{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Bliver jeg aktiveret eller er hun ved at blive døv eller dement? {{forumTopicSubject}}

Gamle miss Maxi.. Min evindelige glæde og hjertesorg. Jeg rockerelsker det gamle misser dyr, men de sidste 14 dage driver hun mig simpelthen til vanvid. Hun har aldrig rigtig været verbal. Men holy moly det har ændret sig de sidste 14 dage.
Siden baby døde sidste sommer har hun været alene kat. Dengang de var 2 havde de adgang til foderautomat og styrede selv deres indtag. I februar var vi ved at miste maxi til sygdom og vi begyndte derfor at monitorer hendes foder indtag. Det har vi gjort siden. Hun har de sidste par år fået smertestillende dagligt da hun har gigt og spondylose i ryggen. Hun vil derfor helst ikke bruge kattelemmen fordi hun så skal spænde i ryggen. Så vi åbner døren hvis hun sidder der, og ellers har hun en kattebakke som hun bruger. Hun er så begyndt at brokke sig højlydt hvis ikke kattebakken er renset, fordi vi ikke har været obs på den (den renses dagligt) men For 14 dage siden skulle vi på ferie 3 dage, der da det var varmest.. Hun var blevet meget småt spisende (7 g gennem dagen og 20 gennem natten) og dyrlægen valgte at give noget appetitfremnende. Og vi supplerende hendes nyrediæt, hun har spist i 10 år, med en anden diæt, og holy cow.. Hun kampæder. 60-70 g dagligt og hun har tager på (4.8 kg) men hun vil meget gerne ud, forleden nat havde bankede hun naboens nye ungkat, og hun virker så glad og tilfreds. Og det er skønt hun har energi og faktisk trives.. Men hun bræger af mig og jeg er ved at blive skør. Det er ikke konstant, men hvis bakken er beskidt, hvis hun vil ud, hvis skålen er tom, hvis det er medicintid osv. Jeg er ved at blive sindssyg. Altså det giver jo mening men kan jeg gøre noget..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver jeg aktiveret eller er hun ved at blive døv eller dement?
  • #1   8. aug 2019 umiddelbart tror jeg bare at hun har fået det godt
    hun får mere våd-= mere energi

    og hvis den anden kat har holdt hende lidt nede, så kunne det tænkes at hun nu kan være mere sig selv. det har sikkert taget hende lidt tid at finde ud af at hun er alene nu. Og umiddelbart så lyder det til at hun faktisk trives og har det godt

    mange katte snakker faktisk. ud af mine 12 er vel 3-4 stykker som ikke snakker

    det skal dog også lige siges at nogle katte begynder at snakke mere når de bliver ældre pga nedsat hørelse.
    det kan også være pga dement

    men ud fra din beskrivelse så tyder det dog ikke på at hun skulle være syg
    alene det at hun tæver naboens kat tyder jo på at hun har det godt
    vær glad for at du faktisk har en kat som trives nu


  • #2   8. aug 2019 Ha ha ja ok så klapper jeg kaje og er glad for min gamle nu talende mittertat smiley

  • #3   9. aug 2019 Det tager lidt tid at vænne sig til snakkesalige katte - Både Akio og Monty ævler helt vildt, men efterhånden er jeg nærmest døv for det XD

  • #4   9. aug 2019 Min Kalle fortæller alt hvad han laver. "nu går jeg på bakken" "nu er jeg færdig på bakken" "nu går jeg i seng" og sådan snakker han hele dagen.
    nu har jeg haft en siameser blanding - har da også haft en ægte - men blandingen snakkede endnu mere. så jeg er vant til det
    og syntes også at det er rigtig hyggeligt
    jeg snakker så også hele tiden med dem når de snakker.

    ja folk kigger altså mærkeligt på mig når jeg begynder at svare kattene


  • #5   9. aug 2019 Ditto Anja, jeg snakker også tilbage til dem ^^ især Monty siger hele tiden noget og virker søgende, så jeg sniksnakker mens hans lyde skifter toneleje

  • #6   9. aug 2019 Ja det kan føre til laaaange samtaler - også her smiley Tinka fortæller os også alt muligt, og hvis vi har været væk fra hinanden (om det så kun er få minutter) så får man en meget lang miawe-beretning smiley

  • #7   15. aug 2019 Ms.
    Hejsa, nu må du endelig ikke gå i panik eller på anden måde tabe knolden, lov mig det. Dette er kun et forslag grundet det jeg selv har prøvet.

