{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Lisbeth H
Lisbeth H
Tilmeldt:
30. mar 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Aggressiv kat, hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej. Håber nogen kan hjælpe mig her.
Jeg har haft kat hele livet. De sidste to år har jeg ikke måtte have kat i min lejlighed, men i august flyttede jeg og adopterede den dejligste sorte huskat killing.

Alt var fint i starten men han er meget legesyg. Jeg er helt vild med ham.
Fandt hurtigt ud af at han kræver meget aktivering, og i starten legede jeg med ham 30 minutter 3 gange om dagen. Nu leger jeg med ham 30 minutter to gange om dagen (mindst). Jeg går højt op i at han skal have det godt.
Det skal siges han er et halvt år gammel og indekat, men adgang til masser af klatre steder og vinduer.

Men for nyligt er han begyndt at angribe mig.. altså han bliver helt vild ud af det blå og ser rigtig morderisk ud, og så angriber han min arm og hænger sig fast og borer tænderne i mig. Han stopper ikke før jeg har distraheret ham til at bide i noget andet.
Det sker ofte fuldstændig ud af det blå. Først var det en sjælden gang imellem, men nu sker det mindst to gange hver dag smiley nogle gange bliver jeg helt bange.
Og det gør mig så ked af det, for jeg ved ikke hvad det er jeg gør forkert. Jeg sørger for at han er aktiveret og kæler meget med ham og giver ham generelt rigtig meget opmærksomhed. Han er også max alene 4 timer af gangen da jeg er hjemmegående. Han spiser fint og har lige været til dyrlægen hvor at alt så fint ud.

Er der nogen der har nogle bud på hvad jeg kan gøre når han angriber, eller noget jeg kan gøre for at forhåbentligt slippe helt af med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggressiv kat, hvad skal jeg gøre?
  • #1   12. okt 2020 det er en del af deres opdragelse og udvikling
    han er ved at lærer at være voksen dreng
    jeg har en i næsten samme samme alder, og han overfalder gerne de andre katte - uanset om de gider eller ej. han gør det dog ikke overfor mig, men jeg har så 11 andre katte så han kan bare bruge dem. Han får så godt nok en pige om ikke så lang tid, som er lidt yngere

    det bedste ville være at få en legekammerart til ham. En dreng i samme alder ville være det bedste

    Er han neu? For hvis ikke så er det en RIGTIG god ting


  • #2   13. okt 2020 Sådan gør katte bare ind i mellem. Min søde Kokos kan ligne en der vil slå ihjel, når hun får et flip. Det går bare aldrig ud over mig. Hun løber bare afsted og sætter kløerne i døde ting.

    Jeg har så hellere aldrig brugt hænder og føder for at “lege” med hende. Jeg bruger kun legetøj til leg og hænder er kun til at blive nusset/aet og håndtering.

    Og ja er der ikke en anden kat, så må det blive dig. Du skal ikke tage det personligt og din kat er ikke agressiv smiley Jeg vil også mene det er bedst han er neutraliseret, hvis han ikke er det.


  • Lisbeth H
    Lisbeth H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   13. okt 2020 Tak for jeres svar. Han er neutraliseret men det er kun et par uger siden. Kan desværre ikke anskaffe mig endnu en kat, da jeg kun må have 1 husdyr her hvor jeg bor smiley

  • #4   13. okt 2020 Måske kunne Feliway hjælp
    Jeg har en kat og vis jeg ikke har Feliway så bliver hun som en sindssygkat


    profilbillede
  • #5   13. okt 2020 Jeg ville bestemt være meget bekymret hvis min kat sad i mine arme eller ben flere gange om dagen. Den bedste behandling imod play aggression er vist desværre en katte kammerat at tumle med. Jeg vil råde dig til at søge noget hjælp. . Du kan søge og læse masse om det på nettet både på dansk og engelsk.. Måske kan det være en hjælp i første omgang.

  • #6   13. okt 2020 Kontakt Michelle Garnier smiley

    Hvor gammel var han, da du tog ham til dig? Hvilke forhold kom han fra?


  • #7   13. okt 2020 Den tossede regel med kun 1 hund eller 1 kat, har vi også her. Der er bare ikke taget højde for dyrets velfærd. Så længe det er indekatte, er det i min optik lige meget, om man har 1 eller flere katte. Eller en af hver. Nogen har behov for at have en makker.

