{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.923 visninger | Oprettet:

Gode råd søges ang vildkat med killinger {{forumTopicSubject}}

Lidt baggrundsviden:
Vi bor på landet. Har en gammel kat (Minnie) på 16 år (hentet på Inges kattehjem som killing), har en Dansk Svensk Gårdhund på 4 år, en kanin på 2 år (tilløber). Vi har stald (dog pt uden dyr) og en grund på 7000 kvm.

For et par dage siden, stod vores hund og pev henne ved et ubrugt kaninbur, som taget var gået løs på. Jeg fjernede noget ukrudt (1½ meter høje brændenæller) og åbnede låget.
Til min overraskelse/rædsel, lå der 4 små kattekillinger nede i det.

De har ikke fået øjne endnu, og jeg vil skyde på, at de er lidt over en uge gamle nu.

Jeg har set en lille sort vildkat henne ved buret, så det er sikkert moderen. Den er meget sky, og spæner afsted, hvis den ser et menneske. Da det nærmest er tørke her, har jeg sat en skål vand i nærheden af buret.

Hvad gør jeg nu ?

Skal jeg tage killingerne og få dem aflivet ?

Skal jeg prøve at fange hunkatten ?

Skal jeg vente og se tiden an, fange hele bundtet, og få dem neutraliseret, og beholde dem selv ?

Hvordan sikrer jeg i så fald, at de er sunde ?
(jeg tænker på ormekur etc)

Må man røre ved sådan nogle vildkattekillinger ?

Det var mange spørgsmål, men jeg er også sådan lidt på herrens mark over, hvad jeg skal gøre med dem.

Kaninburet er temmelig højt, så det vil vare en del uger, før de små kan hoppe ud (det er 70 cm).

Vi har sådan set ikke noget imod, at de små vokser op, og bor/spiser her, men de skal i så fald ikke selv kunne avle videre.
Og, de skal være udekatte. Vi har talt om, at hvis vi beholder dem, så skal der laves sådan, at de kan være i stalden/fyrrum, og have sovepladser og få foder der.
Men jeg ved ikke helt om det er en god idé.

Jeg håber der kommer mange gode råd til, hvad jeg skal gøre.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd søges ang vildkat med killinger
  • #1   29. maj 2012 De skal præges på mennesker, fra de er 3 uger, ellers ender de med at blive vildkatte som deres mor.

    Det bedste ville være at indfange moderen og få hende neutraliseret, inden hun kommer med maven fuld af næste kuld.

    Dyrlægen kan lave en fiv/felv test af kattene, og en ormekur kan du servere i lidt vådmad til missemor.

    Du kan sikkert søge hjælp til neutralisering af kattene, hvis du vil beholde dem selv, idet de så kommer til at gå som genudsætningskatte med dig som madmor.

    Held og lykke med dem.


  • #2   29. maj 2012 Lone - Tak for svar og gode råd smiley

    Hvornår må hunkatten blive steriliseret, når hun har killinger ?
    Jeg tænker på mælkeproduktionen, og om hun kunne finde på at forlade killingerne.

    Kan hun lugte, hvis jeg rører ved killingerne ?

    Skal jeg lægge et tæppe eller en kurv eller sådan noget ned i kaninburet ?
    pt ligger killingerne bare på trægulvet ?
    jeg ved jo ikke om moderen vil acceptere ændringer


  • #3   29. maj 2012 Jeg tænker også på, om jeg skal sætte noget mad ned i buret ?

    Jeg gav noget tørfoder udenfor i går, da jeg ikke vidste om det var smart at sætte det ned i buret. Jeg har aldrig prøvet at have killinger på ejendommen før, så jeg ved slet ikke hvad sådan en vildkat vil sige til forandringer.
    Desværre kastede kragerne sig over tørfoderet, og åd det hele, før vildkatten kom hjem til killingerne.
    jeg var også lidt nervøs for, at kragerne skulle opdage killingerne. jeg tror de vil spise dem.


