2 katte alene hjemme . hvad er for meget? 2 katte alene hjemme . hvad er for meget?
Hej
Jeg går lidt og slås med et dilemma i disse dage. Har mig to skønne og ekstremt aktive banditter af et par indekatte i min lille lejlighed, hvor jeg har givet dem så meget op i højden, som muligt og de trives rigtig godt sammen.
De er begge under 1 år gamle og elsker dem overalt.
Nu er jeg så gået hen og har fået kæreste langt væk hjemmefra, begyndt at skulle rejse lidt mere med job og vil jo også gerne kunne komme ud til veninder indimellem og fritidsinteressen/træning.
Så i alt løber det sig efterhånden på, hvad jeg synes føles som meget "væk hjemmefra tid":
8timer 4 dage om ugen - og 6 timer hver fredag
weekendbesøg hos kæresten (ret ofte da det er eneste tid vi kan ses i løbet af ugen)
og
et par timers træning 2-3 gange om ugen
Hertil rejser jeg en håndfuld gange om året for mit arbejde. Dog indtil videre ikke mere end et par dage ad gangen.
Samvittigheden er begyndt at blive ekstrem skidt og vil høre om det "bare er mig" eller er jeg ved at blive en rigtig skidt kattemor, der måske ikke burde have skaffet sig de små?
For hvad man så hjertens gerne vil og savner at have er jo desværre ikke altid ensbetydende med hvad man kan og burde.... *suk*... trænger til et par søde og gode råd/ærlige meninger...
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
De skal have opsyn hver eneste dag....
Katte er ikke så meget anderledes end hunde på dette område... og man vil jo ikke lade en hund være alene i en hel weekend eller ret meget over 8-10 timer....
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Men dertil, ja du er for meget væk hvis du er væk hver weekend, Du bliver nødt til at lave om i dine prioriterer, man går ikk af med katte, fordi man pludselig ikke har tid til dem. Kattene var der først og når man anskaffer sig katte, er det for livet.
Så må din kæreste komme mere ned til dig eller du må skære ned på Træning.
Katte kan godt klare at være alene hjemme når man er på arbejde, så længe man sørger for at være hjemme om aften, ikke hver aften, men de fleste aftner.
Man anskaffer sig ikk kat for at de kan sidde alene derhjemme, så medmindre du har en god aftale med en nabo, der bruger langt tid hos dem når du er væk, så ja, de er for meget alene
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Nej, det er ikke "bare dig". Og ærlig snak fra mig er, at du ikke burde have anskaffet dig de små.
Det scenarie du ridser op, er desværre ikke ualmindeligt. Og jeg bander ofte over, at folk, der ikke har tiden eller viljen/mulighederne til prioriteringen, absolut skal anskaffe sig killinger.
IMO er problemet især, at det er indekatte.
Det kunne <i>måske</i> være gået, hvis det havde været ældre og mere inaktive katte af sig-selv-nok-typen, der sover meget (selvfølgelig forudsat at der var kyndig pasning og opsyn med dem, når du er bortrejst).
Hvis kattene havde mulighed for det frie udeliv, ville situationen være en helt anden. Så ville det ikke være det store problem (igen forudsat at der er pasning på, når du er bortrejst) at kombinere din livsstil med kat.
Så du kunne jo overveje flytning til et sted, hvor kattene kan komme ud ....
aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205
Som andre skriver, synes jeg også at du er for meget væk fra dine katte. Som Fruen skriver, er det jo naturligt at ens liv ændre sig, men jeg synes så også, at det er ens pligt som dyre/katteejer, at indrette livet så der er taget højde for dem. De har ikke valgt at bo hos dig. Du må gøre op med dig selv, om du kan byde kattene at være så meget alene. Jeg synes dog at det er positivt, at de har hinanden, men man må endelig ikke tro at det er nok.
Hvis jeg var i dine sko, ville jeg lave et ugeskema og udfylde det med alt hvad jeg skulle den kommende uge. Læg timerne sammen, og se hvor mange timer du reelt er væk om dagen. Er der noget du kan ændre? Evt. at din kæreste kommer hjem til dig, eller at du er hjemme nogle timer i weekenden alligevel. Kan du flytte din træning til lige efter arbejde om fredagen el. lign. Måske giver det mere mening for dig, når du sidder med det sort på hvidt.
Og så kig på dine katte.. Virker de understimuleret, eller hvordan opfører de sig? Har de det godt?
Jeg håber du finder en løsning, så du ikke skal have dårlig samvittighed, og så dine katte trives.
jan 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 8 Svar: 32
jan 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 8 Svar: 32
2 katte alene hjemme . hvad er for meget?