    Jeg ville også kontakte Michelle Garnier. Hun er uddannet katterådgiver. Jeg haft kontakt til hende, da jeg havde min forrige kat.

    https://michellegarnier.dk/


  • #8   14. okt 2020 Du kunne også prøve at tage hårdt fat i nakken på den når den gør det og så holde den fast i et kort stykke tid.
    Det er ikke behageligt men jeg tror den hurtigt lærer det smiley


  • #9   14. okt 2020 Morten .Det er et meget dårligt råd tror jeg. Jeg har selv haft en meget aggressiv kat man dårligt kunne røre. Det ville kun ha gjort tingene meget værre at ta fat i katten. Især hvis katten først er ophidset. Man kan ikke få Play aggression til at forsvinde igennem dominans.
    Det er en stor fejl som Denise også skriver at man kun må ha en kat nogle steder og en dum regel . Få noget hjælp fra en der ved noget om katte og deres adfærd f.eks som foreslået af dkkorat. Ellers er der dyrlæger der har behandlere til adfærdsproblemer.


  • #10   14. okt 2020 Det er ikke dominans men at sætte grænser.
    Hvis man tager den i nakkeskindet som dens mor så stopper den ...


  • #11   15. okt 2020 Jeg har nu faktisk aldrig set nogle katte mødre opdrage deres killinger ved at tage dem hårdt i nakkeskindet, når de var for vilde . Heller ikke dem jeg selv har haft. Jeg har kun set det brugt når de flyttede en bette killing. De har opdraget gennem det vi kalder leg og andet omsorg. jeg ser det også her hver dag , da vi har en ung kat der har rendt med 3 voksne han katte siden han 5 måneder og leger med dem på skift . Ham er der godt nok også krudt i. Det vildeste er mest når de tonser rundt i fuld fart den ene efter den anden på skift. Men det gider jeg ikke at diskutere folk kan jo gi de råd de vil her. Da jeg havde en aggressiv kat var det faktisk bedst at blive helt passiv når katten angreb.

  • #12   15. okt 2020 Man bør aldrig tage en killing i nakken

    I det tilfælde tænker jeg at killingen er i en alder hvor han øver kamp og idet der ikke er nogen anden kat ja så går det ud over ejeren
    Man skal når man leger og endelig ikke gider mere få katten ned i gear igen. For ellers forsætter man bare.
    Jackson bruger et system h or katten fanger, dræber og spist. Altså man leger, lader katten fange byttet og så skal den have mad
    Måske det er løsningen


  • #13   16. okt 2020 Man skal generelt ikke lege “Mor & Far” til noget man ikke er det for. Vi snakker forskelligt sprog og deres rigtig mor og far har styr på, hvorfor deres afkom er som de er. Der når vi mennesker dem ikke til sokkeholderne.

    Killingen vil kun blive forskrækket/bange og om end mere “vild”, hvis man straffer den. Den forstår ikke hvad den straffes for. Og ja har man ikke en stakkels bror/søster, der vil lægge krop til, så må vi ind i mellem lægge krop til.

    Bevares vi er kun mennesker og kan blive sure og frustrede. Så reagere man ind i mellem ikke lige smart. Det skal jeg være den førte til at indrømme. Det kunne ind i mellem være fedt, hvis vi ligefrem kunne tale/forstå hinanden smiley


  • #14   16. okt 2020 Hmm. Som jeg forstår det:
    Dominans er noget der foregår over en PERIODE.
    straf er noget man får EFTER man har gjort noget galt.
    Sætte grænser foregår i NUET.
    Anyway da Gustav en gang sad i min arm og borede tænderne ind som Lisbeths kat, der tog jeg ham hårdt i nakkeskindet og råbte STOP.
    Det virkede.... Det er derfor jeg foreslog det.
    Men det kunne da være spændende at høre hvad Lisbeth finder ud af ? og om problemet løser sig. smiley


  • #15   16. okt 2020 Hej Lisbeth, prøv at se den her, her lidt gode råd.
    https://www.youtube.com/watch?v=byMKOWsEIjo



  • #16   17. okt 2020 Morten R. Selvom noget virker, så er det jo langt fra dyrevenligt. Desuden straffer kattemor ikke sine killinger på den måde. At råbe af dyr er bare skidt. Vi skal være deres tryghed ikke utryghed. Killingen ville næppe tage skade af en enkelt af en sådan omgang. Det er bare et dårligt skridt i den forkerte retning.

    Dominans foregår kun mellem individer af egen art. Ingen dyr vil overtage vores herredømme.

    Prøv at læse noget fra Anders Hallgren. Han er godt nok hundepsykolog, den eneste der må kalde sig det. Det handler samtidig også om hunde og ulve. Men der har man gjort op med dominans begrebet og at det ikke eksisterer. Google kan også levere artikler om det samme. smiley


  • #17   17. okt 2020 Denise D.
    Nej det ved jeg udemærket godt men jeg ville simpelthen ikke finde mig i at blive bidt og så reagerede jeg.
    Desuden er det hverken sket før eller siden.


  • #18   21. okt 2020 Kontakt en professionel i katteadfærd. Michelle Garnier, som allerede er foreslået eller Tanja Sauer på kattetrivsel.dk.

Kommentér på:
Aggressiv kat, hvad skal jeg gøre?

Annonce