2.146 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Skal vi vælge killing eller voksen kat? Skal vi vælge killing eller voksen kat?

Jeg håber meget at der er nogen af alle jer katteelskere der kan give mig lidt gode råd smiley

Min kæreste og jeg har bestemt os for at skulle have en kat her når jeg har afleveret speciale til november (lige nu fylder det så meget at det ville være ondt at få et dyr). Jeg har aldrig haft kat før, så det bliver spændende - glæder mig allerede til at få en pelsbold smiley

Jeg er så interesseret i at vide, om vi burde vælge at få en killing eller en voksen kat? Og hvad fordele/ulemper kan være?

Jeg har kigget på kattene på markedet herinde, og kan se at der både er en del killinger og en del voksne katte folk sælger. For at være ærlig, så er tankerne på at få en voksen kat i stedet for en killing meget kommet, da de killinger jeg falder for desværre er meget dyre (er skudt i store pelsede katte som norsk skovkat og maine coon) og vi har bare ikke den slags penge når nu vi begge er på SU smiley Et eller andet sted kan jeg samtidigt også godt lide ideen om at give en voksen kat et nyt og kærlig hjem smiley

Jeg håber nogen af jer gider komme med lidt tanker/råd!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal vi vælge killing eller voksen kat?
  • #1   8. okt 2012 Der er jo en del katte på internater der kunne bruge et meget godt hjem. smiley
    - Tror det kunne være en god mulighed.

• #2   8. okt 2012 Da jeg flyttede hjemmefra (fra mine to elskede katte på 18½, nu lever den ene kun), der valgte jeg en voksen kat - Mille. Hun er 5 år, og er mindst lige så nuttet og dejlig som en killing i mine øjne.
    Hvis i begge er på SU, håber jeg også i har taget hensyn til de pludselige udgifter som kan opstå når man vælger at anskaffe sig et dyr.
    Men hvis det er prisen er det nok bedst at vælge en voksen kat, som er neutraliseret, øremærket/chippet, og har fået hele turen som killing m. vaccination, loppekur osv.
    Mange voksne katte står og mangler et godt hjem, hvorimod killingerne bliver revet væk som varmt brød.
    Men før jeg vil anbefale noget som helst, så vil jeg sige at i skal huske at voksne katte også kan koste mange penge i længden. De 1400-2000 kr, som en fin lille killing kan koste, kan en voksen kat også koste i dyrlæge regninger, da der med alderen jo kommer risici for sygdom mm.
    Men jeg vil helt klart anbefale en voksen kat. smiley

• #3   8. okt 2012 Hvor spændende smiley Glæd dig til alle de sjove, kærlige og bekymrende øjeblikke der venter jer! Det er så skønt at have kat..
    Jeg vil anbefale jer at kigge forbi et internat i jeres område. Der er så mange dejlige herreløse katte derude, og de fleste af dem er under 1 år gamle. Vi har selv adopteret to skønne hunkillinger på 5 mdr., og det er det bedste vi har gjort! Internatet kan give jer den bedste vejledning i anskaffelsen, og i er sikret en kat der både er færdig vaccineret, sundhedstjekket og neutraliseret.

Held og lykke med det :o)

• #4   8. okt 2012 Min første rigtige egne kat er internat kat, voksen (6år) og neutraliseret, og jeg er rigtig glad for hende, og jeg vil sige der er ikke helt den samme opdragelse som ved en killing men jeg er glad for at jeg startede ud med voksen

• #5   8. okt 2012 Vil lige tilføje noget til det jeg skrev.
    Hvis i vælger at købe en killing så husk at få den fixet med det samme, også selvom det ikke er billigt. Men for kattens og jeres egen skyld.

• #6   8. okt 2012 men man kan jo heldigvis få killinger på internater som er neutraliseret smiley

• #7   8. okt 2012 **Ilder-mor**
    Det har du helt ret i.
    Men ligegyldigt hvor den kommer fra og hvor gammel den er, så skal den jo helst neutraliseres. Om så man selv får det gjort ved dyrlægen eller om man anskaffer sig en kat som er fixet.
    Det var bare en pointering eftersom TS skriver det er første gang hun skal ha' kat. smiley

• #8   8. okt 2012 Tak for alle de hurtige svar smiley

Vi har overvejet det med dyrlægeregninger etc, og har tænkt os at arbejde ind i budgettet at der er uforudsete ting, og vi vil have en forsikring på katten til uforudsete dyrlæge regninger. Planen var også helt klart at katten skulle neutraliseres - jeg har ikke lyst til pludseligt at stå med et kuld killinger! Det der bare gør at vi ikke har penge til en dyr killing er at det er en stor udgift på en gang, som vi ikke har sparet sammen til - og vi har ikke lyst til at sku vente et halvt år med at købe en kat nu vi har bestemt os smiley