  • #4   29. maj 2012 Du skal ikke sætte mad eller vand ned i buret (heller ikke et tæppe), men et sted i nærheden, bare ikke for tæt på. Hold dig i det hele taget væk fra buret, for ellers risikerer du, hun flytter killingerne, hvis hun ikke allerede har gjort det.
    (Ærgerligt, du fik fjernet ukrudtet, for det var med til at dække for buret, men kan godt se, det var nødvendigt.)

    Det vil være en rigtig god idé at få mormis neutraliseret. Hun kan få sine killinger med ind til Kattens Værn og tilbage igen. Jeg har selv fået det gjort op til flere gange gennem mange år.

    Hos Kattens Værn bliver mormis testet for FIV og FeLV (smitsomme og dødelige kattevirus), mens hun er i narkose. Er testen positiv, får hun ikke lov til at vågne igen, men bliver aflivet. Ellers bliver hun neutraliseret, øremærket og vaccineret m.m. og kommer tilbage til dig som fodervært for hende og killingerne.

    Jeg sender linket til denne tråd til en meget sød og erfaren katteinspektør for Kattens Værn. Hun er herinde og vil helt sikkert svare dig.


  • #5   29. maj 2012 Jeg fjernede ukrudtet, fordi jeg var bange for, at det var rotter, som min hund havde opdaget. Bagefter, var jeg rigtig ked af, at jeg havde gjort det.
    Det skærmene jo også mod sol og regn. Dog, ligger killingerne i den tørre ende af kaninburet. Moderen hopper ned i et hjørne, hvor taget er skredet til side.

    Jeg har lige listet ud og set til dem, og de er der alle sammen og så velernærede ud. De miavede og havde fået øjne.
    Jeg tror, at selvom moderen er vild, så er hun vant til, at vi går rundt i haven og kender udseendet af os. Jeg fodrer jo kaninen, som er i et bur lige ved siden af, og muger ud hos den hver dag. Der er også løbegård hos kaninen, og der giver jeg grønt flere gange om dagen.
    Det kaninbur, hvor hun har lagt killingerne, står lige midt i vores have.

    Mange tak Vega


  • #6   29. maj 2012 Det lyder fint smiley
    Jeg har lige fået svar på min mail til Helle fra Kattens Værn. Hun har ferie i denne uge, men skriver, at der intet sker ved at vente en uges tid, men at du godt kan sende hende en mail hmn@kattens-vaern.dk nu.

    Jeg er sikker på, I finder en god løsning smiley




  • #7   29. maj 2012 Mange tak for hjælpen smiley

  • #8   30. maj 2012 I nat har jeg været vågen flere gange, fordi jeg kunne høre miaven/skrigeri gennem mit åbne vindue.
    Her til morgen listede jeg ud og så gennem en sprække i kaninburet.
    Der lå kun én killing derinde.
    Den hyler og skriger.

    Kan missemor have flyttet killingerne og "glemt" en ?
    Kan ræven have taget dem (jeg så en ræv 8-10 meter fra buret i går aftes) ?


  • #9   30. maj 2012 Hun har sikkert været ved at flytte dem. Om hun henter den sidste, det tør jeg ikke svare dig på.

    Men det er helt normal adfærd, at missemor flytter killingerne i den alder.


  • #10   30. maj 2012 Åh, så håber jeg, at hun henter den sidste også, så den ikke ligger og dør af sult.

    Kan det være fordi hunkatten godt ved, at stedet ikke er så velvalgt ?
    Jo dvs det var jo fint/tørt til helt bittesmå killinger, men det er jo et befærdet sted, af både mennesker og andre dyr. og, så vidste jeg ikke at der var killinger, så derfor lugede jeg jo alt krattet væk. øv, hvor jeg fortryder det, men jeg troede jo, at der måske var rotter.

    Jeg kan bare ikke forstå, at den sidste killing skriger sådan, og at moderen ikke reagerer på det.
    Det er den samme lyd, som jeg har hørt hele natten.
    Måske skriger den, fordi den er sulten.
    Jeg hørte lyden allerede i går aftes, så måske har den ligget alene siden da.
    Den må være både kold og sulten.

    Jeg har slet ingen forstand på killinger/vildkatte.

    Kan jeg gøre noget for, at lokke missemor tilbage ?
    evt stille foder til hende ?


