873 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

M S
M S
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205

En kat mere? En kat mere?

Kære kloge kattekvinder (og de få herre). smiley

Vi har siden vi mistede vores ene kat i marts, snakket meget om det at få en ny kat. Vi anskaffede os tre uger efter tabet, en hankat på 2 år, men trods tid og tålmodighed, endte det med at være en meget mislykket sammenførelse, og vi måtte sende ham retur. Vi har efterfølgende snakket om, at kattene var et dårligt match, og at de blev lukket for hurtigt sammen.

Nu, knap fire måneder efter, melder lysten til at få kat nr. 2 sig igen. Men suk. Vi har jo lært noget siden sidst.. Det skal bestemt ikke være en hankat, og slet ikke en der er ældre en Freja. Den nye kat skal ikke være frembrusende, og den skal matche hende perfekt. I dag har vi så været ude at kigge på en lille lækker hunkilling på 12 uger. Den roligste og lidt forsigtige i kuldet, men kælen og kærlig.

Nu er spørgsmålet så om vi tør.. Freja trives fint herhjemme, men vi føler alligevel at hun mangler den kontakt og stimulation som Frida gav hende. Vi ved godt, at der ikke er en garanti for at de bliver perlevenner, men der er jo også en chance for at de gør.

Ville du prøve at anskaffe en legekammerat?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En kat mere?
  • #1   3. aug 2013 Jeg kan se, at katten er fra 2012, så jeg ville ikke tøve med at sætte en killing til hende.
    DOG vil jeg sige, at hvis hun ikke allerede er neutraliseret, så skal det gøres inden anskaffelse.
    En killing på 12 uger er ikke en trussel og de vil sikkert tage deres magtkampe og vi skriver trods alt kun august, så I skal give dem tid og så kan det tage alt lige fra dage til måneder inden de bliver venner og at den nye har tjek på hierakiet.
    Det kan også være at den nye får "tålt ophold" hele sit liv, men det vigtigste af alt, de skal begge neutraliseres.
    Jeg har sammenført mange katte og jeeg har altid bare sat kassen, ladet den "gamle" kigge ind og så lukke killingen ud når den er gået lidt til side og det er altid gået godt.
    Jeg har aldrig brugt det med at lukke dem i separate rum som nogen foreslår.

• #2   3. aug 2013 Tak for dit svar Marianne. smiley Freja er neutraliseret, men killingen er ikke. Hvis vi anskaffer os hende, vil hun blive neutraliseret når hun skal revaccineres om tre uger.

Jeg er blevet en del klogere på sammenføring, og ved at jeg må væbne mig med en endnu større tålmodighed en sidst. Der er bare så mange måder at gøre det på, og havde egentlig tænkt mig at gøre det på den måde som Inges Kattehjem anbefaler - altså at skille dem ad i op til fire uger. Men nu bliver jeg i tvivl, om det er fornuftigt at gøre det sådan, når det er en killing? Det er jo alligevel lang tid at sidde ude på badeværelset, hvis hende den "gamle" ikke lige vil acceptere hende med det samme.

• #3   3. aug 2013 Lad være!
    Så skal du bare sammenføre dem flere gange - hvis du forstår.
    Nej, luk dem sammen, observér dem og grib ind hvis totterne flyver - ikke før.
    Den nye skal vide hvor skabet skal stå smiley
    Jeg har altid haft killingen med i seng den første nat eller 2 indtil jeg er 100 pct. sikker på at de kan klare 8 timer uden problemer.
    Men du skal helt klart have tålmodighed!
    Så skal du også lige vide, at slikning er en kærlighedserklæring, snusen i rumpen er en hilsen og når de kan ligge i samme stol - på eget initiativ, så er det ultimativ kærlighed.
    Du skal huske at "se" den gamle mis så den ikke bliver jaloux.

• #5   3. aug 2013 Tak for svaret Felis.

Jeg ved godt at katte nødvendigvis ikke nyder selskabet fra en artsfælle, hvilket også er det der gør mig i tvivl. Jeg ved jo at Freja har det godt nu, og at hun trives som enekat. Jeg vil også sige, at vores overvejelser omkring en ny kat skyldes 1: at vi har haft to katte før, og det var en stor fornøjelse for alle. 2: at vi får dårlig samvittighed når hun er alene hjemme. Selvom det er ret sjældent at hun er alene hjemme 8 timer ad gangen, kunne jeg bare godt lide, at der før var en anden kat hjemme sammen med hende. Jeg ved godt, at en til kat er vores behov.

Nu læser jeg lige et sted på nettet, at der går 30 dage før en vaccination virker hos en kat. Er der nogle der ved noget om det? Jeg havde nemlig forestillet mig at tage killingen med et smut forbi dyrlægen til sundhedstjek + vaccination den dag vi henter den hjem. Jeg er jo ikke interesseret i at tage en syg killing med hjem, trods den har været indekat hele sit liv, kan mormis jo stadig have fået taget noget med hjem..

• #6   3. aug 2013 Efter en god snak med min veninde som er dyrlæge, kan jeg forstå at det med vaccinationstidspunktet ikke er af så stor betydning. Vi gør det nok sådan, at den nye bliver sundhedstjekket og vaccineret på afhentningsdagen, og så er vi sikker på at den er sund og rask. Vores egen er vaccineret og derfor er der ingen problemer.

Mht. sammenføring....
    De fleste internater og dyrlæger anbefaler at de er adskilt, og at den nye har et rum for sig selv de første dage. Jeg kan godt se det smarte i, at killingen så lærer, hvor dens bakke, mad og vand er henne, og at den har en "base" til lige at lære vores lugte at kende. Hvis nu vi fra starten af sætter døren til badeværelset på klem, eller sætter et net for døren, vil de jo sagtens kunne hvæse og sprutte af hinanden? Og derved er de ikke mystificeret for hinanden. Eller er det en helt vild dårlig idé?

Jeg synes bare det virker voldsomt at sætte dem sammen i hele lejligheden den første dag.

• #8   3. aug 2013 Rettelse til Felis:

Hvis katten i forvejen er testet negativ kan man godt vaccinere imod FeLV.

Det er mine smiley

• #9   3. aug 2013 Freja er også vaccineret mod FeLV, men ja. Du har helt ret Felis. Sælger ville ikke sælge killingen til os, da vi sagde at vi ville have den sundhedstjekket og vaccineret, før vi ville have den hjem. Det kan man jo så undre sig over!

Jeg tror at vi indstiller søgningen, og nyder vores dejlige kat. Der er simpelthen for mange "mystiske" katteavlere derude.

• #10   3. aug 2013 Jeg er så en af dem, der har oplevet en kat der er levet op af at have en ven.. han levede mange år alene, var bare doven og lad..

Så kom der en kat mere til, og så livede han op..

Hvis den ene af mine katte dør, vil jeg udentvivl anskaffe mig en mere.. Mine katte skal ikke være enekatte igen.. Ikke med det jeg har oplevet

• #11   4. aug 2013 Mine to elsker hinanden og jeg er lykkelig over at de er 2.
    Mht sammenføring siger jeg: lyt til dem herinde!
    Jeg prøvede efter Inges kattehjem anvisning i flere dage og var ved at blive et nervøst tilfælde. I desperation oprettede jeg mig herinde og spurgte om hjælp. Allerede efter et par timer var de gode venner.

Kommentér på:
En kat mere?

Annonce