    Min gamle misserdreng Zero (RIP 17/6-19, 14 år gammel) gik rundt og snakkede konstant, han snakkede altid hist og her, men det sidste år snakkede han altså så meget at man blev nødt til at sige jeg har hørt dig, hold nu kæft for fanden da og kom herhen hvis du vil snakkes med smiley ja han snakkede til tider ikke bare men nærmere råbte til en, selvom han hørte fint og på ingen måder var dement..
    Han virkede aldriog til at væree utilpas eller der kunne minde om det, han sloges også med kattene fra nabolaget når de synes de skulle bruge vores have som banegård og vippe til ham, så fik de retur, for det ville han ike finde sig i, det var hans hjem jo smiley

    Her kommer den trist del, jeg aner ikke om det hælnger sammen med hans snakken, men han snakkede mere og mere, blodprøven begyndte at nærme sig at der skulle tages en ny da jeg valgte at få en årligt på ham, der var kun 4 måneder til den nye skulle tages, men den sidste var der kun få tal der var lige på grænsen på den forkerte side, men intet der kunne tyde på noget slemt, tal siger med ældre katte og da han jo trods alt var 13 år da de sidste blev taget så tog vi efter det da han ellers var sund og råsk som han så ud og kom super fint gennem en tandrensning.
    Jeg tog hjemmefra den 17/6 for at køre mine to bonus børn i skole knap en time fra vores hus, på vejen retur laver jeg altid lidt forskelligt eller handler.
    Denne dag var ikke anderledes, Zero løb med ud af døren da vii gik, da han helst ville den vej frem for kattelemmen. Da jeg kommer hjem 7 timer efter jeg er kørt finder jeg desværre Zero nede i kælderen blot få skridt fra kattelemmen, han har lige netop slæbt sig hele vejen hjem. Da jeg jo bare så en glad mis om morgenen blev jeg jo ulykkelig og brød fuldstændig sammen i gråd. Måtte ringe til dyrlægen for at få en obduktion og finde ud af om nogen havde sparket ham, ramt ham med en bil eller hvad der var sket da han jo var frisk da jeg gik.
    En obduktion viste desværre at hans nyre ikke var specielt pæne og hans lever var heller ikke, og der var en slags infektion i hans lever som havde sendt en blodprop afsted og da den ramte hans hjerte stoppede det og det tog desværre hans liv. smiley
    (Så får jeg mig lige en tudetur)
    Det var desværre opstået mere akut og som dyrlægen sagde, jeg ville aldrig kunne vide at det var der, for det hentød blodprøverne ikke til i de sidste, måske hvis jeg havde fået taget en ny tre måneder før, men ingen garanti for at det var opdaget.
    Grundet hans alder og disse problemer valgte jeg simpelthen at få tage nye blodprøver på Znip (min eneste jeg har tilbage nu) og da hun lige er blevet 12 år i dag, så valgte jeg at få tage en ny blodprøve på hende, før den egentlig skulle tages og tak skæbne for at jeg tog det valg, med en blodprøve på hendes nyre og lever, viste nyretallene sig på hele 519 og den må maks være på 212, så det var på nyt foder som hun ikke gav, over på medicin i munden som hun ikke kan lide, men nu får hun det så ned og med Virbas tørkost er det lykkedes at få hende til at spise det hun skal (puuuh ha)
    Det lyder til at din allerede har nyreproblemer, men hust endelig at få taget nye blodprøver på din kat, for at udelukke at hun ikke fortæller dig at et eller andet ikke er som det skal være, du siger hun virker frisk, glad og jorde den unge kat inde ved naboen, men meget kasn ske i en missekrop som vi ikke fatter, jeg fortryder da bittert at jeg ikke valgte at få taget en ny test for at få det tjekket, men havde fået taget røntgen af hele hans krop, det eneste vi ikke tænkte på var blodprøverne da de var okay blot 6 måneder tidligere, men det kan man absolut ikke regne med hvis noget er mere akut, det samme med Znips blodprøve, der var intet på den sidste prøve og den var kun 8 måneder gammel, menden nye viste tal helt i vejret på nyrerne.
    Så hvis din kat er gået fra ikke at snakkeofte som normal opførsel, så ville jeg tage valget at få det tjekket ved dyrlægen, bare for at være sikker, jeg ville ønske at jeg kunne gøre den del om og hvis han stadig havde forladt denne verden, ville jeg vide at jeg havde trjekket alt hvad jeg kunne, men de manglede nye blodprøver på Zero nager mig, jeg kan dog kun være "glad" for at jeg valgte at obdusere ham så jeg vidste det med hans nyre, så jeg tog valget med de nye prøver på Znip og fandt ud af hun faktisk var syg med nyrerne oven i at hun lige var opereret igen for cancer i mælkekirtlerne, en ny der blev lavet efter den første der blev lavet for to år siden, hun er her endnu og som sagt fylder hun 12 år her i dag den 15/8.
    Jeg skriver som sagt dette for at give dig muligheden til aelv at tage valget omkring disse tests, men siger ikke at der er noget som helst galt med din misser, men bnedre at sikre sig, end blive skide sur på sig selv bagefter og vred over man ikke lige tog det valg om at gøre sådan eller sådan.