  • #11   30. maj 2012 Den kan ikke klare sig ret længe uden modermælk smiley



  • #12   30. maj 2012 Jeg har lavet en aftale med Inges kattehjem, og der kører jeg ind og afleverer killingen. De vil så kigge på den, og se om den skulle aflives eller der skal findes en ammemor

  • #13   30. maj 2012 Nu er killingen på Inges kattehjem.
    Den har det godt, og har fået mad.
    Det var skønt, at de ville overtage det lille pus.

    I næste uge skal jeg snakke med Kattens værn om, hvad vi skal gøre med mormissen og de sidste killinger, hvis jeg finder dem.


  • #14   30. maj 2012 Dejlig opdatering. Den lille skal være glad for at være født hos dig.

  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #15   8. jul 2015 Vi har en vildkat med 3 killinger på 4 uger, men hvad gør man, ville gerne hun ikke får flere killinger, men jeg må ikke røre hende, håbede på at jeg kunne gøre hende tam smiley men desværre smiley Herdis

  • #16   11. jul 2015 Da jeg var i samme situation, fik jeg Kattens Værn til at indfange mormis + killinger.
    Mormis blev neutraliseret og øremærket m.m. med mig som fodervært. Killingerne kom også med tilbage, og året efter blev også de "ordnet", igen med mig som fodervært.

    Siden har flokken holdt til her, og jeg har ikke siden set killinger eller vilde katte i området.


  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #17   11. jul 2015 Det lyder godt, der er blevet lovet fra vores kommune de ville komme ud indfange dem, så må jeg jo spørge om de må komme tilbage, tak for rådet mvh. Herdis smiley


  • #18   11. jul 2015 Hvis det er kommunen, der sørger for indfangningen, skal du ikke regne med, at kattene kommer tilbage. De bliver højst sandsynligt aflivet.

  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #19   12. jul 2015 Tak for svar , ja de skal ikke aflives jeg holder allerede meget af dem både mor og killinger, jeg har ringet på et nummer der står på kattens værn, men der var kun svarer på tros ser bliver sagt at åbnings tiden er fra 10 til 15 om fredagen,tror jeg prøve 7 gange men der var ingen der tog telefonen smiley

  • #20   12. jul 2015 Jeg har nu aldrig ringet uden at få svar - Hvilket nummer har du ringet til?

  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #21   12. jul 2015 Jeg var på vej til at finde det, men opdagede at der var et nummer til Ålborg, så nu vil jeg prøve på det, jeg er ikke så god til det med pc.smiler .det andet kan jeg ikke lige finde, det stod på forsiden af kattens værn mobil ?? smiley

  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #22   13. jul 2015 Så har jeg fået i kattens Værn, og de kommer i dag , jeg beholder kattemor og en killing, de 2 killinger bliver desvære aflivet

  • Herdis I
    Herdis I Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 6
    #23   14. jul 2015 Så blev kattemor hentet, der blev aflivet 2 killinger, jeg beholdte en, jeg fik at vide at den måtte blive hjemme det syndes jeg var mærkelig, men jeg har været ude og købe modermælks erstatning, men det vil hun ikke rigtig spise, kattemor skulle komme tilbage torsdag eller fredag smiley i skal have mange tak for gode råd smiley

  • #24   11. jul 2018 Hejsa. Vi er på ferie i et lejet hus i Frankrig. Har opdaget en lille killing i et buskads. Den har fået øjne og har ligget i hylet de sidste fire dage. I går aftes så vi en kat og håber det er moderen. Det har været nogle nervepirrende dage. Særligt for vores børn. Men vi har ikke rørt den og ikke stillet noget frem til den. Den ser fin ud i pelsen og er også fin buttet. Men det piver næsten hele dagen. I dag er den begyndt at kravle ud på gruset. Mens den piver. Vi vil stadig ikke røre ved den. Men alle er selvfølgelig bekymrede for om den farer vild. Hvad er jeres erfaringer? Gør vi mon det rigtige? Vi har selvfølgelig sagt det til udlejer. En 80 årig dame. Hun kan/vil ikke gøre noget..

Kommentér på:
Gode råd søges ang vildkat med killinger

Annonce