{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.659 visninger | Oprettet:

Helle K
Helle K
Tilmeldt:
4. sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21

Kat med herpes - hvornår dømmes kronisk ? {{forumTopicSubject}}

Vi har ca. 1. sept. købt en killing på 12 uger. Allerede 2 dage efter at han flyttede ind begyndte han at vise tegn på øjenbetændelse og derefter kom snot og nys. Altså typiske tegn på katteinfluenza.
Det minder mest om herpes-virus, selvom vi ikke har fået ham testet endnu.
Vi har været rundt om dyrlægen et par gange. Øjendråberne hjalp på øjenbetændendelsen, men den kom igen for fuld musik, lige så snart kuren var overstået. Og har pt været på pennicillin i 15 dage uden nogen effekt. Derudover så serveres der killinge tør- og vådfoder af markedets bedste kvaliteter tilsat BioStrath (for dyr), Colostrum og L-lysine. Alt ser bare ud til, at det ikke har nogen effekt på snot, nys og løbende øjne.

Så hvad pokker gør man ?

Eller kan man efter 1,5 måned med medicin og kosttilskud vurdere, at dette nok er en kroniker-kat, når intet pt. virker ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med herpes - hvornår dømmes kronisk ?
  • #1   14. okt 2013 Da min første kat Rottweiler var killing var jeg ved dyrlæge næsten hver måned med øjenbetændelse..

    Jeg fik at vide det var halvkronisk..

    Da jeg var kommet af med det, var det vigtigt at fjerne alt smuds i øjnene når jeg så det (Fx søvn) ellers gik det over og blev betændelse i løbet af no-time

    Så min anbefalding er:

    Få nogle øjendråber til behandling af betændelsen og derefter hold øjenene fine (Jeg brugte bare fingrene til at pille søvnen ud med, ikke noget fancy :))


  • #2   14. okt 2013 Det tog i øvrigt 6 måneder før jeg fik den første betændelse væk

  • #4   14. okt 2013 Jamen hvis det er katteinfluenza så er det vel altid kronisk, det vil jo altid ligge latent i katten og bryde ud ved feks stress, men det kan jo holdes ned ved at have en forholdsvis forudsigelig hverdag hvor katten ikke udsættes for stress..

    Men det er klart at her og nu skal du jo bekæmpe symptomerne, men det skal jo også siges at lige at flytte til ny hjem, komme til dyrlæge nogle gange, det stresser jo katten en smule, så måske skal du lige have ro på og gøre katten tryg før du ser resultaterne, for ellers vil det jo blive ved med at blusse op..


  • #5   14. okt 2013 Mitti fik problemer da han blev vaccineret, begge gange, så jeg var spændt på om det var noget som blev ved, jeg ved han var syg som killing, men de fant ikke ud af hvad der gjorde det, men 2 drenge i 3 dage, her bevist det ikke udløses igen af stres smiley så det har ikke været noget af de vi vaccinere imod, men det havde jeg jo også fået at vide smiley men godt det er bekræftet nu.
    Herpes ved kat opføre sig ca som herpes hos os, ligger latent i kroppen, og kan bryde ud, men kan også gå i dyb dvale.
    Min søsters datter blev smittet i dagplejen da hun var 1 år, men har ikke haft udbrud siden hun var 3, og det er 21 år siden.


  • #6   14. okt 2013 Problemet ved virus er at medicin ikke hjælper. Det tager kun sekundære infektioner, hvis der skulle støde sådan noget til. Killinger rammes som regel hårdere end voksne, så det kan tage tid. Sørg for han spiser og skyl hans øjne med saltvand så mange gange I kan komme til det om dagen. Og ellers hold hans øjne og næse rene smiley

  • #8   14. okt 2013 Vaccinerede katte er godt beskyttet mod Herpes smitte - som er den der frygtes da den er for livstid.

    Det kan hjælpe at give L-lysin - dog må det ikke gives for altid da det er på bekostning af Argenine. Men godt at give før hvis man ved man udsætter katten for stress. L-lysin sætter sig på Herpes virus plads og reducerer udbrud meget


  • #9   14. okt 2013 Herpes smitter kun under udbrud. - Calicivirus udskilles hele tiden (uden symptomer).

  • #10   14. okt 2013 Calicivirus renser hovedparten 75 -80% af kattene sig for -. og så udskiller de ikke. Den resterende del KAN være livslange bærere.

