{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om killinger :) {{forumTopicSubject}}

hej igen.
ejeg har lige lavet nogen spørgsmål omkring killinger, som jeg håber i vil svare på smiley
1. hvornår får de øjne?
2. hvornår skal de begynde at få normalt killingefoder?
3. hvornår begynder de at gå ud fra kassen?
4. hvornår skal de have ormekur, vaccination og evt neutraliseres?
5. hvornår og hvordan lærer man dem at bruge kattebakke?
6. er det normalt at 1 af killingerne spinder højlydt når den dier?
7. hvornår er de kønsmodne?
8. hvornår begynder hannerne at tisse rundt i hele huset (hvis de gør det)
9. hvornår skal killingerne præsenteres for den anden hunkat vi har i huset?
10. hvornår ca begynder de at ville lege med legetøj o.s.v?

håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om killinger :)
  • #1   24. apr 2013 Kan svare på det med kattebakken, det er noget morderen sørger for at lære dem det kommer helt af sig selv, når du er begyndt at spise fast føde. smiley Mener jeg det er

  • #2   24. apr 2013 Det burde dine forældre vide

  • #3   24. apr 2013 Der er masser af sider om killinge pleje og opvækst.... brug google...
    Du burde jo faktisk have sat dig ind i alt det her, inden killingerne kom til verden !

    Håber at du allerede fodre din hunkat med killingefoder og andet godt.... da hun virkelig har brug for meget energi.


  • #4   24. apr 2013 Tager det lige fra en ende af..

    <i>1. hvornår får de øjne?</i> Ca når de er 7- 10 dage..

    <i>2. hvornår skal de begynde at få normalt killingefoder?</i> Killinger begynder ca at kunne introduceres for fast føde i 3-4 ugers alderen, så begynder man med vådmad, eller tørfoder til killinger som er beregnet til at bløde op, feks. RC babycat..

    <i>3. hvornår begynder de at gå ud fra kassen?</i> Omkring 3ugers alderen begynder de at ville få trang til at udforske den store verden uden´for kassen, så laver man kassens kant lavere så killingerne selv kan tumle ud og komme ind igen ved egen hjælp..

    <i>4. hvornår skal de have ormekur, vaccination og evt neutraliseres? </i> De kan tidligst få vaccine når de er 8 uger, normalt giver man vaccine, ormekur ved 12 ugers alderen, hvis killingen ved 12 ugers alderen vejer over 2 kg, så kan man også neutralisere der.. For alle katte kan blive neutraliseret når de vejer over 12 uger og bør blive neutraliseret inden de bliver kønsmodne, hvis de ikke skal indgå i avl..

    <i>5. hvornår og hvordan lærer man dem at bruge kattebakke? </i>Når man begynder at give killinger fast føde, så begynder man også bakke træning altså ved 3-4 ugers alderen, husk at kattebakken skal have en lav kant så killingerne kan komme op i den og ud af den igen..

    <i>6. er det normalt at 1 af killingerne spinder højlydt når den dier?</i> Ja det er helt normalt, det betyder at den er veltilfreds og tryg..

    <i>7. hvornår er de kønsmodne?</i> Katte bliver kønsmodne i 6.10 måneders alderen..

    <i>8. hvornår begynder hannerne at tisse rundt i hele huset (hvis de gør det)</i> Det gør de når de bliver kønsmodne, så hvis man vil undgå det, så skal de kastreres inden de bliver 6-7 mdr.

    <i>9. hvornår skal killingerne præsenteres for den anden hunkat vi har i huset?</i> Det kommer an på hvordan forholdet er mellem de 2 katte, hvis de er meget tætte, så vil den anden hunkat ofte hjælpe med at passe killingerne, og så behøver man ikke at holde em adskilt, ellers holdes de adskilt indtil mismor ikke længere hvæser af den anden kat, hvis det er 2 hunkatte der altid har været sammen, ville jeg ikke tro det var nødvendigt at adskille dem..

    <i>10. hvornår ca begynder de at ville lege med legetøj o.s.v?</i> Det er nok lidt forskelligt, men omkring 4 ugersalderen begynder de at vise interesse for små bolde og snore, men i det stille og rolige, for de skal jo lige have styr på deres bevægelser.. smiley


  • #6   24. apr 2013 Kattemis..

    Ja det er korrekt, men ved der er nogle dyrlæger der først ønsker at neutralisere når killingen er nået 2 kg, fordi det er meget småt, især ved hunkatte når de er mindre end 2 kg..

    Men det er helt rigtigt at de nemt kan neutraliseres ved 12 ugers alderen..


  • #9   24. apr 2013 Helt enig Felis..

    De 3 kuld killinger jeg selv har haft, har jeg aldrig haft kravlegårde til, de har haft deres soveplads i stuen og deres kattebakke og mad i køkkenet, og alle killinger har været renlige faktisk fra dag 1 de begyndte at komme ud af deres trygge lille fødekasse, jeg satte dem fra starten over i kattebakken når de lige havde spist, og så vidste de lige præcis hvor den var og søgte den med det samme de skulle..


