{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.786 visninger | Oprettet:

Dement kat? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Vores gamle kat er gået hen og blevet markant anderledes det sidste halve års tid og vi tænker, at han er blevet dement?

Katte er jo altid slemme med at skulle ind og ud af døre hele tiden, men vores kat har altid villet ud og så så vi ham ikke i flere timer, så kunne han komme ind igen og spise og så ud igen. Det var ligesom hans rutine. Nu oplever vi, at han kan komme ud og 2 minutter senere står han og kigger ind ad terrassedøren og miaver højlydt, fordi han vil ind og det show kan gentage sig flere gange dagligt og i træk. Han er også begyndt at stå og miave ude foran hoveddøren og han er aldrig blevet lukket ind eller ud der, fordi vi altid bruger bagindgangen, så det er lidt underligt.

Han har altid snakket utrolig meget, men det er som om lyden har ændret sig til at han er forvirret, selv når han er inde sker det. Han har heller ikke været meget for at ligge på skødet, men nu skal han op og ligge hver gang han er inde, hvilket er hyggeligt nok, men underligt. Han fik gigt som ret ung og har siden fået medicin får det, så måske kan det forklare, at han opsøger varme, men synes det virker underligt..

Har I andre oplevet en ældre kat pludselig ændrer sig markant og virker forvirret/dement?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dement kat?
  • #1   27. okt 2014 Vores kat, som blev dement, ændrede også adfærd, han var meget inde, og når han var ude, kunne han blive væk, og stå og miawe, naboerne var så søde, at sætte ham hen foran døren, så han kunne finde hjem igen.
    Vi fik også af vide, at han gik rundt om sig selv nogle gange.
    Var flyttet hjemmefra, så husker ikke alle ændringerne i adfærd.


  • #2   27. okt 2014 Det er da værd, at få han tjekket hos dyrlægen, selv ved mennesker kan demens være afledt af sygdom, ja også at de drikker for lidt.

    Jeg håber i kan gøre noget for den gamle dreng, han skulle nødig blive væk hjemme fra og have brug for hjælp smiley


  • #3   27. okt 2014 Han er undersøgt hos dyrlægen, men han fejler ikke umiddelbart noget andet end han er blevet gammel, selvom han "kun" er 12 år (racekat). Vi fik han undersøgt fordi han tabte sig meget, så måske har han noget, som ikke dukker op på prøverne. Han kan jo sagtens have en tumor i hjernen eller haft en mindre hjerneblødning uden at vi kender til det smiley

    Så længe han ser ud til at trives og virker glad, så må han gerne blive her, for han er en rigtig god kat og elsker stadig når "han" får besøg af vores venner smiley
    Herhjemme er vi begge to enige om, at han ikke skal være til for vores skyld, så hvis det er en konstant nedadgående kurve, skal han ikke lide under det, men vi vil gøre alt for at hjælpe ham mens han er her, så evt forslag der gør hverdagen nemmere for en dement kat er meget velkomne smiley


  • #4   27. okt 2014 Jeg ved en ting jeg ville gøre smiley hvis det er muligt.

    Giv ham et indhegnet udeområde, bare tanken om, at han måske ikke kan finde hjem en dag smiley giver mig dårlige nerver smiley


  • #5   27. okt 2014 en af vores blev også dement.
    han ændrede sig en del. Lidt ligesom hos mennesker.
    vi valgte da han holdt op med at spise - glemte det ganske enkelt - at han skulle sove.
    jeg fik at vide af min dyrlæge at man godt kan gøre lidt for dem.
    min var i løbegård.

    en god ting er at sørger for at han får noget at spise - altså så du er sikker på at han får noget at spise.


  • #6   27. okt 2014 Altså, han spiser som en hest og holder sig alligevel mest i haven og stisystemet omkring. Der kommer ingen biler her, så jeg vil ikke tage det fra ham smiley

  • #7   28. okt 2014 Jeg tror nu ikke, han er blevet dement, men nu bliver det koldt og blæsende udenfor, og da han længe har haft gigt og er en ældre herre, er der rarest indendørs, MEN selvfølgelig skal han alligevel ud og skridte territoriet af.

    Jeg synes faktisk, at hans adfærd med at skulle ud og ind hele tiden er ret karakteristisk for katte. Selv har jeg kattelemme et par steder i huset, så jeg mærker ikke noget til det, men et par af mine bekendte, som ikke har, "brokker" sig over, at de ustandseligt skal åbne og lukke døre.

    At han taber sig meget, KAN skyldes forhøjet stofskifte. Det kan måles ved en blodprøve (T3-T4 mener jeg det er). Det kan også skyldes sukkersyge. Begge dele rammer desværre ofte ældre katte.

    Held og lykke med ham!


  • #8   28. okt 2014 Hans T3 er normal og har hverken diabetes, hyperthyroidisme eller dårlige nyrer, som sagt fejler han ikke umiddelbart andet end gigt og alder og der som kan måles via blod, er blevet målt, men du kan sagtens have ret i, at han hellere vil være inde pga gigten, det har bare også stået på i sommer, så tænker stadig, at det er mest sandsynlig med demens af en art

  • #9   28. okt 2014 vedr gigten, så prøv at giv ham lakseolie. Mine vil helst have Hunter Lakseolie, fåes bla hos zooplus
    har selv to med gigt, men kun den ene får olie (den anden nægter at spise noget med fisk), og han har faktisk fået det rigtig fint efter jeg begyndte at give ham det. Ikke at han er blevet rask, men man kan mærke på ham at han ikke har så ondt mere. Det tager dog op til 6 uger inden man kan se en forskel


  • #10   30. okt 2014 vedr dement så er der faktisk en god artikel i "min ven katten" blad nr 3

Kommentér på:
Dement kat?

Annonce