{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Steffie B
Steffie B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11

Afhængig kat {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver her, fordi vi i hjemmet har lidt af et problem med vores ene kat.

Vi har 2 katte, fra samme kuld, som er lidt over et år gamle. Vi har dog lidt problemer med han-katten.
Han har altid haft en meget afhængig adfærd. Vi har haft ham fra han blev født, og selvom katte moderen tog sig rigtig godt af ham, skulle hun jo på et tidspunkt vænne ham til at klare sig selv. Hun-katten er meget selvstændig og gik selv fra moderen og klare sig rigtig godt. Den anden gik dog direkte over til mig istedet. Han er så klæbende og vil konstant sidde hos mig, være med inde i alle rum osv. Det er også helt fint, jeg elsker ham meget højt, men der er dog det problem, at han ikke må komme med ind i soveværelset om natten, da han har haft en dårlig vane med at tisse alle andre steder end kattenbakken (han er blevet kastereret, men det hjalp ikke) Det er dog ved at blive bedre, men det har ødelagt en del af gulvet i huset, så soveværelset er et no go, selvom han er blevet meget bedre til at gå i bakken. Det resultere dog i, at han hver morgen kl 5.00 står og kradser døren i vildskab for at få mig op. Nogle gange, gør han det 3-4 gange om natten. Det er begyndt at gå udover min skole, og min kærestes arbejde, da vi er så udmattede! Jeg vil bare ikke gå af med ham, men frygter at min kæreste snart ikke kan holde til det mere.
Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre, for at vænne ham af med den her vane? At lære at leve med det, er udelukket.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afhængig kat
  • #1   20. jan 2014 giver i vådmad`? Er det indekatte?

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#2   20. jan 2014 Vådmad? De er indekatte, men kan godt lide at rende i haven, dog kun hvis det ikke hverken sner eller regner.

• #3   20. jan 2014 Ja.. Vådfoder.. Løsningen på da vores Aslan lavede samme nr. var at trætte ham og lege med ham inden sengetid og så sætte en stor potion vådmad frem.. Så var han træt og mæt og sov længere.. Og så må du selvfølgelig ikke stå op når han prøver at vække dig..
    Du skal nok også overveje flere kattebakker.. Hvor gammel var han da han blev taget fra moderen?

• #4   20. jan 2014 Min første tanke er: Har I mulighed for at spærre af, så katten ikke kan komme til jeres soveværelsesdør om natten? For så ville det jo i hvert fald være et sted at starte. smiley

Jeg har selv en bandit, som gerne vil kradse på døren til soveværelset om morgenen, når HAN mener, at det er morgenmadstid (hvilket er kl. 5, hvor vi normalt står op i hverdagene, men i weekenden vil vi altså gerne sove bare LIDT længere), men jeg har simpelthen lært mig selv at "overhøre" ham. Så jeg vågner ikke engang mere. smiley

Hvornår giver I normalt jeres katte mad? Hvis I typisk fylder skålene om morgenen nu, kunne det måske hjælpe i forhold til kradseriet, hvis I vælger at ændre dette til at fylde madskålene op om aftenen, inden I går i seng, i stedet for?

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#5   20. jan 2014 Ja de får begge vådmad, men ikke oftest er det tørkost, da han-katten ikke kan tåle for meget vådmad. Vi har 3 kattebakker ligenu. Et i hvert badeværelse og et ovenpå, hvor han gerne vil tisse. Det har hjulpet en del. Moderen var min kat, og hun passede begge killinger i omkring 12 uger. Hun killingen blev selvstændig omkring de 10 uger, men han-katten ville ikke væk fra moderen, så det var helt op til næsten 14 uger, før hun afviste ham. Så begyndte han at gå op til mig istedet.
    De får faktisk mad både morgen og aften, da hannen har en kæmpe appetit og de begynder begge at ødelægge ting, hvis ikke de får mad, morgen og aften.
    - det er en god ide at spærre døren, kunne man evt bruge noget gå væk kat, eller er det synd?

• #6   20. jan 2014 Gå væk kat virker nok ikke..

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#7   20. jan 2014 Hvorfor ikke?

• #8   20. jan 2014 Det er ikke alle katte der reagerer på det og hvis trangen til at gå hen til døren er større end ubehaget, så ignorerer han det..

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#9   20. jan 2014 Øv.. smiley

• #10   20. jan 2014 Jamen du har så den klassiske forskel på hun og hankatte smiley

Hunkatte er ofte mere selvstændige end hankatte, men det er en helt anden sag..

Gå væk kat er en dårlig ide, for det vil hvis det virker på jeres katte, så vil de føle sig uvelkomne i deres eget hjem..

Noget jeg ikke helt forstår i dit svar er du siger: De er indekatte, men kan godt lide at rende i haven vil de sige de har udeadgang som fritløbere eller hvad betyder det????

Nå men en løsning... Når han kradser på døren hvilken reaktion får han så fra jer???

Jeres vigtigste opgave er at i ingen reaktion giver ham, få hver gang i reagere så lære han at det virker..
    Måske det er muligt at hænge et løst tæppe eller noget på døren så kradseriet bliver mindre tydeligt og mindre rart for ham..

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #11   20. jan 2014 Hej Steffie B

Du skriver:

"De får faktisk mad både morgen og aften, da hannen har en kæmpe appetit og de begynder begge at ødelægge ting, hvis ikke de får mad, morgen og aften."

