo være sådan det er.

  • #12   21. okt 2006 nej tina, det gør jeg ikke.

  • #13   21. okt 2006 nå, jeg vil daffe ud af denne tråd igen...
    fik fortalt hvorfor jeg ser på det som jeg gør længere oppe. viste godt det vil blevet taget ilde op, og dels forstår jeg det godt. men jeg mener selv at min grund til at mene som jeg gør, er meget god.
    man bliver bitter og mister troen på opdrættere når man er blevet snydt som jeg er. det kan ikke være svært at forstå vel....ha en god aften...og tak for snakken.


  • #15   21. okt 2006 nej det er absolut ikke korrekt...

    min mellon er ægte norsk skovkat begge hendes forældre har stamtavle og det samme har bailey så nej det kræver absolut ikke stamtavle for at være ægte...


  • #16   21. okt 2006 og til dem der undrer sig over hvorfor folk vælger og få killinger kan jeg hilse og sige fra dem som jeg har købt kat fra at de ikke gider alt det der høre med til tavlen...

    for at gi eksempel så må du ikke få killinger uden tavle så har du en blanding af racer så er det forbudt, ja jeg har enda fået at vide at jeg ikke må udstille shabe hvis jeg får killinger uden stamtavle (ja i mine øjne er det da noget fis) :o)


  • #17   21. okt 2006 okay jeg fik nemlig bare at vide at jeg ikke måtte udstille shabe og det kunne jeg ikke lige se meningen i da der er bruger her inde som udstiller deres huskatte og samtidigt med får killinger på dem....

    jeg har nok fået det forklaret før men hvorfor er det egentligt tilladt og ha den samme kat to gange på en stamtavle ? for en person her inde sagde at en stamtavle bla. var din garanti for at katten ikke var indavlet men det er det jo så ikke længere på lige det punkt?

    og så en ting mere bare for at være ekstra besværlig. nogen opdrætter mener at det er meget dumt og få killinger uden stamtavler fordi at man ikke længer så bevare racen når man lver blandinger, men opdrættere bevare jo heller ikke racen når de selv laver om på den med at det nu er moderne for en mco og ha en lang boks osv. da jeg var på udstilling var shabe meget anderledes i forhold til de andre mco og det spurgte jeg jo selvfølgeligt til og fik det svar at shabe er en gammeldags type kat ....


  • #18   21. okt 2006 Indavl bliver tit nævnt som en frygteligt farlig ting og noget slemmer noget, så jeg vil da gerne høre hvornår noget er indavl og hvad det er, der er så forfærdeligt ved det?

    Samtidig så har jeg altid undret mig over, hvordan man mener, at opdræt uden stamtavler kan sikre imod indavl? Hvordan fungerer det i praksis?

    En anden ting, der undrer mig (jeg har spurgt før - og nu spørger jeg igen): I der fortæller at snyd med stamtavler forkommer, I har vel beviser, ikke? Men hvorfor har I så ikke gjort noget? Forventer i at klubberne selv skal opdage den slags?

    Misforstå mig ikke: Der skal såmænd nok være nogen, der snyder og nogen, der render fra deres ansvar. Enhver kan lade sig registrere som opdrætter, så opdrætterne er blot et udsnit af den danske befolkning. Men det har en konsekvens for en reg. opdrætter at bryde reglerne. Det har det ikke for de, der står uden for klubberne. At foretrække katte uden stamtavler, fordi nogle bryder reglerne, svarer til at foretrække et lovløst samfund fordi nogen bryder loven. Men hvem ved - det gør I måske også smiley


  • #19   21. okt 2006 katrine du spørger da vel ikke hvad der er så forkert ved indavl? det kunne da ikke være mere forkert...

  • #20   21. okt 2006 Sabina: Hvad er "alt det der hører med til tavlen"?

    Er det at hunkatte max må få 3 kuld på 24 måneder,
    - at killinger skal være 12 uger og vaccinerede, inden de må flytte hjemmefra,
    - at hvide avlskatte skal være hørende,
    - at alle avlskatte skal have navlebrokattest,
    - at avlshanner skal have kryptorchidattest,
    - eller hvad er det "de" ikke gider?


  • #21   21. okt 2006 nej det er personlige oplevelser som de har haft omkring det jeg har sådan set os selv har dårlig erfaring med de to eneste opdrætter som jeg har købt kat fra og køber aldrig mere katte fra opdrætter på baggrund af de oplevelser og den ene opdrætter har jeg os klaget over men der blev aldrig gjort noget ved det og hun måtte os købe sin kat tilbage som nu har fået to kuld killinger på blot 6 månedr og ja det er der heller ikke gjort noget ved...

    når det er sagt siger jeg ikke at alle opdrætter er sådan men det er mine og åbenbart os dem jeg har købt katte uden tavle fras oplevelser...