  • #10   24. apr 2013 1. hvornår får de øjne?
    når de er 1-2 uger har mine fået ca 10 dage med de fleste

    2. hvornår skal de begynde at få normalt killingefoder?
    ca. 3-4 ugers alderen. først former for vådfoder og så senere tørfoder. jeg giver tit mine små torskerovn blandet med cremfres og når de så bliver lidt ældre kommer jeg også killinge foder i. mit killinge foder står ved siden af så de selv bestemmer hvornår de er klar.

    3. hvornår begynder de at gå ud fra kassen?
    hvis de har mulighed så ca. ved 3 ugers alderen.

    4. hvornår skal de have ormekur, vaccination og evt neutraliseres?
    præsis som Heidi N skriver "De kan tidligst få vaccine når de er 8 uger, normalt giver man vaccine, ormekur ved 12 ugers alderen, hvis killingen ved 12 ugers alderen vejer over 2 kg, så kan man også neutralisere der.. For alle katte kan blive neutraliseret når de vejer over 12 uger og bør blive neutraliseret inden de bliver kønsmodne, hvis de ikke skal indgå i avl.." det eneste jeg vil sige til det derudover er at nogle dyrlæger godt vil neutralisere dem når de er 12 uger bare de ca. vejer 2 kg.

    5. hvornår og hvordan lærer man dem at bruge kattebakke?
    de begynder først at få brug for kattebakken når de begynder at spise mad, sålænge de kun får mælk klare deres mor det. mine har lært det selv men hvis de har begyndt at antyde at gøre det et andet sted har jeg sat dem hen i bakken. det er vigtigt at sørge for at den ikke er for lang væk så når vi har killinger har jeg 2 mere ståendne rundt omkring.

    6. er det normalt at 1 af killingerne spinder højlydt når den dier?
    ja, det har mange af min gjort smiley

    7. hvornår er de kønsmodne?
    Det variere men man siger fra 7-8 måneders aldren til 1 år, derefter vil de så være i "lømmel" alderen til de er ca. 2 år.

    8. hvornår begynder hannerne at tisse rundt i hele huset (hvis de gør det)
    hvis de ikke bliver neutraliseret så når de er kønsmodene, og det er kun nogle der gør det. de kan godt finde på det selvom de er neutraliserede men det høres mere sjældent.

    9. hvornår skal killingerne præsenteres for den anden hunkat vi har i huset?
    med det samme, mine katte er altid inde og se til dem og se hvad der er foregået dagen efter. men ellers når de begynder at komme rundt i huset.

    10. hvornår ca begynder de at ville lege med legetøj o.s.v?
    de er legesyge fra de ca. har fået øjne men begynder først at lege lidt efter (3-4 uger) fx med mor og søskene. legetøj har mine først været rigt intraserede i ca. når de var 1 måned eller lidt efter.


  • #11   24. apr 2013 Jeg brugte heller ikke kravlegård til mit kuld og behøvede knap nok at vise hvordan det skulle gøres. De kiggede efter deres mor.

    Heidi n, du nævner at hun skal lige efter killingefoder til opblødning. Her er jeg uenig, straks da mine killinger fik tænder, gnaskede de tørfoder i sig, så er der ingen grund til at lave en gang grød til dem, hvor de ikke får brugt deres nye tænder.


  • #12   24. apr 2013 Dejligt at se, at nogle rent faktisk har svaret på de meget konkrete spørgsmål fra en ung pige, som jo ikke kan gøre for, at hendes forældre måske ikke ved noget om killinger!!!
    Så er det da dejligt, at hun viser ansvar, og spørger herinde:-)


  • #13   25. apr 2013 Heidi J

    Nu skriver jeg jo ikke at hun <b>skal</b> bløde tørfoderet op..
    Og grunden til at jeg skriver det er fordi de 3 kuld killinger jeg har haft ikke har villet spise tørfoder lige når de skal lære at spise..
    Og så mener jeg det er en god måde at introducere killinger til tørfoder ved at blande RC babycat i vådfoderet eller lave en blanding med noget opblødt babycat og noget ikke opblødt..


  • #14   25. apr 2013 jeg har 5 killinger som er født den 12 april og nogen af killingerne var allerede ved at få øjne da de var 3-4 dage gamle og de bliver 2 uger på fredag, og nu har de alle øjne smiley

  • #15   25. apr 2013 Tak for alle svarene, jeg har allerede også læst i bøger og på nettet om det, men det står bare forskellige ting de steder, så ville bare lige høre jeres mening smiley
    I har jo meget erfaring med det smiley


  • #16   25. apr 2013 Jeg syntes også det er rigtig fint du spørger Olivia, man skal altid spørge hvis man er i tvivl, og jeg syntes det er rigtig godt at du selv ønsker at søge viden..

    Håber vores svar har hjulpet dig smiley


Kommentér på:
Spørgsmål om killinger :)

Annonce