Får de kun mad 2 gange om dagen.? For hvis, så er det ikke godt da katte er småtspisende, det kan gå ud over deres nyrer og lever og de får så ikke taurin nok mm, hvis de kun får mad 2 gange om dagen smiley

De skal have deres mad stående 24/7

• #13   20. jan 2014 Han lyder lidt som min Lucky, det har dog hjulpet, at han havde 4 katte bakker i den tid han ikke ville ud (mest regn). Jeg havde en i stuen, en på badeværelset, og 2 i soveværelset (han tissede ofte i min dyne smiley
    Nu hvor han er mere ude, har jeg skåret ned på bakker, og nu har han kun en enkelt på badeværelset, da han ikke brugte den i soveværelset mere.

Som jeg læser det, får de tørkost morgen og aften?
    Jeg vil anbefale, at de har tørkost hele tiden, og får vådkost 1 - 2 gange dagligt, samt råt nogle gange om ugen smiley Katte er småtspisende mange gange dagligt.
    Har de fri adgang til haven?
    Lucky var nemlig meget urenlig, da han ikke kunne komme ud (han skulle holdes inde, da han skulle vænnes til, at være hos mig).

• #14   20. jan 2014 Felis..

Mener du at man ikke kan have rum i ens bolig hvor man ikke ønsker katten skal have adgang???

Det forstår jeg ikke, hvad skulle der være galt i det med en normal kat??
    Min den lille har ikke adgang til soveværelset om natten og det er intet problem, hun piver først når hun kan høre vi står op, end ikke hvis jeg er oppe og tisse om natten høre jeg hende pive, og hun er ellers ret klæbende..

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#15   20. jan 2014 Ej stop lige engang! Selvfølgelig har de adgang til mad 24/7 men jeg sørger for at de får fyldt op morgen og aften og sørger for at give mere, hvis skålene er tomme, og jeg har ikke valgt at leve med en urenlig kat, jeg har fra dag et af gjort alt hvad jeg kunne for at renliggøre ham, hvilket også virker. Felis, han-katten er YDERST glad, men meget afhængig, så din kommentar er ikke relavant.

De har ikke adgang til at gå ud når de vil, men når vi har døren til terassen åben og vejret er godt, kan de godt lide at være i haven. De vil dog ikke udenfor vores have, og kommer som oftest ind, hvis vi ikke selv sidder i haven.

• #16   20. jan 2014 Det med maden var blot formuleret forkert, så det kunne misforståes smiley
    Prøv med flere bakker og en masse aktivering smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #17   20. jan 2014 Ej jeg vil da ikke stoppe med pænt at skrive sådan til dig, når sætningen du skriver lyder som om de kun fik mad 2 gange om dagen.

Så kunne du jo have skrevet.i steder for:

"" Åhh jeg har formuleret mig forkert, jo selvfølgelig har de mad stående 24/7""

• #18   20. jan 2014 Jeg læste lige start indlægget igen, og kom til at tænke på du skriver hankatten er kastreret, hvad med hunkatten???

Og er du 100% sikker på at det er hankatten der er urenlig??

Jeg tænker hvis hunkatten er fertil, så kan hun jo også strinte ligesom en fertil hankat..
    Det kan også være hankatten bliver stresset når hunkatten er i løbetid hvis hun stadig er fertil..

Hvor er morkatten henne i billedet???

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#19   20. jan 2014 Min kommentar var henvendt til Felis om at stoppe. Jeg bryder mig ikke om folk der er for hurtige til at komme med aflivnings "løsningen" samt dømme uden egentlig at læse hvad jeg skriver. beklager jeg også skrev så det kunne misforståes. smiley

Hun-katten er steriliseret, og vi er helt sikre på at det er han-katten, da vi ofte tager ham i at gøre det. Det er dog blevet så meget bedre men når han kommer ind i et nyt rum, så gør han det igen over en periode i det rum, så problemet for os, er at han ikke vil lade os sove og kradser forfærdeligt på døren. Det hjælper ikke at sætte en kattebakke derind, da han først vil bruge dem efter han har tisset i et rum i en periode.

• #20   20. jan 2014 Er hankatten undersøgt for blærebetændelse?

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#21   20. jan 2014 Kattemoderen blev desværre ramt af cancer sidste år. Hun tabte sig helt ufatteligt på kort tid. Hun nægtede at spise og dyrlægen sagde at operationer osv var for meget at hive hende igennem smiley

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#22   20. jan 2014 Ja, vi har haft ham hos dyrlægen som undersøgte ham, sammentidig med at han blev kastereret.

• Steffie B
    Steffie B Tilmeldt:
    feb 2013

#23   20. jan 2014 Der er ej heller blod i hans tis. Men som sagt så handler problemet om at han ikke vil lade os sove smiley

• #24   20. jan 2014 Har i renset de steder han har tisset?

• #25   20. jan 2014 Ok fint Steffie, det var også blot fordi det var en tanke der lige slog mig, men så er den mulighed jo også skudt i sænk smiley

Det lyder til at jeres hankat har en meget stor trang/ behov for at markere sig, med det mener jeg at han når et nyt rum åbner sig op for ham så skal han tisse der så det dufter af ham, det tyder desværre på at han er blevet kastreret for sent, en hankat der allerede inden kastrering er begyndt at strinte stopper desværre ikke altid efter kasteration..

Men løsningen på hans larm tidligt om morgenen kan kun være som jeg skrev tidligere at i skal lade være med at reagere når han begynder, og så polstre jeres dør med noget der ikke larmer så meget, på et tidspunkt må han finde ud af at det ikke hjælper..

Tænker lidt når i står op er hans madskål så tom??? Har han spist det hele i løbet af natten eller er der stadig noget tilbage??

• #26   20. jan 2014 Hvis dyrlægen har tjekket en urinprøve, så lyder det for mig, som om i har en usikker kat. Har i prøvet med Zyklene, Feliway eller Anxicalm?

Kommentér på:
Afhængig kat

Annonce