  • #22   21. okt 2006 men tina findes der ikke flere "super" jeg synes det er meget forkert og bruge den samme igen (ja måske os set fra menneske øjne lidt klamt;o))

    men når fife vælger og ændrer på mco er det så stadig og bevare det originale i katten?


  • #23   21. okt 2006 efter super skulle der stå katte?

  • #24   21. okt 2006 Sabina har du tænkt over at dem, der laver katte uden tavler har en fordel af negativ omtale af registrerede opdrætter?

    Og jo - jeg mener mit spørgsmål omkring indavl. Og du må meget gerne svare - jeg tror nemlig, du er misinformeret omkring hvad indavl er.

    Indenfor raceopdræt arbejder man med indavlsprocenter. Indavlsprocenten siger noget om i hvilken grad to katte er beslægtede med hinanden. Selv har jeg f.eks en kat med en indavsprocent på 12 over 9 generationer. Er hun indavlet? Har hun taget skade?

    Eller med andre ord: Hvor går din grænse? Hvornår er noget indavl? Skal procenten være 0 før det er ok?

    Og hvad er det, du mener, der sker, når et individ er indavlet?


  • #25   21. okt 2006 Sabrina Sanchez: Linieavl bruges også i de racer hvor der ikke er den store genpulje, eller i racer hvor der er 2 typer af racen smiley

    Fx. brite (som er den eneste jeg ved noget om *gg*) der findes der 2 typer briter, de hurtigt voksende og så de langsomt voksende. Røskva, som er en af de langsomt voksende, og som også er en af de briter som er rent blå i sin 4 generationstavle, stammer fra en relativt lukket genpulje. Der bliver man nødt til at lave linieavl, da man ellers ikke kan arbejde videre med de gode egenskaber som de katte har smiley

    Kendetegnene for den typer er: langsomtvoksende, blå og størrer end gennemsnittet når de er fuldvoksne. der bliver jævnligt taget nyt blod ind, men der tjekkes stamtavler på dem alle i mange generationer tilbage, og det er tit nødvendigt at hente kattene langt væk fra. Fx australien, hvor min opdrætter var så heldig at finde 2 fertile katte som var af den gamle type smiley


  • #32   21. okt 2006 Ja, Britta, og alle jer andre der har forklaret hvorfor såkaldt indavl kan være nødvendig. Det skal skam ikke fordømmes, hvis der er styr på hvad der laves og det sker under forsvarlige vilkår smiley

    Og Christina, IHHH hvor kan du være sarkastisk *gg* Thumbs up smiley


  • #35   22. okt 2006 Britta: Du er jo oppe på Christina's niveau mht sarkasme smiley

    Ej, jeg synes det er prisværdigt at have så meget styr på hvad der ligger bag ens katte smiley Det samme har Røskva's opdrætter og det var en STOR del af grunden til at vi købte fra hende, så som killingekøber kan jeg kun sige at det er fedt at have baglandet i orden smiley


  • #37   22. okt 2006 Det er eksempelvis denne annonce som undrer mig, begge forældre har åbne stamtavler, men killingerne sælges uden og meget billigt.
    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46808278

    Claes


  • #39   22. okt 2006 Sabina skrev det flg. som kommentar til een af mine katte og der mener jeg ikke, det hører hjemme. Derfor flytter jeg det hertil:

    "jeg skulle se film og gik derfor ud af tråden i går men jeg forstår ikke lige hvad du mener med at dem der laver killinger uden tavle er dårligt berygtet hos opdrætter for jeg er ikke dårligt berygtet hvad jeg ved af og kan nævne mange flere her der ikke er det... og hvad angår indavl så synes ikke bare det er meget klamt men os meget forkert og gå ind og ændre på den originale race som foreksempel main coon::: dem som jeg har købt min main coon fra har valgt stamtavlen fra netop fordi de ikke vil lave katte med bygge klodser på næsen som fife nu vil ha at en mco skal ha (ja spørgsmålet er vel os hvor sundt det er når katten ikke fra naturens side er bygget sådan) og det samme med perseren der har jeg hørt meget om hvor usundt det er med den flade snude... jeg kan måske være meget forkert på den men i bund og grund ser jeg ikke det store problem i at få killinger uden stamtavle og at man vælger dette er altså ikke ens betydende med at man ikke er god ved sine katte jeg elsker mine katte lige så højt og passer dem lige så godt som en opdrætter gør :o) når alt dette er sagt så er det ikke for at diskutere men fordi at det er hvordan jeg oplevet tingene... hilsen sabrina..."