    Jeg håber blot at din misser helt helt super og rask og at det blot er for at få noget opmærksomhed fra jer, det var jo også en af grundene at Zero snakkede så meget, det var når han ville snakkes med og nusse med og have mad fyldt op da en halvfyldt skål ikke duede og han ville hellere ud af døren frem for kattelemmen, han havde så fået stive muskler, men han havde ingen tegn på gigt, trods hans alder. Dewværre var der bare noget mere alvorligt galt som ikke viste sig.

    JVed ikke om denne besked har kunne hjælpe eller give dig nogle råd, jeg håber det dog og jeg kommer med historien bag det hele for hvorofr jeg giver dig de forslag jeg gør, da uden historien kan de virke underlige (synes jeg selv, derfor får du historien med)

    Al held og lykke til jer og håber hun er ok.

    Mange hilsner
    Stella


  • #8   15. aug 2019 Hendes blodprofil bliver tjekket årligt og hun har en række skavanker, men vi har haft dem under kontrol i mange år nu. Hun er jo gammel, 20+ det løse.
    Jeg har så prøvet at lægge mærke til hvornår hun siger noget, som Anja foreslår, og da det kommer når hun kommer ind, når hun vil ud, når skålen er tom eller når hun har været på bakken et konklusionen at hun nok bare fortæller om sin dag smiley