    De kan dog smittes med en anden calicistreng som de også kan rense sig for.

    Derfor er det godt at morkatten er nyvaccineret inden hun parres - og killingerne bliver vaccineret forsvarligt, således at den sidste basisvaccine lægges ved 16 uger


  • #12   14. okt 2013 Er morkatten vaccineret overfører hun antistoffer til killingerne - så jo det hjælper, angrebet bliver mindre

  • #13   14. okt 2013 Calici giver de karakteristiske sår på tungen og i ganen (ses som blanke, røde pletter). Det gør Herpes ikke.
    Ellers er symptomerne så godt som ens, men der er en calici-streng, som giver halthed, som dog forsvinder i løbet af et par dage.

    Klamydia giver karakteristiske "korn" på slimhinderne i øjnene.
    Herpes og Calici gør det ikke.


  • Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #14   22. okt 2013 Hej

    En opfølgning på mit indlæg om min killing, som nu havde været konstant syg med øjenbetændelse og snot i 1½ måned - trods alle tiltag.

    I fredags var vi en tur til dyrlægen igen igen.

    Og hun var absolut ikke optimistisk vedr. vores lille kat. Hun ville helst undgå at give ham en anden type penicillin, da den ville påvirke knoglestrukturen og give svage knogler, når han nu stadig var i voksealderen. Og samtidig var der ingen garanti for at han ville reagere positivt på en anden penicillin, når han nu ikke på nogen måde havde reageret på behandling hidtil. Og han havde heller ikke taget særligt meget på, på trods af rigeligt med god mad. Som 18 måneder gl. MCO-killing var han kun oppe på ca. 2 kilo. Så næring af maden optog han heller ikke så godt. Så der var risikoen for at det var kronisk - altså at han altid og konstant ville være snottet og have øjenbetændelse.

    Så enden på det hele blev, at vores lille Piv fik et 18 måneder langt liv.

    Et kedeligt valg at tage, men vores katte skal ikke have et liv med sygdom den ene gang efter den anden, og lide med det for vores skyld (eller lukkes inde for ikke at smitte andre katte og for at begrænse stressfaktorer m.v.). Vi elsker katte for meget til ikke at ønske det bedste for vores katte. Konstant sygdom hører ikke ind under det bedste for katten.


  • #16   22. okt 2013 Det var trist. Måske du skal finde dig en anden dyrlæge til en anden gang. Det er ikke korrekt at det antibiotika der tales om, Ronaxan, skader knoglevækst på kat. Til gengæld er det det eller Zitromax der er den eneste antibiotika der kan slå Herpes ned.

    Herpes kan forebygges til en vis grad med L-lysin


  • #17   22. okt 2013 smiley

  • #18   22. okt 2013 smiley Århh hvor trist

  • Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #19   23. okt 2013 Undskyld - jeg fik skrevet 18 måneder langt liv, men ja, det var kun 18 uger, at han blev.

    Jeg købte ham hos en uregistreret avler, som desværre åbentbart er en af dem uden samvittighed. Jeg har her bagefter at jeg købte killingen været en tur rundt om google, og kunnet læse mig til, at jeg ikke er den eneste som har været uheldig med syge katte fra lige den avler. Og at andre ikke har været specielt heldige med at få penge retur. Og en ny kat derfra vil jeg ihvertfald ikke have, da han heller ikke var socialieret ordentligt. Så det var stressende for den lille mis at flytte fra Stubbekøbing til Nordsjælland og ind hos en familie, som gerne ville kæle og nusse.



  • #20   23. okt 2013 Jeg håber din næste killing bliver en god oplevelse på alle måder smiley

  • Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #22   23. okt 2013 jep - det er lige præcis den avler. Vi valgte ikke at få killingen testet for div. andre sygdomme som f.eks. FeLv, men istedet hjælpe ham nu og her med ikke at skulle leve et liv med sygdom.

    Det værste er næsten, at vores "gadekrydskat" som vi fik samtidig, nu mangler en kammerat at lege med. Og der er ikke så mange smukke store mco'er på 18 mdr til salg på sjælland til en rimelig pris. Det er vist mest i Jylland at de har killinger til salg .-)


Kommentér på:
Kat med herpes - hvornår dømmes kronisk ?

Annonce