    Jeg svarer lige i et nyt indlæg.....


  • #40   22. okt 2006 En af grundene til at vi har valgt at lave et kuld freestyle langhårsblandinger, er bla. at pelsen på Maine coon er af en sådan karakter at katten ikke kan holde sig selv mht. pelspleje, men skal hjælpes.
    Der findes mange smukke coons, vi har selv en af dem, Hotter, men det er syndt for hende, når hun skal børstes, det er nedværdigende for hende.
    (link fjernet)
    Vi syns at vores Bello og Cirkus er lige så smukke og de kan holde pelsen selv, så de kvaliteter ville vi gerne sende videre ud i verden.
    Her kan i se dem i fri dresur
    (link fjernet)

    Men hvis man ikke kan lide udviklingen i racen, skal man lade være at bruge racenavnet, men kalde katten det som den er, nemlig "blandingskat", det vil også fjerne alt tvivl om katten er ægte eller ej.


  • #42   22. okt 2006 claes når vi skal sælge vores killinger vil man kunne se at vi os har blandinger og det vil jeg os nævne men vi er blevet tilbudt og få parret vores hunner ved en han main coon med tavle så ved salem og mellon vil der stå at de er blandinger men bailey har jeg da tænkt mig og skrive main coon for det er det de killinger vil være ikke blandinger (skriver jeg blandinger er det jo os usandt)

    Katrine jeg skrev personligt til dig fordi jeg troede denne tråd var gået død og du ville ha svar fra mig Brita og tina ved godt min stride holdning til det med og uden tavle og de ruller helt sikkert os øjne hver gang dette emne dukker op men vi kender hinanens holdninger så det jeg har skrevet til dig kommer altså ikke bag på dem da jeg blandt andet har skrevet meget privat med tina for at få forståelse for de ting ;o)


  • #44   22. okt 2006 sådan som jeg læser meget af det her så virker det nærmest som om i kun mener at det er folk der opdrætter med stamtavle der gider og bruge tid på deres katte osv men hvorfor tror i det? tror i ikke jeg vil bruge den tid det kræver og den leje det kræver samt de penge det måtte kræve på at mine killinger vil få det bedst mligt ? jeg kan blive helt ked af at læse denne tråd.

  • #45   22. okt 2006 christina da jeg startede med at købe min første kat med stamtavle købte jeg faktisk en avls han kat og den var ike billig og ja jeg var meget uviden var alt dette angår og kendte sådan set ike en fløjtende fis til det at holde kat på trods af det slogte opdrætteren mig en avlshan som med tiden viste sig og være og være en hun kat og den var købt uden kontrakt eller noget som helst og jeg troede egentligt at jeg gået til det rigtige sted for at købe kat men jeg følte mig godt og grndigt taget ved næsen og fra jeg opdagede at det var en hun kat gik der et år for jeg fik den nye stamtavle tilbage så jeg kunne ikke udstille eller noget som helst...

    men vi bliver aldrig enige om det her emne for vi ser det jo fra forskellige synsvinkler...


  • #46   22. okt 2006 Sabrina, det er netop derfor at denne tråd er lavet, vi har lavet de lækreste Freestyle langhårs blandinger, med gode kvaliteter,.
    Vi kunne godt have kaldt dem for Maine coon og fortalt at vi har set farens stamtavle, men har valgt at være ærlige, men det gør at de ikke til at sælge, fordi at mange sælger deres racekattekillinger, mere eller mindre rene uden tavler for et slik.

    Claes


  • #47   22. okt 2006 britta jeg fik det modsatte af vide fra en opdrætter og har os hørt det fra flere at kattene nu skal ha lange snuder og ja måske er jeg naiv men når jeg får det at vide fra den opdrætter som jeg troede jeg kunne stole blindt på kan jeg jo ikke tro på andet da hun fortalte mig at min mco havde en alt for kort boks til at kunne være noget værd på en udstilling...