  • #9   19. aug 2019 Ms.
    Det kan også sagtens vel være, det gjorde min Zero også, og han fik også taget prøven årligt, men er det noget hun pludselig er begyndt på eller er det bare gradvist steget og hvad årsagen er til det ved man jo aldrig.
    Jeg fortæller dig blot hvad jeg selv var igennem og trods årlig blodprøve og den var fin uden bekymring og han så pludselig ender med en betændt lever som giver ham den blodprop der tog hans liv.
    Havde jeg kunne gøre det om, så havde jeg fået taget en blodprøve bare for en sikkerheds skyld uanset hvad den koster. Han var jo glad løb rundt og tiggede kylling som sædvanligt og smuttede jo med ud den dag det skete. Ingen direkte faresignaler, aner ikke om han har siddet og snakket til mig og fortalt det i forbindelse med at madskålen ikke var fyldt helt op og kun var halv fuld (ja den skulle som sagt være helt fyldt ellers blev han fornærmet) og snakkede når han ville ud, trods han kunne gå ned af en trappe og ud gennem kattelemmen, så stilte han sig ved hoveddøren, men kom altid ind gennem lemmen.
    Så, som sagt var det et forslag, ting kan ske pludseligt det har jeg jo så også lige set på Znip ved at hun kun var få måneder fra sin næste blodprøve og hendes nyretasl var helt hen i vejret, men normale under sidste prøve.
    Men det er jo dit valg, håber blot på det bedste for dig og missen.
    Men husk at snak tilbage når hun fortæller dig ting, selvom nogen mener det virker tosset, så elskede min at jeg svarede ham om det så blot var okay, ja, og spændende.. og så spørger hvad har du ellera at fortælle.. Det er sgu meget morsomt at katten så snakker videre.. Eller han sad midt på køkkengulvet og snakkede og jeg så siger, hvad er det du vil, vis mig det.. Og så han gik hen til madskålen eller vandskålen fordi han lige ønskede det skulle være heeeeelt nyt og ikke de måske 30 min gammel det ellers var når han gjorde det, han havde en mellem tid på vand han ikke gad, (over 20 min og under 60 min. Før eller efter den tid var han på mystisk vis ligeglad, fjollede kat, men hold kæft jeg savner ham og hans snakkeri.. Znip siger ikke lige så meget, dog lidt mere nu hvor han ikke er her.
    Hun savner jo sin bedste ven gennem næsten 12 år., jeg fatter heller ikke at der allerede er gået 2 måneder siden han gik bort, føles maks som to uger.


  • #10   19. aug 2019 Synes ikke det er rimeligt du lægger op til det er penge det gør jeg ikke udsætter hende for alverdens undersøgelser. Katten er 21 i foråret kostede vi en temmelig stor sum på at redde hendes liv og det skal hun ikke igennem igen umiddelbart. Hun trives pt og det holder jeg mig til. Hun spiser Ca 60 g om dagen og går på ture. Her har hun været en tur i mosen (vores egen) tidligere i dag. Det er livskvalitet.

    profilbillede
  • #11   19. aug 2019 21 det er da godt nok noget af en alder for en kat.

    så lang tid at hun trives ville jeg nok hellere ikke udsætte hende for en masse undersøgelser
    hun har en flot alder. Og selvfølgelig tager hun jo nok ikke ligefrem 10 år endnu. så jeg ville tage tingene som de kommer.
    du kender jo også bedst din kat. og du gør det bedste for hende for ellers ville hun ikke være 21 år.


  • #12   19. aug 2019 Jeg har på ingen måde hentydet til at du ikke gør det grundet pengene, jeg nævnte at lige meget om det var prisen eller ej havde jeg valgt en blodprøve, hvordan du vælger at forstå det er sgu op til dig, ikke mig.
    Så det er på dig selv at du vælger at tage det sådan. Jeg siger at JEG ville have fået taget en blodprøve lige meget hvad, så ved man hvad man har med at gøre. Og min han var altså 14 år, så heller ikke yderst ung, men som jeg skrev, så ville jeg have valgt en blodprøve på ham hvis jeg kunne vælge om, du bad om råd og jeg har givet mit, hvad du så ønsker at gøre er jo op til dig.
    Og min var også udekat og nød det, så den del har intet med livskvalitet at gøre og om katten er syg med noget andet end man kender til fordi den netop kan fange noget mellem de årlige blodprøver, det er jo netop det der skete med min kat og jeg tænkte,m blodprøverne var flotte sidst og han var super glad og lignede sig selv trods det mere han snakkede.
    Så Igen, du bad om råd, det er givet!


Kommentér på:
Bliver jeg aktiveret eller er hun ved at blive døv eller dement?

Annonce