{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

hård start sådan kan det også gå {{forumTopicSubject}}

jeg er ny opdrætter af nfo og ventede mit første kuld,var selvfølgelig rigtig spændt og kunne næsten ikke vente længere på de små misser,og så i torsdags vågnede jeg som vanligt og ville lige ligge 5 min mere men jeg synes jeg kunne høre pive lyde og med tanke på at der snart skulle komme killinger sprang jeg ud af sengen for at se efter og jo athena havde fået sin første killing kl.05,30 jeg vejede den, den var godt nok ikke ret stor kun 77g men der var liv og den moslede rundt og søgte efter en dievorte athena vaskede og puslede om den så kom nr 2 kl 06,00 den var lidt større 106 g og så skete der ikke mere kl 08.00 hang jeg i tlf, hos dr dyr der mente vi skulle se tiden an der kunne godt gå nogen tid sagde hun men jeg skulle ringe hvis der ikke var sket mere kl 10.30 jeg brugte ventetiden til at hente viden hos jer her inde på kg og blev da også beroliget da jeg fik oplyst at der saktens kunne gå op mod 12 timer mellem hver killing og mere endnu så var 4½ time jo ingen tid jeg ringede som aftalt til dr dyr kl 10.30 men svaret var vent og se tiden an der kan godt gå laaang tid mellem killingerne og hvis mormis ikke havde presse veer og ellers havde det godt var der ingen fare på færde og jeg skulle ringe igen inden lukke tid hvis der ikke var sket mere,men kl 11.25 skete der endelig noget og nr 3 killing kom efterfulgt af nr 4, 5min senere så var jeg glad og lettet alt var gået godt mormis havde det godt og lå og spandt højlydt og vaskede sine børn spiste lidt og drak vand, men næste morgen(fredag) var 4 blevet til 6 små de var livlige varme men vejede ikke så meget,de hylede når athena en sjælden gang forlod kassen og ellers lå de på rad og række ved hendes die vorter og kæmpede indbyrdes om hvem der skulle ha hvad,glæden blev dog kort for allerede lørdag morgen fandt jeg en død killing inde i kassen det så ud som om athena havde lagt sig på den, da jeg så vejede de 5 andre var vægten gået yderligere ned og jeg skyndte mig til nabobyen for at købe kmr modermælks erstatning da jeg var kommet hjem gik jeg omgående igang med at supplere men de 2 af dem var meget svage og de virkede kolde så jeg lagde dem i b,h en for at varme dem op inden de fik kmr jeg fik hældt mælken i dem og de begyndte at bevæge sig lidt mere så jeg håbede på de ville overleve men troede det ikke og en 1½ time efter døde de begge , nu blev jeg nærmest små hysterisk med de sidste 3 killinger og fodrede/vejede dem hver 3 time ja i starten hver 2 time, havde de tabt sig supplerede jeg dem til de lå på samme vægt eller et par g over sidste vejning og de begyndte også at tage på men hvor gik det langsomt da jeg gik i seng kl 23 lørdag aften havde alle taget mellem 5 og 6 g på og de lå og pattede lystigt jeg måtte lige tage en lommelygte og lyse helt tæt på for at være på den sikre side jo de sank og smaskede højlydt så mormis havde mælk, her til morgen da jeg vågnede vejede jeg dem og nu lå vægten mere pænt nemlig 118g 119g og 128g så der var bestemt sket noget i løbet af natten jeg ringede til dr dyr og fik en tid og hun kunne fortælle mig at det var nogle fine og raske killinger der var tilbage og at mormis havde fin mælkeløb. jeg spurgte hvorfor de andre killinger var døde og hun mente at det kunne skyldes dels en lidt tidlig fødsel og at de killinger der havde overlevet nok var fra den første parring mens dem der døde måske var fra den sidste parring samt at da fødslen havde trukket så langt ud kunne athena havde været træt og at mælken først var løbet til lidt senere men mor og børn havde det godt og var fine og sunde/raske så jeg har lært næste gang athena skal ha et kuld killinger dette her kuld var hendes første skal jeg have kmr i huset og supplere lige så snart der er mistanke om at noget er galt,og nu ved jeg hvordan man giver supplerende mælk hvis der skulle blive brug for det en anden gang ,men heldig vis har jeg stadig 3 super dejlige killinger der trives
og hvor var det rart at jeg kunne snakke med mine mentorer og få råd og blive beroliget igennem dette forløb dejligt mange tak for det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hård start sådan kan det også gå
  • #1   11. apr 2011 jeg vil råde dig til at føre daglig logbog over kuldet - helt fra fødslen. Det kan i en anden sammehæng være gulld værd at kunne gå tilbage.

    Mener du de er født for tidligt? Det kan være årsagen, tror jeg næppe når de andre klarer det.


  • #2   12. apr 2011 Ja det var en hård start smiley Kan godt følge dig smiley Jeg prøvede med mit B-kuld at miste 3 ud af 8 og det var bestemt heller ikke rart smiley En var dødfødt og en fik fostervand i lungerne og døde 2 dage senere og så døde den mindstfødte på 3 dagen... Pu-ha, der var jeg altså også grædefærdig og bange for, om nu resten ville klare det smiley Det gjorde de, men jeg måtte også lige støttefodre lidt og fra 6 dagen klarede hun resten selv... Så jeg føler med dig smiley Ved præcis hvordan du har det smiley

  • #3   12. apr 2011 tak alle sammen jeg fører også dagbog over dem og overvåger dem hele tiden,og hver gang jeg kikker ligger de og patter mormis de 2 af dem tager fint på i vægt mens den sidste står lidt standby men har den ikke taget mere på sidst på dagen supplerer jeg den synes nemlig ikke jeg vil tage den væk fra patten når den ligger og dier hos mor så holder godt øje med den dyrlægen advarede mig jo også om at de godt kunne stå lidt stille i vægt men ikke i flere dage så støtte, hvis den ikke tager på idag

Kommentér på:
hård start sådan kan det også gå

Annonce