    hehe ja britta jeg kunne kigge alt det jeg ville bag i men som skrevet var jeg helt uvidende på det område så jeg ville ikke ane hvad jeg skulle kigge efter før jeg fik min dyrlæge til at tjekke den ... og det jeg har så haft to dårlige erfaringer blandt andet med både shabe og fnug os men de grunden til de to katte blev solgt fandt jeg jo først ud af meget senere gennem samtavle med opdrætter... og nej jeg mener absolut ikke at alle er en flok dårlige kartofler ;o) jeg er ikke spor i tvivl om at du, tina og may-brit for at nævne nogen kunne finde på at snyde nogen dog os fordi jeg skriver ofte med jer men jeg nævner det fordi at der er brodne (staves)kar alle steder...

    claes ja det er sørgeligt at folk er så uærlige men heldigvis er det ikke alle som går op i om den er ægte eller ej min salem er nemlig lige så smuk som de to andre jeg har:o)

    en af grundene til at jeg os går så tit ind i disse tråde er os fordi jeg vil det mest optimale for mine killinger og deres fremtid i deres nye hjem og det håber jeg os at i forstår os selvom at de er uden tavle...


  • #48   22. okt 2006 lundkvist: igen kan du jo ikke være 100% sikker for hvad nu hvis hun bare har valgt og sælge et eller to kuld uden stamtavle (jeg læste i en tråd en dag at nogen opdrætter solgte deres killinger uden tavle og det må da være fordi de har lavet rovdrift på de killinger) der er ingen garantier her i vores verden desværre... og for at nævne det bøvl som diva har haft med hendes killinger man kan altså blive snydt begge veje kan man ikke?

  • #49   22. okt 2006 Brita: okay det var så ikke lige shabe jeg hentydet til der det var aller første mco...
    tror shabe var ved at være oppe i årene og havde lavet mange kuld og derfor blev han taget ud for han skulle vidst ha lavet nogen meget lækre killinger....

    noget helt andet det er sådan generelt. kan man ikke komme til at lave en MCO for stor.. bare et lille side spring:o)


  • #50   22. okt 2006 Sabrina - (undskyld jeg har fået kaldt dig Sabina tidligere)

    Ok - jeg synes bare, det var et underligt sted at lægge din kommentar smiley

    Det første, du skriver i indlægget til mig, har jeg slet ikke været inde på. Måske det var en anden, som så kan svare på det spørgsmål smiley

    Omkring indavl (lidt firkantet sat op, men måske forståeligt):

    Man har to gener for hver egenskab, man besidder - et fra far, og et fra mor. Egenskaberne kan være alt fra øjenfarve til sygdom.

    To tæt beslægtede katte - f.eks bror/søster - vil have nogle gener til fælles. Og når man lader to katte med ens arvemateriale få afkom sammen, må afkommet få de gener, som kattene deler i dobbelt portion. Disse gener kan være gode, og de kan være dårlige. Nogle er dominante, andre rescessive (vigende). Derfor er det vigtigt at vide, hvad man parrer sammen, når man laver en tæt parring. Men det gør de, der bruger en tæt parring oftest også. Det er gerne kendte linier, man har arbejdet med i generationer, man bruger til den slags.

    Indavl i sig selv er altså ikke hverken godt eller skidt. Det afhænger helt af *hvad* man parrer sammen - hvilke egenskaber, man fastholder/forstærker. Hvis man f.eks får en dårlig egenskab ud af en enkelt tæt paring - så er det ikke fordi denne dårlige egenskaber er opstået ved netop den parring. Den viser derimod, at begge forældre allerede bærer den samme dårlige egenskab. F.eks. kan recessivt arvelige egenskaber ikke ses på den, der blot bærer genet. Det skal komme fra begge forældre - for at komme til udtryk.

    Så når nogen siger, at de har set syge killinger efter en tæt parring, er det ikke den tætte paring i sig selv, som er årsagen. Årsagen er at begge forældre allerede bærer arvematerialet for den dårlige egenskab. Den opstår altså ikke ud af den blå luft (med mindre, der er tale om en genmutation, og de kan opstå ved alle parringer).

    Når man som opdrætter bruger tætte parringer, så kan det være fordi man har meget lidt avlsmateriale til rådighed. Samtidig kan det være et ønske om at fastholde de gode egenskaber, men *ved* ligger i den linie, man arbejder med. Som regel kender man linierne godt - netop fordi man ind imellem laver de tætte parringer (linieavl). Lå der noget skidt, ville det sandsynligvis komme til udtryk ved de tætte parringer. Det er ikke alt, man kan teste for smiley

    Hvis man konsekvent laver udparringer til nye katte/linier i sit opdræt, bliver det efterhånden meget svært at overskue det avlsmateriale, man arbejder med. Og man risikerer at få spredt en uønsket egenskab utroligt meget i sin race, inden kattene, der bærer det dårlige gen, begynder at blive parret sammen og det kommer til udtryk. Derfor er det heller ikke altid den fornuftigste måde at parre på - og jeg mener, man skader en race mere end man gavner den ved altid at stræbe efter en indavlsprocent på 0.

