{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.295 visninger | Oprettet:

Jeanett J
Jeanett J
Tilmeldt:
12. jan 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Fra indekat til udekat {{forumTopicSubject}}

Hej .
Jeg har et spørgsmål ang hvordan man på bedst mulig måde giver sin kat en god oplevelse på det at blive udekat. Jeg har hørt at det kan være traumatiserende for nogle katte pludselig at komme ud. Men da vi flytter i hus er jeg af den overbevisning at det ville være godt for hende at komme udenfor. Vi flytter til et område med meget natur og ikke meget trafik så det er egentlig ikke så meget det jeg er bekymret for. Jeg har efter nogle gange i huset lagt mærke til at der går 2 meget store katte rundt på vores grund. De virker nu ganske søde og fredelige men jeg ved dog ikke hvordan de vil reagere overfor min kat når hun bliver lukket ud. Min kat er ikke vant til andre katte (dyr generelt) så det vil jo være en helt ny verden for hende. Vi har for plan at anskaffe os en kattelem som kun åbner for den chip hun har, så det kun er hende der kommer ind i huset og vi vil som man anbefaler holde inde i en måneds tid inden vi lukker hende ud. Vi vil i første omgang gå tur i haven med hende i en snor så hun kan lære omgivelerne at kende. Mit spørgsmål er: Er der nogen herinde der har andre gode råd og erfaringer omkring dette emne?
På forhånd tak.
Jeanett smiley
Lige et billede af min lille Milla smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra indekat til udekat
  • #1   17. mar 2013 Da min kat skulle vænnes til udelivet, gik vi tur med ham i sele i næsten 2 måneder før han fik lov at gå udenfor selv. Det gjorde ham meget mere tryg, da han jo så kendte sit område. Det har også gjort, at han ikke går særlig langt væk, og så kommer han når man kalder. Så jeg vil råde dig til at gøre, som du selv siger; gå tur med den i snor først, og vis den hvor den bor.

  • #2   17. mar 2013 Prøv at søg i forum... og der dukker min. ti tråde op med samme spørgsmål.... og en masse af de gode råd og svar smiley

  • #3   17. mar 2013 Jeg vil sige, at I må have halsbåndet af, så hun ikke kommer til at hænge sig i et træ (kan også ske med slip-let-halsbånd - og halsbåndulykker kan forresten også ske indedøre).

    Efter nogle uger inde, så gå med hende ud de første gange, og lad hende selv gå ud og ind ad døren.
    Lad endelig døren stå åben, så hun selv hurtigt kan løbe ind igen, hvis hun pludselig bliver skræmt. (ikke sikkert at hun straks kan finde ud af at bruge kattelemmen)

    Det kan godt give territoriale problemer med de andre katte, når hun kommer ud. Men forhåbentlig finder de ud af det i nogenlunde fordragelighed.

    Det er også en mulighed at indhegne (et stykke af) haven.

    Men som G.H. skriver, så har det været en del tråde om emnet - søg fx på "ud første gang" eller "inde til udekat".


  • Jeanett J
    Jeanett J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #4   17. mar 2013 Mange tak for svar. Vi vil helt sikkert gå tur med hende i snor i et par måneder så indtil hun er tryg.Hun er i forvejen en lidt forsigtig kat når der sker nye ting. Så tænker meget over hvordan det blir bedst og trygt for hende. Milla er øremærket og skal som jeg skr ovenover chippes så vi kan få en kattelem der registrerer denne. Milla har ikke halsbånd på mere det var hun ikke så glad for så vi tog det af hende. Det kan som du siger være et problem når hun bliver udekat. Det er et lidt ældre billede . Hun er sidenhen blevet øremærket og steriliseret. Jeg kigger på tråden og ser på de øvrige gode fif.
    Det der nok bekymrer mig mest er at de to ældre og meget stor katte der nok er størrelsen af 8-9 kg . Min kat ér en lille pige på 3 kg så hun kan jo ikke gøre så meget. Derfor er det vigtigt for mig at der ikke er andre katte der kan følge efter hende i kattelemmen.


  • #5   17. mar 2013 Dejligt at hun er øremærket og er kommet af med halsbåndet smiley Øremærke er guld værd og kan ses og hurtigt tjekkes af enhver, HVIS hun (gudforbydedet) skulle blive væk.

    Lige det med de to store katte i haven, kan jeg ikke spå om, og har ikke mange erfaringer med sånt. Ville selv være for pylret til at turde lukke en lille kat ud til dem. Håber de er mere venligtsindede end min egen store, meget territorialt bevidste, Bjarne. (han er bag hegn).

    Og forresten: Tillykke med huset! smiley


  • Jeanett J
    Jeanett J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #6   18. mar 2013 Ja da vi fik Milla købte vi et halsbånd til hende men fandt hurtigt ud af at det ikke var praktisk og godt for hende. og øremærkningen viser jo som sagt også andre mennesker at hun hører til et sted. så det er godt hun fik det.
    Du kan tro jeg også er nervøs over at skulle lukke hende ud men føler samtidig at det ville være så godt for hende at få brugt noget af al den krudt. Hun sidder hver dag og mjaver ved vinduet og følger meget med udenfor. Så jeg håber at det hele kommer til at gå når vi tager alle de forholdsregler vi overhovedet kan.
    Det med de store katte så er det lige præcis derfor jeg er urolig over at lukke hende ud til to store territoriale han katte men så længe hun kan komme ind uden at de følger efter så skal det nok gå. Vi vil være sammen med hende og vænne hende til haven og omgivelserne. Tak for de gode og fine svar.
    Og tak vi glæder os meget til at flytte i hus i naturlige omgivelser med både skov og strand smiley


  • #7   18. mar 2013 Ja, det ER nemlig godt for katte at komme ud og krudte af med græs under poterne og vind i knurhårene. :-). Jeg håber de to store katte vil være søde ved jeres lille kat.

    Spændende hvordan det kommer til at gå. Giv gerne opdatering her i tråden smiley


  • #8   19. mar 2013 Du kan håbe på at hun kan spurte fra dem, hvis de bliver for meget og nå ind af døren eller op i et træ. Da jeg i sin tid lukkede mine hun katte ud kom de ofte spurtende hjem flere gange daglig med en han kat i røven.
    De to han katte vil sikkert være meget interesserede i den nye kat, så du skal ikke regne med hun undgår dem. Da jeg sidst fik to nye hun katte kom de forskellige han katte på besøg allerede efter dag 1 og hoppede op i vindues karmene udvendigt og sad og gloede ind på dem.
    Jeg håber det går godt ellers kan du jo lave en lukket afdeling i haven til hende, hvor hun kan være mere tryg og sikker i starten. Det har jeg gjort og det er min kat rigtig glad for selv om hun også kan vælge at gå ud af en anden dør med katte lem. Der er da også søde han misser . Jeg tror der er to han katte her ud af 10 som min hun kat kan sammen med og den ene havde hun et gevaldigt slagsmål med inden tingene faldt på plads. smiley Som foregik mellem mine ben noget af tiden.
    Selv om du går med kan hun sagtens komme op og slås så pas godt på hvis du har snor på hende og de andre katte er i nærheden . For det går hurtigt og du kan ikke gøre ret meget slet ikke hvis hun bliver fanget i en snor.


Kommentér på:
Fra indekat til udekat

Annonce