Det lyder rart at så mange har prøvet at få en voksen kat og det er gået godt smiley Min frygt var lidt at de ikke kunne finde ud af at bo et nyt sted. Pointen med at der er mindre opdragelse i en voksen kan jeg godt lide smiley

• #9   8. okt 2012 jeg var også meget nervøs for min hunkat men mest fordi hun har sammenlagt boet næsten 2 år på internat (fordelt over hendes 6 år levetid) og hun er en meget speciel kat, men hun var smuk og stod til aflivning så jeg hentede hende og efter hun faldt til så er hun jordens dejligste kat

• #10   8. okt 2012 Jeg vil klart også anbefale, når nu det er første gang i skal have kat, så kontakt et internat og vælg den kat i falder for uanset alder, så er i sikker på den er neutraliseret, vaccineret og sundhedstjekket, samtidig vil de kunne hjælpe jer med at finde en kat der opfylder de behov og krav i har.

Selv personligt ville jeg aldrig vælge en kat over et år, men det er fordi jeg vvil være med til at kunne præge og "opdrage" min kat, og det kan man ikke med en voksen, hvis den først har lært at det er ok at gå på borde og sove i sengen og det ikke er noget man ønsker, så kan du ikke ændre dette, men nu har jeg jo så også haft den fordel at alle de katte jeg har haft siden jeg var 5år gammel, dem har jeg haft fra killing og med undagelse af min hittekilling, så har jeg valgt dem fra nyfødt eller 4 ugers alder og haft mulighed for at fklge deres opvækst, (de killinger vi ikke selv har opfostret har kommet fra familie).

Held og lykke med det smiley

• #11   8. okt 2012 Lykke S
    Det handler om at finde den rigtige kat som passer til jer. smiley
    Det kan godt være at katte er vanedannende dyr, men den rigtige kat for jer skal nok falde godt til! smiley
    Det er dejligt at se at i har overvejet det grundigt.
    Held og lykke med jeres kommende kat! smiley

• #12   8. okt 2012 Heidi, arh det er jeg ikke enig i, vores hunkat var 6 da hun kom og hun gik på borde nu idag 1 år efter gør hun ikke

• #13   8. okt 2012 Og man kan også være heldig at falde over en Maine coon, det gjorde jeg;)
    Jeg havde forelsket mig hovedløst i den race, men havde ikke 4000 kr til en killing og var også mere interesseret i en voksen og fandt hvad jeg søgte på et internat og har aldrig fortrudt....og han gik ind i vores hjem som om han altid havde været her;)

• #14   8. okt 2012 Hvis I kun vil have én kat, så vælg en voksen kat - en der passer til det, I kan tilbyde, og efter det temperament I ønsker af en kat.
    Hvis den skal være indekat, så må den ikke være vant til at komme ud.

En stor fordel ved en voksen kat er, at det er let at vurdere dens personlighed - og så kan man vælge en kat, der har det temperament, der passer til en.
    Mød katten IRL og se om kemien passer.

Voksne katte kan selvfølgelig tage længere tid om at falde til i nyt hjem end killinger, men med tålmodighed vil det lykkes. Og nogle voksne går da også bare ind i det nye hjem og bor der, ligesom fx Majas kat ..... og som den 12-13-årige gamle kat jeg engang overtog.

Har I mulighed for at jeres kommende kat kan komme ud, så sidder der i hobetal af skønne ude-vante katte på internat og bare venter på et nyt hjem. (der sidder også indevante katte på internat, men flertallet er vant til at være ude - da mange er indbragt til internatet som herreløse, og derfor har levet ude i det fri et stykke tid).

Personligt ville jeg føle stor glæde ved at tilbyde en internats-kat et nyt hjem - mange af dem har siddet længe i bur på internatet.

PS: Hvis det er indekat, I skal have, så vær indstillet på, at hjemmet skal indrettes efter at det er kattens territorium. Der skal være kradse- og klatremuligheder, og IKKE for mange forbudt-steder, vinduer og altan skal kattesikres, osv.

PPS: Hvis udekat, skal den holdes inde et par uger, indtil den er helt faldet til og ved hvor den bor.