    Og hvis man konsekvent laver meget tætte parringer vil der opstå, det, der hedder indavlsdepression. Herved forringes kattenes immunforsvar, kuldene bliver mindre og fertiliteten nedsættes. Jeg tror mange fejlagtigt har den opfattelse, at dette er noget, der sker efter kun en enkelt tæt parring. Men sådan forholder det sig ikke. Man skal lave de tætte parringer over adskillige generationer, før man begynder at se den effekt. Derfor er det nødvendigt også at parre ud, som man f.eks.gør ved linievl. Her bruger man gerne stamtavledatebaser til at beregne indavlsprocenter. Det er stort set umuligt selv at overskue og beregne den slags, så det kan man købe programmer, der kan holde styr på for een. For nogle racer ligger der også databaser tilgængeligt på internettet. Så er man selv fri for at samle tusindvis af stamtavler sammen til sit program smiley Indavlsprocenterne siger noget om i hvilken grad to katte er beslægtede med hinanden og du kan sagtens have en stamtavle uden gengangere, men stadig have en høj indavlsprocent. Som regel beregnes procenterne over mange flere generationer end du kan se på den trykte stamtavle.

    Som jeg ser det, er indavl et meget vidt begreb, og det er ikke i sig selv hverken godt eller skidt. Det kan være begge dele alt afhængigt af, hvordan man bruger det - og hvilken race, der er tale om. Derfor er det ikke et område, man kan lave regler på. Nogle gange gavner indavl en race - andre gange skader det. Nøjagtigt som udavl også kan gøre smiley

    Så at fordømme en stamtavle, et opdræt, en race - ja hele Felis Danica på baggrund af gengangere i en stamtavle er ikke særligt fornuftigt. I hvert fald ser jeg det mest af alt som et udtryk for uvidenhed på området. Selv har jeg stadig meget at lære - men det sjove er, at jo mere man ved, jo mere bliver man klar over at man endnu har at lære smiley

    Mht. at ændre på en races udseende, så har det ikke specielt meget med indavl at gøre. Det handler om selektiv avl - og der er store forskelle på udviklingen i de forskellige racer. Jeg bryder mig heller ikke om, når kattene bliver for ekstreme, men det er smag og behag hvornår det sker. Og så længe det ikke går ud over sundheden, kan jeg godt acceptere det.

    Desuden står det jo også enhver opdrætter frit for at avle lige den type kat, de synes bedst om. Som du måske ved, så skal avlskatte ikke godkendes til avl som f.eks. hunde skal. Og du kan faktisk finde ret forskellige kattetyper indefor samme race uden at standarden bliver brudt. De er meget åbne for fortolkning. Og ingen er tvunget til at avle showkatte smiley


  • #51   22. okt 2006 katrine tak for den længere forklaring så må jeg lige spørge: kan katte ikke som foreksempel vi mennesker få misdannelser ved meget tæt linieparring? altså mangle et ben osv?

    lundkvist netop af den grund ha jeg os sagt skulle jeg nogensinde ha kat med tavle så skulle det være fra en her inde så man var mere sikker har langt større tillid til "vores" opdrætter her inde hehe...


  • #52   22. okt 2006 Sabrina - Nej, det er jeg aldrig stødt på. Hvis den slags opstår som et resultat af en parring, er jeg overbevist om at det enten skyldes en udefrakommende påvirkning under drægtigheden. Eller en genetisk defekt hos forældrene, som blot kommer til udtryk, fordi netop de to individer parres med hinanden. Og det er måske i virkeligheden meget heldigt - for så kan man udelukke dem af avlen inden genet bliver spredt i racen.

  • #53   22. okt 2006 okay hvad bliver der så af de killinger bliver de så bare aflivet...?

  • #55   22. okt 2006 Hvis en killing mangler et/flere ben, vil jeg da tro, at den bliver aflivet. Hvad ville du selv gøre i den situation?

  • #57   22. okt 2006 jeg har lige snakker med en veninde nu ang det linje paring og har forklaret hende de ting i har fortalt mig og det første hun spurgte mig om var " er de seriøse opdrættere????"

    hun er så ved at læse til dyrlæge og ud fra det hun har lært kunne hun slet ikke forstå at det var tilladt at linieparre så nu er jeg ved at være godt forvirret...


