{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.745 visninger | Oprettet:

Frederikke P
Frederikke P
Tilmeldt:
17. jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

HJÆLP!! min kat tisser i sofa osv. {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min kæreste og jeg har en hun kat på 1 år og hun begyndte lige pludselige og tisse i vores tøj, sofa, dyne, resten ude på badeværelset og puder. smiley vi har fået hende steriliseret og troede så at hun ville stoppe med at tisse over det hele, men det er hun ikke.
Vi har for nylig anskaffet os en til kattebakke så hun nu har to og renser og vasker dem en gang om ugen, da vi hat læst at det kunne være derfor hun gør det fordi hun måske synes de er for beskidte. Men det har hellere ikke hjulpet.
Vi kan se at hun også tisser i sine bakker, så vi forstår simpelthen ikke hvorfor hun gør det. Og det er selvfølglig et kæmpe problem som vi rigtig gerne vil have løst, da vi ellers ikke kan beholde hende.

Vi tager i mod alle gode råd med kyshånd:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!! min kat tisser i sofa osv.
  • #1   17. jun 2014 Er hun tjekket for urinvejfinsektion? Hvis ikke få hende tjekket for det kan godt være der problemet er.

  • #2   17. jun 2014 Nej, det er hun ikke. Vi har godt selv tænkt tanken og har også snakket med vores dyrelæge om det, men hun sagde at katten ville beklage sig når hun tisser og så ville hun slet ikke tisse i Bakken hvis hun havde det. Så den tanke er vi gået lidt væk fra.

  • #4   17. jun 2014 Ja kan godt være at vi skulle få hende tjekket, men hun tissede også på ting inden hun blev steriliseret og efter hun blev steriliseret fik hun jo antibiotika, men hun tisser stadig. Tænker at antibiotikaen ville have taget urinvejsinfektionen der?

  • #5   17. jun 2014 For det første så det der med at katten beklager sig og ikke også ville bruge kattebakken ved urinvejsinfektion, det passer ikke, katte reagere forskelligt, min egen kat hverken klager sig, bløder eller undgår at benytte kattebakken når hun får blærebetændelse, men faktisk tror jeg ikke det er der problemet ligger, men bør selvfølgelig udelukkes..

    Hvad rengøre du sofa, dyne og tøj med når hun har tisset??


  • #6   17. jun 2014 Okay, kan godt være vi så skal få hende tjekket.

    Vi bruger rodalon
    Men vi vil prøve og købe en feliway i morgen og se om det kan hjælpe på problemet


  • #7   17. jun 2014 Rodalon er fint, men det fjerner bare desværre ikke lugten for katten, det fjerner lugt for os mennesker og bakterier..

    Jeg vil anbefale dig at du køber R10 eller Urine off og rengøre med, det fjerner lugten for katten også, husk katte lugter 10 gange så godt som os mennesker..
    R10 kan købes i Matas eller på nettet og urine off har mange dyrehandlere og dyrlæger eller på nettet..

    Det kan godt være fordi det stadig lugter af toilet at hun bliver ved, og så er det måske nu blevet en dårlig vane smiley


  • #8   17. jun 2014 Tak for svar smiley
    Vi køber noget urin off og håber det hjælper


  • #9   18. jun 2014 Nu skriver du:

    "Vi har for nylig anskaffet os en til kattebakke så hun nu har to og renser og vasker dem en gang om ugen"

    Det er rigtig fint at du har to bakker, men hvor tit fjerner du klumper derfra ?
    Hvis du kun gør det 1 gang om ugen, så kan det også have noget at sige.
    1 gang om ugen er i ihvertfald for lidt.


  • #10   18. jun 2014 Hehe vidste det ville blive misforstået smiley
    Selvfølglig renser vi den får lort og tis klumper flere gange om dagen. Men vi tømmer alt ud og vasker den 1 gang om ugen, tror jeg ikke der er så mange der gør smiley


  • #11   18. jun 2014 Det var også kun et spørgsmål, da teksten ikke rigtig beskrev hvor ofte det skete
    smiley


  • #12   18. jun 2014 Hvad slags grus bruger du i bakkerne?
    Måske er gruslaget i bakkerne ikke tykt nok, og måske er det også for groft/skarpt.
    Prøv evt. at skifte det ud med helt fint grus eller sand (uden duft af babypudder).


