{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.874 visninger | Oprettet:

Kat alene hjemme og opdragelse {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min roomie og jeg har tænkt os at give vores anden roomie (hendes tvillinge søster) en killing i julegave. Vi snakkede om det for nogen måneder siden efter vi flyttede ind allesammen. De er begge "katte-mennesker" og har haft katte fra små af, hjemme på færøerne. Vores roomie har så været igennem en operation for en måneds tid siden, og for ligesom at muntre hende lidt op, og få den kat vi alle er interesseret i, så blev det at hun får en til jul smiley Min far kender nogen der havde en kat der havde fået killinger, og vi fik så lov at vælge en af dem. Den vil være 12 uger i næste uge, og være klar til at tage hjem.

Vores roomie tager så hjem til færøerne pga. jul her om et par dage, så hun når ikke at være her når den er klar til at tage hjem. Min anden roomie er her lidt længere, men tager også hjem til færøerne om nogen uger. Jeg laver heldigvis intet i øjeblikket, så jeg har fuldt ud tid til den hele dagen.

Så er det bare at problemet med juleaften kommer. De andre er jo ikke i Danmark, og jeg regner med at tage hjem og holde jul med familien. Så er der bare ikke nogen til at være hjemme hos killingen, og vi kender ikke nogen der kan være hos den på juleaften.

Så spørgsmålet er... Hvor længe kan sådan en størrelse klare at være alene hjemme? Er det for tidligt? Skal jeg bruge noget tid på at lære den at være alene? Eller har den bare brug for en god omgang mad inden jeg tager afsted, så den nok sover imens jeg er væk? Vi har lidt det samme problem til nytår, men der har jeg så meldt mig til at blive hjemme med den. Både fordi den ikke skal være alene med alt det larm og fyrværkeri, og jeg så alligevel ikke rigtig har nogen steder at tage hen.

Min første indskydelse var bare at tage den med ned til familien. Men ved ikke om det vil være forvirrende og stresset for den at komme et nyt sted hen så hurtigt. Så også at vi har en stor hund derhjemme som ikke kan lide katte.

Kan forestille mig den skulle være alene i 4-5 timer. Det tager mig kun godt 20 minutter at køre hjem via motorvejen.


Udover det, så er jeg også interesseret i generel opdragelse af en killing. Jeg har altid haft hund og er helt inde på hvordan sådan en skal håndteres og opdrages, men kan forestille mig det ikke er helt det samme med en killing. Vi har lånt nogen bøger om emnet, men synes det var bedre at få råd fra allerede erfarne katte ejere smiley Så. Nogen bestemte ting vi skal lære den som skal gøres på en bestemt måde?

Mange tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat alene hjemme og opdragelse
  • #1   2. dec 2012 Ville sige at det ikke er noget problem med 4-5 timer alene hjemme(:
    Læg godbidder rundt omkring, en masse mad i skålen og så er det okay(:
    Men synes ikke det er en god ide at den skal være alene hjemme nytårsaften, som du bliver vi selv hjemme, for jeg har set Milles reaktion på et heksehyl udenfor (:


  • #2   2. dec 2012 En kat er slet ikke som en hund i forhold til det med at være alene hjemme. Den kan sagtens være alene juleaften. Der skal selvfølgelig være vand og mad til den og en ren kattebakke så skal den nok klare sig. Opdragelse og kat hmm.... altså tålmodighed, igen slet ikke det samme som en hund. Du kan måske lære den ikke at gå på bordene ved at tage den ned igen og igen og igen...... smiley
    aldrig råbe eller skræmme den. Vi har både hund og kat og jeg vil ikke sige at vi direkte opdrager kattene. Vi tager dem ned fra køkkenbordet for der må de ikke være derudover more vi os bare over deres skøre påfund som at drikke af vandhanen på badeværelset, når de bortføre en sok, gemmer sig i skabene osv. alt sammen ting som hunden ikke må, ja det er hårdt at være hund smiley
    God fornøjelse med den lille ny killing og god jul.


  • #3   2. dec 2012 Jeg vil heller ikke tro det er noget problem, når der er mad, vand og en ren bakke.
    Dog ville jeg lade den være alene hjemme nogle gange, gradvis i længere og længere tid.
    Jeg var også hjemme da jeg fik Tarzan, og da jeg for første gang var væk i nogle timer (havde været væk kortere tid før), så fandt jeg ham bare sovende i min seng smiley

    Men du kan jo ligge nogle godbidder og lidt forskelligt rundt omkring.
    Legetøj er også et stort hit. Hvis du kan lave en aktiverings kasse (hullerne skal bare ikke være, så den kan sidde fast) ville det også være en rigtig god ide til sådan en lille en smiley


  • #4   2. dec 2012 Jeg vil ikke mene at 45 timer alene er det store problem, bare der er mad, vand og legetøj til den, og du har sørget for at der ikke er noget den kan komme til skade med (ting den ikke må spise osv.)

    Men måske det var en mulighed at killingen i stedet blev hos sin mor indtil efter nytår istedet for, så har den jo selskab der hvor den bor nu, og der vil være ro og tid til den når i får den hjem..

    Opdragelse af kat er ikke som med en hund, men der kan godt være regler for hvad den ikke må, men det kræver tålmodighed og konsekvente handlinger, dermed mener jeg at der skal reageres hvergang katten gør noget uheldigt, man råber ikke af en kat, men taler i en bestemt tone og opdragelse virker kun i øjeblikket, det hjælper ikke at iretesætte katten efter handlingen, det skal være i opløbet eller i selve handlingen..


  • #5   2. dec 2012 Heidi - 45 timer er måske liiiige i overkanten(;

  • #6   3. dec 2012 Jeg vil så lige spørge:
    Er det ikke muligt at den udvalgte kat kan blive hos sin nuværende ejer til efter nytår så der er kommet ro på igen?
    I kunne jo give hende en pose kattemad og et billede af den i julegave - så kan hun jo lægge 2 og 2 sammen og glæde sig til at komme hjem fra Færøerne.
    I slipper så for de første bekymringer - så tager vi den med opdragelse efter jul:)


  • #9   3. dec 2012 Sorry jeg mente selvfølgelig 4-5 timer, har åbenbart en knap på pc'eren der driller smiley smiley

  • #10   3. dec 2012 Problemet er bare at der er en stresset stemning til både jul og nytår - alt er ikke sin vante rytme.
    Men det var bare et forslag...


  • #11   3. dec 2012 Når nu hende killingen er tiltænkt tager til færørene i en længere periode, efter hun/i har fået katten, så vil jeg anbefale at hun først får en killing, når hun er hjemme fra ferie igen. Jeg ved ikke om i evt kunne snakke med sælger om at beholde den til i alle er hjemme, eller i skal finde en helt anden kat.

Kommentér på:
Kat alene hjemme og opdragelse

Annonce