  • #58   22. okt 2006 christina siden hvornår har nogen nævnt at alle katte med papir er indavlet??? jeg nævner bare at nogen er og at det i mine øjne er forkert...

    har en ide om alle katte er Far/Datter Mor/søn parring når de er med pap og papir... sikkert også mine.
    Sabrina eller alle gå gerne ind på min HP der kan i se mine kattes stamtavler... så kan i også se alle der er ind arvlet dem må jeg jo have mange af smiley
    www.vonstolt.dk

    hvornår har jeg nævnt at alle stamtavle katte er linje parret?


  • #60   22. okt 2006 britta at man ikke parre børn og forældrer er jo lidt løgn http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=16031
    jeg ville være ked af at købe en kat der var parret på den måde da en at gadekryds gener jo rent faktisk tit er sundere en noget der er fremavlet..

    marianne: nu har både hun og jeg arbejdet med heste jeg har blandt andet selv været en rideskole i 4 år og min chef avler dansk varmblod og vi har aldrig hørt om det linie parring før... vi avler os køer nede på rideskolen og der er de meget forsigtige med at parre kørerne da de ikke må være i familie med hinanden ;o)


  • #61   22. okt 2006 men noget helt andet er at jeg ikke gider diskuterer det mere det er søndag og jeg vil hygge mig med min familie for uanset hvad så synes jeg stadig det er fuldstændigt forkert med det linje og ja i det link jeg har sat ind er jeg ikke den eneste kan jeg se... men tror min veninde opretter en bruger her inde i morgen og spørger lidt ud til det...

    god weekend allesammen...


  • #63   22. okt 2006 hej britta. hvad så med halv søskende ? må man gerne det ?

  • #64   22. okt 2006 jeg kender godt racen lipizzaner men men vil lige indskyde at jeg kun arbejder med gadekryds for ja igen så er den kære danske varmblod avlet helt forkert så det synes jeg heller ikke er ok... det har der bla. været en udsendelse om det og marianne bare fordi man laver linje avl i andre dyreracer mener jeg stadig ikke det er korrekt.. jeg har opdrættet hamster på et tidspunkt men måtte droppe det efter jeg fik min søn grunden til at jeg valgte dette var netop igen fordi at haster hygger sig til højre og venstre og alt den indavl er skyld i at hamster nu faktisk næsten i alle tilfælde dør af kræft pågrund af så meget indavl og derfor ville jeg lave nogen sunde hamster og kørte meget langt for at sørge for at starte op med hamster fra hver sin ende af landet fordi at sansynligheden for at de var i famillie nok var ret lille da jeg nok er en af de få der gad gå op i det... :o)

    i nogen menskelige kulture mener man jo os at det er ok og gifte sig med kusiner og fætre men det er ikke ens betydende men jeg synes at det er ok ;o)

    i må komme med alle de links i vil det er mine øjne fuldstændigt forkert jeg ændrer ikke mening...


  • #65   22. okt 2006 oki. tusind tak for svaret..
    tror det er sådan det hænger sammen på en af mine....havde jeg vidst det, var han ikke blevet købt til avl. æv æv æv.


  • #66   23. okt 2006 Sabrina: Jeg tror ikke, du helt har forstået, hvad man gør, når man bruger linieavl ved katteopdæt. De hamstere, du nævner som eksempel, er det ikke netop et tilfælde, hvor man har lavet tætte parringer generation efter generation? Det er jo netop det, jeg har beskrevet fører til indavlsdepression - og det er jo ikke det, der er sket, når man ser en genganger på en stamtavle. Hos racekattene sørger man jo netop for også at parre ud. Men ind imellem parrer man så tilbage til linien for at fastholde de gode egenskaber, der ligger der. Og det behøver altså ikke være hverken en søskende- eller forælder/afkom -parring, man foretager for at det kaldes linieavl smiley

  • #68   23. okt 2006 britta, er det så det der kaldes linieavl ?

  • Gunvor D
    Gunvor D Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #70   20. jul 2007 Hvis man vil avle ægte katte med stamtavle, kan man ikke have kattene fritløbende, vel?

    nogle opdrættere vil helller ikke sælge til en der vælger at give sin kat denne mulighed. Så hvis man vælger at kattene skal have denne mulighed, er ma jo nødt til at købe en "ægte" uden papir... er man ikke?


Kommentér på:
Stamtavle

Annonce