  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #13   18. jun 2014 Din kat kan være være nervøs!

    Jeg har selv to kastrerede hankatte på tre år. Den ene tisser i sengen hvis min mand er i nærheden, men aldrig når det kun er mig. Jeg tror min egen kat tisser i sengen, fordi han ved han er familiens mindste han. Hirakimæssigt har han min anden kat, og min mand over sig.

    Min og min mands seng dufter jo temmeligt stærkt af os mennesker, fordi vi bruger så meget tid i den. Altså tror jeg at min "lille" kat, føler sig intimideret, over denne utilsigtede maskuline dominans, min mand udstråler, sammen med den intense duft af nogen han holder virkelig meget af - altså tisser han, for at blande sin duft med vores. Samtidigt forstærkes min kats nervøsitet af, at min mand er nervøs for at katten tisser i sengen. Så selvfølge tisser han!

    Hvis der er steder i dit hjem du ikke ønsker at katten skal være - f.eks i din seng. så kan katte ikke fordrage lugten af citrus, det kunne måske være en hjælp!


  • #15   18. jun 2014 Vi tror også at hun har været nervøs.
    Jeg har i dag købt en feliway og hun virker allerede meget mere afslappet. smiley
    Normalt når jeg kommer hjem så mijaver hun helt vildt og kan ikke rigtig finde ro.
    Men efter jeg har sat den i stik kontakten så har hun ikke sagt en lyd og lægger bare og slapper af smiley så vi håber det hjælper på hende


  • #16   18. jun 2014 Hvor lyder det godt, håber at det var det der skulle til for at hun får ro..

  • #17   18. jun 2014 Ja, tak for hjælpen smiley

  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #18   20. jun 2014 Det kan også hjælpe at lege med katten, gerne så hårdt at den gisper efter vejret. Det gør at den bliver så træt, at den ikke orker at være nervøs.

  • #20   20. jun 2014 Det kan også hjælpe at lege med katten, gerne så hårdt at den gisper efter vejret. Det gør at den bliver så træt, at den ikke orker at være nervøs

    Aj det kan så ikke anbefales, hvad filan er det for et råd, man leger ski da ikke så voldsomt med sin kat så den gisper efter vejret, for søren dag også, det er da en underlig behandling at give sin kat smiley smiley

    Leg den træt ja, men ikke så den gisper efter vejret..


  • #22   22. jun 2014 altså for det første er jeg helt nede på jorden og min reaktion havde ikke været anderledes om du sad face to face med mig eller som her bag en skærm..

    Der er stor forskel på at man en enkelt gang får leget så vildt med katten at den til sidst sidder og gisper, og så lige frem anbefale at man gør det..



  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #25   24. jun 2014 Ikke for noget, men sunde og raske katte har brug for mortion - ligesom mennesker! Det katte er skabt til er at jagt, spise, pelspleje og sove, og helst i den rækkefølge. Altså må det være sundt for en kat, at få pulsen i vejret, når den jager et stykke legetøj - hvis den ikke har muligheder for at jage i det fri.

    Selv kan jeg finde på at give løbeturen, lige det der ekstra skub, inden jeg stopper løbeturen - og så gisper jeg altså efter vejret!

    Desuden tvinger jeg ikke mine katte til at rører sig mere end de gider - så gisper de efter vejret - så er det altså fordi de har det mere end almindeligt sjovt, med at lege med det stykke legetøj jeg har fundet til dem! og når de ikke kan få vejret, så ligger de sig ned, og rører sig ikke ud af flækken, før de har fået vejret, og så er det for at spise lidt mad inden de går i seng, så de kan vaske sig og sove.



  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #27   25. jun 2014 Så har du ikke set mine katte jage insekter! Der kan ellers godt være fart på!!!!

    Jeg gætter på at en person som du selv, måske følger med i diverse katteprogrammer! Ligesom jeg selv gør det. En af dem jeg følger er den Amerikanske eksperter - Jackson Galaxy, han havde en med i sit program, der var vildt bekymret for sin kat, fordi den gispede efter vejret, når de legede.