• #15   8. okt 2012 Dejligt at der er nogen der overvejer om man skal anskaffe sig killing, ungdyr eller voksen kat. De fleste vælger en killing og bliver "overraskede" over hvor meget man skal være over sådan en lille størrelse.
    Nu ved jeg ikke om i har tænkt på racekat eller en huskat, men uanset hvad, så er det vigtigt at vælge en kat, der passer til jeres aktivitetsniveau i familien. Der er meget stor forskel på racerne og de enkelte katte. Nogle er som sofapuder og andre som lavtgående jetjagere. Er i til det ene eller andet eller noget midt imellem.
    Hvis i vælger en racekat, så køb den hos en registreret opdrætter. Det giver en sikkerhed på flere områder. Ellers kan jeg varmt anbefale internaterne, der sælger killingerne/kattene vaccinerede, dyrlægetjekkede og ikke mindst neutraliserede.

Inden katten kommer hjem, så hav alt klart. Begynd allerede nu at læse om kattens behov i forhold både mad og aktiviteter.

• #16   8. okt 2012 Ilder-mor: måske kan det lade sig gøre, men man skal være indstillet på at det ikke kan, og dem jeg har hørt om, har måttet acceptere kattens vaner, de har ikke kunnet lave dem om, men nogle katte er nok mere modtagelige mod ændringer end andre.

• #17   8. okt 2012 en killing er præget INDEN de 12 uger. Og man kan sagtens opdrage på en "ældre" kat.

• #18   8. okt 2012 Rolig nu jeg snakker jo ikke om prægning, jeg snakker om opdragelse, og vi har alle vores erfaringer, jeg kan kun udtrykke min.
    Og jeg har jo aldrig sagt at de ikke skulle vælge en voksen, men hun bad om fordele og ulemper ved begge dele, og jeg kan jo kun snakke om personlig erfaring, da det er det eneste jeg har at forholde mig til, så er det jo fint at andre har andre og bedre erfaringer end mig smiley

• #19   8. okt 2012 Igen tak for alle svarene smiley

Vores kat (ja, sådan en blir der jo ;)) kommer til at kunne komme ud, da vi bor på et kollegie hvor alle har have - og når vi engang flytter skal vi IKKE ind og sidde i en lukket lejlighed smiley Men den kommer nok stadig til at være en hel del inde.

Vi har ikke overvejet en bestemt race, han er bare vild med store katte og jeg elsker når de er meget fluffy. Det skal helst være en rolig sofapude, da jeg ikke er helt tryg ved katte der har klør og tænder alle steder og vælter rundt.

Er der et sted man læse lidt om forskellige katteracers generelle temprementer? Og måske tage en lille quiz for at se hvilken katterace der vil passe til en?

• #20   8. okt 2012 Gå på bibloteket og lån politikkens store kattebog, det er mit bedste råd.
    Og sådan som du beskriver din kommende kat, så skal du bestemt vælge en voksen kat på over 1 år. for de krav du har får du ikke opfyldt ved en killing..

Held og lykke med det smiley og overvej internatet, der sidder også store fluffy missekatte og venter på et nyt hjem og der er folk der kan hjælpe jer med at finde den rigtige samtidig med at de koster under 1000kr.

• #21   8. okt 2012 Lykke **Vores kat (ja, sådan en blir der jo ) kommer til at kunne komme ud, da vi bor på et kollegie hvor alle har have - og når vi engang flytter skal vi IKKE ind og sidde i en lukket lejlighed**

Så synes jeg, at internatskat er det oplagte valg smiley

Men hvis du absolut vil have racekat, så gå ikke alene ud fra temperamentsbeskrivelsen. Racekatte er jo individer med hver deres egen personlighed.

PS: Mange racekatteopdrættere har kontrakter, hvor købere skal skrive under på, at man ikke vil lade katten løbe frit.

• #22   8. okt 2012 Heidi: "Gå på bibloteket og lån politikkens store kattebog, det er mit bedste råd. Og sådan som du beskriver din kommende kat, så skal du bestemt vælge en voksen kat på over 1 år. for de krav du har får du ikke opfyldt ved en killing.."

- Politikens kattebog blir fundet snarest muligt smiley Det er os en af tankerne ved en voksen kat frem for en killing - hvis man ku slippe for det vilde energiniveau, men samtidigt få en kælebasse smiley

Tinka: "en hvis du absolut vil have racekat, så gå ikke alene ud fra temperamentsbeskrivelsen. Racekatte er jo individer med hver deres egen personlighed. "

- Racekat er på ingen måde et krav - den skal bare helst være fluffy smiley Hvis vi ender med en hvor der er sådan en kontrakt på, jamen, så får den lov til at være indekat og bli luftet i en snor i haven smiley

• #23   8. okt 2012 Vil da lige nævne denne udmærkede side også: www.vildkat.dk

• #24   8. okt 2012 Jeg kan ud over læsning også anbefale dig og din kæreste at besøge nogle udstillinger, så i kan se de forskellige racer og evt snakker med opdrætterne.

• #25   8. okt 2012 Jeg tror ikke at vi lige kommer på katteudstilling, for som sagt leder vi ikke decideret efter en racekat smiley

Samtidigt er vi lidt indskrænket af, at vi ikke har nogen bil, så vi ka kun komme rundt i områder med bus - og helst i nærheden af Aalborg hvor vi bor. Det ser desværre bare ud til at indskrænke temmeligt meget med internater - jeg har kun ku finde et her i området...

• #26   8. okt 2012 I område 9000 er der katdoktor (kan se hun har nogle katte til formidling inde på vildkat.dk). Men mon ikke den rette kat før eller siden dukker op på Kattens Værn ... (hvis den da ikke allerede sidder der ;-))

• #27   8. okt 2012 Ja jeg kan godt nok også kun finde Kattens værn:
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=36
    Men det er jo også en mulighed at kigge der..

• #28   8. okt 2012 Hej Lykke. Du har fået en masse gode råd og muligheder . Men vil lige tilføje, at jeg ikke syntes du skal starte ud med en langhåret. Det kræver ikke kun nusse og hygge, men også pelspleje hver dag.
    Er sikker på du finder en lækker mis - pøj pøj

• #29   8. okt 2012 Bur? de "bure" du nævner hvertfald på det internat jeg arbejdede på var ikke meget størrer end manges voliere,
    og så er det dejligt at kunne hjælpe en efterladt kat fremfor at vente på at der bliver sat nye i verden, fx efter bestemte katte, smiley

Det er min mening, ja der følger ting med men det gør der også vis du vælger hr hansens gamle kat der aldrig har set en dyrlæge fordi det gad han sq ikke smiley men du kan få den for en halvtreller eller en flaske vin smiley

• #30   8. okt 2012 S H : Det er synd du har den opfattelse. De fleste internater i dag har kun katte i bur, til de er dyrlæge-tjekket - ellers i store fællesrum. Jeg havde internat under Kattens Værn, fra først i 80"erne til 1991. Jeg havde ingen bure overhovedet. Alle katte jeg har ejet de sidste godt 30 år, er købt på internat. Fik mine første tavlekatte i sommers. Alle vidunderlige katte.

• #31   9. okt 2012 Mine første 3 katte var over 10 mdr. - 1 år 1 mdr. og 1 år 3 mdr. over 2 år. Det var først da jeg købte min kat nr. 4 det var en killing. Jeg regnede ikke med at vi kunne blive ved med at sætte voksne katte sammen mere.
    Jeg er siden blevet opdrætter og har solgt killinger, men også ungdyr og køber har været utrolig glade for en voksen kat. Hvis de kommer fra et godt katteri skal de bare lærere husreglerne i sit nye hjem.
    Men besøg en katteudstilling og opdrætter før du beslutter dig og læs om de forskellige racer. Find den kat der passer dig bedst.

profilbillede
  • #32   15. okt 2012 Jeg kan lige som afslutning fortælle, at vi har fundet en smuk voksen kat som ejeren skal af med da hun desværre er blevet allergisk. Det er en Ragdoll på 1½ år, som vi får hjem når jeg har afleveret speciale midt november. I næste uge skal vi ned og besøge ham en dag - jeg glæder mig!

Hvis I er nysgerrige kan I se ham her: (link fjernet)
    Og når vi har haft ham lidt blir han da os oprettet herinde smiley

Det varer nok ik længe inden der kommer nye tråede om at få en kat hjem og hvordan man gør smiley

• #33   15. okt 2012 Tillykke med ham smiley

• #34   15. okt 2012 Nåh, hvor er han fin. Tillykke med ham! smiley

• #35   15. okt 2012 Han ser rigtig sød ud smiley
    Tillykke Lykke, og velkommen i genbrugskatklubben smiley

• #36   15. okt 2012 Nårh, hvor ser han fin ud smiley Tillykke med ham og ønsker for jer, at han er den helt rigtige kat for jer smiley Held og lykke med ham smiley Glæder mig til du får ham oprettet så vi kan se lidt flere billeder smiley

• #37   15. okt 2012 tillykke smiley Ragdolls er også rigtige sofapuder smiley

Kommentér på:
Skal vi vælge killing eller voksen kat?

Annonce