    Som jeg forstod hans svar, så skal man ikke være bange for at en kat gisper efter vejret, så længe det er et sundt og raskt dyr, man får til det.

    Syge katte og katte der ikke er i god form, skal man være mere forsigtige med, da de rigtigt nok kan overbelastes. Men ellers skal man ikke bekymre sig.

    Desuden kan katte løbe på til 50 km i timen, over korte strækninger. Hvilke de ikke skulle kunne, hvis det ikke var fordi de var skabt til at kunne jage et bytte op. Det er temmeligt energikrævende at løbe med den fart, og derfor sover katte - som der rigtigtnok bliver sagt - rigtigt meget.

    Men igen, så kan der selvfølgelig godt en være en sprogbariærre, imellem det ellers let forståelige Amerikanske som Galaxy taler, og en midt Englænder som jeg selv - det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. smiley


  • #28   25. jun 2014 Man skal ikke lege <b>hårdt</b> med katten.. gispen kan også opstå ved alm. jagte-bytte-lege uden det er hårdt for katten..

  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #29   26. jun 2014 Jeg syntes at når en kat gisper efter vejret, så er det fordi den har brugt sig selv til det yderste, altså har den arbejdet hårdt, også selvom den har kræfter tilbage.

    Ingen i dette forum ønsker at skade deres dyr, heller ikke jeg. Men mild leg, får ikke mine katte til at gispe efter vejret. Det gør dem knapt nok trætte.

    De bliver trætte når de syntes det legetøj jeg har fundet frem, er så sjovt at de ligger alle kræfter i, for at lege med det, og så gisper de efter vejret når de er færdige med at lege. Ligesom vi mennesker, har katte også brug for, at bruge alle kræfter en gang imellem.

    Jeg hverken kan eller vil, sige til mine katte at de ikke må lege hårdt, for hvis det er det de har lyst og energi til, så er det er det mit job at lade dem få brugt deres kræfter, på en fornuftig måde. For heller det, end at de lader rastløs energi gå ud over hinanden, eller at de bliver nervøse og urolige, fordi de ikke må bruge sig selv, som de nu engang har brug for.

    For mig ville det være det samme som at sige at mine katte heller ikke må komme udenfor, fordi de måske får bank af naboens hankatte. Når det sker, kommer de hjem med skrammer og rifter, og nogle gange har de så ondt at de må til dyrlægen. Men sådan er katte nu engang skabt, og det er ikke mit bord at ændre på kattes natur.

    Mit job er at samle dem op når de slår sig, elske dem, og sørge for de får den motion og den mad de har brug for, præcis som jeg ville gøre hvis det var et menneskebarn der var tale om. Den store forskel her, er at man som katte "ejer" skal behandle sin kat som kat, og ikke menneske. Heldigvis er mange af grundreglerne identiske, så det gør opdragelse en del nemmere.

    For i sidste ende, så er det kattenes "ejer" der er ansvarlig for dyrets fysiske og psykiske helbred. Der er lige så mange måder at opdrage en kat på, som der er måder at opdrage børn. Mine katte har godt af motion, og så længe både dyr og mennesker lytter til kattenes signaler, så er der i min verden, ikke noget i vejen med jagtlege går hårdt for sig.

    Jeg tror alle herinde - er enige i, at katte er noget vi holder meget af, og ingen af os kan undvære dem i vores liv. Men de har basale behov, som vi mennesker ikke har på samme måde, og de skal også tages i betragtning.

    Så når der i den originale tekst bliver sagt "Hjælp - min kat tisser ......." Så er der noget galt som skal rettes - for kattens skyld - og så må kattens "ejer", sortere i de råd der kommer, også de metoder - som mine - der er på kant med det der er generelle holdning. For måske virker det, for præcis denne kat og "ejer", det er der ingen der ved. Kun ved jeg, at det er et af virkemidlerne for mig, for jeg har også en kat der i perioder - hvor han er nervøs - tisse i sengen når min mand er i rummet.

    Der er min evne til at ændre min negative adfærd over for kattene, der gør at de kan ændre deres negative adfærd overfor mig. Posivitet avler positivitet.


Kommentér på:
HJÆLP!! min kat tisser i sofa osv.

Annonce